'NH' is een marketing-term en inmiddels een verzamelnaam voor allerlei op zogenaamd natuurlijk gedrag gebaseerde methodes.
Wat volgens mij de onderliggende onderscheidende essentie van de verzamelde NH zou moeten zijn heb ik geprobeerd te verwoorden in mijn onderschrift.
Wat een beetje verwarrend is dat verschillende grootheden in de Klassieke Dressuur ook een heel einde op deze weg zaten.
Het allerduidelijkste kristaliseert het fundamentele verschil tussen NH en 'klassiek' zich als voorbeeld in het laten stoppen van een paard; bij NH heb je hier alleen jouw lichaamshouding voor nodig en bij 'klassiek' wordt het bit als de rem gezien.
Nieuw is het allemaal bepaald niet; 400 jaar voor Christus schreef Xenophon een NH-paardenboek. Ok, in de Middeleeuwen zijn 'we' de weg een beetje kwijtgeraakt, maar dat geldt niet alleen met betrekking tot paarden

Natuurlijk is 'NH' vooral gezond- of boerenverstand. Komt bij dat er sinds het paard van broodwinner hobbydier werd, aanmerkelijk meer over de ecologie van het dier bekend is geworden.
Het is natuurlijk héél natuurlijk dat NH-trainers geld vragen voor het overbrengen van hun kennis. Het ten gelde maken van een goede naam en dergelijke is niet anders dan de merchandising bij voetbal of Formule 1.
Het is door het diervriendelijke aspect mode geworden én er is geld in te verdienen, waardoor ook allerlei charletans op de wagen gesprongen zijn.
In mijn ogen maakt het niet zo bar veel uit welke NH-methode/manier je volgt mits je die maar consequent volgt.
Parelli onderscheidt zich in het aanbieden van een methode die in een zelfstudie-pakket de méns traint. Dat is wel echt een toegevoegde waarde voor wie dat én kan én wil én een geschikt paard voor heeft.