[AR] Dressuurjury (zadel) bij menevenementen D+V.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:12

ilovemoney schreef:
Oh wat intressant!! Hihi nou is de volgende vraag... Zou je het misschien willen filmen? Of heb je de kur op muziek?

Ik heb zelf ook een kur gereden! Ik vond het erg leuk om zelf de figuren te bepalen.

Ik heb het wel op film, maar dit is vanuit de verkeerde hoek gefilmd (vanaf zijkant), zodat het niet goed te zien is. Helaas is mijn paard voorlopig uit de running, dus kan ook niet even een filmpje maken.

Ik denk dat het met een kleine pony veel moeilijker mennen is, dat dat door mensen met grote pony/paard nogal eens onderschat wordt. Door de kortere benen zijn de verschillen minder goed te zien. Dit wil niet zeggen dat ze niet getoond worden!! Echter, veel jurys zien dan geen verschil of noemen het versnellen, terwijl er wel degelijk verruimd wordt. Omdat de bewegingen door de korte pootjes veel sneller gaan, zal het ook wel slechter waar te nemen zijn. Daar moet een jury dan wel de moeite voor willen nemen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 08:54

Dames, de discussie gaat m.i. helemaal de verkeerde kant op, de confrontatie "groot versus klein" vind ik hier niet op zijn plek.

Misschien helpt het met een voorbeeld :) : anderhalve maand geleden ging mijn jonge paard voor de allereerste keer mee naar een officiële wedstrijd, onder het motto van "je kunt geen verliespunten rijden" en hem te laten wennen aan het hele circus van vlaggen, speakers, veel andere paarden.
Zoals verwacht reed ik geen deuk in een pakje boter. Had zelf beide keren rond de 160 punten in gedachten, maar dat kon me niet schelen: hij was braaf en missie was volbracht.
Ik werd terecht laatste..... met 189 en 192 punten (voor de SGMW'ers: dat is 63 en 64%)..... dat slaat compleet nergens op; zul je onder het zadel nergens mee maken en dan staat er meestal nog iets op het protocol als "Combinatie is nog niet klaar voor de B (L, M, Z *vul maar in*)",
En nee, dit is geen uitzondering! De ranking klopt meestal wel; ik ben het zelden oneens met de plaatsingslijst, maar ik vind persoonlijk dat de puntenwaardering met 20 - 25 punten omlaag zouden moeten. In plaats van te moeten knokken voor je punten lijkt Sinterklaas de laatste tijd op elke wedstrijd aanwezig. In ieder geval in ons district, en niet alleen in de lagere klasses.
Laatst bijgewerkt door Gem op 10-07-14 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Re: Dressuurjury (zadel) bij menevenementen D+V.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:19

Ik ben het met je eens dat je niet laatste kunt worden met die punten.
Maar dat zegt meer over die jury.
Ik denk dat die jury's beter geschoold moeten worden en beter op mekaar afgestemd moeten worden.
Want ze zijn er wel hoor.
Maar je merkt inderdaad ook verschil in mendistricten. Ik woon op de grens van noord en oost. Maar in oost zijn de menners beter dan in noord.
Maar daar gaat de discussie niet over.

De jury's ban ohz en mennen kunnen best samen sparren hierover.
Maar ik vind dat de menjury's gewoon beter moeten leren jureren

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:30

Het probleem is dat er minder mennen juryleden zijn en kritische vaak door verenigingen niet meer worden gevraagd..
Je hebt dus een beperkt aanbod van jury's en zeker in het noorden
Merk ook wel dat die bijna al hun noordelijke menners goed kennen/les geven/lid van dezelfde vereniging zijn dus vaak door een roze bril kijken..
Zo zal het miss in andere districten ook zijn wil ik niet over oordelen praat puur over wedstrijden waar ik vaak ben...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:39

Ja dat klopt echwel.
Ik kwam een tijd terug mijn eigen instructeur tegen in het jury hokje.
Wat resulteerde in 201 en 202 punten. Ja ik had wel lekker gereden. Maar niet zo goed. Ik was 2 weken later veel blijer met een proef waar ik 184 reed.

Ik zei later ook tegen mijn instructeur waarom zo hoog. Ach ja hij liep toch goed.
Daar kan je dus niks mee.

Daar moet wat aan gedaan worden. En nieuwe jonge mensen die jury willen worden goed opleiden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 09:41

Precies... dan wordt er dus gejureerd in het belang van het (behouden van het) aantal starts en komt het de kwaliteit van de aangespannen dressuursport (en daarmee een stukje welzijn) niet ten goede.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:46

Hier in het noorden loopt al een aantal jaren de oproep voor mensen die de jurycursus willen volgen, het komt echter niet van de grond er zijn gewoon niet voldoende deelnemers.
Ergens wel te begrijpen, de vergoeding is minimaal, je bent je vrije weekenden kwijt, zit zomers een hele dag in je hete auto, 's winters in een koud juryhokje, je komt zelf niet meer aan rijden toe en je krijgt nog de kritiek van de deelnemers over je heen, want hier in dit topic is commentaar op de hoogte van de punten, maar ik ken er ook een aantal die altijd vinden dat ze te weinig punten krijgen.
Je moet dan toch wel erg gedreven zijn om dan nog jury te willen worden en blijven.
Hier in het noorden is het jongste jurylid ondertussen ook al 50+ en het wereldje is klein, je komt dus je instructie, eigen gefokte paard/pony,je familieleden tegen als deelnemer/jury, officeel mag dit allemaal niet volgens het wedstrijdreglement.
Baudy eigenlijk had je instructie moeten weigeren om je te jureren, hij is in overtreding, als iemand daar een bezwaar tegen in dient zit jij (en hij ook) in de problemen.
Als wedstrijdorganisatie ohz ben ik wel bezig geweest om jury's te wisselen omdat er ook lessers/familie van die jury in de desbetreffende ring zaten, wat dat jurylid dan ook melde.
Bij het mennen wordt dit oogluikend toegestaan, want waar haal je in vredesnaam een nieuwe jury weg die echt helemaal onafhankelijk is?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:41

Zelfs op de Hippiade moest een jurylid een leerling jureren. Hij heeft dit aangegeven maar ze hebben hem niet bij een andere baan gezet. Ik had op de Hippiade ook 2 juryleden vanuit ons eigen district. Ook niet zo leuk.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:36

Zal even mijn Quote van het dressuur en vaardigheid topic hier plaatsen, hier meer op zijn plaats denk ik:
Patricia_86 schreef:
Nou ik vind het w leuk om er eens over na te denken. Vriendin en.ik tegelijk begonnen met wedstrijden, ik.mennen en zij onder de man, ik nu m dressuur zij L2 . Onder de man duurd het lijkt het ons ook langer omdat zij l1 , l2 ect hebben en pas bij 10 winstpunten door mag ipv bij b mennen met 5 , ook zij eigenlijk 20 winst nodig om strajs naar m te mogen ipv 10 bij mennen. Dus.of het alleen aan jureren ligt vragen wij ons altijd af. Beide starten wij ook pas als we kwa training niveau hoger zijn dan wij starten. Zij heeft gewoon meer punten nodig doordat er l1, l2, m1 , m2 is ect
Maar dat is hoe wij het ervaren.
Als mijn proef slecht gaat heb ik echt geen winst en bij haar onder de man ook niet.

Patricia_86 schreef:
Ik rij vaak.in mijn proeven voor sommige onderdelen een 3 of 4 en voor sommige weer een 8.
Ik baal weleens van de opmerkingen dat je met mennen zomaar naar de Z rijdt. Ik rij nu M en moet er toch echt voor trainen.krijg mijn.punten echt niet kado.
Misschien indd regio? Ik start regio zuidholland. Sommige praten er zo makkelijk over, net of iedereen maar wat doet en dan toch punten krijgt.
Nou wij trainen er hard voor! Misschien is,dat in andere provincies anders? Of misschien rij ik dan wel super slecht en rij dan nog mijn punten. Zo voeld mijn proef als ik punten rij niet aan in elk geval. Als hij slecht aanvoeld in elk geval geen punten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:31

baudyh schreef:
Ja dat klopt echwel.
Ik kwam een tijd terug mijn eigen instructeur tegen in het jury hokje.
Wat resulteerde in 201 en 202 punten. Ja ik had wel lekker gereden. Maar niet zo goed. Ik was 2 weken later veel blijer met een proef waar ik 184 reed.

Ik zei later ook tegen mijn instructeur waarom zo hoog. Ach ja hij liep toch goed.
Daar kan je dus niks mee.

Daar moet wat aan gedaan worden. En nieuwe jonge mensen die jury willen worden goed opleiden.

Mag onder het zadel dus echt niet, eigenlijk gek dat het met mennen wel mag, geeft toch belangen verstrengeling, hoe objectief iemand misschien ook probeert te zijn. Liever dan andere jury om alle schijn kwijt te zijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:17

Gem schreef:
Precies... dan wordt er dus gejureerd in het belang van het (behouden van het) aantal starts en komt het de kwaliteit van de aangespannen dressuursport (en daarmee een stukje welzijn) niet ten goede.

:j Mensen komen graag terug als ze goede punten halen en de mensport is al een sector die niet zo gevuld is. Men wil mensen aantrekken, niet afstoten.
Mijn inziens kun je altijd informeren wie er jureert, zo weet je van te voren of er een strenge jury komt, dan kun je die wedstrijd starten.
Ik vind het weleens leuk om makkelijk punten te krijgen, ook al verdien ik ze niet.
Met die kleintjes heb ik zo vaak de punten niet gekregen terwijl ik ze wel verdiende!
Zijn toch wel een aantal juryleden die die ukkies liever niet op wedstrijd willen zien.
Een handvol neemt maar de moeite om je serieus te beoordelen (met een kleintje/shet)

Ik vind het leuk om voor verschillende juryleden te starten, zodat ik divers commentaar krijg,
daar leer ik van. Vaak informeer ik dan wie er komt, twee keer vlak achter elkaar voor dezelfde jury starten, heeft weinig nut.
Tenzij het een hele strenge is, dan wil ik met wat tussentijd wel proberen om daar hoger bij te scoren.
Ik moet natuurlijk ver rijden en met brandstofkosten ben ik al gauw 100,- kwijt voor een wedstrijd, dan word je wel iets kritischer.

@Gem: denk dat je gewoon steeds geluk hebt gehad met de jury's. Of in jouw geval pech.
Kijk naar de uitslagen op startlijsten, check welke jury lage punten geef en informeer waar deze jureert en schrijf je daar in.

De een zeurt bij een strenge jury dat de punten te laag zijn, de ander bij een 'sinterklaas'-jury dat de punten te hoog zijn.
Zelf heb je daar ook wel iets in te kiezen, als je je er erg aan stoort, de wedstrijden op jury's uitzoeken.
Voor elk probleem is een oplossing. Doordat ik door heel NL gestart ben de afgelopen jaren, heb ik veel verschillende jury's meegemaakt.
En er zijn er twee waar ik graag voor start, die eerlijk jureren en de winst alleen geven, als je er ook voor rijdt.
Er zijn er ook twee waar ik nachtmerries van krijg als deze jureren. Nu niet meer met mijn Welsh B, maar met de kleintjes....brrrr....!

Onder het zadel zie ik ook afwijkende punten, net als bij het mennen. Groot verschil tussen twee juryleden. Denk dat dit overal wel is.
Echter mocht het strenger zijn ohz en hou je van streng jureren, zadel erop en hoppa daar wedstrijden starten! :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:19

@Gem: ik wil jou wel een proef jureren hoor...krijg je de punten die je verdient.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:27

Sjolvir schreef:
Mag onder het zadel dus echt niet, eigenlijk gek dat het met mennen wel mag, geeft toch belangen verstrengeling, hoe objectief iemand misschien ook probeert te zijn. Liever dan andere jury om alle schijn kwijt te zijn.

Moet zeggen dat ik er juist een kluif aan heb als ik mijn instructrice heb (en dat is ook zeker goed!), die punt echt eerlijk en objectief, en durft me ook gerust dikke onvoldoendes uit te delen, zoals het hoort. Maar kan me iets bij indenken dat niet alle instructrices/instructeurs zo zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:09

Als ik mijn oude instructeur heb ik ook hoor. Ik was super trots dat ik bij hem laatst 181 reed voor de eerste keer L.
Dan weet ik dat dat ook echt 181 punten waren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 08:52

Anke: ik weet zelf wel hoe ik rij, waar de pijnpunten liggen en waar ik kan gaan scoren. Daar heb ik de jury op dit niveau nog niet voor nodig. Dit paard is er nog niet, maar daarom rij ik dus ook nog geen wedstrijden (behalve die ene keer voor de vlaggen/speakers). Het gaat me om zijn algemeenheid: veel te hoge puntenwaarderingen.

Grainey: "we" kunnen wel extra (kritische) menjury gaan opleiden, maar als die in de matig bezochte wedstrijden van ons district niet gevraagd worden omwille van het behouden van het aantal starts, schiet je er niets mee op.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:00

@Gem: daar heb je gelijk in.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:05

Het gaat niet om extra (kritische) menjury's, hier in het noorden gaat het om menjury's, er is gewoon vergrijzing en de daarbij behorende stoppende juryleden, hoorde gisteren dat er volgend jaar alweer een minder is.
Als je een wedstrijd organiseert is het een crime om de juryleden bijelkaar te krijgen, dus wij vragen net zo goed de 'kritische' juryleden, anders krijg je het gewoon niet rond. Wij zetten trouwens niet de juryleden op de startlijsten (deden we ook niet bij de wedstrijden ohz om gezeur te voorkomen), we geven de juryleden ook niet door aan de deelnemers, vindt dat namelijk een dom gezeur, als je goed rijdt, moet je bij iedere jury kunnen rijden, daarbij heb je hier outdoor 2 proefjes, dus 2 jury's. De organisaties doen hun best en kunnen het niet iedereen naar de zin maken, vooral niet met zo'n klein jurykorps.
Ikzelf heb ook bepaalde voorkeuren, kan me bij de een ook beter vinden dan bij de ander, maar dan is het soms even slikken en weer verder gaan voor nieuwe kansen.
Tja, en het mennen bij je een jury die ook je instructie is, ik weet zeker dat er juryleden zijn die dat heel goed kunnen. Voor de deelnemer zal het ook moeilijk zijn, de instructie kent namelijk je zwakke punten en zal daar extra op letten.
Ik heb echter al genoeg wedstrijden meegemaakt waar dan iemand bovenaan stond, waarbij dan de opmerking, door andere deelnemers,gemaakt werd van de eigen lessers staan weer bovenaan.
Ik heb ook vaak genoeg gezien dat die eerste plaats ook terecht was, maar ja, als leerling weet je natuurlijk wel wat je instructie het liefst ziet, dus je kunt daar rekening mee houden.
Zulke confrontaties je eigenlijk voorkomen, wordt niemand gelukkig van.
Laatst bijgewerkt door Grainey op 11-07-14 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 13:21

Volgens mij gebeurt dat hier ook niet, anders krijg je idd vooraf al afmeldingen.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:04

Het vooraf bekent maken van juryleden wordt hier ook niet gedaan. Onze vereniging probeert zoveel mogelijk verschillende juryleden per seizoen te regelen maar in een uithoek als zeeland is de keuze nu eenmaal wat beperkter dan in centrale delen van het land.
Mede daardoor komt het ook hier voor dat juryleden de te beoordelen menner kennen. Wat overigens ook het geval is wanneer je al langere tijd meedraait in de wedstrijdsport, je netwerk neemt toe. Weten wat de jury wilt zien geldt daardoor niet alleen voor juryleden die ik persoonlijk ken. Als je maar genoeg bij een bepaalde jury rijdt kan je vanzelf een inschatting maken naar zijn/haar voorkeuren. Gezien de omvang van de mensport denk ik dat het een hels karwei word om een volledig onafhankelijke jury te kunnen vinden. Zelfs al komen juryleden uit Groningen jureren in Zeeland, dan bestaat er nog de kans dat je elkaar goed kent van SGMW.

Wat mij echter opvalt is dat iedereen hier klaagt over het tekort aan juryleden, dit terwijl er een opleidingsstop is vanuit de KNHS...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 08:48

Gem schreef:
*knip*
Grainey: "we" kunnen wel extra (kritische) menjury gaan opleiden, maar als die in de matig bezochte wedstrijden van ons district niet gevraagd worden omwille van het behouden van het aantal starts, schiet je er niets mee op.

Naar aanleiding van de Districit Kampioenschappen in Zuid waarbij blijkbaar wél kritische jury zat in de ponyrubrieken (ik was er niet bij, heb zelf niet gereden en mijn stalgenootje ook niet), heb ik onderstaande even gekopieerd uit het topic Dressuur en Vaardigheid 2014:
Anke schreef:
Volgend jaar rij ik waarschijnlijk maar 1 D en V wedstrijd, of zelfs alleen het DK.
Alle andere wedstrijden heeft toch geen effect, kost me elke keer ca 100,- om deel te nemen.
Kan mijn geld effectiever benutten. En mijn tijd ook.
Waren heel veel menners niet op het DK, die zijn samengesteld bezig.
Dat zet je wel aan het denken....

Kijk, dat bedoel ik..... kritische jury gaat in Zuid ten koste van het aantal starts. Dus heeft het blijkbaar geen zin om extra juryleden op te leiden.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:36

SunNDLM schreef:
Het vooraf bekent maken van juryleden wordt hier ook niet gedaan. Onze vereniging probeert zoveel mogelijk verschillende juryleden per seizoen te regelen maar in een uithoek als zeeland is de keuze nu eenmaal wat beperkter dan in centrale delen van het land.
Mede daardoor komt het ook hier voor dat juryleden de te beoordelen menner kennen. Wat overigens ook het geval is wanneer je al langere tijd meedraait in de wedstrijdsport, je netwerk neemt toe. Weten wat de jury wilt zien geldt daardoor niet alleen voor juryleden die ik persoonlijk ken. Als je maar genoeg bij een bepaalde jury rijdt kan je vanzelf een inschatting maken naar zijn/haar voorkeuren. Gezien de omvang van de mensport denk ik dat het een hels karwei word om een volledig onafhankelijke jury te kunnen vinden. Zelfs al komen juryleden uit Groningen jureren in Zeeland, dan bestaat er nog de kans dat je elkaar goed kent van SGMW.

Wat mij echter opvalt is dat iedereen hier klaagt over het tekort aan juryleden, dit terwijl er een opleidingsstop is vanuit de KNHS...

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik wil ook al een paar jaar mijn juryopleiding voor het mennen gaan doen, maar de opleiding wordt niet gegeven...

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:14

Tja, ik snap het Gem, de beroemde vicieuze cirkel. Ik begrijp dat in zo'n 'klein' mendistrict iedere afhaker een wedstrijd minder kan betekenen.

Toch vind ik de DK altijd een ijkpunt hoe het nu werkelijk zit met het niveau van je proefjes, 4 juryleden, die wat strenger mogen zijn, want je vertegenwoordigt je district op de hippiade, dus je bent op dat moment ook een soort visitekaartje van je district. Als het winstpuntwaardig is dan is de Hippiade natuurlijk de beloning en dan krijg je weer een beoordeling van 4 juryleden, vaak zitten hier ook onbekende juryleden bij, kun je ook weer heel wat van leren.

Die afhakers hebben we hier ook wel natuurlijk en eerlijk gezegd houd ik ook mijn hart vast als de nieuwe proeven komen. Iemand van het mendistrict heeft me verzekerd dat ze 1 april komen en dat ze over de hele linie een tikje moeilijker zijn. Vrees dan weer voor een aantal afhakers, die anders net een winstpunt behaalden en nu het moeilijker wordt net buiten de boot vallen met de winstpunten.
Ik persoonlijk had liever het systeem van ohz gehad, L1, L2 enz, en/of een toevoeging van iets als ZZL.
Mensen blijven dan (gedwongen) wat langer in een klasse en kunnen zichzelf en het paard/pony beter voorbereiden op de volgende klasse. Je hebt namelijk mensen die bij 10 winstpunten al verder gaan, bij sommige jury's heb je die 10 punten al heel snel. Ik heb al een heleboel combinaties in klassen rond zien rijden die daar eigenlijk op dat moment niks te zoeken hadden en bij de 'juiste' jury's daar toch nog winstpunten behaalden.

Ik denk dat je die juryopleiding dan aan moet kaarten bij je district als het goed is zitten daar vertegenwoordigers van het menplatform in, deze kunnen het dan aankaarten bij de KNHS in Ermelo.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:39

Ik heb geen moeite met strenge en rechtvaardige juryleden.
Daar start ik graag voor.

De pony heeft nu genoeg ervaring op wedstrijdterrein.
Winstpunten hoef ik niet, blijf voorlopig in de L.
Waarom hoge kosten maken als de beoordelingen vd overige wedstrijden niet eens in de buurt komen vt DK?
Als tijdverdrijf hoef ik geen 12 uur in een wedstrijd te stoppen (excl. Voorbereidingen). Ik heb het druk genoeg en kan mijn tijd beter gebruiken en mijn geld overigens ook.
Start volgend jaar wel weer in klasse L op het DK.
Voor de rest ga ik waarschijnlijk geen D&V starten. Of het moet eentje zijn die onder de 100 km reizen enkele reis is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 09:33

Anke schreef:
*knip*
Waarom hoge kosten maken als de beoordelingen vd overige wedstrijden niet eens in de buurt komen vt DK? *knip*

Gewoon geen Sinterklaas van maart tot augustus, dan is het DK een terechte afspiegeling van de rest van het seizoen en voorkom je dit soort teleurstellingen :) . Nauwkeuriger beoordelen, per onderdeel van de proef bekijken of aan alle voorwaarden voor een voldoende wordt voldaan, rekening houdend met de bijbehorende graad van africhting in de zwaarte van de klasse. De één noemt het "streng", ik hou het bij "correct".

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:12

Is het niet een mogelijkheid om hierover contact te hebben met de KNHS? Want ik kan me in dit geval de frustratie van Anke wel wat voorstellen.. We kunnen op Bokt hierover wel een discussie gaan voeren en onze mening geven, maar het zou wel fijn zijn als er ook wat aan gedaan kan worden. Of zou dit per district in een vergadering aangegeven moeten worden?