fsoudan schreef:Hooo ik vlak de opfok en de opvoedingen die door andere paarden in een kudde zullen plaats vinden niet uit. Het zal altijd anders zijn zoals wij de veulens zouden opvoede. Ik begrijp wel dat het voor veel paarden goed zal zijn zo'n opfok. Wat ik eerder ook al zei... mocht ik ooit nog een veulen krijgen zit de kans erin dat die naar een opfok zal gaan.
Maar sommige mensen doen het liever niet en dat moet ook geaccepteerd worden. En ik weet zeker dat het lang niet voor alle paarden even goed zal zijn ongeacht voorgeschiedenis, psychische problemen of niet.
Er is wel eens een test gedaan. Als mensenkinderen van jongs af aan niet gestimuleerd worden door tegen ze te praten... Zullen die kinderen nooit kunnen praten. Dat hersendeel krimpt dus en zal nooit meer gebruikt kunnen worden. Ik denk dat als je vroeg stimuleerd met dingen leren ze daar op latere leeftijd alleen maar profijt van hebben. En ze hoeven echt niet de hele dag op stal staan ben er juist een voorstander van dat paarden met elkaar kunnen spelen en ook contact hebben met elkaar meerdere uren per dag. Maar wat die paarden elkaar leren is nooit hoe ze een ruiter op hun rug moeten dragen.
Je hoeft dit paard niet 2 jaar in de opfok te doen, waarom niet tot september/oktober de opfok in? Dan kan ze deze zomer leren hoe je met paarden omgaat en vervolgens van de winter hoe je dat moet vertalen naar mensen.