[AR] dressuur en vaardigheid 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: dressuur en vaardigheid 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:31

Dat word 'm helaas niet. Oost heeft wel selecties voor indoor kampioenschappen omdat oost groot is en anders word wel erg vol op het DK.

Voor outdoor DK is het wel open omdat er dan toch nog wel mensen afvallen voor de hippiade.
Als je voor dat DK nog selecties rijd dan krijgen sommige districten het lastiger vol en is ook niet leuk, daarvoor is het mennen ff wat kleiner..

Gefeliciteerd Patty, mooi debuut!

Top gereden ook Romy, idd die startpas aanvragen, want in Ermelo mooie punten gereden, dat is een mooie richtlijn dat jullie er klaar voor zijn!

Hier druk afgelopen weekend gehad.
Vrijdag Noran en Jimmy hun 3e keer M tweespan gestart. 195 en 198 dus 4 winst erbij, nu op M+9 en 2x 1e.

Zaterdag Sylvester 2x 208 in de Z wat voor hem top is, kon hem gelukkig rustig houden en ondanks dat ie 2e proef richting zijn stress aanval ging kon ie het gelukkig voldoende afvloeien om 'm zonder stuiter uit te rijden, hij zal ook nooit monster scores kunnen rijden maar vind al heel wat dat ie zijn rust weer kan herpakken en toch mooi uitrijd.

Aslan ook zijn debuut gemaakt, was beetje last minute en eigenlijk nog niet de planning maar anders moet ie straks hoger beginnen dus wou 'm ff geklasseerd hebben dan kan ie van outdoor seizoen lekker ervaring opdoen. (L dressuur)
Hij liet zich super zien, en ja een slingerende AC lijn, een beetje vierkante volte de 1e proef en achterwaarts ff overgeslagen vond ik nog teveel, maar wat liep ie goede stukken, voelde me een trotse mama. :')
Uiteraard 1 voor achterwaarts en 3 voor halsstrekken maar ook wat 7ens maakte 178 en 182 toch onverwachts een puntje gereden, maar doel was ervaring opdoen en dat heeft ie zeker gedaan.
De gangen zitten er zeker in, ben heel benieuwd hoe ie over een paar maanden is.

Afbeelding

Afbeelding

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57362A5D

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:39

Bedankt allemaal!

Toydoll schreef:
Leuk! Gefeliciteerd Patty!!

Na mijn geslaagde debuut in de BB, maar gauw een startkaart aanvragen voor zaterdag :D

Wat goed! Is zonde als je goede punten niet mee tellen!

@Assie; nee ben zelf nog nooit eerder gestart. Was voor ons beide de eerste keer :).

Fotografie91; Dankje! Hij was inderdaad erg braaf :). Hoe heb jij gereden?

Netjes hoor Melanie! Wat is Aslan een leuke pony :))!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:03

Aslan is zo schattig !!!!! Prima weekend zo toch Mel?

jammer dat er zo weinig menners zijn in Noord dan. leuk al die plannen :D

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:38

Patty14 schreef:
Bedankt allemaal!

Toydoll schreef:
Leuk! Gefeliciteerd Patty!!

Na mijn geslaagde debuut in de BB, maar gauw een startkaart aanvragen voor zaterdag :D

Wat goed! Is zonde als je goede punten niet mee tellen!

@Assie; nee ben zelf nog nooit eerder gestart. Was voor ons beide de eerste keer :).

Fotografie91; Dankje! Hij was inderdaad erg braaf :). Hoe heb jij gereden?

Netjes hoor Melanie! Wat is Aslan een leuke pony :))!

Ik heb heel fijn gereden ene pony was voor de eerste keer mee in de B en die deed echt zo braaf der ding kan nog beter maar ik was super tevreden
En mijn M pony 2de keer M en liep een puntje erbij ook al vond die de bak super eng deed die toch zijn best :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:39

Punten rij je ook in de B wel weer hoor!
Aslan is leuk!

Ik ben heel benieuwd naar mijn 2span debuut as zondag :) .

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:25

weet iemand het telefoonnummer van de aangespannen haflinger regio west? Ik had mij opgegeven 2 weken geleden voor de koudbloed menwedstrijd voor 31-1 , maar ik sta niet op de startlijst en kan nergens een telefoonnummer vinden. Alleen email adres, daar gister al naar gemaild en nog niks gehoord, ook nooit bevestiging gehad op mijn email van 3 januari om op te geven. Weet iemand misschien een telefoonnummer of juist emailadres? alvast bedankt! Mag per pb evt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:01

MelanieB schreef:
Aslan ook zijn debuut gemaakt, was beetje last minute en eigenlijk nog niet de planning maar anders moet ie straks hoger beginnen dus wou 'm ff geklasseerd hebben dan kan ie van outdoor seizoen lekker ervaring opdoen. (L dressuur)
Hij liet zich super zien, en ja een slingerende AC lijn, een beetje vierkante volte de 1e proef en achterwaarts ff overgeslagen vond ik nog teveel, maar wat liep ie goede stukken, voelde me een trotse mama. :')
Uiteraard 1 voor achterwaarts en 3 voor halsstrekken maar ook wat 7ens maakte 178 en 182 toch onverwachts een puntje gereden, maar doel was ervaring opdoen en dat heeft ie zeker gedaan.
De gangen zitten er zeker in, ben heel benieuwd hoe ie over een paar maanden is.

Dat vind ik nou zo top aan jou hè? Dat je zo'n groene pony in zijn waarde laat en zelfs ten overstaande van het publiek het achterwaarts gewoon over dúrft te slaan _/-\o_ . Hoeveel menners zie je niet, al trekkend, tóch een poging doen? Correct halsstrekken vind ik een bevestiging van de ontspanning, dus hopelijk krijg je dat snel voor elkaar!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:51

@ Gem: ik vind het niet meer dan normaal. Met jong spul heb ik vaak genoeg gestaan, vraag het 1x en als het niet lukt rij ik door. Gaan ze twijfelt een halve pas zijn ze t beste paard van de wereld. Maar zo gewoon is dat helaas niet....

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:01

Een klein vraagje. Mag je met (B) mendressuurwedstrijden nog met een hoed rijden? Of is een cap verplicht? Ik zie nog regelmatig hoeden voorbij komen. Ik vind dat zoooo sjiek en mooi.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:27

Ik rij in de b met een cap. Zie steeds meer met een hoed op. Vind het niet echt bij de b passen al lijkt het wel sjiek

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:33

Dankje Gem, hij is nog zo groen en jury zei ook beter dat je dat niet gedaan hebt. Dan ben je ook je ontspanning kwijt en leert er niks van.
Gaat ie eerst wel lekker in 2 span aanleren. :j
Halsstrekken komt idd wel, hij zakte iets maar is natuurlijk lastig een volte en ook nog zakken :))
Maarja nu leert ie netjes halthouden en weer weg. Belangrijkste onderdeel en africhting dat ie goed halt houd; de rest volgt vanzelf in trainingen! :D
En ja, een verknalde achterwaarts en een 3 krijgen en pony over de zeik en dus meer verknallen; of een 1 innen en de rest weer goed vervolgen en die 1 redelijk ophalen en blije pony die leert. :j

Ciska, Let je op dat jij geen B dressuur meer mag starten met je tweespan?
Sowieso mag jij geen B dressuur en l vaardigheid meer rijden. ;)
Zie artikel 408 van reglement:
Citaat:
Een menner die opgenomen is (geweest) in de klasse Z (2x) of ZZ (2x) of Klasse 3 of hoger, mag met een ongeklasseerd of B geklasseerd paard in geen enkel geval uitkomen in de B dressuur of L vaardigheid.

Hoed mag in dressuur alle klasses. Vaardigheid moet met cap.
Ik rijd nooit met hoed, zal denk ook de 1e zijn straks in de Internationale. Maar vind het bij mezelf niks en m'n cap past mooi bij outfit.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:34

yarrah schreef:
Een klein vraagje. Mag je met (B) mendressuurwedstrijden nog met een hoed rijden? Of is een cap verplicht? Ik zie nog regelmatig hoeden voorbij komen. Ik vind dat zoooo sjiek en mooi.

Mag met hoed, behalve wanneer dat in strijd is met de regels van de wedstrijdlocatie (vaak een manege).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:58

MelanieB schreef:
Ciska, Let je op dat jij geen B dressuur meer mag starten met je tweespan?
Sowieso mag jij geen B dressuur en l vaardigheid meer rijden. ;)
Zie artikel 408 van reglement:
Citaat:
Een menner die opgenomen is (geweest) in de klasse Z (2x) of ZZ (2x) of Klasse 3 of hoger, mag met een ongeklasseerd of B geklasseerd paard in geen enkel geval uitkomen in de B dressuur of L vaardigheid.

Geldt dat ook wanneer je 2x Z(Z) vaardigheid bent geweest voor de B dressuur en andersom? Dus zeg maar per tak van de sport?
En zit er nog verschil in enkel vs tweespan? Dus als je ZZ tweespan bent geweest, dat je dan wel B enkelspan mag starten bijv?
Daar vind ik het reglement niet helemaal duidelijk in.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:09

Dit is een algemene regel en is van toepassing op jezelf ongeacht of je voor het eerst twee vierspan of whatever gaat starten.
Als dit niet van toepassing is op jezelf dat volg je het inschalingstabel.

2x z of 2x zz maakt denk niet uit of dressuur of vdh is.
Is gewoon persoonlijke stand.

Net zoals ik met klasse 4 ook enkele algemene regels heb zoals niet lager dan Z op outdoor kampioenschappen ongeacht hoe ervaren pony is...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:27

MelanieB schreef:
Dit is een algemene regel en is van toepassing op jezelf ongeacht of je voor het eerst twee vierspan of whatever gaat starten.
Als dit niet van toepassing is op jezelf dat volg je het inschalingstabel.

2x z of 2x zz maakt denk niet uit of dressuur of vdh is.
Is gewoon persoonlijke stand.

Net zoals ik met klasse 4 ook enkele algemene regels heb zoals niet lager dan Z op outdoor kampioenschappen ongeacht hoe ervaren pony is...

Volgens de inschalingstabel geldt voor dressuur, 2 x ZZ dressuur en voor vaardigheid 2 x ZZ vaardigheid.
Het maakt dus wel uit of dressuur of vaardigheid is. Geldt niet voor 1 x ZZ dressuur en 1 x Zz vaardigheid. Toch? Ondanks dat het samen twee keer is, is het volgens de indelingstabel niet.
Tenminste zo lees ik de tabel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:39

De 2x ZZ is volgens mij wel per discipline.

Ik heb in de inschalings tabel gekeken en mij lijkt dat ik wel B moet.
2. Inschalingtabel tweespan dressuur
Hoogste persoonlijke stand tweespanstand Dressuur B
stand paard 1 -/B, L, M, Z, ZZ
stand paard 2 -/B, L, M, Z, ZZ
start in klasse: B

Mijn hoogste persoonlijke stand 2span dressuur is B, ben nooit 2span gestart.
Volgens de tabel zou ik zelfs met 2 ZZ pony's B moeten starten (heb nu 1 L pony en 1 ZZ pony).
Lijkt mij duidelijk, of denk ik nu verkeerd?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:53

Gem schreef:
yarrah schreef:
Mag met hoed, behalve wanneer dat in strijd is met de regels van de wedstrijdlocatie (vaak een manege).

Duidelijk, ik neem mijn cap ook gewoon mee. Mocht de locatie het verplichten dan gaat de cap op.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:57

Ciska. Het is een algemene regel ongeacht of je ooit eerder iets hebt gestart of niet. :j
Als die algemene regel niet van toepassing is dan kijk je naar het inschalingstabel.

Roos en Whitney heb je beide z al eens gestart dus dan ben je sowieso 2x Z dus de regel slaat ook op jou. Staat er vrij duidelijk dus weinig anders van te maken...
Volgens inschaling mag ik ook andere dingen maar ivm klasse 3 of 4 mag je bepaalde klasses ook niet meer.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:05

MelanieB: Is het de regel uit het menreglement of algemeen reglement? Ga ik straks thuis ff zoeken. Vind dit altijd wel interessant. Artikel 408 zei je toch? En daarna nog de inschalingstabel ergens in de bijlagen?

Ik vind het overigens wel logisch dat wanneer je samengesteld klasse 3 bent, dat je geen dressuur B/vaardigheid L meer mag starten.
Maar ik vind de uitleg van Janouk logischer voor wat betreft dressuur/vaardigheid. Ik bedoel; je kunt wel supergoed zijn in dressuur en nog nooit een vaardigheidproefje hebben gereden toch? Ben je samengesteld klasse, dan heb je alle drie de onderdelen regelmatig gereden en mag er van je verwacht worden dat je er wel iets van kan. Theoretisch O:)

Ik ga thuis nog maar eens lezen :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:10

Ja klopt maarja vind ik net als bij mij.
Ik moet dk outdoor en Hippiade perse Z of ZZ starten ivm dat ik klasse 4 menner ben, maarja mijn 5 en 6 jarige kunnen dat enkelspan echt nog niet aan.. vind dat prima voor mijn klasse 4 span maar niet eerlijk tov mijn jonkies. M had ik al eerlijker gevonden.
Blijven vreemde regels....

Discipline reglement mennen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:11

Ik vind het reglement niet overal duidelijk.

Ik wil prima L starten hoor, graag zelfs, vind de L proeven fijner dan de B proeven.
Maar volgens de tabel mag dat niet. De tabel heeft het echt duidelijk over 'Hoogste persoonlijke stand tweespanstand Dressuur', en dat is bij mij B omdat ik nooit 2span gestart ben.
Regelments tekst en tabellen spreken zich wel vaker tegen (zijn afgelopen jaar wel wat foutjes uit gehaald).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:14

Cis, gewoon even Ermelo bellen, dan weet je het zeker. Je betaalt er genoeg voor haha :D

Tweespan heb ik me nog nooit in verdiept, dus geen enkel idee.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:17

Ik vind het stukje wat ik heb gepost zeer duidelijk eigenlijk kan er niks anders van maken.
Staat duidelijk als de menner 2x z of 2x zz heeft gestart de menner elk span dan ook niet meer uit mag brengen in de B drs of L vdh.
Algemene regels gaat boven inschalingstabel en deze regel is oa op toepassing van jou ivm 2 pony's al eens z gestart.

Inschalingstabel is heel leuk en aardig maar algemene regel gaat erboven net zoals bij bepaalde klasse bereiken. Dus inschalingstabel vind dat ik wel lager mag starten maar helaas.

Anders arjen even bellen en ook dit artikel noemen voor je bevestiging en je daar aan vasthouden maar mocht je spontaan wel B mogen; laat het op de mail zetten!
Het zou zonde zijn als je het indoor dk mee rijd; een prijs wint en iemand dient bezwaar in vanwege foute klasse in je rubriek.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:49

Mail is er al uit zodat ik het antwoord zwart op wit heb en er geen onduidelijkheid over zal zijn.
Ik start liever L, maar wil geen gedoe met de KNHS.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:57

yarrah schreef:
Gem schreef:
yarrah schreef:

Duidelijk, ik neem mijn cap ook gewoon mee. Mocht de locatie het verplichten dan gaat de cap op.

Voor de vaardigheid moet je sowieso je cap op, dus altijd meenemen.