[AR] tweespan hangt tegen elkaar en disselboom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:42

Oud topic, maar toevallig ben ik afgelopen weekend bij een cursus rij-techniek van Ad Aarts geweest. Daar werd hetzelfde plaatje (uiteraard niet de foto van TS) getoond en besproken. Onderstaande dus ter informatie wanneer er nog eens iemand tegen dit probleem aanloopt :) .

Het hangen tegen elkaar en tegen de boom is vaak een teken dat één (of allebei) de pony's "bodemschuw" is en tijdelijk niet fijn op die ondergrond loopt. Meestal heeft het met de hoeven te maken. Gevoelig op de hoefzool, te kort bekapt, net op (of zonder) ijzers etcetera. Als de één gaat duwen, duwt de ander terug.
Blijft het probleem, dan wil een ouderwetse douchemat (of kokosmatje) vastbinden aan de linkerpony (waarom links weet ik ook niet) wel eens helpen om van de boom af te blijven.

En dan was er nog iets met de disselriemen die je dan juist wel of niet korter/langer moest maken, maar dat weet ik niet meer.

Pluttersput

Re: wat is hier aan de hand?? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:12

Ik heb het toevallig eergisteren met mijn tweespan to-be gehad. De merrie was aan het klooien en begon gruwelijk tegen mijn ruin aan te hangen. Reactie daarop was terug hangen. Nadat ik de merrie apart heb gepakt en duidelijk heb gemaakt dat ze absoluut niet mocht gaan hangen of duwen, ging het weer prima. Maar moest ook meteen aan dit topic denken :j

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:09

Ik heb dit ook gehad het hangen.
Bleek dat een van mijn pony's artrose had waardoor hij niet kon inbuigen. Dus laat jou pony's eens door een osteopaat na kijken en blijft dit probleem, foto's laten maken van de pony's. Het kan dus een reden van ongemak zijn.
Het helpt om jou pony's elke keer met rijden om te spannen dan blijven ze recht en roesten ze niet vast in een houding. Voor wedstrijden heb je altijd een voor keurs stand dat ze het prettigst lopen maar verder elke keer wisselen. Ze wennen hier snel aan.