[AR] [LO] Pony van 2 al longeren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:41

Ik heb zelf een tweejarig hengstje die iedere dag buiten staat. Zo eens in de maand longeer ik hem. Gewoon aan het halster stap-draf linksom-rechtsom-klaar. Hij leert gelijk dat hij niet aan de drollen mag ruiken maar "aan het werk" moet, de commando's, een zweep, niet hangen aan de lijn en dat ik bepaal hoe hard en welke kant op. Ik doe het niet als longeertraining maar meer als opvoeding. Net zoals we ook met hem langs de weg lopen, hem afspuiten, een dek omgooien, beenbeschermers om, met de trailer mee etc. Ik ben bang dat als ik hem tot zijn derde laat lopen hij veel te mans geworden is. Van de week heb ik zelfs een been over hem heen geslagen toen hij op stal lag en hem overal beklopt.
Ik denk dat als je spelenderwijs dit soort dingen doet het geen belasting is maar een ervaring. Je moet alleen oppassen dat je niet direct teveel wilt. Gelukkig heb ik meerdere paarden staan en komt Juntos pas op de laatste plaats (als het lekker weer is en ik tijd over heb).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 08:33

Ik zie dat soort dingetjes altijd als gemuts.......... Haha! maar deze manier van mutsen staat me dan wel weer aan..... lekker ongedwongen beetje rommelen geeft niks. Als ze maar genoeg op het land komen met andere paarden

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:25

Ik noem het poemelen.. en dat doe ik nu al met mijn 2 weken oude veulen.. Borstelen, vaststaan (nou ja touw om balk en ik hou het andere eind vast voor het geval dat..), voetjes geven etc etc. Een goede basis voor een goed opgevoed veulen (ik heb er de vruchten al van geplukt met mijn nu 4 jarige merrie die we ook zo opgevoed hebben.. Lachen

Maar dan ben ik toch wel benieuwd hoe jullie tegen met 2 jaar voor de wagen zetten vinden? Ik heb Ciara met 2 jaar in 2-span gezet met haar moeder.. Daarbij moet ik wel zeggen dat ze altijd al mee ging het bos in (langs de weg vast en in het bos los) en dus al een goede basisconditie had... Ben beneuwd.. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:02

Trekken is lang niet zo belastend als dragen Haha! Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:19

Als het andere paard tenminste niet zo lui is. je hebt in een span altijd 1 paard die trekt en de andere loopt net iets achter zodat hij net niets hoeft te trekken. als het ervaren paard nou zo een 'slim' paard is dat hij net iets achter de 2-jarige gaat lopen, dan vind ik het wel te zwaar. maar ik weet natuurlijk niet hoe jou paarden lopen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:30

Citaat:
je hebt in een span altijd 1 paard die trekt en de andere loopt net iets achter zodat hij net niets hoeft te trekken

als je een beetje goede koetsier hebt, komt dit echt niet voor hoor!

Mijn paard liep met 2 jaar al voor de slee (in Oostenrijk) in enkelspan, 2 - en 4-span, maar dat glijdt natuurlijk vanzelf in de sneeuw daar.

Longeren doe ik nu (hij is nu dik 4) nog maar mondjesmaat, ik vind het voor zo'n zwaar paard veel te belastend om lang rondjes te lopen

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:46

hoi peachy het is inderdaad de opvoeding waar het mee begint, niet om je op de vingers te tikken hoor maar als je hengst nu al de overhand heeft dan kun je nog flinke gevechten met m verwachten (al laat je m castreren) t zit toch al tussen zn oren dat respect voor jou op deze manier.
Mijn paard weet bij mij ook zn plaats en zal dus niks durven uit te vreten omdat ik m niet echt 20 keer ga waarschuwen totdat hij me s een keer verkeerd zou kunnen pakken en dan is t te laat dan kan je m eigenlijk niet meer straffen, dan weet hij niet meer beter. lk denk dat t voor jou hengst gewoon een spelletje is geworden.Je hoeft m ook niet steeds een klap voor zn hoofd te geven maar een ruk aan zn touw doen ook al wonderen blijf allert en concequent en op een leuke manier belonen als ie wel lief is dan krijgt ie misschien nog respect, t moet van 2 kanten komen.Succes met je kerel!! Ach gut haha kom wel wat laat met mn reactie tis alweer een ander onderwerp verder Bloos!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:14

een paard van 2 jaar kun je gerust longeren aan een halster is alleen maar makkelijk als je hem later weer in gaat rijden.
worden ze alleen maar makkelijker in omgang van.
En zoveel belast je hem daar niet mee.
succes ermee
groetjes wendy

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:14

En. wendyke.............. uit welk boekje heb je dat????

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:37

Ik denk wel dat Wenyke gelijk heeft. Als jij op een weiland gaat staan van 50x50 en je neemt een longeerlijn van 55m dan zou het opzich wel mogelijk zijn als je dan je paard zoveel mogelijk aan de buitenkant laat lopen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:41

tuurlijk sjonniej, daarom gebeurt het ook zoveel....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:10

Sjonniej schreef:
Ik denk wel dat Wenyke gelijk heeft. Als jij op een weiland gaat staan van 50x50 en je neemt een longeerlijn van 55m dan zou het opzich wel mogelijk zijn als je dan je paard zoveel mogelijk aan de buitenkant laat lopen!

lol... ik moet de eerste longeerlijn van 55 meter nog tegenkomen of heb jij die in je shop Kim?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:35

Nee die heb ik niet........... misschien 3 aan elkaar knopen Haha!

elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:58

pfrt Verward en ik ken iemand die zijn veulen met half jaar al longeert in de longeerbak ( keej miet aan de longe maar het zelfde doet zonder), en dan ook soms nog klein sprongetje neer zet zonde van het veulentje tis een mooi beestje Verdrietig

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:54

Als je bij een bak van 50 bij 50 in het midden gaat staan heb je toch nooit een longeerlijn van 55 meter nodig Verward
Of je moet de rondjes net zo groot lopen als je paard dan kan ik me die 55 meter voorstellen.
Maar goed daar heb ik nog NOOIT van gehoord.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:02

hahahah blijf blont....... 25 meter, is idd logischer Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:32

tsja....ik denk niet zo best na Knipoog het ging eigenlijk meer om het idee
niet over nagedacht dat mensen er zo over na gingen denken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:36

Sjonnie het komt erop neer dat een paard van twee (tenzij het een enorme praatjesmaker is) niet aan het werk moet, ook niet aan de longeerlijn........ dat is veel te zwaar voor een jong dier...... Haha!:D

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:20

hmm gijsenkim ik dacht dat jij vond dat ik mijn hengst niet mocht longeren :S

sazz, je hebt idd deels gelijk wat dat bijten betreft, maar hij rent wel gelijk weg en hij kijkt heel schrikkerig net of ik hem net een klap heb gegeven. Dus ik denk dat hij het ziet als spelen en niet om gemeen te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:22

Vind ik ook......... paarden horen op het land tot dat ze 3 zijn.......... er zijn hele uitzonderlijke uitzonderingen en dat zijn hengsten die op 2,5 jarige leeftijd veel en veel te veel praatjes hebben. Die maak je dan zadelmak om daarna nog een tijd op het land te lopen Haha!

maar om dat soort dingen in te schatten moet je inzicht hebben Haha! Haha! of mensen om je heen die paardengevoel hebben

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:25

Of Gijsenkim inschakelen Knipoog

Ik ben het er ook mee eens dat je een paard moet laten staan tot min. 3 jaar. Als hij nog niet goed ontwikkelt is kan het soms nog wel beter zijn om hem tot zijn 4e te laten spelen!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:32

Sjonniej"]
Of Gijsenkim inschakelen Knipoog!!
[/quote]

grappemaker Haha! Haha!

[quote="Sjonniej schreef:
ik ben het er ook mee eens dat je een paard moet laten staan tot min. 3 jaar. Als hij nog niet goed ontwikkelt is kan het soms nog wel beter zijn om hem tot zijn 4e te laten spelen!!

Precies.......... das een kwestie van inschatten, sommigen rij je met 2,5 in anderen met 4........ tis maar net in hoeverre ze er klaar voor zijn

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:38

maar mijn hengst rij ik niet op, ligt geen zadel op, geen hoofdstel aan helemaal niks ik laat hem alleen maar rennen zodat hij zijn overtollige energie kwijt is en dat hij mijn andere paard niet helemaal kapot bijt!

en hoe kan jij beoordelen of dat ik inzicht heb of niet en hoe mijn hengst is. Dus ik denk niet dat jij kan beoordelen of ik hem kan longeren of niet.
En tis maar net wat jij zegt : "tis maar net in hoeverre ze er klaar voor zijn"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:45

Jouw hengst gaat als ik me het goed herinner niet met de groep naar buiten........ en ja ben ik fel op tegen. Ik ben zowizo fel tegen hengsten die gehouden worden door mensen die gewoon maar een hengst houden. Er is een reden om een hengst te houden en das voor de fok. Hengsten horen in capabele handen en niet bij iemand die maar een hengst houd voor het leuke.

Ik baseer mijn antwoord naar jou toe naar aanleiding van je eerdere posts en concludeer daaruit dat jij je paard tekort doet. Deze discussie hebben we al gehad en het schijnt niet tot je door te dringen. Ik ga hierop niet meer in. Dit is een ander topic en als je nog meer duidelijk wil hebben dan peebee je me maar

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:23

Peachy, het gaat erom dat kleine rondjes lopen te zwaar is voor het paard.
De gewrichten zijn nog niet voldoende ontwikkeld om zo te lopen.
Het gaat er niet om wat je eraan hebt hangen het gaat er in eerste instantie om dat het zowiezo al niet goed is.
Je kan hem beter in de wei zijn energie kwijt laten raken, daar heeft hij de ruimte!