[AR] Over de rug lopen voor de kar?..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: Over de rug lopen voor de kar?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 15:29

Ben ik het totaal met je eens @M_i_R.

Gelukkig loopt hij per jaar maar iets van vijf keer in het span en loopt hij de rest aan de longe of dressuur onder het zadel met mij.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:31

Uit je openingspost

AlwaysH schreef:
Maar is dit wel zo? Hoort een Tuigpaard zijn rug nou wel of niet goed te gebruiken voor de kar?
(shows, vaardigheden)

In een ideale situatie hoort een tuiger, net als ieder ander paard, zijn rug correct te gebruiken.
Dus ook tijdens allerlei sport- of funonderdelen.

Tijdens vaardigheid (pionnen en ballen rijden) wordt daar niet op beoordeeld.
Bij show denk ik dat een correct voorgesteld paard toch de voorkeur geniet, maar dat weet ik niet zeker.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 15:33

Bedankt @Femke

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:35

Ringsteken is toch heel iets anders dan een show, dressuurwedstrijd of vaardigheden? Dat er op een rondje ringsteken even niet gelet wordt op ruggebruik, wil niet zeggen dat de menner nooit traint op ruggebruik. De gemiddelde menner wil zijn paard ook heel houden en communicatie verfijnen, daar gaat training aan vooraf.

Laten we wel wezen, letten we op een rondje door het bos wel allemaal op ruggebruik? Ik niet iig, dan gaat het om ontspanning. De losrijmogelijkheden zijn voor een rondje ringsteken over het algemeen ook anders dan bij een show of dressuurwedstrijd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:38

Tuigers lopen graag hoog met hun hoofd. Om goed over de rug te kunnen lopen, in zo'n hoge halshouding, hebben ze veel kracht voor nodig. Die is er vaak niet in getraind, waardoor je vaak tuigers ziet lopen met weggedrukte rug. Lekker makkelijk, en ziet er ook 'mooi' uit.
En maakt in veel onderdelen ook niet uit. In de dressuur wel. Alleen wordt verzameling volgens mij wel iets minder gevraagd dan onder het zadel, omdat dat gewoon moeilijker is voor de kar vanwege het trekken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 15:41

Geryon schreef:
Tuigers lopen graag hoog met hun hoofd. Om goed over de rug te kunnen lopen, in zo'n hoge halshouding, hebben ze veel kracht voor nodig. Die is er vaak niet in getraind, waardoor je vaak tuigers ziet lopen met weggedrukte rug. Lekker makkelijk, en ziet er ook 'mooi' uit.
En maakt in veel onderdelen ook niet uit. In de dressuur wel. Alleen wordt verzameling volgens mij wel iets minder gevraagd dan onder het zadel, omdat dat gewoon moeilijker is voor de kar vanwege het trekken.

Dat is het probleem, want dat doen ze dus ook graag als ze een ruiter moeten dragen. Dit is dus het hele probleem.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:48

En dat is een kwestie van goed trainen.

Het kàn, ook met een tuiger onder het zadel.

(heb op tuigers, Groninger en Geldersen gereden.)

Meestal nog net even lastiger dan bij een paard dat meer gebouwd is om onder het zadel te lopen, maar het kan wel.
Hoeft trouwens ook niet per se moeilijker te zijn, ik heb ook op een tuiger gereden die opvallend makkelijk correct over de rug kwam.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:50

Tuigers moet je vaak eerst leren onder de man hun hoofd te laten zakken. Als je dat voldoende voor elkaar heb vind ik het over de rug rijden behoorlijk soepel verlopen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:52

Goed rug gebruik is altijd belangrijk, om goed te trainen.
Het kan ook zonder maar zie het een beetje als een zanger.
Iedereen kan zingen ( zuiver is discutabel) maar wil je langdurig en moeilijke stukken kunnen zingen is het wel van belang om te trainen.
Dat wil niet zeggen dat je als professioneel dan niet af en toe een keer mee kan zingen: hup holland hup, laat de leeeuwww niet in zijn hempie staaaaan.

Zo is het ook bij tuigers, een keertje los gaan bij bijv. ringsteken is geen probleem.
Wil je dat een paard langer en blessure vrij mee gaat is het trainen van oa de rug ook erg belangrijk.
Dat is niet aan een ras gerelateerd, wel dat je een tuiger misschien anders moet trainen dan bijv een fjord om een soepel en krachtig lijf te behouden

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 16:01

Femke_Tweety schreef:
En dat is een kwestie van goed trainen.

Het kàn, ook met een tuiger onder het zadel.

(heb op tuigers, Groninger en Geldersen gereden.)

Meestal nog net even lastiger dan bij een paard dat meer gebouwd is om onder het zadel te lopen, maar het kan wel.
Hoeft trouwens ook niet per se moeilijker te zijn, ik heb ook op een tuiger gereden die opvallend makkelijk correct over de rug kwam.

Dat weet ik. Dat trainen we nu ook.

Bij die van mij is het jammer genoeg wel lastig te noemen je.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:20

AlwaysH schreef:
Geryon schreef:

Dat is het probleem, want dat doen ze dus ook graag als ze een ruiter moeten dragen. Dit is dus het hele probleem.

Zoals Mizora zegt, is het vooral een kwestie van ze leren (te durven) zakken/ontspannen. Ik vind tuigers zelf heerlijk onder het zadel. Heb je zelf nog niet veel ervaring, dan kan het wel wat lastig zijn. Het is wel een goede oefening voor jou als ruiter.