Lotus_11 schreef:Ik ben ook er benieuwd, mijn nog (verder) super gezonde Rocky Mountain paard van 19 jaar heeft KS tussen 15e 17e rugwervel. Wil hem gaan leren voor een kar te lopen. Echter heb ik hem altijd zonder problemen bitloos gereden maar de zgn "kenners" beweren dat je mennen ALTIJD met bit moet doen. Dit is wat mij betreft uitgesloten.
Ik heb trouwens helemaal geen ervaring, doe wel werken met dubbele lijnen. Misschien ook iemand met meer tips of zelfs misschien met een leuk tuig (cob) te koop. Mijn enige zorg is dat ik met een karretje toch ook zijn rug zal belasten. Ik weet eigenlijk helemaal niets van aangespannen rijden. Zoek eigenlijk ook iemand bij mij in de buurt die mij daar tzt mee kan helpen. (Amsterdam)
Voor nu staat mijn paard nog op rust namelijk. Daarna kan ik pas kijken wat ik nog met hem kan doen maar volgens DA is e.e.a. nog niet zonder hoop. Ben wel benieuwd naar jullie bevindingen met bitloos mennen en hoor eventueel graag of jullie daar ook les mee hebben gehad. Degene die mij zou helpen wil dat alleen doen als ik er een bit in gooi ....
Ga eerst je menbewijs halen voor je eraan gaat beginnen daar leer je een uitgebreide basis en maak je ook kennis met andere menners...dat is mijn advies.
Met een wagentje dat goed afgesteld is belast je de rug niet.
Bitloos mennen heb ik zo mijn eigen bedenkingen over.