JoyCiej007 schreef:Tsja, als je zo'n topic opent, dan kún je gewoon discussie verwachten. En dat wist en weet jij zelf ook dondersgoed!
ik snap werkelijk écht waar niet waarom de meest belangrijke, essentiele veiligheidsvoorschriften ook maar aan je laars worden gelapt, echt niet. Als je nou zegt: 'dat is een hoop meer werk, tijd en gedoe', maar zelfs dat niet. Onder 'niet alles volgens het boekje' (en dat heeft niets met bokt te maken! vraag het oude rotten in het vak die nooit van bokt hebben gehoord, kijk eens wat die zeggen) versta ik 'omdat ............ doe ik eerst het schofttuig en dan pas het borsttuig om' of dat soort dingen.
- andere volgorde van tuig opleggen? pff prima. Ik doe haar op de wei al het menhoofdstel in, en leidt haar naar huis naar de menwagen aan zo'n koeienband. Hoef ik daar niet te staan prutsen met halster af en hoofdstel om.
- alleen inspannen............ doe ik ook heel erg vaak. Zij het alleen bij ervaren, goed beleerde en vertrouwde dieren. Wél staan ze dan vast.
- Alleen mennen........... doe ik ook zo vaak. Anders blijft er nog maar erg weinig over om te rijden. Wel houd ik rekening met de wegen en route's die ik ga rijden. Ik probeer onoverzichtelijke kruisingen te vermijden. Want no way dat ik zomaar van de bok kom in mijn eentje, zonder groom.
maar........ het hoofdstel bij een ingespannen paard afhalen......... echt waar, wát voor voordeel kan er nou zijn om dat te doen? En wát voor moeite is het nou, om éérst die wagen er af te halen en dán het hoofdstel af te nemen?
Het valt mij idd ook op dat sommigen hier over hun paard spreken als 'doodbraaf' '100% bomproof', 'doet nooooit wat'.
Hej maar mensen............. het blijven wel dieren hé. Het zijn geen fietsen of auto's.........
Zo'n doodmakke en brave shet heb ik ook hoor. In 7 jaar tijd niets aan de hand, helemaal niets, nada noppes, geen stap verkeerd gedaan.
maar die keer dát zij aan de kletter ging............. ging ze toch echt behoorlijk hard en was er behoorlijk wat schade zowel aan wagen, aan pony, en aan materiaal van derden (geparkeerde auto's etc.).
Precies! Dat bedoel ik nu ook al de hele tijd te zeggen tegen TS! Mijn shet heeft ook nog nooit een stap verkeerd gezet, ook niet toen dus die keer de sulky omviel door slechte stuurmanskunsten van de menner (zaten ook niet voor niets in de bak,, mocht van mij oefenen). Maar verwacht nou niet als in volle vaart de kar tegen je pony aanknalt, die dan stilgaat staan, om braaf op de baas te wachten, dat is pure, blinde paniek. Kon haar na dat halve rondje bak amper stoppen, die had haar eigen hartstikke dood gelopen, als ik er niet had gestaan. Om uiteindelijk maanden erna nog steeds niet helemaal genezen te zijn en dat was dus in een semi veilige omgeving van de rijbak en niemand had dit kunnen voorkomen.
Vind het knap schofterig als dit soort situaties doelbewust in de hand worden gewerkt en klinkt hard, maar uiteindelijk doe je dit wel TS, omdat je niets wilt aannemen van een ander. En als het nu 1 persoon was die dat zei begrijp ik het ook nog, maar we zeggen het allemaal, terwijl we dus ook allemaal net zo veel zaken niet volgens het boekje doen, zo begrijpen wij tenminste ook allemaal dat je het nooit voor de 100% in de hand hebt, voorkomen is beter dan genezen, wat nu als er een etterletter een rotje onder je paard gooit als jij net zijn hoofdstel hebt afgedaan? Dan hoop ik toch echt voor je omgeving dat jijzelf als eerste ondersteboven gereden word door je combinatie..