[AR] Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:05

_Marjola schreef:
Wil je de mennende endurance ruiters aanspreken of wil je de gewone menner (recreanten en/of wedstrijdgerichte menners in DR/VH of SGW) kennis laten maken met mendurance? Volgens mij zit bij die laatste groep veel meer onwetendheid over de sport (en ook het veredelde buitenrit imago).

En dat is dus ook de grote vraag, hoe bereik je die laatste groep?

Een website zal een stap in de goede richting zijn en daar wordt inmiddels aan gewerkt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:20

@Kwita komend weekend is Etten-Leur, je bent daar van harte welkom :D

Citaat:
Oneerlijke concurentie ben ik het gewoon niet mee eens. Dan zou je op stokmaat moeten starten en ook nog eens kijken welk ras. Het is aan de menner zelf met welk materiaal hij aan de start komt. In de dressuurwereld heb je nu eenmaal ook dressuurgefokte paarden en huis-tuin en keukenpaarden.

Ja dat is altijd zo. En dan is het met (m)endurance ook nog zo dat small is beautifull (kleinere paardjes doen het vaak beter dan grotere). Zou het ook wel weer 'bijzonder' vinden als er een sulky en een vierwieler klassement zou komen. Blijf je aan het klassen en subklassen maken en dat vind ik dus onaantrekkelijk want waar blijft dan het sportieve / de competitie. Is in Duitsland ook niet zo, rijdt alles door elkaar.

Denk ook wel belangrijk te beseffen dat als je endurance rijdt in ieder geval je ook niet elke week / twee weken start. Een wedstrijd per maand / twee maanden is al behoorlijk veel. En je hebt geen wedstrijden van late najaar tot vroege voorjaar.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:13

NdV74 schreef:
- ben je bekend met mendurance?
- wat is je beeld van mendurance?
- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen?
- is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance?

Ja ik ben bekend met Mendurance. Ik heb het vroeger zelf heel fanatiek gereden. Zelfs 2 keer een mendurance georganiseerd.

Mendurance is een mooie sport. Je bent samen met je paard één. Je moet een zo goed mogelijke tijd rijden met behoud van je paard. Die wil je met zo laag mogelijke hartslag aan de finish hebben.

Ik heb met mijn pony klasse 2 gereden en met mijn paard daarna wel een paar keer klasse 1. Maar hij had er geen lol aan en ik dus ook niet meer.

Ik heb geen behoefte aan een site maar misschien wel andere

baudyh

Re: Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:34

Toen de mendurance nog onder de endurance vereniging viel was het heel erg het ondergeschoven kindje. En de potentiele nieuwe mendurance rijders zijn toch de menners. Die vind je meer nder menners dan onder endurance rijders. Daarom is het overgegaan naar het mennen. Omdat je inderdaad met je menstartpas dan makkelijker mendurance kon gaan rijden.
Je hebt toch de actieve menner nodig omdat die al over het vervoer beschikken.
In mijn tijd was ik inderdaad nog 55 euro extra per jaar kwijt aan de endurance vereniging waar ik niks mee had.

Ik heb in die tijd meegewerkt aan het veranderen van het regelement en toen had arjan Copoolse beloofd dat er promotie plaats zou gaan vinden voor de Mendurance. Nou dat moet nog gebeuren denk ik. De knhs wil geen werk maken van een sport waar maar zo weinig mensen aan deelnemen.

Ik hoor van menners om mij heen dat ze het te saai vinden. Diegene die marathons rijden.
Het inschrijfgeld voor 2 dagen marathon is hetzelfde als 1 mendurance.

Ik ben gestopt omdat mijn pony met pensioen ging en mijn nieuwe paard het niet leuk vind. Ik heb 2 keer met hem een poging gewaagd, maar hij kakt in in het bos. Hij heeft meer uitdaging nodig. Ik neem me altijd wel voor om nog een keer ergens te starten maar het komt er in de praktijk niet van.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:39

Ja liep er een tijdje terug tegen aan!
Het lijkt me erg gaaf om mee te doen! Een hele andere tak die mij en mijn haflinger misschien wel veel beter liggen
- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen?
Nee helaas niet. Wat me tegenhoud is de afstand, ik woon in de randstad en bijna alles is in het oosten van het land. Daardoor word het veel te duur met vervoer etc om mee te rijden helaas...
Ik ben toen ik het tegenkwam gaan googlen en vond toen ook een site met veel informatie waardoor mijn interesse zeker was gewekt, het enige wat mij tegenhoud te starten is de grote afstand helaas.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:25

Keona, een E pony zit niet per definitie bij de paarden aangezien de stokmaat hiervoor de maatstaf is. Ik weet prima tegen wie ik gereden heb, dit is geen kleine pony. Het reglement is me inmiddels wel bekend na al die jaren, dus ook stokmaten etc.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:01

Dus jij zegt dat bij de mendurance een E pony tegen de pony,s rijd?
voor zo ver ik weet rij je bij de pony,s tot stokmaat 147,9cm bij het mennen dus ook mendurance.

Ook willen we de mensen van de sgmw bij ons proberen te krijgen,maar deze mensen hebben een koets nodig die aan bepaald gewicht moet voldoen.dus hun hebben veel meer gewicht bij zich als iemand die echt alleen mendurance rijd want wij kopen ligte wagens.dus sgm die mee willen rijden zitten nooit in het voordeel

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:19

Het is niet iets wat ik zeg maar gewoon een feit is.

Frans Fokkens reed er namelijk ook mee in Onstwedde. Hij stond bij start bij de paarden ingedeeld maar zat er net onder. Hij start met een Haflinger. Dit scheelde minimaal en bleek nog net pony te zijn.

Maar hij reed via de startlijst bij de paarden en gaf zelf na de rit aan dat hij bij de pony's hoort. Hij kwam toen in de uitslag op nr 1 bij de pony's en bij de paarden had hij geen prijs gereden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:34

Barney1978 schreef:
Het is niet iets wat ik zeg maar gewoon een feit is.

Frans Fokkens reed er namelijk ook mee in Onstwedde. Hij stond bij start bij de paarden ingedeeld maar zat er net onder. Hij start met een Haflinger. Dit scheelde minimaal en bleek nog net pony te zijn.

Je moet je niet meteen aangevallen voelen.voor zo ver ik wist zaten de E pony,s ingedeeld bij de paarden .jij zegt van niet dan geloof ik je best.zeg ook niet dat je het verzind.maar dan hoef ik me ook jiet druk te maken want was bang dat mijn veulen niet in de d maat zou blijven,maar als een e ook een pony is dan vind ik het geen probleem.

http://www.wadenduin.nl/aanvraag-startpas/ hier zie je dat bij het mennen e pony,s onder de paarden vallen en dat pony,s die boven de 145cm komen naar een pony meter moeten van knhs

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 18:43

Stokmaat is bepalend. Alles vanaf 1.481 valt onder de paarden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:46

Zoals in alle KNHS - disciplines bij mijn weten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:50

NdV74 schreef:
Stokmaat is bepalend. Alles vanaf 1.481 valt onder de paarden.

Oke ik dacht zelfs dat d= 147,9 en E vanaf 148,0
Maar kan best dat je gelijk hier in hebt. GEM zal dit wel weten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:31

147,9 is het inderdaad. Mensen die inschrijven met een paard die net rond die maat vallen vraag ik vaak wel of ze bij de paarden of de pony's willen starten. Twee jaar geleden had ik iemand bij de paarden gezet maar die wou graag bij de pony's. Gevolg was een uitsluiting gezien ze daarna iets te hard had gereden en het bij de paarden prima zou hebben gedaan

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:55

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:10

Zo zou het wel horen/moeten Gem, volgens KNHS regels. Bij endurance heb je soms ook een pony klassement maar dan is het altijd maar gokken of de juisten erbij staan. Vrijwel niemand laat zijn pony meten als je endurance rijdt want het rijdt toch altijd door elkaar (paarden en pony's). Overigens doet mijn pony (1.43) het prima tussen de paarden 8-) :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:27

Zal ik dan heel eerlijk zijn :o ?
In mijn eerste reactie in dit topic schreef ik al iets over "professionaliteit", hetzij in een andere context.
Dat gaat echter hier ook op, want als ik dit lees, moet er mijn inziens echt wat gebeuren voordat de (m)endurance wedstrijdsport serieus genomen kan worden. Als het goed is hebben alle wedstrijdruiters en - menners een pasje waarop staat in welke rubriek je uitkomt. Daar horen bijpassende scoreformulieren bij. Hoe is het dan mogelijk dat daarmee gesjoemeld kan worden?
Of, @Napie, heb jij het over hobbyisten zonder startpas?

Y;(

edit: btw, VHU dat ligt net weer ff anders: als ruiter boven de 18 móet je met een pony tussen de paarden starten. Al rij je op een C-pony :+ .
Met mennen is dat anders.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:45

Gem schreef:
Heel merkwaardig dat je dat "mag" kiezen bij jullie??? Toen ik mijn New Forester had en aan KNHS-wedstrijden mee wilde gaan doen, moest ik haar tot haar 8e levensjaar jaarlijks laten meten door een erkend ponymeter! Er vált helemaal niks te kiezen.

Inderdaad. Ik zit hier met grote verbazing te lezen dat dat kan. Bij het mennen bestaat de E pony gewoon niet, die valt onder paard.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:57

Nee hoor, er valt niets te kiezen.
Stokmaat dient opgegeven te worden bij het inschrijven.

In het reglement staat:
Artikel 654 – Paarden
1. Een paard heeft (onbeslagen) een minimum stokmaat van 148,1 cm.. In geval van meerspannen moet het volledige span paard of pony zijn.

Dus alles boven de 1.48 is paard.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:02

Ja meerdere keren gestart met een 2 span welsh b pony's.

Lange afstandrit wedstrijd gericht

- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je
tegen?

Ja meerdere keren als vaste groom meegeweest. Vind het enorm leuk om mop deze manier met paard en wagen bezig te zijn

Ja want het was lastig om duidelijkheid te krijgen over waar er nou wel en niet gestart werd

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:05

Dan was het inderdaad toch goed wat ik zei. Ik ben het er wel mee eens dat de regels wel beter gekend moeten worden en ook wij ons daar aan moeten houden. Dat je kan kiezen vind ik absurt.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:10

Bij mij valt niets te kiezen hoor.
Daar begin ik niet aan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:24

Tsja, ben je er mee bekend; ja, ik ken het principe vanuit ohz.

Hier ook wel eens over gehad met mede clubmenners/sgmw menners en idd het veredelde buitenrit imago, niet aanvallend bedoeld natuurlijk, maar ik zie zelf ook niet in om buitenrit in wedstrijdverband te maken, mede omdat het vaak een end weg is, en ik hier ook naar buiten kan.

Met SGMW menners heb je natuurlijk ook de trajecten op tijd en km's en dan een goede uithoudingsvermogen en hartslag ed, vind het in principe leuk, maar alleen zo'n rit lijkt me te weinig.

Wel lijkt me Trec dan wel weer leuk, iets extra's erbij. Zou ik dan wel graag eens willen doen voor de ervaring.

Vind alle wedstrijden ook te ver weg om het eens te proberen.. als het dichterbij zou zijn, zou ik het misschien wel eens willen proberen, wie weet veranderd het beeld.

En wbt die stokmaat 'oneerlijk'; dat is in de SGMW precies zo; je kan met je 2 span kleintjes tegen D pony's rijden, dat is nou eenmaal zo.
Citaat:
147,9 is het inderdaad. Mensen die inschrijven met een paard die net rond die maat vallen vraag ik vaak wel of ze bij de paarden of de pony's willen starten. Twee jaar geleden had ik iemand bij de paarden gezet maar die wou graag bij de pony's. Gevolg was een uitsluiting gezien ze daarna iets te hard had gereden en het bij de paarden prima zou hebben gedaan

Dit vind ik dan net als Gem, wel weer een beetje apart...

Behoefte aan een site; het zou wel meer duidelijkheid geven voor de mensen die er weinig over weten en meer over willen weten. :j

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:48

In mijn voorbeeld ging het om iemand die zich inschreef in de kennismakingsklasse enkelspan pony maar de pony was volgens de inschrijving 1,49. Ik had haar bij paard gezet maar ze wou graag bij pony starten. Pony was niet officieel gemeten dus in dit geval mocht ze kiezen van mij. In de kennismakingsklasse haal ik soms wel eens mijn hand over het hart met de opmerking dat ze het bij een volgende start beter voor elkaar moeten hebben. Het is nu eenmaal een leerklasse.
Wat betreft het naleven van de reglementen is een jury voor. Ik als organisator heb alleen een adviserende rol

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:50

Een site is leuk en geweldig maar dan moeten mensen alsnog bewust zoeken op mendurance. Mijn site bevat het 1 en andere aan informatie voor beginners en de facebookpagina ook. Maar van de tweehonderd nog wat likes geen nieuwe starts.
Wat betreft het vervoers probleem....dit speelt ook voor dressuur en samengestelde menners maar die wedstrijden hebben ook 50 starts of meer

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 01:37

- ben je bekend met mendurance? Ja redelijk.
- wat is je beeld van mendurance? Ideale combinatie. Rijden in de natuur (buiten) i.c.m. goede training en controle op welzijn/gezondheid en toch doelgericht.
- ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? Nee. Ik zou heel graag willen maar aangezien muildieren en ezels nog steeds niet in aanmerkingen komen bij de KNHS voor een startkaart houdt het snel op. Deze week mijn menbewijs gehaald en mijn muildier gaan we nu onder begeleiding beleren. T.z.t. hoop ik dat er positieve ontwikkelingen zijn en we kunnen deelnemen.
- is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Volledige, gebundelde en duidelijk informatie is best welkom. Met rond neuzen en hier en daar e.a. lezen is er wel van alles te vinden maar deze info staat verspreid en de bron is misschien niet altijd even betrouwbaar.