[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Shettiefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:43

Saar4 schreef:
Ik ben ook van nature heel rustig. Ik rij ook niet graag op flegmatieke paarden want terwijl een andere ruiter er zo een Z proef op rijdt, vallen ze bij mij in slaap. Ik werk verdovend Haha!
Ik mag dus altijd op de stuiterballen. Hiephoi.

Hahahahahaah
Dat ken ik, alleen durf ik niet op drukke paarden. Verward
Ik wordt dus altijd steevast op elke manege op de sloomste pony's gezet die voor geen meter willen lopen Verward
Een keer liep ik met de drukste pony van de manege richting stal.(nee, dit is geen Penny verhaal Haha! )
En die pony zou zo wild en druk zijn,bla bla bla.
Eh........... Bloos Wij werden ingehaald door de anderen die de pony's uit de wei haalden, want Snelle viel dus bijna in slaap.Haha!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 15:48

Citaat:
Alleen dat respect afdwingen, hé.

Volgens mij heb je een paard sneller respect voor iemand bij gebracht en duurt het veel langer om een vertrouwensband op te bouwen en kost meer moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:18

ik doe NH omdat ik het zlef een leukere, en natuurlijkere manier vind!! dat is toch ook leuker voor het paard lijkt mij?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:15

'NH' is een marketing-term en inmiddels een verzamelnaam voor allerlei op zogenaamd natuurlijk gedrag gebaseerde methodes.

Wat volgens mij de onderliggende onderscheidende essentie van de verzamelde NH zou moeten zijn heb ik geprobeerd te verwoorden in mijn onderschrift.
Wat een beetje verwarrend is dat verschillende grootheden in de Klassieke Dressuur ook een heel einde op deze weg zaten.
Het allerduidelijkste kristaliseert het fundamentele verschil tussen NH en 'klassiek' zich als voorbeeld in het laten stoppen van een paard; bij NH heb je hier alleen jouw lichaamshouding voor nodig en bij 'klassiek' wordt het bit als de rem gezien.

Nieuw is het allemaal bepaald niet; 400 jaar voor Christus schreef Xenophon een NH-paardenboek. Ok, in de Middeleeuwen zijn 'we' de weg een beetje kwijtgeraakt, maar dat geldt niet alleen met betrekking tot paarden Knipoog

Natuurlijk is 'NH' vooral gezond- of boerenverstand. Komt bij dat er sinds het paard van broodwinner hobbydier werd, aanmerkelijk meer over de ecologie van het dier bekend is geworden.

Het is natuurlijk héél natuurlijk dat NH-trainers geld vragen voor het overbrengen van hun kennis. Het ten gelde maken van een goede naam en dergelijke is niet anders dan de merchandising bij voetbal of Formule 1.
Het is door het diervriendelijke aspect mode geworden én er is geld in te verdienen, waardoor ook allerlei charletans op de wagen gesprongen zijn.

In mijn ogen maakt het niet zo bar veel uit welke NH-methode/manier je volgt mits je die maar consequent volgt.
Parelli onderscheidt zich in het aanbieden van een methode die in een zelfstudie-pakket de méns traint. Dat is wel echt een toegevoegde waarde voor wie dat én kan én wil én een geschikt paard voor heeft.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:08

ik rijd nu 27 jaar en vond het wel leuk wat mij overkomen was, ik heb veel bij handelstallen gewerkt, oa 8 jaar voor stoeterij liefhebber, hier heb ik zeer veel geleerd maar was toch erg onzeker (intussen, altijd hengstenopfok gedaan, jonge paarden ingereden wedstrijdklaar gemaakt, keuringen gelopen etc etc. en mijn instr. zei 1x tegen mij (toen ik stopte) tas, je hebt een bepaald 'fingerspitzegefuhl' dat niet veel hebben, doe er wat mee...tja, waar had hij het over, dit heeft me 5 jaar bezig gehouden, in Zuid Africa ben ik erachter gekomen waar hij het over had, ik kan gewoon ieder paard rijden en laten ontspannen, in hele korte tijd..minuten. hoe?????? wist het niet.
nu heb ik in febr. een cursus Mary Wanless rijden gehad, dit heeft me heel duidelijk laten zien dat wat nu zo 'in' is. manier van rijden en met paard omgaan, had ik al die jaren al, maar was nooit een naam aangegeven, nu kan ik het goed combineren, past het toe bij de lessen die ik geef. NH is ook een goede toepassing bij het rijden dat je al doet, het wil echt niet zeggen dat je totaal over moet gaan naar 'centered riding' of NH maar kunt het heel leuk combineren. Zeker ook met jonge paarden, met longeren etc.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 23:21

Huertecilla schreef:
'NH' is een marketing-term en inmiddels een verzamelnaam voor allerlei op zogenaamd natuurlijk gedrag gebaseerde methodes.

Wat volgens mij de onderliggende onderscheidende essentie van de verzamelde NH zou moeten zijn heb ik geprobeerd te verwoorden in mijn onderschrift.
Wat een beetje verwarrend is dat verschillende grootheden in de Klassieke Dressuur ook een heel einde op deze weg zaten.
Het allerduidelijkste kristaliseert het fundamentele verschil tussen NH en 'klassiek' zich als voorbeeld in het laten stoppen van een paard; bij NH heb je hier alleen jouw lichaamshouding voor nodig en bij 'klassiek' wordt het bit als de rem gezien.

Nieuw is het allemaal bepaald niet; 400 jaar voor Christus schreef Xenophon een NH-paardenboek. Ok, in de Middeleeuwen zijn 'we' de weg een beetje kwijtgeraakt, maar dat geldt niet alleen met betrekking tot paarden Knipoog

Natuurlijk is 'NH' vooral gezond- of boerenverstand. Komt bij dat er sinds het paard van broodwinner hobbydier werd, aanmerkelijk meer over de ecologie van het dier bekend is geworden.

Het is natuurlijk héél natuurlijk dat NH-trainers geld vragen voor het overbrengen van hun kennis. Het ten gelde maken van een goede naam en dergelijke is niet anders dan de merchandising bij voetbal of Formule 1.
Het is door het diervriendelijke aspect mode geworden én er is geld in te verdienen, waardoor ook allerlei charletans op de wagen gesprongen zijn.

In mijn ogen maakt het niet zo bar veel uit welke NH-methode/manier je volgt mits je die maar consequent volgt.
Parelli onderscheidt zich in het aanbieden van een methode die in een zelfstudie-pakket de méns traint. Dat is wel echt een toegevoegde waarde voor wie dat én kan én wil én een geschikt paard voor heeft.

Amen
Geen gezweef of andere vage dingen.. niets nieuws onder de zon alleen in een commercieel jasje verpakt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:32

Ik hoor en zie hier en daar wel eens wat NH en hoewel ik er ook best wel eens wat van meegepakt heb en zat kundige NHers heb gesproken, vind ik het gros van de NHers prutsers.
Of dat ligt aan de methodes of aan de mensen die het verkeerd interpreteren weet ik niet.
Ik zie teveel mensen die opeens overstappen op NH en waarbij het paard vanaf dat moment met fluwelen handschoentjes wordt behandeld. Als je toch wel ergens strontvervelende paarden van krijgt... Scheve mond
Wat ik echt vermoeiend vind zijn de echte fanatici, iedereen die volgens hen geen NH toepast (tenminste; niet met die titel) is gemeen en onnozel, diegene die hun paard wel eens een klap of schop geven diermishandelaars. Daar wordt je paard juist respectloos van etc...
Dat strookt gewoon niet met wat ik dagelijks zie.
Voorbeeldje: Gister heb ik met mijn ècht rillerige 4 jarige een bosrit gemaakt en halverwege werden we verrast door de avond4daagse... Zo dapper als hij toch strak langs die huppelende, schreeuwende, zingende mensenmassa stapte is gewoon top en hoewel we een behoorlijk luxe binnenspuitplaats hebben, heb ik hem lekker los buiten afgezadeld en ook los afgespoten, nagetrokken met het zweetmes en afgedroogd waarbij hij geen stap heeft verzet. (Ook niet toen mijn vader met tractor en grasbloter langs kwam rijden op anderhalve meter achter hem)
Dat is voor dit paard echt kunst, hij is van nature schrikkerig, erg snel afgeleid en ‘handtastelijk’ (continue aan je frutten).
Hierna mocht hij mee naar de wei waar hij eerst netjes naar mij toe draaide zodat ik hem kon losknippen en pas nadat ik uit de wei was knetterde hij er vandoor.
Geen touwhalsters… geen leadropes… geen carrotsticks…
Maar toch een gewone respectvolle omgangsnorm/vorm.

Als iemand baat heeft bij NH of het een leuke tijdsinvulling vindt om die games te doen, mijn zegen heb je. Maar het zou zo leuk zijn als andersom ook zo gedacht zou worden richting de mensen die hier geen heil in zien.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:19

Sjuimpje schreef:
Als iemand baat heeft bij NH of het een leuke tijdsinvulling vindt om die games te doen, mijn zegen heb je. Maar het zou zo leuk zijn als andersom ook zo gedacht zou worden richting de mensen die hier geen heil in zien.

En dáár zeg je in mijn ogen dus het exact hetzelfde als die NH-er die al het 'gewone' afkraakt. Je neemt het niet serieus. (hoeft ook niet maar zeg dan niets)
Ik volg het PNH programma, maar sta gewoon open voor al het andere. Ik kraak al het andere ook niet af, geef mijn mening alleen als er om gevraagd wordt.
Zoals jij je mening over NH hebt, zo heb ik mijn mening over een groot deel van de 'gewone' mensen. Prima toch?

Iedereen over één kam scheren, dat is wat hier gebeurd (en dat doe jij niet alleen hoor! dat doen ook 'NH-ers')

Maarr ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat je tóch steeds de topics leest, dus dat het je op de één of andere manier aantrekt Lips are sealed
Kijk, de topics met onderwerpen waarvan ik weet dat ik ze onzin vind, die lees ik gewoon niet
Maargoed, dit zal wel weer niet aardig zijn Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:48

Elise,
jij interpreteert mijn post helemaal verkeerd, je kan het natuurlijk net zo lezen als het jou uitkomt.
Wellicht heeft dat te maken met het onderschrift dat ik voor een paar weken terug had? Haha!

Overigens bezoek ik heel Bokt,
ik kom ook op Western terwijl ik geen western rijd.

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:09

Zelf ben ik ook bezig met NH wel niet veel maar toch een beetje. Vooral bij de Games kom je leuke handige dingen tegen.

Je paard overal kunnen aanraken..hmm niet iedereen krijgt dat voor elkaar. Je paard achterwaarts laten gaat door met je wijsvinger opzij te bewegen of zijwaarts te laten gaan enz. Allemaal handige dingen, waarbij je je paard leert op jouw gefocusd te zijn.

Kijk ga niet mega ver met NH zoals je paard moet niet op ijzers en geen deken om en niet scheren enz enz enz, maar haal er wel nutige dingen uit.
Ook je paard de trailer in laten lopen zonder dat jij voorgaat. Erg makkelijk als je je paard alleen op wilt laden.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:58

Sjuimpje schreef:
Elise,
jij interpreteert mijn post helemaal verkeerd, je kan het natuurlijk net zo lezen als het jou uitkomt.
Wellicht heeft dat te maken met het onderschrift dat ik voor een paar weken terug had? Haha!

Nou dat valt wel mee denk ik, al draagt dat wel bij aan een mening over iemand, jij kon er om lachen, ik niet, of het nu serieus bedoeld was of niet.
Wat ik wil zeggen, jij neemt (P)NH niet serieus, dat is je goed recht!! (anders noem je het bijv. geen tijdverdrijf)... maar waarom discussier je dan over iets wat je eigenlijk onzin vind? Dat vraag ik me dus af..
Ik ga zulke discussies over het algemeen niet aan op rijtechnisch bijvoorbeeld, jij doet dat hier wel en ze draaien altijd dezelfde richting in en dat vind ik jammer.

Overigens lees ik ook overal, maar lezen is nog geen posten.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:46

Ik vind het oprecht jammer dat je zo selectief leest,
want waar staat nou dat ik NH tijdsinvulling minderwaardig vind ten opzichte van een andere tijdsinvulling?
Nergens heb ik het tijdverdrijf genoemd zoals jij het nu wil doen lijken, en dan nog, stel dat het er wel gestaan zou hebben dan is daar nog niets mis mee.
Je had gelijk gehad als er 'tijd verdoen' gestaan had.

Ik stoor mij hier echt mateloos aan, op Bokt zie je vaker dat mensen zichzelf, hun richting of type paard als een ondergeschoven kindje zien en hierdoor zinnen compleet uit het verband rukken. Dit is volgens mij typisch zo'n geval. Waar ik me nog meer aan stoor is de manier waarop eigenlijk wordt aangegeven dat ik niets op dit soort topics te zoeken heb.

Mij best als je de gebeten hond wil spelen maar niet bij mij want dan ben je toch echt aan het verkeerde adres Lachen
Ik heb aardig aangegeven dat je mijn post verkeerd heb geinterpreteerd, meer kan ik niet doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:18

wodan schreef:
Kijk ga niet mega ver met NH zoals je paard moet niet op ijzers en geen deken om en niet scheren enz enz enz, maar haal er wel nutige dingen uit.

Haal je nu niet een paar dingen door elkaar????
Dat verschillende mensen die volgens een NH-methode met hun paard om willen gaan ook kritisch nadenken over ander aspecten en soms andere oplossingen zoeken dan de gevestigde is niet hetzelfde

Eem andere kortsluiting die ik hier in deze 'discussie' lees; NH is níet lala! NH is alleen op een paardenmanier streng, niet op onze mensenmanier.

Bijvoorbeeld de eerste fases bij Parelli wekken bij toeschouwers makkelijk de verkeerde indruk. Tijdens die fases wil Parelli dat je leert om zónder hulpmiddelen met je lichaam kunt rijden en hulpen geven. Als je dát kan, kun je hulpmiddelen gaan gebruiken om jouw hulpen te verfijnen. Dan gaan eventueel bit erin en sporen om.
Enneh, nee, je hoeft geen westernzadel of hoed op en geen snor te kweken Tong uitsteken

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:58

Sjuimpje"]
Ik vind het oprecht jammer dat je zo selectief leest,
want waar staat nou dat ik NH tijdsinvulling minderwaardig vind ten opzichte van een andere tijdsinvulling?
Nergens heb ik het tijdverdrijf genoemd zoals jij het nu wil doen lijken, en dan nog, stel dat het er wel gestaan zou hebben dan is daar nog niets mis mee.
Je had gelijk gehad als er 'tijd verdoen' gestaan had.
[/quote]

Dat stond er inderdaad niet, maargoed het blijft internet en je leest iets en dat komt op een bepaalde manier op iemand over, zo werkt het toch?
Ik plukte er die zin uit, maar er stond toch nog meer... Je doet precies hetzelfde als de NH-er naar jou mening ook doet, het gros pruts maar wat. Makkelijke mening, alsof jij het gros kent Verward
Hoe je ook met paarden omgaat en hoe je dat ook noemt, het overgrote deel probeert niet te prutsen! Of dat lukt op de manier die ze daarbij gebruiken... dat is aan iedereen zelf om daar achter te komen. Jij plakt net zo goed een mening aan een hele groep als de NH-ers volgens jou over 'jullie' doen.

[quote="Sjuimpje"]
Ik stoor mij hier echt mateloos aan, op Bokt zie je vaker dat mensen zichzelf, hun richting of type paard als een ondergeschoven kindje zien en hierdoor zinnen compleet uit het verband rukken. Dit is volgens mij typisch zo'n geval. Waar ik me nog meer aan stoor is de manier waarop eigenlijk wordt aangegeven dat ik niets op dit soort topics te zoeken heb.
[/quote]

Ik voel me niet ondergeschoven hoor wees niet bang Haha! Ik voel me prima bij wat ik doe en schaam me daar niet voor. Wat een ander doet kan evengoed prima zijn en mijn doel is niet zinnen uit zijn verband rukken. Ik interpreteer ze hoe ze op mij overkomen, dat is namelijk menselijk.
En sorry als je het gevoel krijgt hier niet thuis te horen, want dat is zeker niet de bedoeling. Helemaal niets mis mee om mee te discussieren, maar om nou altijd te gaan vertellen dat het merendeel van de NH-ers prutst in de topics hier, dat vind ik gewoon jammer.

[quote="Sjuimpje schreef:
Mij best als je de gebeten hond wil spelen maar niet bij mij want dan ben je toch echt aan het verkeerde adres Lachen
Ik heb aardig aangegeven dat je mijn post verkeerd heb geinterpreteerd, meer kan ik niet doen.

Rustig maar! Maak je niet druk, het is maar een discussie Lachen
Wat mij betreft niets aan de hand, mensen mogen toch van mening verschillen. Alleen praten via internet is soms niet echt duidelijk, vandaar dat dingen soms verkeerd begrepen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:09

Huertecilla schreef:
Eem andere kortsluiting die ik hier in deze 'discussie' lees; NH is níet lala! NH is alleen op een paardenmanier streng, niet op onze mensenmanier.

Daar zit dus ook meteen de keerzijde van het verhaal.
Als ik in de spiegel kijk, dan zie ik een mens. Als mijn paard naar mij kijkt, dan ziet hij een mens en géén paard. Een paard heeft net genoeg hersens onder zijn oortjes om te kunnen begrijpen dat er een verschil is tussen een mens en een paard. Het heeft totaal geen nut om te proberen om je als paard te gaan gedragen (als mens), want hoe goed je ook je best doet, je komt er niet eens bij in de buurt en in het ergste geval krijg je paardse reacties terug en daar is een mens niet op gebouwd. Wat je wel kunt doen is proberen om je mensentaal en menselijke gewoontes duidelijk te maken aan je paard, daar zijn ze snugger genoeg voor.

En oh ja, het bit is niet primair een handrem, dat is al heel lang niet meer zo.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:49

Lovely schreef:
. Het heeft totaal geen nut om te proberen om je als paard te gaan gedragen (als mens

En dat doen NH ers volgens jouw Verward

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:16

lovely schreef:
Het heeft totaal geen nut om te proberen om je als paard te gaan gedragen (als mens)

volgens mij begrijp jij dan helemaal niet waar het om gaat bij NH. Dit (wat jij beschrijft) is de visie van iemand van buitenaf, die nieuwschierig is maar geen intresse toont. Het doel van Natural horsemanship is nl op zo'n manier communiceren met de paarden, zodat het voor hun duidelijk is (paardentaal dus, wel met een 'accent'). Ik vind het ontzettend onlogisch om een paard te gaan leren te gaan stappen/draven/galloperen of halthouden, aangezien die 'knopjes' allemaal al 'ingebouwd' zijn! Je kunt dan wel nieuwe knopjes gaan maken, maar je kunt je ook even inleven in de paardentaal, en 'm leren, en dan gewoon op de knopjes drukken die er vanaf de geboorte al aanzitten! Zo duidelijk???

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:25

elise schreef:
En dáár zeg je in mijn ogen dus het exact hetzelfde als die NH-er die al het 'gewone' afkraakt.

Ik kraak niet al het gewone af (niet dat je het tegen mij had hoor, maar even voor de duidelijkheid Tong uitsteken ) en ik probeer me ook zoveel mogenlijk te verdiepen in de 'gewone' manier. Ik heb een abbonement op bit, lees regelmatig dressuur en springboeken uit de biep, en juist omdat ik dat lees, krijg ik duidelijker voor ogen wat ik vind en waar ik me prettig bij voel. Een echte, waardevolle tip voor de nh'ers die hun mening willen versterken (of willen oefenen met bij jezelf blijven, aangezien het je wel vaak verleid tot de 'makkelijke' hulpmiddelen...).

Citaat:
Iedereen over één kam scheren, dat is wat hier gebeurd (en dat doe jij niet alleen hoor! dat doen ook 'NH-ers')

En ik doe ook mij uiterste best om dit te voorkomen Tong uitsteken

oeioei, wat ben ik weer goed Schijnheilig Tong uitsteken , sorry, maar ook niet alle NH'ers zijn hetzelfde Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:37

Duncan schreef:
volgens mij begrijp jij dan helemaal niet waar het om gaat bij NH. Dit (wat jij beschrijft) is de visie van iemand van buitenaf, die nieuwschierig is maar geen intresse toont.

Dit is dan weer duidelijk de visie van iemand die geen andere mening wil horen dan zijn eigen OK dan!.
Citaat:
Het doel van Natural horsemanship is nl op zo'n manier communiceren met de paarden, zodat het voor hun duidelijk is (paardentaal dus, wel met een 'accent').

Paardentaal dus, dat bedoelde ik inderdaad ook.
Citaat:
Ik vind het ontzettend onlogisch om een paard te gaan leren te gaan stappen/draven/galloperen of halthouden, aangezien die 'knopjes' allemaal al 'ingebouwd' zijn! Je kunt dan wel nieuwe knopjes gaan maken, maar je kunt je ook even inleven in de paardentaal, en 'm leren, en dan gewoon op de knopjes drukken die er vanaf de geboorte al aanzitten! Zo duidelijk???

Het zou ook onnozel zijn om dat opnieuw te willen doen, maar wie doen dat dan volgens jou??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:50

Citaat:
Lovely schreef:
Het heeft totaal geen nut om te proberen om je als paard te gaan gedragen (als mens), want hoe goed je ook je best doet, je komt er niet eens bij in de buurt en in het ergste geval krijg je paardse reacties terug en daar is een mens niet op gebouwd. Wat je wel kunt doen is proberen om je mensentaal en menselijke gewoontes duidelijk te maken aan je paard, daar zijn ze snugger genoeg voor.

Alsof je anders niet paardse reacties terugkrijgt Verward genoeg paarden die toch bijten en trappen, ook al ben je een mens Haha!
Ik denk dat je je maar beter in kan leven in je paard, en je daaraan aanpassen. Andersom zal toch nooit gebeuren.

Citaat:
En oh ja, het bit is niet primair een handrem, dat is al heel lang niet meer zo.

nee, dat was de slofteugel, toch Knipoog Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 00:19

Ja dat klopt, een slofteugel is een handrem-maar-bidden-dat-je-niet-over-de-kop-slaat-teugel.

Sommige paardse reacties wens ik niet, geen lieve en geen stoute. Ik kroel mijn paard wel en dat vindt hij geweldig, maar hij mag niet terugkroelen met lipjes en tandjes. Meestal pak ik een zachte borstel en dan mag hij daar in kroelen, hij weet dat dat dan mag. Op die manier spaar ik mijn gevoelige huidje en hoef ik hem zijn natuurlijke reactie niet 'af te nemen'. Dan ben ik dus duidelijk mens en geen paard. Andersom lukt het ook hoor, hij doet soms dingen die duidelijk op mij gericht zijn en bedoeld zijn om mij een lol te doen en die hij bij een ander paard niet zou doen.
In het algemeen denk dat zowel paard als mens zich aanpassen aan elkaar, maar dat je dat pas merkt na een langere tijd. Als een paard zich niet zou aanpassen, dan zou hij dus nooit iets leren en dat doen ze juist wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 01:59

Lovely schreef:
Wat je wel kunt doen is proberen om je mensentaal en menselijke gewoontes duidelijk te maken aan je paard, daar zijn ze snugger genoeg voor.

Euh, zó snugger is een paard niet Lov, wij zijn (in de regel dan Knipoog ) onvergelijkbaar véél snuggerder Het is daarom voor ons aanmerkelijk makkelijker om wat houtje-touwtje 'paards' te leren dan voor het paard roofdier-mensentaal.
Komt nog eens bij dat wij als diersoort mega-succesvol zijn vanwege ons aanpassingsvermogen terwijl de equiden superspecialisten zijn.
Niet alleen zijn wij dus slimmer, we zijn er ook nog eens in gespecialiseerd.
Maar goed, jouw paard paard begrijpt jou dus, OK dan!
Wíj hebben een nest jonge paarden vers van de tiet en zijn zelf ook niet van klassieke scholing voorzien. Waarom dan niet een makkelijke route; wij wat 'paards' leren gaat sneller dan zij wat 'mens'

Dan even over die rem; dat lees ik hier op Bokt in de regel toch anders Schijnheilig
Bijvoorbeeld ;'...met een stang heb ik dan toch nét even wat meer te vertellen' , 'hij liep dwars door de trens', 'maar hoe rem ik dán?' zijn schering en inslag, om niet te spreken van 'handschoenen omdat ik anders continue blaren op mijn handen heb' Bloos
Tja en over de verwarring over wat nu eigenlijk hulpmiddelen zijn wil ik niet eens beginnen
Wees realistisch Lov; in de praktijk van alledag is voor de gemiddelde piloot het bit gewoon de rem.

Wat de NH-hype betreft: zó populair is het nu ook weer niet. Blijkbaar willen veel mensen wel, maar.... je moet er wel wat voor doén!!!!!
Laten we eens naar de verreweg grootste in omzet kijken: er zijn bijvoorbeeld in Nederland pas 67 mensen met Parelli Level 1. Wereldwijd heeft Parelli over alle jaren zo'n 80.000 klanten. Dat lijkt veel, maar als je dat doorrekent is het een sissende druppel op de gloeiende plaat van de paardenindustrie.
Half doen blijkt een enorme valkuil; dát snapt een paard zéker niet, want daar zijn ze niet snugger genoeg voor Haha!

Mainstream gaat 'NH' helaas nooit, meer, worden. Zeker in onze tijd is de greep naar techniek, tegen een achtergrond van voorlichting van een industrie die daar vetter van wordt dan dat van touwhalstertjes kan, veel te 'makkelijk'. Jíj hoeft niet te investeren in het leren van een taal, maar jouw paard moet dat en daar hebben we het volgende voor in de winkel...
Lovely, jij verwijt de NH-predikanten dat ze geldkloppers zijn. Euh... hoe moet ik dan de traditionele wereld zien? Daarin ben je aan zadels, hoofstellen, bitten, teugels, hulpteugels, longeerlinen en wat al niet meer bepaald niet goedkoper uit. Of mis ik nu iets???
Wat we aan bitten en hoofdstellen nu ongebruikt in de zadelkamer hebben liggen heeft een veelvoud van de Parelli-spullen gekost en desondanks kunnen we nu nóg meer met onze paardjes. Wat zie ik verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:20

Als je jezelf als roofdier ziet en je paard als prooi, dan zit je volgens mij op de verkeerde route. Daarnaast denk ik dat paarden een stuk snuggerder zijn dan dat je denkt. Ze beschikken over een groot leer- (en dus ook aanpassings-) vermogen en ze zijn bovendien bereid om mee te werken. De mens vindt zichzelf intelligenter en dat zijn we ook zeker op bepaalde vlakken, maar zo heeft ieder wezen zijn eigenschappen. Er zijn levensgrote verschillen tussen mens en paard, maar ze beschikken beiden over groot associatief vermogen en daar is het paard nu eenmaal heel sterk in.
Wat is een 'klassieke scholing' in deze context trouwens, want dat begrijp ik niet helemaal.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 10:55

Lovely"]
Sommige paardse reacties wens ik niet, geen lieve en geen stoute. Ik kroel mijn paard wel en dat vindt hij geweldig, maar hij mag niet terugkroelen met lipjes en tandjes.
[/quote]

En het ene paard wil ook geen gekroel en het andere veel, dus daarin verschillen we niet zoveel met een paard, ieder heeft zo zijn grenzen, het gaat er meer om hoe je je grenzen aangeeft.

[quote="Lovely"]
Andersom lukt het ook hoor, hij doet soms dingen die duidelijk op mij gericht zijn en bedoeld zijn om mij een lol te doen en die hij bij een ander paard niet zou doen.
[/quote]

Dat ben ik helemaal met je eens, dat doen ze ook. Daarom moeten sommigen ook niet doorslaan naar zichzelf bijna in een paardenpak te hullen Haha! Ze zijn niet super snugger maar das toch iets te obvious Knipoog

[quote="Lovely schreef:
In het algemeen denk dat zowel paard als mens zich aanpassen aan elkaar, maar dat je dat pas merkt na een langere tijd. Als een paard zich niet zou aanpassen, dan zou hij dus nooit iets leren en dat doen ze juist wel.

Dat is ook zo, ze passen zich ook aan. Wij willen paarden hun natuurlijke schrikreactie afleren, of verminderen. Dat is onnatuurlijk maar niet onmogelijk. Dat soort dingen, die zijn niet paards maar of je jezelf nu NH-er of niet noemt, iedereen wil dat soort reacties vermijden. Net zo goed als een trap. Je wilt boven je paard staan, alleen de een bereikt dat op een andere manier dan de ander. Wat beter is? Ja dat is persoonlijk..

Helaas zijn er ook een hoop die het niet bereiken, na 10 manieren gehad te hebben, en die ik baat zie hebben bij NH (en niet zelf aanklooien maar dat geld voor alles). Dus mijn mening is dan, waarom niet....

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:29

Lovely schreef:
Het zou ook onnozel zijn om dat opnieuw te willen doen, maar wie doen dat dan volgens jou??

alle mensen die een paard gaan leren wijken voor het been én gaan leren dat je voor druk van het been vooruit moet...

Citaat:
Duncan schreef:
volgens mij begrijp jij dan helemaal niet waar het om gaat bij NH. Dit (wat jij beschrijft) is de visie van iemand van buitenaf, die nieuwschierig is maar geen intresse toont.

Dit is dan weer duidelijk de visie van iemand die geen andere mening wil horen dan zijn eigen .

Jij hebt blijkbaar echt niet door waar NH over gaat....maar ik wil hier eigenlijk geen ruzie over maken.