[AR] Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:12

LadyMadonna schreef:
Jennyj01 schreef:
Hoezo is het not done om te remmen? Kom op zeg. Dan moet je op een baan gaan rijden en niet op de openbare weg.

Moet je met je paard maar in de bak blijven aks ie niet tegen wielrenners kan...
Werkt twee kanten op he

Gewoon rekening houden met je medeweggebruiker kan ook hè, leven en laten leven.

LadyMadonna

Re: Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:35

Dat zeg ik dus....

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:40

Ik kom ook uit zuid Limburg en heb helaas ook meer slechte dan goede ervaringen met wielrenners. Echter wanneer je eens op een mountainbike/ wielrenforum gaat lezen over ruiters word je ook niet blij. Er zijn ook best wat aso ruiters! Persoonlijk denk ik dat wanneer er voor beide partijen duidelijkere voorlichting zou komen er minder gedoe zou ontstaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:46

Mijn god, ik lig hier helemaal in een deuk om jouw avatar, Lienboon _O-.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:51

vrouwke schreef:
Danique_G schreef:

Nee dat is gelukkig wel heel sociaal van je :j onderscheid maken in weggebruikers.

Jongens jongens wat een vooroordelen weer. Maar als je met 1 vinger naar een ander wijst wijzen er drie naar jezelf ;) en dat terwijl ik als wielrenner zo mijn best doe als ik een paard tegenkom. Jammer. En eigenlijk zitten wielrenners en ruiters in hetzelfde schuitje zitten. Valt me op dat de meeste paarden mensen simpelweg in een slachtofferrol kruipen. Op deze manier zal het dus nooit beter worden.

Ik heb het over een VENTWEG, weet je wel wat dat is? Dat is een weg naast een gewone weg een soort weg waar fietsers en auto's mogen komen.
Ik moet over die weg ander kan ik niet thuis komen, mijn huis ligt aan de ventweg.

Ik weet perfect wat een VENTWEG is, dankjewel. Ik heb het over het onderscheid in weggebruikers wat absoluut asociaal is.

Zoals Karl66 eerder zei en wat ik ik vaak verneem in de wielerwereld is dat de meeste wel op zoek zijn naar een oplossing. En ja hier lees ik alleen gejammer en het kruipen in de slachtofferrol. De gehele wielerwereld word afgebeeld als de ratten van de weg. Ik vind echt dat deze mensen die generaliseren hun ogen absoluut uit hun kop mogen schamen. En al helemaal als je bewust de weg blokkeert. De toon is dat er rekening moet gehouden omdat het dieren zijn, ja dat moet zeker. Maar hou je er zelf wel rekening mee dat een paard onverwachts reageerd? En dat je het nog kritischer maakt als je de weg blokkeert. Je zit als wielrenner vast aan je fiets dus als het paard uithaalt ben je als wielrenner de Sjaak. Hoe kun je zo bekrompen in je eigen wereld leven dat je de veiligheid van anderen op het spel zet? En niet alleen ruiters. Dit soort mensen mogen echt een wegverbod krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:59

Ik heb eigenlijk nooit last van wielrenners. Ja, ze suizen wel eens onverwachts voorbij. Maar het is mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat mijn pony verkeersmak is en daar niet van schrikt. Of (wat ik in het begin met mijn groene beest nog wel deed) dat mijn groom oplet en even naar achteropkomend verkeer gebaart om rustig te passeren.

En zou mijn zweep buiten de wagen steken en er daardoor iemand tegenaan rijden, dan zou ik daarvoor mijn excuses aanbieden geloof ik. :oo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:03

Man, ik schrik mezelf al de paasei wanneer ik opeens een wielrenner voorbij zie razen die ik niet aan heb horen komen. Die fietsen zijn echt smerig stil :D.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:09

moonfish13 schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom wielrenners zo in de verdediging schieten met dit soort topics.
Het is toch ook gewoon zo dat ze vaak hard gaan en maar met weinig mensen rekening houden?
Dat je hard gaat, en dat elke keer afremmen vervelend is is logisch maar daar kunnen je medeweggebruikers niks aan doen denk ik zo.
Dat vind ik net zoiets als vrachtwagens die niet willen remmen, omdat dat gewoon behoorlijk veel moeite kost met een vrachtwagen omdat ze flink meer versnellingen hebben.

Hier een positieve van wielrenners:
Ik heb ook eens gehad op de fiets dat er een hele ploeg voorbij kwam en dat elke wielrenner stuk voor stuk riep hoeveel er nog moesten langskomen.
Dat is dus echt serieus de eerste keer geweest dat ik zoiets met wielrenners heb meegemaakt, stomverbaasd was ik eigenlijk.

Maar qua dieren, sommige mensen zijn gewoon lomp, niet alleen naar paarden.
Het wordt bij mij echt wel behandeld in mijn rijlessen, hoe rekening te houden met dieren.
Zo reed iemand in een 50 km zone met zat ruimte en overzicht voor onze neus een eend half dood en liet het beest creperen.
Dat was daar gewoon echt niet nodig geweest, zelfs wij zagen het erachter al ruim aankomen!

nou bij het cbr niet.. krijg je een vraag met een aanspanning op de weg , niets gas los of remmen er rijd niets achter je je rijd 55 het goede antwoord? gas los... terwijl je echt al op die aanspanning zit... dan laat je je gas los sjoef je langs het paard ik vind dat not done hoor..
en remmen als wielrenner not done? wielrenners hebben ook regels hoor... laatst 1 die over de rotonde schoot, hartverzakking die was bijna plat dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:10

_San87_ schreef:
Man, ik schrik mezelf al de paasei wanneer ik opeens een wielrenner voorbij zie razen die ik niet aan heb horen komen. Die fietsen zijn echt smerig stil :D.

Ja, ik ook. Maar mijn pony al lang niet meer. Die hoort ze eerder dan ik en weet al lang wat er komen gaat. Hij zal hooguit schrikken van mijn reactie. :D

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:23

Ik ben zowel ruiter, mountainbiker en soms wielrenner.

Als wielrenner fiets je makkelijk eens 30 tot 40 km/h. Op deze snelheid merk je wel dat mensen weinig rekening houden met elkaar, bv met parkeren van auto's of het bij zich houden van honden op het fietspad.

Als mountainbiker merk ik dat veel mensen geen idee hebben dat er officiele mountainbikeroutes liggen in het bos. Let op de pijltjes met een driehoekje en twee rondjes. :j De routes zijn eenrichtingsverkeer zodat er geen ongevallen gebeuren.

Ik heb nog regelmatig mensen met honden, ruiters (of hele groep) of zelfs motorcrossers op de route gezien, die dan boos worden dat we op onze eigen routes fietsen. :( Maar we schrikken ons zelf ook een hoedje omdat je met 20 km/h een onoverzichtelijk en bochtig parcours aan het rijden bent en mensen of honden pas op het laatst ziet. ;( Ik heb al best een paar honden net niet aangereden. :(
Gelukkig zitten er goede remmen op mn fiets
Laatst bijgewerkt door Kentiapalm op 30-11-14 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:24

Kunnen wielrenners paarden niet als kinderen beschouwen ? Kinderen doen ook onverwachte dingen, ze leven, daar mag het overige verkeer rekening mee houden.
En de weg blokkeren om jezelf te beschermen.
Tja kun je asociaal vinden, ik bel alleen niet zo graag 112, en meestal rijd de dader wel door hoor. In die situatie dat het of zelf gevaar lopen of zelf het verkeer hinderen.
Meestal hoor of zie ik wielrenners wel en probeer je elkaar zoveel mogelijk ruimte te geven. En geven ze het aan elkaar wel door dat ze minder ruimte op de weg hebben.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:25

Kentiapalm schreef:

Als wielrenner fiets je makkelijk eens 30 tot 40 km/h. Op deze snelheid merk je wel dat mensen weinig rekening houden met elkaar, bv met parkeren van auto's of het bij zich houden van honden op het fietspad.

Als mountainbiker merk ik dat veel mensen geen idee hebben dat er officiele mountainbikeroutes liggen in het bos. Let op de pijltjes met een driehoekje en twee rondjes. De routes zijn eenrichtingsverkeer zodat er geen ongevallen gebeuren. Ik heb nog regelmatig mensen met honden, ruiters (of hele groep) of zelfs motorcrossers op de route gezien, die dan boos worden dat we op onze eigen routes fietsen. Maar we schrikken ons zelf ook een hoedje omdat je met 20 km/h een onoverzichtelijk en bochtig parcours aan het rijden bent en mensen of honden pas op het laatst ziet.

Even tussendoor, hoe zie je dan welke kant de route opgaat?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:40

safina schreef:
_San87_ schreef:

Ja, ik ook. Maar mijn pony al lang niet meer. Die hoort ze eerder dan ik en weet al lang wat er komen gaat. Hij zal hooguit schrikken van mijn reactie. :D

Moet zeggen die ervaring heb ik ondertussen ook, de paarden hebben ze vaak allang gezien/gehoord (hun ogen zijn wat dat betreft wat handiger in hun hoofd geplaatst) en reageren er totaal niet op.
Ik .. daarin tegen zie ze soms pas als ze voorbij komen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:42

LadyMadonna schreef:
Jennyj01 schreef:
Hoezo is het not done om te remmen? Kom op zeg. Dan moet je op een baan gaan rijden en niet op de openbare weg.

Moet je met je paard maar in de bak blijven aks ie niet tegen wielrenners kan...
Werkt twee kanten op he

Sorry hoor maar deze reactie begrijp ik niet helemaal. We hebben het hier toch niet over of je paard wel of niet tegen wielrenners kan. Ik wil weten waarom remmen en dus niet willen anticiperen op al je andere mede weg gebruikers not done is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:50

Eigen schuld van die stomme wielrenner dat ie op de grond is gevallen.
Moet ie maar normaal gaan doen.

Ik heb vaak met erg irritante wielrenners te maken.

Echt racen doen ze maar op een wielrenbaan en niet in het openbaar, want in het openbaar dien je met alles en iedereen rekening te houden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:50

Danique_G schreef:
Ik weet perfect wat een VENTWEG is, dankjewel. Ik heb het over het onderscheid in weggebruikers wat absoluut asociaal is.

Zoals Karl66 eerder zei en wat ik ik vaak verneem in de wielerwereld is dat de meeste wel op zoek zijn naar een oplossing. En ja hier lees ik alleen gejammer en het kruipen in de slachtofferrol. De gehele wielerwereld word afgebeeld als de ratten van de weg. Ik vind echt dat deze mensen die generaliseren hun ogen absoluut uit hun kop mogen schamen. En al helemaal als je bewust de weg blokkeert. De toon is dat er rekening moet gehouden omdat het dieren zijn, ja dat moet zeker. Maar hou je er zelf wel rekening mee dat een paard onverwachts reageerd? En dat je het nog kritischer maakt als je de weg blokkeert. Je zit als wielrenner vast aan je fiets dus als het paard uithaalt ben je als wielrenner de Sjaak. Hoe kun je zo bekrompen in je eigen wereld leven dat je de veiligheid van anderen op het spel zet? En niet alleen ruiters. Dit soort mensen mogen echt een wegverbod krijgen.

Laat me raden, jij doet zelf ook aan wielrennen.
En niks onderscheid in weggebruikers.
Als ik zie dat er iets aan komt in me spiegel ga ik aan de kant.
Maar waarschijnlijk vinden ze dat niet genoeg, die hebben liever de weg voor zich zelf.
En maar roepen: opzij! Opzij!
Dat is asociaal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:55

En ze moeten niet zeiken dat anderen in de weg staan, ze staan vaak zelf in de weg door met een groep naast elkaar, zelfs met 3 naast elkaar te wielrennen waardoor de auto's er niet langs kunnen.

Ze houden dus zich niet netjes aan de verkeersregels.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:06

Ik heb bijna nooit positieve ervaringen gehad met wielrenners.
Vaak genoeg hebben ze in mijn beugel gehouden of op de achterkant van 't paard omdat ze zó dicht langs je gaan. Hetgeen wat ik tegenwoordig doe is heel breed rijden, voor wielrenners en auto's (de auto's in de buurt van m'n oude stal reden rustig 80/90 waar je 50 mocht..) en mijn zweep een klein stukje uitsteken. Dan hebben ze toch het meeste respect voor je, maar onrespectvol met een grote bek blijven ze helaas in deze omgeving... :(

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:16

Ragdollcat schreef:
En ze moeten niet zeiken dat anderen in de weg staan, ze staan vaak zelf in de weg door met een groep naast elkaar, zelfs met 3 naast elkaar te wielrennen waardoor de auto's er niet langs kunnen.

Ik haal dan in door links in de berm te gaan rijden, kunnen ze nog stofhappen ook. Ik pas me in dat geval graag aan hoor :D

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:19

Somebitch schreef:
Kentiapalm schreef:

Als mountainbiker merk ik dat veel mensen geen idee hebben dat er officiele mountainbikeroutes liggen in het bos. Let op de pijltjes met een driehoekje en twee rondjes. De routes zijn eenrichtingsverkeer zodat er geen ongevallen gebeuren. Ik heb nog regelmatig mensen met honden, ruiters (of hele groep) of zelfs motorcrossers op de route gezien, die dan boos worden dat we op onze eigen routes fietsen. Maar we schrikken ons zelf ook een hoedje omdat je met 20 km/h een onoverzichtelijk en bochtig parcours aan het rijden bent en mensen of honden pas op het laatst ziet.

Even tussendoor, hoe zie je dan welke kant de route opgaat?

Zoals Kentiapalm al aangaf: Let op het bordje met een driehoekje en 2 rondjes. Het driehoekje geeft de richting aan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:23

Starbreeze schreef:
Ragdollcat schreef:

Ik haal dan in door links in de berm te gaan rijden, kunnen ze nog stofhappen ook. Ik pas me in dat geval graag aan hoor :D

Als het heel zanderig en stoffig is doe ik dat inderdaad ook altijd hihi.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:49

Spoiler:
vrouwke schreef:
Danique_G schreef:

Laat me raden, jij doet zelf ook aan wielrennen.
En niks onderscheid in weggebruikers.
Als ik zie dat er iets aan komt in me spiegel ga ik aan de kant.
Maar waarschijnlijk vinden ze dat niet genoeg, die hebben liever de weg voor zich zelf.
En maar roepen: opzij! Opzij!
Dat is asociaal.

Ik kan het verkeerd lezen maar wat een denigrerend toontje.
Ja ik doe aan wielrennen (stond er eerder ook) enfin.

Zo heb ik het niet opgevat uit een eerdere post van je dus da's communicatie foutje dan. Mijn fout.

Het zou fijn zijn als er in dit topic iets respectvolle gesproken word over de medemens. Er zijn inderdaad wielrenners die er een potje van maken maar dat is echt een enkeling. Heb ook een paar dames te paard mee gemaakt wiens gedrag niet over naar huis te schrijven was. Helaas meer negatieve dan positiebe ervaringen met ruiters. Maar ik blijf ze met respect benaderen. Anderen behandelen zoals je zelf ook behandeld wilt worden ;)
Ook wel eens iets leuks meegemaakt. Een jong dier die mij dood eng vond. Afgestapt en dier laten ruiken. Leuk gesprek met de amazone gehad. Vond ik zelf heel prettig. En door het ijs te breken met een simpel gebaar kun je het beeld al heel erg bijstellen. En dat geld voor beide partijen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 01:06

Het zou al schelen als wielrenners een fietsbel hebben, die ze dan ook gebruiken natuurlijk.
Ze komen vaak zo onverwachts langs je heen schieten, zonder te waarschuwen.
Of ik nu met de hond loop of te paard ben, als ze van te voren even waarschuwen kan ik de hond bij me houden of met m'n paard vast aan de kant gaan.
Maar het lijkt wel alsof ze in een soort roes zitten: fietsen fietsen fietsen en blik op oneindig.
Dus daarom vraag ik me ook wel af of ze een fietsbel zouden gebruiken als ze die zouden hebben. :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 01:49

Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar." (art. 28 RVV)

Een wielrenner mag wettelijk gezien die bel helemaal niet gebruiken om jou te waarschuwen dat hij eraan komt. Tenzij jij natuurlijk voor een dreigend gevaarlijke situatie zorgt. Maar als jij netjes volgens de wet rechts op jouw weghelft rijdt en niet spontaan begint te slingeren of afslaat en ook nog, zoals verwacht, het verkeer om je heen (inclusief verkeer achter jou) in de gaten houdt.

Maar het kan natuurlijk zijn dat jij bij elke inhaalactie in de auto ook toetert om de andere weggebruikers te waarschuwen :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:10

@danique_g omdat jij dan toevallig wel eens rekening houd met anderen wil dat niet zeggen dat er maar een paar rotte appels tussen zitten. Beetje naïeve houding hoor. En dan in dit topic ook nog eens het verwijt gaan maken dat ruiters alleen maar lopen te jammeren en in de slachtofferrol duiken. Ruiters zijn in dit geval ook het slachtoffer. Zij zijn de zwakkere in het verkeer en er wordt weinig rekening mee gehouden. Soms door onwetendheid maar ook vaak door aso gedrag. En groepjes wielrenners naken zich daar enorm vaak schuldig aan. Of denk je dat al deze reacties hier uit de lucht komen vallen?