[AR] Dressuur en Vaardigheid 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:35

Janouk, klinkt als geslaagd dagje uit.

Anke, jeetje wat een afstanden. Gaat het dit jaar nog wel door? Las dat er alleen basis was? toch?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 10:19

Anke schreef:
Verenigingen kunnen het wel willen organiseren, maar als er nog geen startkaarthouders zijn,
is de deelname vaak te gering. Het zit een beetje in een cirkeltje. Ik hoop hier wel verandering in
te gaan zien en wil me daarvoor ook gaan inzetten! Want menners....die zijn er hier wel veel hoor! ;)

Onze vereniging bestaat wel hoofdzakelijk uit startkaarthouders, maar nagenoeg allemaal SWM'ers. Die vinden een wedstrijd niet compleet zonder marathon en rijden ook 'swinters liever indoormarathon dan D+V. Meer spektakel.
Wat ik om me heen wel hoor, is wanneer de dressuurproeven van de SWM en D+V hetzelfde zouden zijn, er al meer animo zou zijn voor D+V. Dan zouden die laatsten iig nog als oefenwedstrijd of warming-up voor het seizoen beschouwd kunnen worden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:03

En dan gekoppelt als volgt?:
Klasse 1 : B
Klasse 2 : L
klasse 3 : M
Klasse 4 : Z

Dan ligt voor de samengestelde menners het dressuurniveau denk ik wel iets hoger of valt dat mee?

Of gewoon bij een D&V wedstrijd toestaan dat ze hun (eigen) proef HC mogen starten.
Heb ik ook gedaan op de oefenwedstrijden die ik georganiseerd en jureert heb.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:21

Ik vind het juist leuk dat de swm proeven anders zijn. Anders blijft het zo simpel allemaal hetzelfde, je hebt bij dressuur geen afwisseling in de proeven zoals je dat ohz hebt (4 proeven per klasse en word afgewisseld per 2/3 maanden dacht ik, is alweer ff terug)

Ik rijd in winterseizoen vooral drs/vdh, maar ook minimarathons tussendoor.

Goed bezig Anke! Hopelijk lukt het om in je regio meer te organiseren en tw motiveren! :j

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:54

Leuk om wat te lezen van mensen die d+v starten. Heb het gevoel dat het een klein, wat onderbelicht wereldje is, klopt dat?
Vraag aan de mensen die naar Bergharen gaan: komt er ook een fotograaf of iemand met een goede camera? Ik kan zelf geen goede plaatjes schieten binnen maar zou het wel leuk vinden wat fotos van madame in vol ornaat te hebben.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:57

Voor zover ik weet is er geen fotograaf aanwezig. Bergharen is ook best wat donkere bak.

Dus een plaatje buiten int licht maken is het verstandigst, of laten filmen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:00

Oke bedankt voor de info!
Ja de meeste bakken zijn behoorlijk donker helaas.
Dan maar gauw eens een shoot tijdens de training buiten laten doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:16

Vind het indoor seizoen altijd nogal waardeloos voor fotograferen.
Volgens mij de meeste fotografen ook, want die komen pas weer in het outdoorseizoen boven water.
Meer licht geeft toch mooiere plaatjes.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:54

@GJ9 In NH zijn er veel meer DR+VH wedstrijden dan SGW. Dus ik denk dat het per regio verschilt.
@Anke bedoel je dat de samengestelde proeven lastiger zijn? Of dat de SGW menners meer moeten doen als ze gewoon dressuur starten? Ik gok het laatste, want: Volgens de reglementen is iemand die M dressuur ment klasse 2 startgerechtigd, terwijl in die SGW proefjes lang niet zoveel wordt gevraagd (net aan L niveau).

Ik denk dat het goed is om de proeven verschillend te houden, aangezien SGW nog veel meer focust op gehoorzaamheid terwijl in de gewone dressuur (even heel plat gezegd) meer kunstjes worden vertoond. Daarnaast is het ook wel fijn om variatie te houden, anders worden de paarden zo voorgeprogrammeerd. Ik mis net als Melanie ook een beetje de variatie in de dressuur zoals bij ohz.

Ik heb vandaag de wedstrijdkalender uitgestippeld voor dit seizoen (voor mijn span en het span van mijn vader). We gaan in Noord-Holland bijna overal langs en maken ook een paar uitstapjes naar Friesland en Gelderland. Aangezien we bij elkaar groomen kunnen we niet tegelijk op stap (2 karren moeten er mee, dus vervoersprobleempje ;)) daarom starten we ook buiten de provincie.

Vraagje voor de Welsh/District Oost menners. Gaat het mennen bij de Welsh dag in Kootwijk dit jaar door? Ik heb die nog niet kunnen ontdekken op de kalender namelijk. Vorig jaar hadden ze enorm last van de Hippiade en aangezien alles weer in hetzelfde weekend gaat vallen (gok ik), vroeg ik mij af of ze er dan helemaal mee stoppen.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:17

Super Anke!!

Letsdunit schreef:
Anke respect voor jou hoor, je hebt het toch maar allemaal mooi gedaan. Hoor je eigenlijk nooit (terwijl anderen iedere poep en scheet van de daken schreeuwen) maar vind dat je best trots op jezelf mag zijn je hebt toch aardig wat bereikt en dat zal niet makkelijk geweest zijn als ik zie hoeveel kilometers je ervoor hebt af moeten leggen.

_O- :r _/-\o_

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:06

Welkom hier LS_fotos :wave:

Marjola, geen idee eigenlijks, denk dat het mennen wel door gaat zoals afgelopen keer, maar geen allround kampioenschap als er niet genoeg deelnemers zijn... hoop dit jaar wel mee te doen als niet tegelijk met hippiade valt en er allround kampioenschap weer is!
Zal het eens navragen aan een kennis die werkt bij 't stamboek

Leuk dat je ook in GLD gaat starten. Komt vast goed nu met je mooie nieuwe wagen!

Zag net dat deelnemerslijst Bergharen erop staat, staan wel 2 proefnummers, vraag me af of we dan eventueel toch 2 proeven kunnen starten, dat zou voor selectie super zijn. :j

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:42

MelanieB schreef:
Zag net dat deelnemerslijst Bergharen erop staat, staan wel 2 proefnummers, vraag me af of we dan eventueel toch 2 proeven kunnen starten, dat zou voor selectie super zijn. :j

*\o/* Dat zou idd wel gaaf zijn, misschien minder deelnemers dan voorheen, waardoor er daar nu wel tijd voor is?

@ls: ik snap jouw smileys niet helemaal.....?! :7

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:45

_Marjola schreef:
@Anke bedoel je dat de samengestelde proeven lastiger zijn?
.

De proeven bij samengestelde menwedstrijden voor de dressuur zijn veel makkelijker/lager niveau dan bij de D (en V)

Zelf zou ik het verschrikkelijk vinden om in zo'n grote ring/bak dressuur te moeten rijden met alles onder de 1.35 m. stokmaat. :Y)
Geef mij dan maar lekker maximaal 30 x 60...dat is GROOT zat voor kleine pony's :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:51

Haha ja het is een grote bak met sgmw! Flink end voor de kleintjes!

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:49

Ok dan had ik je goed begrepen Anke :Y)

Ik vond in het begin de halve baan doorstappen in de B echt verschrikkelijk. Kwam ook omdat ik van een KWPN ohz naar pony voor de wagen ging (die niet van stappen houdt). Gelukkig raak ik er nu na 1,5 jaar aan gewend (en is er minder gerommel in de stap).

@Melanie mijn eerste outdoor wordt Hoogland in mei (volgens mij valt dat net nog onder Utrecht) en we gaan 2x naar Garderen maar dan met onze tuiger (groom duties in mijn geval dan), aangezien ik in NH weer mee ga doen aan een DR+VH competitie en er anders maar weinig VH momenten overblijven voor het paard.

Ben benieuwd naar Kootwijk trouwens, ik wil dan ook graag alles/allround meedoen. De eerste keer dat ik heen ging had ik Sam nog maar 8x voor de wagen gehad, dus toen alleen DR gedaan want zo'n vol programma was een beetje teveel van het goede ;)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:32

Toch een change of plans (doordat ik meedoe aan de instructieweek)... mijn vader gaat nu de NH competitie rijden en ik ga 2x naar Garderen. Dus dit wordt mijn wedstrijdkalender voor dit jaar (als alles heel blijft). Voor het gemak heb ik de minimarathon data en (impuls) SGW er tussen laten staan. In het voorjaar moet wel het weer een beetje meewerken anders start ik pas echt vanaf mei.

Mennen met Sam
02-02-14 Barsingerhorn (VH)
16-02-14 Middenmeer (MM)
23-03-14 Barsingerhorn (MM)
06-04-14 Middenbeemster (DR/VH)
03-05-14 Hoogland (DR/VH)
29-05-14 Barsingerhorn (Impuls SGW)
08-06-14 Wormerveer (DR/VH)
14-06-14 Garderen (DR/VH)
16-07-14 Garderen (DR/VH)
03-08-14 Heiloo (DR/VH)
09+10-08-14 SGW Stroe (alleen als de impuls goed gaat!)
16-08-14 Districtkampioenschap West (DR/VH)
24-08-14 Wormerveer (DR/VH)
28-09-14 Hoofddorp (MM)

Groomen bij tuigpaard Absoluut
20-04-14 Hoofddorp (DR/VH)
04-05-14 Hippolytushoef (DR/VH)
25-05-14 Heiloo (DR/VH)
01-06-14 Hoofddorp (DR/VH)
20-06-14 Middenbeemster (DR/VH)
28-06-14 Bolsward (DR - dit is nog een misschien :P)
06-07-14 Heiloo (DR/VH)
02-08-14 Cornwerd (DR)
08-08-14 Middenbeemster (DR/VH)
16-08-14 Districtkampioenschap West (DR/VH)
07-09-14 Hippolytushoef (DR/VH)

Tjah het wordt weer een druk groen seizoen := Komt ook omdat we binnen maar max. 3/4 DR indoorwedstrijden in de buurt hebben en dan zowat niet starten door de verplicht winterstop met dank aan het weer en onze zwemrijbak. ;)
Laatst bijgewerkt door _Marjola op 06-01-14 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:33

Marjola, zo! Dat heb je al strak gepland.

Kom hier voorlopig nog niet verder dan dat ik hoop eind febr. in Zwartewaal met Sjolvir en Toobs dressuur te starten.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:40

@Sjolvir ja we zijn zo extreem omdat mijn vader en ik allebei willen starten, maar niet samen op pad kunnen (alleen bij hoge uitzondering voor het Districtkampioenschap). Dus als je dan de boel een beetje eerlijk wil verdelen moet er gepland worden. :list:

Daarnaast kunnen we nu geen dubbele afspraken maken. :)* Vorig jaar was er een wedstrijd om de hoek, maar hadden ze al een reünieweekend ingepland... zo zonde. Toen konden we pas eind juni weer een 2e wedstrijd rijden met de tuiger, terwijl die juist wedstrijdritme nodig heeft om echt lekker te lopen...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 01:58

Wat slim om het nu al zo overzichtelijk te plannen.
Ik start dit jaar denk ik 2x (officieel) en dan DK Zuid.
Ben benieuwd....

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:25

Dat is inderdaad een hele planning. Bij mij gaat het dressuur en vaardigheid gebeuren toch op een laag pitje deze zomer. Wil ook wat swm starten.

Ik ga nog
11 januari Onstwedde 2 x B dressuur
8 Maart Hardenberg Ons L dressuur debuut
5 April Onstwedde 2 X L dressuur
mei en juni swm's rijden
13 July 2 x L dressuur en 2x L vaardigheid in Nieuw weerdinge
Augustus weer swm
September nog een mendurance
en dan langzaam weer naar binnen en dan wel weer meer dressuur.

Ik vind het jammer dat de dressuur bij de marathons zo saai zijn. Niet eens middendraf erin. Vind persoonlijk dat ze dat wel gelijk mogen trekken met de B dressuur. Maar ja daar denk vast iedereen anders over.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:37

ik heb ook weer een startkaart aangevraagd. 18 januari heb ik de 1e dressuur wedstrijd in de L. Heb met mn Haflinger destijds ZZ dressuur gereden. Ik rij geen vaardigheid, want dan zou ik rond 3 uur vaardigheid moeten rijden en rond half 7 dressuur. Daar zit voor mij te veel tijd tussen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:45

baudyh schreef:
Ik vind het jammer dat de dressuur bij de marathons zo saai zijn. Niet eens middendraf erin. Vind persoonlijk dat ze dat wel gelijk mogen trekken met de B dressuur. Maar ja daar denk vast iedereen anders over.

Tijd voor klasse 2, zit er wel middendraf in :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:46

Startlijst Bergharen staat erop, helaas toch maar wel 1 proef -O- Erg jammer. Doen niet zo veel mee.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:49

Ja dat blijft een euvel...die tijden fijn inplannen, de meesten hebben maar 1 binnenrijbak ter beschikking.
Dus dan moet het ene onderdeel klaar zijn voordat het andere gedaan kan worden.
Ik zocht altijd naar twee dressuurproeven tijdens het indoorseizoen. (vaak was er dan geen vaardigheid)

Ik ben nog niet samengesteld gestart, heb wel een keer een HC proef 1 en 2 gejureerd...dat vond ik weinig voorstellen
(proef 1 deed me aan een bixieproefje denken) :P

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:56

MelanieB schreef:
baudyh schreef:

Tijd voor klasse 2, zit er wel middendraf in :D

Ha ha ik moet de eerste wp in de klasse 1 nog halen. Dus dat duurt nog ff. Begin dit jaar net. ( heb eind vorig jaar voor het eerst een oefenmarathon gestart en toen kwam ik erachter)