[AR] in aanloop naar degelijke menopleiding

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kever

Re: in aanloop naar degelijke menopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:01

Je hoeft toch niet met paard en al een cursus doen? Gewoon je menbewijs halen en met paarden van daar rijden, dan leer je ook kijken naar je aanspanning en tuig en kan je dat thuis gaan toepassen (zodat je tuig past en je aanspanning klopt).stel dan ook al je vragen over het mennen met jouw eigen paard!
Kan je daarna altijd nog lessen gaan nemen zonder er ijzers onder te hoeven zetten.

Videocursus zou ik zeker afraden... Ik dacht ook joh appeltje eitje dat mennen, loop m'n hele leven al rond de paarden, maar het viel mij vies tegen haha, moeilijker dan verwacht dat 'echt goed mennen'.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:57

Helaas zien toch nog héél veel mensen mennen als een paard voor de wagen ('karretje') knopen, leidsels vasthouden en een beetje rondhobbelen. Het is zó veel meer dan dat. En met een videocursus ga je dat echt niet leren.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:01

Een tinker is een koudbloed, daardoor zijn ze meestal rustig en tellen ze tot 10 als er iets vreemds gebeurd, de verleiding is dan wel heel groot om gewoon zelf aan de gang te gaan, wij hebben onze tinker ook zelf beleerd, was al jaren onder het zadel en liep zo weg met de wagen, alsof ze nooit anders gedaan had, nu zijn wij wel aardig ervaren in het mennen, maar dat terzijde.
Nu hebben we nog een tinker, nog rustiger, kalmer en ook al onder het zadel, voorwerk was gedaan en ook voor de wagen, nou dat ging dus helemaal verkeerd, ze werd bang en nog banger en ging er vandoor, het is allemaal goed afgelopen, ze rende bij ons de schuur in, dus daar konden we het opvangen. Deze pony krijgen we dus nooit weer voor de wagen, geluid van achteren is nog altijd eng, koudbloeden kunnen ontzettend goed onthouden hebben we ontdekt en als het fout gaat, gaat het ook echt fout.
Ik wil dus alleen maar waarschuwen, ik zie een enorm braaf paardje voor de wagen, die leiding mist, een passend tuig mist, maar het vertrouwen heeft en zijn best doet.
Als het dus fout gaat, met zo'n diepe sloot ernaast, ben je het vertrouwen van je paardje kwijt en krijg hem nooit weer voor de wagen, tenminste niet dat het vertrouwd is.
Een video cursus, tja, heb je ook paardrijden geleerd met een videocursus?

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 15:43

Ok, de videocursus duidelijk niet dus.
Ook de uren die ik als groom de leidsels vasthield, tellen duidelijk niet mee.

Vandaag braaf gewandeld en kennis gemaakt met de carterbreker.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 16:42

Wat een leuke maar vooral Brave tinker heb je toch!

Je nuchterheid zorgt er voor dat het altijd goed afgelopen is.

Gezien je groomd bij een menner, kan je dan niet vragen of diegene je een keer met jou span helpt i.p.v jij de menner helpt?

Ik zelf heb ooit ook mijn shetlanderpony voor de wagen geknoopt, ging prima dacht ik. Ik kwam op stal en de boer werd toch een partij boos... tuig verkeerd geknoopt wagentje zat niet goed. Levensgevaarlijk was wat hij zei. Dus hop op les, eerst op de juiste manier optuigen en leren inspannen.

Mennen is zo leuk, en zeker als je er meer van af weet!

hopelijk maak je de juiste keuzes! Zo zonde als het fout af loopt met zo'n leuk paard

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 20:06

Jelleee schreef:
Mastrootje schreef:
ziet er zo best ontspannen uit. zal eerlijk zijn, heb zelf ook geen zweep (en mis hem ook niet) en mijn leidsels liggen ook wel eens op de rug.

8)7

Altijd contact houden met de mond (geen waslijntjes)! En hoe begrens jij je paard dan als hij schrikt en de sloot dreigt in te duiken? Ga je dan aan je leidsel hangen of 'doet ie nooit'?

Kun je er niet beter voor zorgen dat je paard de sloot niet in springt?
Als die goed beleerd is is er geen noodzaak om in een sloot te gaan staan.
En als ze het vertikken dan wandelen ze vrolijk de sloot in ja.
En met losse teugels ben je dan net zover als met strakke teugels waarbij de mond al beurs is van het getrek.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:43

Elk paard kan schrikken, al is hij nog zo braaf en goed afgericht. Chardon lag laatst ook in de sloot tijdens een rit. Kan de beste overkomen. Contact houden is iets heel anders dan je paard een beurse bek trekken hoor, haha. Je menpaard heb je beter onder controle als je contact houdt. Zelfde geldt voor zweep in de hand. Als je die nog moet pakken als hij wegspringt ben je te laat.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:48

Jelleee schreef:
Elk paard kan schrikken, al is hij nog zo braaf en goed afgericht. Chardon lag laatst ook in de sloot tijdens een rit. Kan de beste overkomen. Contact houden is iets heel anders dan je paard een beurse bek trekken hoor, haha. Je menpaard heb je beter onder controle als je contact houdt. Zelfde geldt voor zweep in de hand. Als je die nog moet pakken als hij wegspringt ben je te laat.

Dit.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:02

Overal kan een vliegtuig uit de lucht vallen, maar als je normaal buitenment is de loshangende druk van de teugels al meer dan genoeg, behalve voor dat vliegtuig dan, de rest hoor je aankomen.
En ik heb er al honderden km buiten opzitten.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 01:04

Een menpony/paard kan, net zoals een paard o/h zadel, aan de teugel lopen, kost wel wat mennersgevoel, maar het kan, als je het goed doet trek je hem niet in de mond en dan heb je geen waslijntjes.
Ik vind, eerlijk gezegd, dat je met het huidige verkeer, niet met een loshangend lijntje, zonder zweep op de weg rond kunt rijden, onze pony's zijn bomproof, maar je komt soms de vreemdste dingen tegen, zo liepen er hier laatst kalkoenen los bij de weg, geen mens erbij, maar er was wel al een doodgereden en een lawaai dat die dingen hadden, dan kom ik er met mijn pony'tje aan, zoiets verzin je niet, maar het gebeurt. Op dat moment ben ik toch blij dat ik mijn pony niet aan een lang lijntje lopen heb en dat ik een zweep ernaast kan houden zodat hij niet de weg op zwaait, waar dan ook net weer auto's rijden.

Ook al is je pony dan goed beleerd en bomproof, alles heeft zijn grenzen en die kwamen op dat moment wel akelig dichtbij, pony had nog nooit een kalkoen gezien of gehoord, gelukkig bleven ze in de berm toen wij er langs gingen, anders weet ik niet of het allemaal goed gegaan zou zijn.

Chardon kwam in de sloot door een overstekende fladderende zwaan, bijna net zo eng als kalkoenen :+ , geen idee waar je dat vliegtuig weghaalt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 07:13

Rossfechten schreef:
Overal kan een vliegtuig uit de lucht vallen, maar als je normaal buitenment is de loshangende druk van de teugels al meer dan genoeg, behalve voor dat vliegtuig dan, de rest hoor je aankomen.
En ik heb er al honderden km buiten opzitten.

Ik heb nog even getwijfeld om hier serieus op in te gaan, maar deze discussie met jou lijkt me niet de moeite waard.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 09:52

Grainey en Jelleee,
Blijkbaar wil je alleen horen wat je wilt horen.
Ik ben op de oficiele manier begonnen met een twee span voor een huifkar en iedere zomer had ik hele dagen kramp na een rit omdat er altijd wel iets was en om ze maar aan het bit te houden, alleen de zwaarte van leidsels is al een fors gewicht als je dat meerdere uren vast moet houden.

Dus langzaam overgestapt op een andere manier van mennen en dat is je houd je blok voor gekke situaties en verder hangt het los, en ja als een malloot dan opeens een hoop bladeren onder je paard door blaast loopt dat paard door, die moet je vertrouwen. Die eend kunnen ze even van schrikken en een drafje doen maar daarna is het weer over en het blijft veilig. en je moet leren waar ieder paard bang voor is en op die momenten moet je je paard wel met direct contact rijden.
Bv een paard bij mij is geschrokken onder het zadel van een harlyknalmotor die onder zijn kont plank gas gaf, tja als je dan een pruttel hoor aankomen moet je wel in gesprek met je paard. Anders neemt de paniek het over.

Daarom rij ik ook niet aan de teugel voor de kar, dat houd een paard niet continu vol en je snelheid gaat omlaag. En dat is wat anders dan niet nagefellijk en recht lopen, dat moeten ze wel.

En van Gardon snap ik dat dat beest in de sloot springt, die moet altijd scherp reageren dus die doet wat hem geleerd is.

Als je iets wilt zien zou aanraden hier eens te kijken https://www.youtube.com/user/barryhook2

Zie het als het verschil tussen endurance en dressuur. Ik wil km maken met paarden die zelf lopen en met alles om weten te gaan, dat anderen voor wedstrijden willen trainen heb ik geen last van. Realiseer je alleen dat er meer manier zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:06

Och, ist de fout van Chardon omdat hij paardjes in de wedstrijdsport de weg op stuurt..
Ik heb een bomproof verzorgpony van 34.. Heeft vanalles gezien en gedaan. Ik men met een 'losse' leidsel. Maar een opvliegende eend/zwaan etc? Dat is reden voor een versnelling hoger. Ze is niet zo van de vogels.

En mijn verzorgpony is ook een pony die kilometers maakt en op haar eigen benen loopt. Maar met je zin 'met alles om weten te gaan' ben ik het niet eens. Paarden zijn vluchtdieren en ook al zijn ze bomproof, ze kunnen altijd schrikken.

Ik langelijnde eens buiten, liep het erf op en ineens springt ponylief met 4 benen in de lucht en staat stil. 32 jaar was ze toen, en ze had die oprit al heel vaak gezien.
Maarja, het blijft een paard en blijkbaar had ze iets engs gezien wat ik niet zag..

Waarom ik toch met een los teugeltje rij? Ellebogen helemaal naar achter en ik heb haar weer 'vast'. Het stuurt wat minder handig, maar het stuurt wel :D
Daarnaast heb ik een zweep in de hand voor het geval er wél een zwaan uit de sloot vladdert en ponylief er heftiger op reageert dan anders.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:06

Onze pony's lopen ook in de sport, L t/m ZZ, ik moet er niet aan denken om ze constant te laten slenteren op straat, niet omdat ze er vandoor zouden gaan, maar dan lopen ze constant op de voorhand, de achterhand wordt totaal niet ontwikkeld en laten we wel zijn dat is de motor waardoor ze gemakkelijker de wagen kunnen trekken.
Die filmpjes kan ik niet zoveel mee, ik zie een cowboy (zo werden bij ons in de menles zulke mensen genoemd) die klapt met de leidsels, hij heeft geen idee wat elke klap aanricht in de mond, ik wel want ze hebben ons dat meteen laten voelen op menles, ik zal het dus ook nooit doen.
Hij heeft lef, maar of je daar zo gelukkig van wordt, ik ben nog steeds van mening dat als je zo rijdt op de Nederlandse wegen je onnodige risico's loopt, zowel je paard als jezelf en ook niet onbelangrijk andere mensen onnodig in gevaar kunt brengen.
Zo als ik gezien heb zijn het ook allemaal koudbloeds, niets op tegen, wij hebben ze zelf ook, maar ik zou het wel eens willen zien met een Welsh cob, of iets soortgelijks :)
Mijn opa reed vroeger ook zo, maar ondertussen zijn de tijden veranderd en wat vroeger heel gewoon was kan tegenwoordig niet meer.
Je hebt trouwens tegenwoordig kunststof leidsels, die wegen weinig, ik gebruik ze ook voor het 2-span.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:14

Ik zie dat soort aanspanningen hier ook wel eens door het dorp gaan. Ik noem dat zelf nooit mennen, maar meeliften achter het paard. In mijn ogen ben je pas aan het mennen als je serieus bezig bent (en dat hoeft niet eens op wedstrijdniveau te zijn).

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:48

Tijden zijn veranderd ja, of misschien toch niet.
Als ik verzamel wil ik terre a terre, Maar voor de kar is dat niet echt te doen, dan heb je een Keltische strijdwagen nodig om met die behendigheid om te gaan. Daarbij kunnen de paarden onder de boom doorlopen.
En als ik over de weg ga moet ik van A naar B. Met meestal een fors gewicht, dus de drang naar voren heb ik nodig om het gewicht te verplaatsen, dan heeft verzameling weinig nut, en is het belangrijker om recht te lopen.
Das nog steeds weinig veranderd met vroeger. Maar er zijn wel minder mensen die hun paard vertrouwen, das wel duidelijk.
Wat jullie beschrijven is gewoon de moderne beheersdrang zonder vertrouwen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:24

Onze pony's hebben grenzeloos vertrouwen in ons, is ook niet zo raar, ze zijn bij ons geboren, opgegroeid en de oudste is nu 24, ze gaan allemaal voor ons door het vuur, zoals wij dat ook voor hen doen, wij zijn ook zuinig op ze, laten ze niet onnodig te zware vrachten zeulen.
We hebben speciaal lichtgewicht wagentjes, iets minder comfortabel voor ons, maar het welzijn van de pony's gaat voor, blessures hebben ze dus ook nog nooit gehad .

Ik heb het trouwens niet over verzameling, maar over gewoon ontspannen lopen, nageeflijk, knabbelend op het bit, met een losse rug en een actieve achterhand, verzamelen is iets geheel anders, dat zou ik ook nooit vragen op een buitenrit.
Ik heb geen idee in wat voor eeuw jij leeft, maar ondertussen zijn er heel andere inzichten, want wat vroeger goed was is nu niet meer goed en terecht, zowel voor mens en dier. werkomstandigheden zijn.

Wij hebben trouwens een romeinse strijdwagen, wordt heel weinig gebruikt.

Volgens mij gaan we momenteel ook geheel oftopic, dus dit is ook mijn laatste post hierover.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:27

Grainey

met wat je zegt over de andere verzameling buiten ben ik het mee eens, ontspannend lopen is ook mijn doel.
En voor mij kan dat veilig met teugels die loshangen en handen die paraat zijn.

en die keltische wagen is oftoppic, maar dat is een totaal ander concept dan de romeinse strijdwagen.
Maar goed, ik probeer wel goede dingen te halen uit andere eeuwen ja,

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:10

Wellicht wordt over het hoofd gezien dat een losse teugel geen waslijn hoeft te zijn, en dat het inhalen van die ontspannen teugel een fractie van een seconde is/even stevig naar achter leunen is?

Zeker wanneer je lange tochten maakt, is een constante verzameling en/of dressuurmatig correcte aanleuning geen doen voor zowel paard als menner.

Naar mijn bescheiden mening is een ontspannen teugel iets anders dan een waslijn, en hoeft dit geen onnodig gevaar op te roepen.

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:56

Rossfechten schreef:
Ha Ts, waarom wil je een mencurus doen ?
Wat ik zie is een braaf paard, alleen, een tuig moet altijd goed zitten en goed passen.
Hoe je nu ment is de boeren manier, werkt prima alleen win je geen wedstrijden mee.
En als je dit paard leert op wedstrijd manier te lopen dan wordt het weer lastig op de weg.
Maar wat meer kennis verzamelen is nooit verkeerd, en denk dat je er heel veel voordeel uit kunt halen.
En ik ben ook gewoon begonnen, heb later mijn papier gehaald, en heb daarna het meeste weer losgelaten. Een paard braaf loopt gewoon hoe gek de situatie ook is, en een druk dier springt toch wel in de sloot als die dat wil. Dat weet ik uit ervaring.
Maar nu men ik ook met waslijntjes, alleen als het spannend wordt/ een meningsverschil hebben over de route neem ik ze even aan, en daarna mag het paard ook lekker rondkijken.

Foei Rossfechten,
Door jou en anderen hun inbreng heb ik Online optuigadvies gevraagd aan bevriende menners en heb een probleemloze veilige buitentocht gemaakt van anderhalf uur. Tijdens die 6 km een drafje ingelast, maar die was na 300 meter reeds uitverkocht. Langzaam de conditie opschroeven is nu de boodschap.