[AR] Sinds ponypletter filmpje, constant commentaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:59

Goh wat vervelend zeg!
Ik denk toch (sorry mensen) dat het wel degelijk met de regio te maken heeft.

Wellicht zijn de mensen hier wat nuchterder ofzo? Er worden hier vooral 'geintjes' gemaakt over de hele 'pony-plet' rel.

In het verleden heb ik ook een enkele keer wel eens een opmerking naar m'n hoofd gesmeten gekregen, dat het zielig en zwaar voor mijn pony zou zijn. Maar die reacties kreeg ik, áls ik ze kreeg, dan ook alleen als we rustig aan het stappen waren aan lang leidseltje. Heb nooit reacties gekregen op het moment dat ik in volle draf of galop door 't bos ging....

Ik kreeg met mijn shet van 1m. + marathonwagen (die er idd vrij breed en zwaar uitziet, maar ontzettend licht trekt en loopt) wel meer van die negatieve reacties als met mijn Welsh A van 1.18m.
shet voor mijn wagen:
https://lh4.googleusercontent.com/-LLMc ... %25203.jpg

en de Welsh:
https://lh6.googleusercontent.com/-L1J7 ... 66281f.jpg

Beiden trekken 'm even gemakkelijk; soms staan op het asfalt in draf de strengen gewoon bijna slap, omdat de wagen vanzelf wel mee rolt.

Hoe gemakkelijk gezegd ook: ik zou me er niet al te druk om maken. Ik voel me ook altijd aangesproken als mensen zo vreselijk onbeschoft en brutaal zijn en mij van dierenmishandeling of verwaarlozing of what ever dan ook betichten. Want ik ben écht niet goed voor mijn dieren hoor:
- Welsh loopt 'geblinddoekt' in de wei (vliegenmasker met neusflap tegen verbranding van neus en oogleden)
- Shetten krijgen niets te vreten (staan idd op dieet, soms op de paddock, mét hooi, in de stal)
- Pony's staan in de kou en sneeuw buiten --> zielig!
- Ook dan hebben ze geen eten (de enorme hooiruif waar 3 baaltjes in kunnen hangt in de stal, en niet te zien vanaf de weg)
en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Met name over die vliegenkap heb ik een hele hoop ontzettend grove opmerkingen gehoord, ipv. dat mensen het eerst gewoon normaal vragen....

Maar nu ik bordjes met uitleg heb gemaakt (foto pony met vliegenkap, en foto van flink verbrande paardenneus met de tekst: Née ik ben niet zielig, en já ik kan nog prima zien. Zonder kap verbrand ik m'n neus, dá's pas zielig!) heb ik sinds die tijd werkelijk geen één reactie meer gehad. Terwijl dat er voorheen makkelijk 10 per uur waren.....

Ach, als het niet met dat 'pony-pletten' te maken heeft, dan vinden mensen wel weer wat anders wat 'zielig' is..... Heeft denk ik ook te maken met de vele (media)aandacht tegenwoordig over dieren- en paardenleed, invoering 144/dierenpolitie, etc. Goede ontwikkeling, maar helaas slaan leken soms volledig de plank mis.

Overigens: waarom denk je dat er enkele jaren geleden bij de KNHS samengesteld mennen al over werd gepraat om de kleine pony's uit de wedstrijdsport te gaan weren? Dat zou met name door reacties uit het publiek komen.
En nu is die regel er dan werkelijk.
Jammer hoor........... er zijn zoveel shetaanspanningen die óók tijdens de marathon prima kunnen meekomen. Vergt alleen een hoop goede training, goede kennis, en het goed uitzoeken van wedstrijden. En die paar rotte appels die het dan idd niet zo nauw nemen met het welzijn van hun pony's, verpestten het daarmee dus voor de rest....

terpentijn

Re: Sinds ponypletter filmpje, constant commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:13

Eh... er is mij niets bekend van een KNHS- regel dat "kleine pony's" (betekent dit Shetten en mini-Shetten?) uit de wedstrijdsport, zoals samengestelde menwedstrijden, moeten worden geweerd?

Is dit werkelijk zo, en sedert wanneer dan? En geldt dat ook voor door KNHS goedgekeurde ("impuls" of 0-type)wedstrijden zoals oefenmarathons?

Dit is geheel nieuw voor mij, had hier graag nadere info over (links, verwijzingen), als dat kan!

amydebbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:17

Jeetje Naan, wat is dit toch weer balen.... Helaas blijven er altijd rotte appels en beterweters in de wereld.. Gelukkig zijn ze hier op bokt allemaal positief over jou en Joep! En dat hoort ook zo! Joep kan geen beter teammaatje wensen en is bereid om alles voor jou te doen! Omdat jullie gewoon een super band hebben! Zet je hiermaar weer snel overheen (ik weet dat het makkelijker gezegt dan gedaan is := ), want het komt allemaal wel weer goed +:)+ Ik kom je straks wel even opvrolijken, want dit is echt vreselijk... XXXXX Eem <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:23

Helaas toch echt wel, Terpentijn......

Onderstaande geldt dus voor officiele KNHS wedstrijden samengesteld mennen (voor D/V wedstrijden zijn weer andere regels, die weet ik zo even niet). Hoe dat zit met impuls etc.... geen idee eigenlijk, volgens mij moeten dan ook gewoon de KNHS regels gevolgd worden?

art. 519 lid 2 wedstrijdreglement mennen:
Citaat:
Artikel 519 - Paarden

2. STOKMAAT
a. In geval van meerspannen en langspannen moet het volledige span paard of
pony zijn.
b. In de rubriek enkelspan pony mag de schofthoogte niet minder zijn dan 110 cm.
c. Voor de klasse 4 geldt dat de schofthoogte voor een enkelspan pony en een tandem pony’s minimaal 120 cm moet zijn en bij een tweespan en vierspan minimaal 108 cm moeten zijn.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:04

Ach meid, wat een rotervaring. Maar je moet maar zo denken, vandaag foeteren tegen jou, morgen tegen de caissière. Je hebt nu eenmaal van die mensen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:53

Wat een halve gare -:(-
Dapper hoor, een kind te gaan uitschelden omdat je ook een keer naar het nieuws gekeken hebt. Hij mag trouwens blij zijn dat jullie (relatief) rustig zijn gebleven, want ik ken er ook genoeg die een heel andere aanpak zouden hebben gekozen om deze man op andere gedachten te brengen _-:( #)

TS, je bent een superleuke combi met je pony en je moet je dus niks van zulke maloten aantrekken :) Focus je op de leuke reacties die je krijgt en prijs jezelf gelukkig dat jij wel gezond verstand hebt :)

Als zoiets nog een keer voorkomt, meteen vol gas wegrijden. Dit soort mensen wil toch niet praten/luisteren, dus waarom zou jij daar nog blijven staan om naar hun te luisteren?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:55

Men kan ook teveel gaan overdrijven en helaas het zijn vreselijke bemoeials ook.

Niks van aantrekken en negeer ze.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:55

Niets van aantrekken, zij hebben immers toch geen verstand van paarden. Gewoon laten kletsen en door rijden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:08

Gelukkig waren er nog mensen die voor jou en je moeder opkwamen :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:16

@JoyCiej007: bedankt voor de info, ik vroeg het omdat we in ons dorp jaarlijks een Oefenmarathon Mennen houden (dit jaar weer op za.7 september) en we juist om aan de nieuwe KNHS voorwaarden te voldoen, lid zijn geworden (impuls/0-categorie), en dus geregistreerd. Bij ons rijden vaak kleine ponies mee, soms wel 4-spannen mini-Shetten en noem maar op.
Ik ga er dus verder achteraan, of dit nog geoorloofd is voor een oefen/impuls wedstrijd of niet meer.

TS: sorry, geheel offtopic, in jouw topic, maar nu ter zake: ook ik heb de foto's van jou met de pony en de sulky bekeken, en kan alleen maar zeggen dat het werkelijk meer dan waanzin is dat iemand hierop wat aan te merken heeft. Gevalletje van: iemand heeft in de media de klok horen luiden maar heeft geen benul waar de klepel hangt.

Laat alsjeblieft je plezier er niet door verpesten, en blijf vooral die heerlijke ritjes met je pony maken, je doet helemaal niets fout! Meneer, die op diens leeftijd DENKT het beter te weten, heeft zich hier als een oudbakken schoolmeester geprobeerd op te stellen, maar juist diens gedrag was uitermate kinderachtig.
Dat hij zich door (misschien wel zogenaamd) filmen zo intimiderend en vervolgens tov je moeder nog zo botkoppig heeft opgesteld zegt al genoeg: voortaan dit soort mensen inderdaad maar negeren!

En gewoon fijn blijven doorrijden, laat je plezier niet vergallen door mensen die geen enkel verstand van ponies of mennen hebben!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:25

Jeetje wat onwijs vervelend dat dit gebeurt!!

Toevallig heb ik juist zelf een zelfspot grapje gemaakt. Ik zag een zeer onflatteuze foto van mezelf op m'n bijrijdijsje, m'n achterwerk kwam lelijk uit in m'n jeansrijbroek en m'n pens stak enorm uit.
Toen zei ik zelf op Facebook "zo, toch maar op dieet voordat ik word opgepakt als ponypletter"

Maar dat een wildvreemde dat zegt is echt grof!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:34

Zowiezo is qua trekkracht een mini behoorlijk sterk,wij hebben ook eentje en die sleept bij ons de paddock.
Als je ziet hoe hard en snel dat gaat en dan soms ook nog de nodige gekke buien erbij(plots kontje omhoog en even in een rengalop met baasje de bak rond hahaha)nou dan voel je pas de kracht wat er in zo'n klein lijfje zit.
Een sjeesje of licht 4 wielertje voor 1 à 2 personen is juist hartstikke leuk,kunnen ze lekker hun energie kwijt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:43

Het is zeker jammer dat mensen het verschil niet zien tussen wat wel kan en niet kan.
Al vind ik een shet en vooral een mini voor de koets persoonlijk wat minder. Zeker als er een marathon wordt gereden. Bij de waterhindernissen wordt het dan af en toe behoorlijk diep.
Maar een lekker ritje en zeker waarbij de kar wordt geduwd in zwaar zand moet wel kunnen. Trekken gaat veel beter dan dragen.

Maar mensen hebben geen idee. Ze denken dat een paard gelukkig is op stal en niet nat willen worden. Dat zegt al genoeg.

Het is ook niet leuk als je jezelf steeds moet verdedigen. Wat dat betreft zou een goede voorlichting een uitkomst zijn!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:50

little_king schreef:
chocobroodje schreef:
Een volgende keer zou ik gewoon de politie bellen... Mensen weten vaak niet beter en sommige gaan daarbij ver over de grenzen van wat wel en niet kan.... Wij paardenmensen weten ook echt wel dat jij prima met je kleintje overweg gaat en hem echt niet te zwaar belast ;) Kan zo'n ukkie prima hebben, je hebt een prachtige sulky die (bijna) niks weegt dus echt laat je niet gek maken door mensen die niet beter weten!

De politie bellen? Wat moet die daar aan doen dan?

Gewoon niets van aantrekken. Dat is het beste. Die mensen weten niet dat trekken minder belastend is voor een paard dan er op zitten.

Kan de politie die man aanspreken op zijn gedrag en gelijk uitleggen dat met 90 kilo op een kleine pony gaan zitten heel wat anders is dan een licht karretje trekken met 1 of 2 niet te zware personen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:56

Alsof de politie daar verstand van heeft.
Tref je dadelijk net een agent die het ook niets vind :)

Politie bellen is leuk als de wet overtreden wordt, maar een man met een andere mening overtreed geen wet.
Ook niet als hij filmt. (wel als hij publiceert)

Had hij gefilmd en gezegd ik vind jullie een leuke combinatie had niemand wat over dat filmen gezegd. :)

Gewoon negeren zo'n ei, dat werkt het beste. :)
Je weet zelf dat het kan en dat is voldoende.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:29

Vind het echt shocking dat iemand zo tegen je tekeer kan gaan en ook zoveel anderen last hebben van commentaar als ze een buitenrit maken. Laat het vooral niet jouw rijplezier verpesten, want jullie zijn een leuke combinatie!

Je had inderdaad een opmerking kunnen maken over het filmen, maar waarschijnlijk had zo'n botte man het geïnterpreteerd als "ow dus je wilt niet dat ik vast leg dat jij je pony slecht behandelt".

Mijn mond viel trouwens ook open bij het verhaal van JoyCiej007. Vind het best heftig dat jij op bordjes moet verantwoorden dat jij je pony's goed verzorgt. Het lost voor jou natuurlijk wel een probleem op, maar serieus waar bemoeien sommige mensen zich mee?! Wij gaan toch ook niet bij hun huis staan om te kijken hoe vaak zij bijvoorbeeld hun hond uitlaten en of ze hun kat genoeg te eten geven?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:53

Scheelt dat ik in een klein dorpje woon, waar iedereen elkaar eigenlijk wel kent. Zodoende weet zo ongeveer het hele dorp wel dat ik vaak 3 tot 5x per dag op de wei kom, zelfs nog soms om 2 of 3 uur s'nachts om te mesten en te voeren. Heb ook goed contact met de mensen die langs de wei wonen (rand v/h dorp). Er komen wel wandelaars en fietsers etc. langs, maar lang niet zo veel. Wel meer omdat het nieuwe ziekenhuis hier vlakbij is.

Maar ik ben idd al vaker voor vanalles en nog wat uitgemaakt. Ben ook wel eens uit m'n slof geschoten eerlijk gezegd, toen het s winters vreselijk koud was en de pomp, ondanks verwarming, toch kapot was gevroren. Toen moest ik steeds vanaf huis met een kruiwagen met H2O bag water naar de wei slepen. Vreselijk zwaar aangezien er hier niet overal gestrooid wordt. Ben toen nog 2x onderuit gegaan op de weg voor mijn wei die tot ijsbaan was getransformeerd. Kon ik de zak weer leeg laten lopen en opnieuw beginnen, want die kun je niet zomaar ff tillen (geen houvast).

Toen vervolgens een voorbijganger al scheldend zat te tieren dat mijn dieren zo zielig waren omdat ze buiten in de sneeuw en kou stonden en lagen (lekker warme opgestrooide schuilstal kunnen ze altijd bij, maar misbruiken ze als toillet) en geen eten hadden en dat hij de dierenpolitie zou gaan bellen, werd dat mij ook even teveel hoor. Werk ik me verdorie compleet uit de naad voor die beesten, geen dag die ik oversla al ben ik ziek zwak en misselijk, en dan zulke misplaatste reacties. Bah.

Einde afgelopen winter nog 2 oudjes van een jaartje of 70 die langs fietsten. En express zó hard tegen elkaar roepen en tegelijkertijd naar mij kijken: 'kijk nou, allemaal modder, tssss schandalig toch, gewoon mishandeling!'. Mijn paddock, die zelfs flink is opgehoogd t.o.v. de rest v/d wei, is vrijwel nooit modderig. Alleen had het toen nét die week flink gedooid én had het een paar dagen flink stevig geregend. Tsja........... kan ik écht niets aan doen. Was daarbij niet eens modder, maar meer zand met een laagje water er bovenop, 't was nog geen 2 cm. 'dik' zeg maar.

Achja, je hebt helaas gewoon soms van die mensen er tussen zitten. Vragen vind ik niet erg, liever dat dan zelf maar aannames maken en je zo onbeschoft gedragen. En nu met al die media-aandacht voor die pony-plet-rel, zal dat vaker een aanleiding geven tot dergelijk gedrag. Maar is het niet dat pony-plet gedoe, dan verzinnen mensen echt wel weer wat anders hoor, qua verzorging/huisvesting, harnachement tot aan omgang met de paarden.

Maar het merendeel van de reacties en aanspraak/opmerkingen die ik krijg, zijn vaak gewoon heel lovend. 'Goh, zó laat nog bezig? Wauw wat knap zeg!' of 'Je bent hier ook áltijd hé', 'Ze zien er goed uit hoor meid!', en zelfs v/d week bezoek van iemand die aan de wei woont: 'Wauw, doe je iedere dag heel netjes alle mest eruit scheppen, zo tussen het gras? Wat goed zeg!'.
Zelfde geldt voor mijn aanspanning; 99,9% is het toch vaak wel 5 of meer x per rit: 'oh wat mooi zeg! mooie aanspanning heeft u hoor!', 'oh dat lijkt me zó heerlijk, lekker genieten zo hé?!'.
Dat maakt het dan wel weer goed, haha.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:01

Volgende keer zeggen "Oh maar vandaag heb ik het haar nog gemakkelijk gemaakt en wielen onder de kar gezet. Als ze stout is draai ik die er af, moet je eens zien hoe ze vooruit puft." }:)

Mensen die niks van paarden kennen maar het wel denken te weten gaan altijd een groot probleem zijn. Of ze vinden het zielig dat een shet een wagentje trekt, of ze vinden het zielig dat een paard zonder deken bij 5 graden buiten staat, of ze vinden het zielig dat een moddervette hoefbevangen pony in een kale wei staat en dan willen ze liefst nog stiekem een hele zak vers brood en gemaaid gras brengen terwijl jij al hebt uitgelegd waarom niet. Je kan er weinig aan doen en het enige wat je kan denken is, ik deed niets fout dus als mijnheer naar de politie zou gaan met het filmpje omdat hij denkt een nieuwe ponypletter te hebben gevonden dan gaan ze daar alleen eens goed lachen.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:30

@JoyCiej007 Pff wat een verhaal zeg. Lekker slim dat zij vergaten dat sneeuw een lading smeltwater oplevert. Ik ben blij dat ik dat soort vervelende dingen (nog) niet heb meegemaakt. Gelukkig staan er ook flink wat mooie complimenten tegenover :)

Nog een tip voor degenen die wel ooit de politie nodig hebben: vraag om de bereden politie. Zij regelen zaken over paardenwelzijn (bv. bij een tip over een verwaarloosd paard staan zij op de stoep om dat te controleren). Dus de bereden politie kunnen zo'n vervelend persoon haarfijn uitleggen waarom jij wel goed omgaat met je paard.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 19:18

Bedankt voor al jullie lieve reacties. Helaas ben ik echt niet de enige die hier blijkbaar last van heeft.. Mensen moeten zich er echt eens in gaan verdiepen voordat ze gaan oordelen.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:19

Zusje van een vriendin van me was ook gewoon in het weiland haar pony aan het lange lijnen, loopt er iemand langs en zegt dat ze een ponypletter is, raar want ze reed er helemaal niet op?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:25

Dus zover ik lees rij je alleen met een kar (dus niet erop)? Dan vraag ik me af, of ze je dan gezien hebben dat je gaat roken, zittend op zijn buik/ribben, en dat je hele tijd met een overgewicht-lijf erop ploft?

Mensen moeten eens de feiten weten, voor ze zomaar negatieve dingen roepen :\ Hoop dat het goed komt en dat de man en de andere hun verstand krijgen en hun excuus aanbieden... Denk je: Lekker ritje op het strand, krijg je zulk gezeik.. Maar filmen zonder toestemming mag toch niet?

En die man zeggen dat jij ziek bent? Uhm, eerder andersom :+

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 19:27

Hahah nee ik ga echt niet op hem zitten hoor!
Even voor de duidelijkheid er is nooit tegen mij gezegd dat ik een ponypletter ben maar ik merk sinds dat filmpje er is dat er vaak dit soort opmerkingen gemaakt worden helaas..

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:30

Jeetje.. :\ Wat heftig zeg! :(:)
Probeer om je er niet teveel van aan te trekken, wat een nare actie zeg!

Als hij je gefilmd heeft, zeker even aangifte doen, dat mag namelijk niet zomaar.
Verder zou ik er sowieso even melding van maken en dan wel het hele verhaal! Mocht die man zo maf zijn om wel de dierenpolitie te bellen, kunnen ze de man al uitleggen dat hij bijzonder overdreven en ongepast reageert! :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:32

Ja, leuk zo'n filmpje en media... Maar mensen gaan meteen al snel verkeerd denken en verkeerd beeld krijgen... Alsnog erg rot voor je en de mensen die dit hebben :\

Vraag me af, waarom mensen nou niet gewoon achteraangaan door eerst te onderzoeken of het ook ECHT slecht is... Is het 1 shetje, 1 gigantisch zware kar en 1 (of meerdere) behoorlijk zware persoon(en) die op de kar zitten, zou ik nog in denken dat ze dat zeggen, maar mij lijkt niet dat je (te) zware kar heb en zelf ook niet te zwaar bent? Vooral als de DA het zegt...