Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
SuperPepeijn"]
maar ga eens inhoudelijk op mijn verhaal in. verzameling onder het zadel wordt systematisch tot stand gebracht dmv oefeningen (bespiering, oefening), jij beweert dat vanaf 0 dit kan? zonder impuls/opwinding??
[/quote]
Natuurlijk wordt verzameling, onder het zadel of niet, dmv training van spieren etc tot stand gebracht, maar er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. En dat dit er één is die zeker kan werken daar ben ik van overtuigd.
Het verschil is dat je paard het in dit geval voor je wíl doen en anders voor je moet doen... dat is het grote verschil.
Ik heb een los muildier een (voor het kunnen van zo'n dier, zijn bouw is gewoon beperkt) schitterde levade uit zien voeren, een quarter met een los teugeltje en een halster een prachtige piaffe zien doen. Dit dier was werkelijk rond van staart tot neus, een prachtig plaatje.
En wanneer je de video van KFH bekijkt zie je hem met een simpel vosje (qua bouw lang niet perfect) naar mate de training vordert (training aan de longe) steeds moeilijkere verzamelde oefeningen uitvoeren met alleen een touwtje om zijn hals in het open veld.
[quote="SuperPepeijn schreef:ook dat swung wat jij noemt, noem ik opperste opwinding, maar gecontroleert, hoe zie jij dit?
SuperPepeijn schreef:nee aqua, een paard wil de voorhand ontlasten en die brengt hij dan omhoog, door de achterhand te buigen, en daar is altijd een reden voor.
maar ga eens inhoudelijk op mijn verhaal in. verzameling onder het zadel wordt systematisch tot stand gebracht dmv oefeningen (bespiering, oefening), jij beweert dat vanaf 0 dit kan? zonder impuls/opwinding?
ook dat swung wat jij noemt, noem ik opperste opwinding, maar gecontroleert, hoe zie jij dit?
en hoe zit het met de teugels?
Citaat:Josien, op welke foto loopt jouw paard in passage??? Ik heb namelijk nog een piaffefoto van de mijne, die zal ik even opzoeken.
deze foto dus.
Als paarden lopen te showen door de wei of de bak, dan gooien ze meestal hals en staart op de rug en laten ze de rug vallen. Maar wel knietjes naar de neus natuurlijk . Allemaal leuk en aardig en prima zolang dat paard géén ruiter op de rug heeft. Mét ruiter wordt dit een heel vervelend verhaal. Daarom mag die blije impuls best een beetje gemodelleerd worden zodat het paard zijn lichaam blijft gebruiken zoals goed voor hem is met een ruiter op zijn rug. Door het gebruik van hulpteugels kun je het paard daartoe makkelijk uitnodigen.
SuperPepeijn"]
elise, een paard dat gedwongen wordt, laat nooit een fijn beeld zien. dus dat is onzin.?
[/quote]
Waarschijnlijk hebben we dan beide een ander idee van een 'fijn beeld', ik zie namelijk niet vaak fijne beelden... dus het kan wel kloppen.
[quote="SuperPepeijn schreef:waarom zou gecontroleerde opwinding tot spierspanning en knopjes die verkeerd omgaan leiden?
SuperPepeijn"]wat een onzin. dus alle spanning die een ruiter opwekt is negatief?
[quote="Aqua8horse schreef:Negatieve spanning is spanning opgewekt door de ruiter.
Aqua8horse"]een verzameld en schwungvol paard, zoals jij zegt.
Maar een voorhand gaat omhoog op het moment dat de achterhand zakt en zeer zeker niet andersom SP.
[/quote]ja dat zei ik al eerder. maar de reden waarom de achterhand zakt is om de voorhand omhoog te brengen en zo te verlichten en niet andersom zoals jij stelt.
[quote="Aqua8horse"]
En teugels hebben nooit dezelfde werking als touwtjes of bijzets. Want voordat je begint is het paard al uit balans. Hoe kan een paard kracht ontwikkelen in de achterhand als hij van voren vaststaat? Je dwingt het paard in een houding die niet bij de balans past van een stilstaand paard.
[/quote]op dezelfde manier als dat je een stilstaand paard nageeflijk kan hebben, waar we het in een ander topic al over eens waren.
[quote="Aqua8horse schreef:Jullie blijven maar vragen(het wordt haast vervelend) om foto's. Maar wat denken jullie daarop te zien dan als jullie de theorie (nog) niet goed begrijpen?
Aqua8horse schreef:spanning hoeft helemaal niet negatief te zijn dus volgens mij begrijp jij het verschil niet. overigens weerleg je nu met het laatste stukje jezelf dat niet alle spanning die de ruiter geeft negatief is.Nee, dat is zeker geen onzin. Je kent toch wel het verschil tussen inspanning en spanning? Goed voor jou zal ik proberen het wat eenvoudiger te formuleren.
Inspanning is gezonde spanning die vanuit het paard ontstaat en door zitbeenhulpen en beenhulpen wordt gestimuleerd door de ruiter.
(Negatieve) Spanning is spanning die niet vanuit het paard komt maar het paard wordt opgelegd of gedwongen door een ruiter vaak met kracht.
SuperPepeijn schreef:josien, op het moment dat een mens een zadel op de rug legt van een paard, heeft het geen zin meer de situatie volledig te vergelijken met hoe het er in de natuur aan toe gaat. je wilt een paard trainen zodat hij blij, verzameld en gecontroleerd aan de hulpen gaat.