[AR] welk bit met mennen voor paard dat slecht bit accepteert?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:19

Letsdunit schreef:
Paul Versluis doet dit toch ?

ja die! :D

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:09

ik zou gewoon bitloos mennen als ze daar goed op reageert. en veilig met een bit? een paard die er tussenuit wil gaan gaat ook met een bit in. we rijden en mennen bitloos met een paard en die is er alleen maar meer ontspannen van gaan lopen. wel met het juiste bitloos systeem. en dan heb je echt wel een rem als het moet!
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:59

Bij mijn pony heeft het ook erg lang geduurd voordat we de afstemming bit-kinketting-hoogte van het bit - neusriem - sperriempje e.d. helemaal goed hadden afgestemd.
Daarbij heeft ze een 'rare' kies die op een vreemde plek in haar kaak zit (nagekeken door paardentandarts, zou operatief moeten worden verwijder dus als het niet hoeft doe ik het niet).

We mennen nu dus met dat stangetje van Zilco, het hangt precies goed in haar mond (i.o.m mijn instructeur en de paardentandarts) doordat we een sperriempje gebruiken waar het op ligt, bitringen zodat het precies ook in de breedte goed ligt, neusriem precies zo dat ze het prettig vindt en hoofdstel ook niet te strak achter haar oren (i.o.m. ostheopaat die vaststelde dat ze daar erg gevoelig was).
En we gebruiken geen kinketting meer maar een leertje (strap, als bij westernrijden, wat ook wordt aangeboden bij het Zilco stangetje).

Dus ja, het is soms een heel gepuzzel en dat heeft beslist niet alleen met het bit zelf te maken maar ook met dus neusriem/hoogte/hoofdstel etc

SayaJones

Re: welk bit met mennen voor paard dat slecht bit accepteert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:09

Misschien voor jou een oplossing om bitloos/bit te gaan mennen? Dan je voornamelijk ment op bitloos, maar dat je er wel een bit inhangt als nood?
Heb je echter wel 2 teugels, maar aangezien er weinig oplossingen voor de rest meer zijn in jou ogen, zal dit de beste manier zijn.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:45

Mischien een leren bit? dit is niet hard voor een paard in de mond :)