[AR] [NH] Leiderschap

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 20:16

Ik weet niet of ik tussen een paard en het gevaar zal springen, maar daar gaat het eigenlijk niet om hier, of je dat wel of niet zou doen. Ik denk dat je je niet voor de volle 100% paardenleider kunt noemen als je dat niet doet, aangezien paarden niet zo 'egoistisch' zijn als mensen. Zij kijken naar het belang van de kudde, mocht er een sneuvelen, moet de kudde verder en zal het paard maar heeeeeel even 'rouwen' (als je dat al rouwen kunt noemen). Mensen gaan, als het er op aankomt voor zichzelf, paarden gaan voor de groep en willen daar zelfs zelf voor snuevelen. Maar wat is er mis met 99% procent leider zijn, het zit gewoon niet in ons 'instinct'.

Een poging tot, zou al helemaal te gek zijn!

Elise, met er zijn bedoelde ik ook het 'geestelijke' OK dan! met je armen en benen ben je er namelijk niet voor 100 % Haha! En je hebt me wel aan het denken gezet, misschien moet ik wat beter gaan luisteren, alleen is het voor mij belangerijk dat ik me er goed bij voel, en dat is niet altijd het geval (geweest). Misschien kun je nu mijn reacties begrijpen? (anders even pb'en...)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:19

Ilkkah schreef:
Kim16:
Maar we kunnen wel een poging doen tot.
Ik vind dat als je echt van je paard houd en om hem geeft dat je gevaren voor hem moet kunnen doorstaan.
En het mensenras is daar niet goed op gebouwd, maar we kunnen het altijd wel proberen, waardoor we het paard een veilig gevoel kunnen geven.

en dat geloof ik dus niet. Een paard rent weg voor gevaar en zal echt niet stil staan om te blijven denken 'wow, wat zorgt mijn baasje goed voor mij'. Je dicht hem dan te veel intelligentie en menselijke gevoelens toe. Een paard is eigenlijk heel simpel: duidelijkheid, rust, zelfvertrouwen en consequentie; meer hebben ze niet nodig.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:20

Duncan, je bedoelt met het geestelijke dus dat je niet ergens anders aan zit te denken of met iemand anders zit te praten maar dat je voor de volle 100% je aandacht bij het paard hebt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:22

kim16 schreef:
Duncan, je bedoelt met het geestelijke dus dat je niet ergens anders aan zit te denken of met iemand anders zit te praten maar dat je voor de volle 100% je aandacht bij het paard hebt?

en ook dan moet hij gewoon doorlopen, ik ben zijn kinderjuf niet.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 20:26

kim16 schreef:

juist, dat bedoel ik! zijn zat mensen die al zitten te praten over de volgende dag, vind je het gek dat je paard je dan niet meer als leider accepteerd. Een leider die niet oplet is gewoon geen leider!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:33

Duncan"]
[quote="kim16 schreef:

juist, dat bedoel ik! zijn zat mensen die al zitten te praten over de volgende dag, vind je het gek dat je paard je dan niet meer als leider accepteerd. Een leider die niet oplet is gewoon geen leider!
[/quote]
sorry, flauwekul Knipoog Ten eerste kan ik zitten OH-en op het paard terwijl ik echt nog wel oplet op de omgeving (hoe wil je anders auto rijden en praten met je passagiers ) en bovendien heeft mijn paard inmiddels wel zoveel vertrouwen in me dat hij toch wel gelooft dat ik hem niets engs laat overkomen.
Kijk, dat doe je niet als je hard aan het werk bent, dan verwacht ik van hem en mezelf volledige concentratie maar aan het eind mogen we alle twee ontspannen en mag hij ook om zich heen kijken. Als hij dan eens van die hoefslag afdwaalt Knipoog krijgt hij echt geen pak slaag hoor Haha! Als ik het erg belangrijk vind dat hij dat niet doet, pak ik mijn spullen weer bij elkaar en ga ik weer 'rijden', dwz zorgen dat hij precies daar lootp waar ik het wil, en anders stappen we fijn wat rondjes die langzaam maar zeker steeds dichter bij de uitgang komen Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:50

IK ben het eigenlijk wel met Lielle eens. (heb overigens niet alle reacties gelezen )

Mijn paard mag ook wel gewoon doorlopen als ik even de andere kant opkijk. Na het rijden stappen we uit en dan wil ik best nog weleens overleggen met mijn instructeur of gezellig naast iemand uitstappen.
Als ik aan het trainen ben zijn we beide geconcentreerd(ik probeer Ot er iig ook bij te houden Knipoog ), na het trainen mag hij ook best eens de andere kant opkijken of lopen suffen. Ik houd hem wel in de gaten(anders zit ik er zo ineens naast), maar ik vind het onzin dat ik niet zo mogen praten of aan wat anders zou mogen denken op zo'n moment...

fury_hymne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 08:58

hej,

Citaat:
IK ben het eigenlijk wel met Lielle eens. (heb overigens niet alle reacties gelezen )
Me 2....

Citaat:
Mijn paard mag ook wel gewoon doorlopen als ik even de andere kant opkijk. Na het rijden stappen we uit en dan wil ik best nog weleens overleggen met mijn instructeur of gezellig naast iemand uitstappen.
Als ik aan het trainen ben zijn we beide geconcentreerd(ik probeer Ot er iig ook bij te houden ), na het trainen mag hij ook best eens de andere kant opkijken of lopen suffen. Ik houd hem wel in de gaten(anders zit ik er zo ineens naast), maar ik vind het onzin dat ik niet zo mogen praten of aan wat anders zou mogen denken op zo'n moment...

Ben ik HELEMAAL mee eens Haha!
En hoe is praten tegen je paard dan????? Dan praat je toch ook??? En dan ben je geen leider??? Sorry duncan.... maar dit ben ik niet met je eens Knipoog

Haha! Bloos *LOL* Lovers Ach gut Vingers aflikken *LOL*

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 15:33

fury_hymne schreef:
hej,

Citaat:
Me 2....

Citaat:
Als ik aan het trainen ben zijn we beide geconcentreerd(ik probeer Ot er iig ook bij te houden ), na het trainen mag hij ook best eens de andere kant opkijken of lopen suffen. Ik houd hem wel in de gaten(anders zit ik er zo ineens naast), maar ik vind het onzin dat ik niet zo mogen praten of aan wat anders zou mogen denken op zo'n moment...

Ben ik HELEMAAL mee eens Haha!
En hoe is praten tegen je paard dan????? Dan praat je toch ook??? En dan ben je geen leider??? Sorry duncan.... maar dit ben ik niet met je eens Knipoog

Ik zeg niet dat praten niet mag, maar ik bedoel meer je bezig houden met andere dingen. Het is toch een kleine mooeite om even te wachetn tot je op stal bent? En trouewens, een auto heeft niet zo'n leifder nogig als een paard, dus daar kun je het volgens mij niet mee vergelijken!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:58

Duncan schreef:
Elise, met er zijn bedoelde ik ook het 'geestelijke' OK dan! met je armen en benen ben je er namelijk niet voor 100 % Haha! En je hebt me wel aan het denken gezet, misschien moet ik wat beter gaan luisteren, alleen is het voor mij belangerijk dat ik me er goed bij voel, en dat is niet altijd het geval (geweest). Misschien kun je nu mijn reacties begrijpen? (anders even pb'en...)

Ik begrijp het wel, wilde je er alleen even op wijzen soms wat meer open te staan voor andere argumenten Lachen

Overigens vind ik niet dat je niet zou kunnen beppen met iemand anders terwijl je paard rijdt.
Ik heb dagenlang een hengst moeten bestuderen van een harem en hij heeft ook heel wat uurtjes grazend, slapend en soms zelfs liggend doorgebracht. Soms ging hij er even tussenuit om een bad te nemen in een riviertje etc.
Echt niet zo dat de merries hem daarna niet meer vertrouwden hoor Haha!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 17:05

nee, maar eigenlijk bedoelde ik dat je geonn bij je paardje moet blijven, ik bedoel, je bent er al zo weinig (2-3 uurtjes per dag, als het al niet minder is...) an kun je toch wel even er ZIJN. die merrie, waar je het over hebt, staat de hele dag bij dat paard. (of niet?)

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 15:16

Dat is een heel ander verhaal... je kan op een bepaalde manier de leiding hebben over je paard, maar je zult nooit te vergelijken zijn met een ander leid-paard denk ik... Je blijft een mens en dat weten ze.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:07

Elise schreef:
Dat is een heel ander verhaal... je kan op een bepaalde manier de leiding hebben over je paard, maar je zult nooit te vergelijken zijn met een ander leid-paard denk ik... Je blijft een mens en dat weten ze.

Het is toch ook helemaal nergens voor nodig om een "leidpaard"te worden.
Waar het omgaat is dat je paard niet over je heen walst. Soms worden de dingen zo over trokken Bloos
Duncan: wj mensen zijn geen paarden (gellukkig) dus het is onzin om te zeggen dat we eigenlijk heel veel tijd bij ons paard zouden doorbrengen
No offense naar jouw hoor elise Knipoog

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:17

maar kunnen jullie je voorstellen dat dat heel verwarrend voor een paard is. Wij willen niet dat 'ie over je heen walst, maar we willen er ook niet voor 100% voor hem zijn. Hij moet dus de meeste tijd zijn eigen hachje zien te redden en als jij er bent naar jou luisteren, alhoewel je niet voor 100% leid. dit vind ik persoonlijk schokkend

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:30

Duncan schreef:
maar kunnen jullie je voorstellen dat dat heel verwarrend voor een paard is. Wij willen niet dat 'ie over je heen walst, maar we willen er ook niet voor 100% voor hem zijn. Hij moet dus de meeste tijd zijn eigen hachje zien te redden en als jij er bent naar jou luisteren, alhoewel je niet voor 100% leid. dit vind ik persoonlijk schokkend

Ach een paard is geen mens, ik heb niet echt het idee dat hij het als schokkend ervaart.
Simpel gezegt: een paard heeft ander paarden om vriendjes mee te zijn en om mee te klooien. Bij mij moet hij werken, en hij voelt zich dara prettig bij. Ik prutsmuts ook weleens hoor daar niet van.
Het lukt hem prima om zijn eigen hachie te redden, lekker met een mooie merrie in de wei, 4 keer per dag je eten voorgeschoteld krijgen..
Duncan onze paarden zijn gedomesticeerde paarden, geen wilde!!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:36

maar die hebben niet allemaal een vriendje, en wat is volgens jou dan het verschil tussen gedomesticeerde en wilde paarden? de angst is er wel nog bij beiden, de rangorde ook en het feit dat het vluchtdieren zijn ook...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:39

Duncan schreef:
maar die hebben niet allemaal een vriendje, en wat is volgens jou dan het verschil tussen gedomesticeerde en wilde paarden? de angst is er wel nog bij beiden, de rangorde ook en het feit dat het vluchtdieren zijn ook...

alles duncan..
Onze paarden krijgen hun eten. De rangorde is (wat ik zie bij ons thuis) minder duidelijk. Elk dier heeft angst en ja het zijn vluchtdieren, maar daarmee zijn het nog geen wilde paarden!
Je weet het verschil toch wel tussen een wild en een gedomesticeerd paard?
Hoe bedoel je je eerste zin?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:42

Ik weet zeker het verschil tussen wilde eg gedomesticeerde paarden, maar zouden de paarden dat zelf weten (beetje onhandig uitgedrukt, begrijp je het?)

de eerste zin bedoel ik te zeggen dat er een hoop paarden aleen in een box staan en dat er ook een hoop paarden alleen in een weiland staan...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:50

Ik heb het over mijn paard Lachen Die heeft het geweldig naar zijn zin hoor zonder mij
Ja paarden die in een box staan 24/7 is idd minder, maar ook deze paarden zijn beter af met paardenvriendjes, ipv met mensenvriendjes
Tuurlijk weten paarden dat zelf niet, ze hebben geen geschiedenis les gehad op school..Daarom zijn ze denk ik niet mindr gelukkig

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:59

en dit gaat voornamelijk over meer paarden Knipoog maar dat maakt niet uit. onze gedomesticeerde paarden komen nogal overeen met wilde paarden. Dat bedoelde ik eigenlijk met dat ze het zelf niet weten. Want waarom werken de dingen van alle nh bedenkers zogeod, zij hebben hun techniek voornamenlijk gebaseert op wilde paarden en het slaat ook aan op gedomesticeerde paarden

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:16

We dwalen wat af..
Hier ging het om

Duncan schreef:

Dus nee dat kan ik me niet voorstellen
Nabootsen ja, tuurlijk kunnen wij dat proberen, aar daar is alles mee gezegt. Wij worden geen paard en we hoeven geen 24 uur per dag bij ons paard te zijn.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 20:22

hihi.....maar kun je je voorstellen dat het voor het PAARD verwarrend is? ik sanp best dat wij niet 24 uur paard kunnenspelen, maar volgens mij begrijpt een paard dat niet! Tong uitsteken

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:28

Duncan schreef:
hihi.....maar kun je je voorstellen dat het voor het PAARD verwarrend is? ik sanp best dat wij niet 24 uur paard kunnenspelen, maar volgens mij begrijpt een paard dat niet! Tong uitsteken

Nee ik kan me dat echt niet voorstellen, en ik denk ook niet dat het zo is.
Een PAARD weet heus het verschil wel tussen een mens en een soortgenoot

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 07:05

Duncan schreef:

het feit dat ik er ben betekent dat ik leid, punt. En dat hoef ik niet iedere 10 seconden te bevestigen, niet met een paard dat ik al 5 jaar rijd.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:01

Ik denk niet dat het verwarrend is. Een paard weet heel goed dat jij geen soortgenoot bent, het zijn redelijk intelligente dieren. Je kunt in de omgang met je paard je wel zo paards mogelijk opstellen, dat is wel begrijpelijk voor hem. Wat het constant bevestigen betreft; dat doen de leiders in een kudde ook niet de hele tijd. Is dus m.i. niet nodig, als je maar leidt op die momenten dat het nodig is. En over dat beschermen; ben ik ook niet helemaal met je eens, duncan. Een paard is een vluchtdier en ik denk dat de leidster als eerste het sein geeft dat de hele kudde aan de haal moet gaan. I.p.v. het gevecht aan te gaan met een of ander roofdier zal zij voorop lopen om te vluchten.