[AR] Mini voor de koets?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Mini voor de koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:26

Ik weet een nadeel.....dat is ook de enige reden waarom ik helaas een andere moet aanschaffen.
Sinds april 2013 moet een wagen voor A pony's 1.10 m breed zijn om vaardigheid te mogen starten bij KNHS wedstrijden.
Dressuurproeven mag je er wel gewoon nog mee rijden voor de KNHS puntentelling. Dus dat zou een nadeel kunnen zijn voor wedstrijdmenners.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:28

Mira283 schreef:
Hoor ik eindelijk een positief geluid over de Cavaletti. Die staat nog op de verlanglijst met tuig voor mijn ukje

:D Tja ik men er al jaren mee en ook heel intensief, trainingen, wedstrijden, buitenritten alles gewoon. :Y)

Kan niks anders zeggen dan dat ik het fijne wagentjes vind <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 03:10

Goh Anke, jij dacht; 'laat ik meteen maar even flink reclame maken voor mijn advertenties'? :+

Waarom ik zelf niet positief ben over de sulky Cavaletti's staat in een eerdere post van mij beschreven, daar verwijs ik dan ook graag naar terug. Gelukkig is e.a. aangepast, want de oude versie was écht gewoon goedkope, onveilige rommel. Heb er zelf toen mee moeten 'werken' voor iemand anders, best sneu want 't arme meisje dacht dat ze het prima had geregeld, maar haar pony (die totaal niet dik was!) paste niet eens tussen het lamoen, dat was te smal, en veeeels te lang. Ook vind ik het niet normaal dat als je in een rustig drafje door een kuiltje heen gaat in het bos, dat de wagen vervolgens meteen omslaat en gigantisch krom is gebogen, of dat er dingen zomaar afbreken. En zo schortte er nog een hoop meer aan, maar again, dat heb ik al eerder hier beschreven.

Het nieuwe type is al wat meer verbeterd, al kun je voor dat geld natuurlijk geen superkwaliteit verwachten. Vind hem ook niet zo comfortabel, en vaak toch nog vrij lastig in balans en evenwicht te hangen en juist dát is heel erg belangrijk.

Is zeker niet om het 'af te kraken', is alleen mijn ervaring. En er zijn best wat mensen die die ervaring delen, en er zijn er best wat die die ervaring níet delen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:02

sasjaaa schreef:
Shenavallie schreef:
Een mini voor de koets zetten, zou niet mijn keuze zijn, maar voor een klein wagentje is geen enkel probleem. ;) Je hebt speciaal voor kleine pony's van die lichtgewicht wagentjes. Hier in de buurt heb ik ook wel eens een mini voor een karretje zien lopen en dat ging prima. Laat je mini alleen wel goed uitgroeien! ;)

Ik ben dan wel benieuwd waarom het jou keuze niet zou zijn?

ik vind het juist wel goed, mits alles goed gebeurd en past natuurlijk.
er zijn er al zo veel die niks staan te doen en daardoor vaak veel te dik worden

Een koets is wel erg zwaar voor een mini: deze weegt namelijk zonder passagiers al 500 kilo. ;) Bovendien is het wel een heel raar gezicht zo'n kleintje voor zo'n gigantisch groot ding.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:04

Anke schreef:
Tja...dat zul je de anderen moeten vragen, ik vind het heerlijke wagentjes, was zo tevreden dat ik toen nog een tweede heb aangeschaft.
Dus bij mij ben je aan het verkeerde adres om iets negatiefs te horen. Enige wat ik minder vond, was de rem.
Heb hem nooit gebruikt, dus zat me eigenlijk alleen in de weg...haha! (rij met broek)

Als je verder geen bruggetjes, heuveltjes en dergelijke rijdt, dan is het niet erg om zonder rem te rijden. Het heeft echter wel mijn voorkeur, omdat je - ondanks de broek - ook druk op de schoft krijgt. Eén van de paarden op mijn werk is erg gevoelig voor drukplekken als er niet voldoende wordt bijgeremd.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:16

Heuveltjes zijn we op vakantie best veel tegen gekomen, ook behoorlijke hellingen.
Echter als de broek op de juiste plaats en lengte zit en de ogen daarvoor ook,
dan is het echt de broek die dit opvangt. (heb ik bij beide cavaletti's aan laten passen).
Echter is het wel zo dat de pony gewend moet zijn om dit gewicht op te vangen, maar dat is een kwestie van oefenen.
Net als dat je ze leert om gewicht te gaan trekken, leer je hen ook druk van achter op de broek op te vangen.
De mijne (ponietjes) kunnen dus gewoon zonder rem, ook allerhande heuvels en bruggen nemen (ervaring met paarden heb ik hierin niet)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:19

Heb ff wat filmpjes erop gezet van de vakantie (met de cavaletti)

http://youtu.be/RcI6ItxeOGc

(geluid mag best uit...hihi....anders hoor je mij 'brullen')

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:14

Ik ben dan wel benieuwd waarom het jou keuze niet zou zijn?

ik vind het juist wel goed, mits alles goed gebeurd en past natuurlijk.
er zijn er al zo veel die niks staan te doen en daardoor vaak veel te dik worden[/quote]
Een koets is wel erg zwaar voor een mini: deze weegt namelijk zonder passagiers al 500 kilo. ;) Bovendien is het wel een heel raar gezicht zo'n kleintje voor zo'n gigantisch groot ding.[/quote]

Je hoeft er ook niet meteen een paardenwagen achter te hangen..
er zijn ook gewoon wagens voor mini's zoals de sulkys die hier genoemd worden maar ook marathon wagens, mijne weegt 160 kilo dus 500 is wel wat overdreven

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:19

sasjaaa schreef:
500 is wel wat overdreven

:D denk dat er idd maar heel weinig koetsen zijn die dat gewicht (leeg) halen :j

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:21

Anke schreef:
sasjaaa schreef:
500 is wel wat overdreven

:D denk dat er idd maar heel weinig koetsen zijn die dat gewicht (leeg) halen :j

Dan zit je snel aan een 4 span wagen of een huifkar ofzo.. nee daar zou ik mn minis ook niet voorzetten haha

edit: nog even een plaatje van onze combinatie met een 160kg wagen, geen raar gezicht in mijn ogen
http://m.flickr.com/lightbox?id=11272242204
Laatst bijgewerkt door Sascho op 10-01-14 18:38, in het totaal 2 keer bewerkt

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 18:25

500 kilo ??? Wow waar haal je dat dan vandaan :D Ik weet ook niet veel over koetsjes maar ik wist wel dat er veeel lichtere wagentjes bestonden :D

Bedankt allemaal voor jullie mening te delen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:22

_Lizanne schreef:
500 kilo ??? Wow waar haal je dat dan vandaan :D Ik weet ook niet veel over koetsjes maar ik wist wel dat er veeel lichtere wagentjes bestonden :D

Op mijn werk rijden we met koetsen en die zijn toch echt 500 kilo. Ik denk dat jij "gewone" menwagentjes bedoelt, of sulky's. Dat is iets heel anders dan een koets. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:27

Anke schreef:
Heuveltjes zijn we op vakantie best veel tegen gekomen, ook behoorlijke hellingen.
dan is het echt de broek die dit opvangt. (heb ik bij beide cavaletti's aan laten passen).
Echter is het wel zo dat de pony gewend moet zijn om dit gewicht op te vangen, maar dat is een kwestie van oefenen.
Net als dat je ze leert om gewicht te gaan trekken, leer je hen ook druk van achter op de broek op te vangen.
De mijne (ponietjes) kunnen dus gewoon zonder rem, ook allerhande heuvels en bruggen nemen (ervaring met paarden heb ik hierin niet)

Dan heb je waarschijnlijk een licht karretje en daarbij niet van die hele steile heuvels. Ik werk in Amsterdam (hoge, soms steile bruggen) met koetsen van behoorlijk gewicht exclusief passagiers. Als dat hele gewicht op de broek moet hangen... Paarden kunnen uitglijden. Daarnaast houdt de broek alleen het eerste gewicht tegen, daarna verlegt het gewicht zich wel degelijk naar de schoft op het moment dat de broek bij een afdaling tegen het paard aankomt. Kijk maar naar de lichtogen: als je niet bijremt, dan gaan deze voorbij het schoftje. De riemen moeten juist te allen tijde gelijk aan het schoftje blijven, zeker bij afdalingen. ;)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:36

Shenavallie schreef:
Anke schreef:

Dan heb je waarschijnlijk een licht karretje en daarbij niet van die hele steile heuvels. Ik werk in Amsterdam (hoge, soms steile bruggen) met koetsen van behoorlijk gewicht exclusief passagiers. Als dat hele gewicht op de broek moet hangen... Paarden kunnen uitglijden. Daarnaast houdt de broek alleen het eerste gewicht tegen, daarna verlegt het gewicht zich wel degelijk naar de schoft op het moment dat de broek bij een afdaling tegen het paard aankomt. Kijk maar naar de lichtogen: als je niet bijremt, dan gaan deze voorbij het schoftje. De riemen moeten juist te allen tijde gelijk aan het schoftje blijven, zeker bij afdalingen. ;)

ik denk dat je niet alles zo letterlijk moet nemen als wat je nu doet, tuurlijk zijn er koetsen van 500 kilo maar de ts is zich gewoon aan het orienteren en dan vind ik het appart dat je haar afraad met haar mini te gaan mennen.
je kan haar ook uitleggen wat jij vind dat het verschil is met een koets, een marathonwagen, een sulky en een tweewieler..

Buitendat lees je bovenstaand bericht dan weer niet goed en hier gaat het over de cavaletti en niet over de koetsen waar jij je blind op staart

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:49

Met een zware koets zou ik zoiets ook niet aandurven, daar zit gelukkig vrijwel altijd wel een rem op.
De cavaletti weegt maar iets van 40 kg ofzo.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:06

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 19:02

Shenavallie schreef:
_Lizanne schreef:

Op mijn werk rijden we met koetsen en die zijn toch echt 500 kilo. Ik denk dat jij "gewone" menwagentjes bedoelt, of sulky's. Dat is iets heel anders dan een koets. ;)

Daar heb jij helemaal gelijk in ! ;) Als je hierboven had gelezen zag je namelijk ook staan dat ik helemaal geen koets bedoelde , maar ik weet er helemaal niks vanaf (Wat ik hier ook al had vermeld :+ ) en vroeg dus om info.
De mensen hier hebben mij dus van de sulky op de hoogte gebracht , voor dit topic wist ik zelfs niet wat dat was :) Inderdaad wat sasjaaa zegt, niet alles zo letterlijk nemen :D

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 19:04

Sabinee__ schreef:
Wij hebben deze voor de mini:
http://www.minihorseshop.nl/mennen/sulk ... t-rem.html

Weegt inderdaad 37 kilo. Hij trekt karretje makkelijk (ook onverhard)

Had die zien staan! (Bestel vaak mn spullen daar) Vond het er een goed karretje uitzien.
Ben je er heel tevreden over? Kun je er ook mee in het bos (Zand) rijden?
En kun je er met 2 op ?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:37

Dat zijn fijne wagentje, is wat ik ook heb!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:59

_Lizanne schreef:
Sabinee__ schreef:

Had die zien staan! (Bestel vaak mn spullen daar) Vond het er een goed karretje uitzien.
Ben je er heel tevreden over? Kun je er ook mee in het bos (Zand) rijden?
En kun je er met 2 op ?

Ja, ik rij er ook onverhard mee, ook op zandpaden en in bos/gras/modder (spatborden zijn dan aan te raden)
Als je mini het aankan, kan je er inderdaad met zn tweetjes opzitten

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:22

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 23:34

Okee dank jullie wel! Ik ben iniedergeval al een STUK wijzer hier van geworden..
En al goed voorbereid voor volgend jaar ofzo...
Dus als jullie dan mij ooit weer iets in AR zien plaatsen, heb ik een wagentje gekocht! Haha :D

JonnaLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:06

Ik heb de sulky pirouette voor mijn mini shet. Is ook een hele fijne sulky, en je kan er ook makkelijk mee over onverharde stukken. Is alleen wel 1 persoons, maar 2 personen is voor de mijne ook een beetje zwaar. (76 cm)
http://www.minihorseshop.nl/sulky-pirou ... 3godsU8AGw

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:29

sasjaaa schreef:
Shenavallie schreef:

ik denk dat je niet alles zo letterlijk moet nemen als wat je nu doet, tuurlijk zijn er koetsen van 500 kilo maar de ts is zich gewoon aan het orienteren en dan vind ik het appart dat je haar afraad met haar mini te gaan mennen.
je kan haar ook uitleggen wat jij vind dat het verschil is met een koets, een marathonwagen, een sulky en een tweewieler..

Buitendat lees je bovenstaand bericht dan weer niet goed en hier gaat het over de cavaletti en niet over de koetsen waar jij je blind op staart

Wat een vriendelijkheid... :n De pot verwijt de ketel in dit geval, want ik heb nergens gezegd dat ik iemand afraad om überhaupt met een mini te gaan mennen.

Het tweede bericht heb ik wel degelijk goed gelezen, maar jij waarschijnlijk niet mijn reactie. Ongeacht of je met een zware koets of een (lichter) menwagentje, dien je te allen tijde te zorgen dat de riemen van de lichtogen recht langs het schoftje blijven te hangen. Dit om de reden die ik (netjes) heb uitgelegd. Op een sulky zit geen rem, maar dit is dan ook een super licht wagentje. Doorgaans worden sulky's alleen op rechte stukken gebruikt en niet op (zeer) heuvelachtig terrein. Bij een sulky zul je dus heel bewust aan je overgangen moeten werken om de druk zo min mogelijk te maken. Daarbij nogmaals: het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:30

Sabinee__ schreef:

Wat een super wagentje! :j Het lijkt mij wel heel leuk om zelf eens te ervaren hoe het is met een mini voor zo'n wagentje. Ik werk alleen met van die grote "tankers", ha ha! :D