Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
AlwaysH schreef:Maar is dit wel zo? Hoort een Tuigpaard zijn rug nou wel of niet goed te gebruiken voor de kar?
(shows, vaardigheden)
Geryon schreef:Tuigers lopen graag hoog met hun hoofd. Om goed over de rug te kunnen lopen, in zo'n hoge halshouding, hebben ze veel kracht voor nodig. Die is er vaak niet in getraind, waardoor je vaak tuigers ziet lopen met weggedrukte rug. Lekker makkelijk, en ziet er ook 'mooi' uit.
En maakt in veel onderdelen ook niet uit. In de dressuur wel. Alleen wordt verzameling volgens mij wel iets minder gevraagd dan onder het zadel, omdat dat gewoon moeilijker is voor de kar vanwege het trekken.
Femke_Tweety schreef:En dat is een kwestie van goed trainen.
Het kàn, ook met een tuiger onder het zadel.
(heb op tuigers, Groninger en Geldersen gereden.)
Meestal nog net even lastiger dan bij een paard dat meer gebouwd is om onder het zadel te lopen, maar het kan wel.
Hoeft trouwens ook niet per se moeilijker te zijn, ik heb ook op een tuiger gereden die opvallend makkelijk correct over de rug kwam.
AlwaysH schreef:Geryon schreef:Tuigers lopen graag hoog met hun hoofd. Om goed over de rug te kunnen lopen, in zo'n hoge halshouding, hebben ze veel kracht voor nodig. Die is er vaak niet in getraind, waardoor je vaak tuigers ziet lopen met weggedrukte rug. Lekker makkelijk, en ziet er ook 'mooi' uit.
En maakt in veel onderdelen ook niet uit. In de dressuur wel. Alleen wordt verzameling volgens mij wel iets minder gevraagd dan onder het zadel, omdat dat gewoon moeilijker is voor de kar vanwege het trekken.
Dat is het probleem, want dat doen ze dus ook graag als ze een ruiter moeten dragen. Dit is dus het hele probleem.