[AR] [NH] jonge merrie, respectloos? wat te doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:46

Waarom staat ze dan aan het hek te wachten? Waarschijnlijk niet omdat ze zo''n hekel aanme heeft Verward
Als ze niet komt roep ik haar... als ze dan nog niet komt laat ik haar lekker staan.... of ik ga haar halen.
Hangt er een beetje vanaf hoeveel gras er op het land staat..... ivm bij voeren Lachen

Wanneer ben je duidelijk? Eem flinke knal lijkt mij duidelijk genoeg dat hetgeen ze doet niet mag.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:48

Maar paarden van een die geen 'les' van volwassen paarden geleerd hebben niet! Wij kennen toch ook geen nedrelands al we geboren worden (of jij wel Verward ) Ik wil me verder ook niet bemoeien met dit topic, 't was alleen bedoelt om te zeggen wat ik ervan vond, als je er meer over wilt weten vraag het, commentaar heb ik al genoeg gehad (niet dat ik er niet tegen kan, maar 10 x uitleggen wrod wel erg vaak Tong uitsteken Bloos ).

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:50

fsoudan schreef:
Wanneer ben je duidelijk? Eem flinke knal lijkt mij duidelijk genoeg dat hetgeen ze doet niet mag.

Slaan vind ik geweld, en dat gebruik ik niet. Toch ben ik ontzettend duidelijk, het komt nl ook over op dominante paarden! Maar als je graag wilt slaan, ga je gang (is het dan niet stiekem frustratie??? Verward )

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:55

Nee hoor slaan is bij mij geen frustratie maar een punt waarop ik beland als niets anders heeft geholpen.
Ieder zo zijn methode... ik heb 2 lieve gehoorzame pony's waarvan ik zeker weet dat ze mij ook respecteren als hun "baasje".

Een japanner geboren in Nederland die op latere leeftijd japans leert ... pikt dat een stuk makkelijker op als wij Knipoog

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:57

okee, 2 andere totaal verschillende meningen waar ik respect voor heb!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:01

Ja ieder zo zijn methode en we hebben beide wat we willen toch? Knipoog

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:11

Ik wel en jij volgens mij ook. da's mooi, veel succes nog verder Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:18

fsoudan schreef:
Hooo ik vlak de opfok en de opvoedingen die door andere paarden in een kudde zullen plaats vinden niet uit. Het zal altijd anders zijn zoals wij de veulens zouden opvoede. Ik begrijp wel dat het voor veel paarden goed zal zijn zo'n opfok. Wat ik eerder ook al zei... mocht ik ooit nog een veulen krijgen zit de kans erin dat die naar een opfok zal gaan.

Maar sommige mensen doen het liever niet en dat moet ook geaccepteerd worden. En ik weet zeker dat het lang niet voor alle paarden even goed zal zijn ongeacht voorgeschiedenis, psychische problemen of niet.

Er is wel eens een test gedaan. Als mensenkinderen van jongs af aan niet gestimuleerd worden door tegen ze te praten... Zullen die kinderen nooit kunnen praten. Dat hersendeel krimpt dus en zal nooit meer gebruikt kunnen worden. Ik denk dat als je vroeg stimuleerd met dingen leren ze daar op latere leeftijd alleen maar profijt van hebben. En ze hoeven echt niet de hele dag op stal staan ben er juist een voorstander van dat paarden met elkaar kunnen spelen en ook contact hebben met elkaar meerdere uren per dag. Maar wat die paarden elkaar leren is nooit hoe ze een ruiter op hun rug moeten dragen.

Je hoeft dit paard niet 2 jaar in de opfok te doen, waarom niet tot september/oktober de opfok in? Dan kan ze deze zomer leren hoe je met paarden omgaat en vervolgens van de winter hoe je dat moet vertalen naar mensen.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:27

Dan zou ik het eerder andersom doen. Veel mensen hebben buiten de zomer om geen weidegang Dus kan ze nu aan huis in het land... en in de winter bij de opfok Knipoog

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:34

Ok, fsoudan, Duncan, koest. Het gaat hier om die 1jarige merrie, niet over jullie opvattingen.
Ik denk dat de topicstartster deze discussie niet heeft bedoeld, naast de discussie over opfok.
Duss... Misschien even rustig afwachten of ze wat heeft aan de gegeven tips wat heeft?

Ennuh...
Duncan schreef:
Slaan vind ik geweld, en dat gebruik ik niet. Toch ben ik ontzettend duidelijk, het komt nl ook over op dominante paarden!

1 Slaan is heel zo slecht nog niet, aangezien paarden die methode zelf ook zeer regelmatig gebruiken. Om nou iemand dood te slaan voor een mobieltje is wat anders, maar een paard afstraffen dat niet op je 'stemstraf' reageert, is het echt een toepasselijke hulp.
2 Als paarden bij jou al op je 'niet gewelddadige' hulpen reageren, heb jij nog nooit dominante paarden meegemaakt. Mooi dat ik een knol kende die gewoon dwars door je heen denderde als hij je als 'ondergeschikt' zag, en je stem (of weet ik wat voor hulp) was dan echt niet genoeg.
En hem zou ik nog niet eens als dominant omschrijven...

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:41

Wij waren allang koest!! En de dingen die jij beschrijft zijn ook besproken....
Het is de TS haar paard dus die besluit wat ze er mee doet! Genoeg omschreven opties met onderbouwing aan haar welke ze toepast Lachen

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:03

Ik was ook koest Haha! geweld is voor de lagere rang, jij wil hoog en daar past geen geweld bij (heb zo nog een heleboel dingen, nouja 1,2) En dominant was hij zeker, een paard wat over je heen loopt en je de wei uittrapt noem jij niet dominant??? (zullen we maar verder pben, als je nog reacties hierop hebt?.. is het wat duideljker voor de topicstarter.)

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:41

Duncan, sommige paarden kun je inderdaad hoef je inderdaad nooit te slaan maar sommige paarden zijn soms een dikke trap onder hun kont nodig. (leuke avatar, trouwens)

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:55

lief he? mijn lieve schatteke (verzorgPAARD) Midje (midwinter:D)

wat de zweep betreft: OF slaan ermee, OF als aanwijsstok gebruiken. Niet allebij Tong uitsteken