Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jelleee schreef:Mastrootje schreef:ziet er zo best ontspannen uit. zal eerlijk zijn, heb zelf ook geen zweep (en mis hem ook niet) en mijn leidsels liggen ook wel eens op de rug.![]()
Altijd contact houden met de mond (geen waslijntjes)! En hoe begrens jij je paard dan als hij schrikt en de sloot dreigt in te duiken? Ga je dan aan je leidsel hangen of 'doet ie nooit'?
Jelleee schreef:Elk paard kan schrikken, al is hij nog zo braaf en goed afgericht. Chardon lag laatst ook in de sloot tijdens een rit. Kan de beste overkomen. Contact houden is iets heel anders dan je paard een beurse bek trekken hoor, haha. Je menpaard heb je beter onder controle als je contact houdt. Zelfde geldt voor zweep in de hand. Als je die nog moet pakken als hij wegspringt ben je te laat.
Rossfechten schreef:Overal kan een vliegtuig uit de lucht vallen, maar als je normaal buitenment is de loshangende druk van de teugels al meer dan genoeg, behalve voor dat vliegtuig dan, de rest hoor je aankomen.
En ik heb er al honderden km buiten opzitten.
Rossfechten schreef:Ha Ts, waarom wil je een mencurus doen ?
Wat ik zie is een braaf paard, alleen, een tuig moet altijd goed zitten en goed passen.
Hoe je nu ment is de boeren manier, werkt prima alleen win je geen wedstrijden mee.
En als je dit paard leert op wedstrijd manier te lopen dan wordt het weer lastig op de weg.
Maar wat meer kennis verzamelen is nooit verkeerd, en denk dat je er heel veel voordeel uit kunt halen.
En ik ben ook gewoon begonnen, heb later mijn papier gehaald, en heb daarna het meeste weer losgelaten. Een paard braaf loopt gewoon hoe gek de situatie ook is, en een druk dier springt toch wel in de sloot als die dat wil. Dat weet ik uit ervaring.
Maar nu men ik ook met waslijntjes, alleen als het spannend wordt/ een meningsverschil hebben over de route neem ik ze even aan, en daarna mag het paard ook lekker rondkijken.