[AR] [NH] Stelling: gaan Dresuurwedstr. en NH samen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:30

Dat heet conditioneren van je paard. Een hulp geven (aanwijzing) en die aanwijzing steeds meer verfijnen........... zoals in de GP Haha! Haha!

Eigenlijk is dat dus allemaal hetzelfde alleen zijn de oefeningen anders

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:37

alles is idd conditioneren, ik denk dat de manier waarop bepaald of je paard ook echt meer respect/vertrouwen krijgt en de communicatie verbeterd, of dat je alleen een nieuwe oefening aanleert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:42

Dit snap ik niet Sanne??? hoe kan je een paard conditioneren als er geen communicatie is. Hoe kan je een paard een nieuwe oefening aanleren als er geen communicatie is?? Communicatie is toch in alles wat we met het paard doen een sleutelwoord?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:47

huh? nu snap ik je even niet meer Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:49

sanne83 schreef:
alles is idd conditioneren, ik denk dat de manier waarop bepaald of je paard ook echt meer respect/vertrouwen krijgt en de communicatie verbeterd, of dat je alleen een nieuwe oefening aanleert.

Op welke manieren kan je een paard conditioneren dan? anders gevraagd

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:57

je kan je paard oefeningen aan leren met als doel de communicatie te verbeteren (de hoeveelheid respect en vertrouwen verhogen) of alleen focussen op de oefening, waardoor je de oefening aanleert, maar het paard er verder niets van leert.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:14

ik zal proberen een voorbeeld te bedenken.
bijv trailerladen, op paardnatuurlijk.nl is er zo'n filmpje te zien van een man die z'n paard in de trailer laad terwijl hij op het spatbord van de trailer zit, dat lijkt een leuk trucje. Ik had het bijv met voer etc kunnen doen, dan had m'n paard geleerd zo in de trailer te laden.
De laatste keer dat ik een trailer had (ergens in de lente), liep ze er wel op, maar na veel kijken, een beetje zenuwachtig, vrij sceptisch nog. Vorige week stond er toevallig weer een trailer. Heb tussendoor veel vooruitgang geboekt met grondwerk (in haar geval vooral vertrouwen), ik ga op het spatbord zitten, stuur haar erin en ze loopt er zo in, zonder enige twijfel Lovers . Heeft dus niets te maken met oefenen van een trucje met de trailer, ze moet mij genoeg vertrouwen en we moeten genoeg communicatie hebben, dan is het geen trucje maar gewoon een bevestiging.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:15

Ik zie het anders. Ik ben van mening dat je een paard alleen wat aan kan leren als de communicatie al goed is.

Dat is ook vaak de reden van veel rijtechnische problemen, miscommunicatie van ruiter tot paard.

EDIT .... ws even aan de tel voordat ik op plaatsen kon drukken.

Wat jij zegt als voorbeeld is op zich wel een goed voorbeeld. Maar ik bijvoorbeeld doe niet aan grondwerk parelli of wat dan ook. Nou reed ik lang geleden een paard bij van iemand die uit het oostblok kwam en niet, niet de wagen opwilde. Jarenlang hebben ze geklooit om het dier van en naar zn vakantie adres te brengen. De laatste keer ging ik mee......... en hij liep zonder zich ook maar een halve minuut te bedenken zo achter me aan de wagen op. Geen probleem. En het gekke was dat als eigenaar het probeerde hij niet binnen een straal van 15 meter van de wagen kwam.

zonder parelli, zonder de weg van welke goeroe dan ook te volgen, maar gewoon door duidelijkheid, vertrouwen en communicatie.

Ik zie hem nog wel eens, ik ga nog wel eens bij hem kijken........ en dan altijd nog steeds begroet hij mij uitbundig als ik kom....... zelfs na 4 jaar.

Dus ook zonder grondwerk, spelletjes of wat dan ook kan je ook een hele beste band met een paard hebben
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 23-10-04 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:21

Ik ben het helemaal met je eens hoor, daarom bouw ik bij een ander paard ook altijd alles opnieuw op (grondwerk, basis bij rijden) om er zeker van te zijn dat er communicatie is. Dan pas kan je een paard nieuwe dingen gaan leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:41

Uiteraard Haha! Haha! Haha! Bij elk vreemd paard zal je altijd eerst even terug moeten naar de basis om elkaars taal te leren.

Bijvoorbeeld een paard op een stal die ik longeer als de ruiter en niet is. De eerste keer was ik harder aan het werk dan hij. Ik heb hem nu 5 keer aan de lijn gehad......... en ik kan heerlijk in het midden gaan staan, en hij werkt zich het apelazerus, versnellen, terugkomen allemaal met een heel simpel iets naar voren komen met mijn bovenlijf of mn schouders laten zakken...... de basis moest dus eerst voor elkaar zijn, toen de rest.... en nu ben ik aan het conditioneren Haha! Haha! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:55

Maar GK wat jij daar beschrijft is ook NH. NH zit het woord NATURAL in. Volgens mij maken veel mensen de fout om NH als methodiek te zien. De kunstjes van Parelli, Voest etcetera. Terwijl het gewoon gaat om een manier van duidelijk, eerlijk communiceren met je paard. Waardoor vertrouwen onstaat en een paard (en eigenaar) samen kunnen leren. Sommige mensen hebben dat van nature, andere mensen hebben baat bij parelli-methodieken. Maar ik ben er van overtuigd dat de meeste NH-ers dat stadium na verloop van tijd achter zich laten. Tuurlijk ik doe nog wel een paar Parelli dingen...gewoon omdat we ze leuk vinden.

Maar ik ben al jaren niet meer recht in de leer en doe gewoon wat mij op een bepaald moment leuk, handig, grappig of goed lijkt. Ik kijk daarbij naar mijzelf en naar Lanna of Wiz.... Die communicatie is belangrijk. Parelli is daarbij een fijne methode om in je rugzakje te hebben, maar niet meer dan dat.
Laatst bijgewerkt door Anya op 23-10-04 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:50

Dat bedoel ik ook te zeggen Haha! Haha! Haha!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:03

sanne83 schreef:
ik zal proberen een voorbeeld te bedenken.
bijv trailerladen, op paardnatuurlijk.nl is er zo'n filmpje te zien van een man die z'n paard in de trailer laad terwijl hij op het spatbord van de trailer zit, dat lijkt een leuk trucje. Ik had het bijv met voer etc kunnen doen, dan had m'n paard geleerd zo in de trailer te laden.
De laatste keer dat ik een trailer had (ergens in de lente), liep ze er wel op, maar na veel kijken, een beetje zenuwachtig, vrij sceptisch nog. Vorige week stond er toevallig weer een trailer. Heb tussendoor veel vooruitgang geboekt met grondwerk (in haar geval vooral vertrouwen), ik ga op het spatbord zitten, stuur haar erin en ze loopt er zo in, zonder enige twijfel Lovers . Heeft dus niets te maken met oefenen van een trucje met de trailer, ze moet mij genoeg vertrouwen en we moeten genoeg communicatie hebben, dan is het geen trucje maar gewoon een bevestiging.

Hahah, wat leuk dat je paard je zo vertrouwd en dat je er zoveel mee kan doen.. Lachen
Die van ons zetten we altijd voor de trailer, halstertouw over de hals en ze wandelen er al automatisch in.. Niet op geoefend ofzo.. Ze doen het gewoon.. Is dat ook een kwestie van vertrouwen, of zoiets van, het zal wel goed zitten, ik wandel er gewoon in..? Verward

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:24

ik denk dat een paard altijd uit vertrouwen een trailer ingaat.
Ik ben extra trots op die van mij omdat ze altijd helemaal over de zeik ging van een trailer, ze is zelfs een keer bijna gestikt toen ze er perse in moest, heel naar, ik vind het heel leuk dat ze nu zo comfortabel is in een trailer Lovers

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:32

Anya schreef:
Maar ik ben er van overtuigd dat de meeste NH-ers dat stadium na verloop van tijd achter zich laten. Tuurlijk ik doe nog wel een paar Parelli dingen...gewoon omdat we ze leuk vinden.

ik denk dat dat vaak geldt, maar het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken. Ik vind het allemaal snel saai worden, ben dus toch maar begonnen met level 3, terwijl ik al lang heb bereikt wat ik wilde bereiken met parelli.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:42

Ik heb die levels nooit gevolgd qua volgorde. Doe/deed alles gewoon lekker door elkaar. Ik heb er nu lol in anderen een beetje te helpen met hun paard. Dat is leuk en zinvol (je helpt paard en ruiter).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:38

dat is zeker leuk (en leerzaam voor jezelf). Ik merk alleen dat de meeste mensen liever het paard geholpen zien worden.
Ik doe trouwens niet alles op volgorde, maar nu moet ik dus wat gaten opvullen om level 2 te halen, anders mag je geen level 3 cursus doen.