[AR] Opleiding meninstructeur niveau 2 2013/2014 --> deelnemers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: Opleiding meninstructeur niveau 2 2013/2014 --> deelnemers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:05

Daarmee probeert de knhs juist de drempel te verlagen. Stel je voor dat er meer mensen uit jouw regio inschrijven dan plaatsen ze de cursus daar. En anders mailen ze je alles en kun je alsnog bedanken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:01

Nieuwe info is op de knhs site gezet!

Instructeur Paardensport - mennen
Instructeur MennenInstructeur Paardensport Mennen

Voor de discipline Mennen zijn er 2 mogelijkheden om instructeur te worden

Instructeur Paardensport Basissport Mennen
Instructeur Paardensport Wedstrijdsport Mennen

De instructeur basissport mennen geeft menlessen aan wedstrijdmenners in de laagste klasse van de breedtesport (B/L niveau), beginners, recreatiemenners met of zonder eigen paard, binnen maneges, verenigingen of aan particulieren Je geeft les aan menners van verschillende leeftijden en niveaus: kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen; van beginner tot L-niveau. Je hebt niet alleen oog voor mentechniek, maar integreert en begeleidt menners bij bijvoorbeeld het halen van het koetsiersbewijs. Je hebt steeds oog voor paardenwelzijn en adviseert over de omgang met het paard. Je organiseert paardensportactiviteiten en coördineert daarbij de vrijwilligers en jouw collega’s. Deze opleiding is een allround opleiding en omvat niet alleen dressuurmatig mennen, maar ook de vaardigheid. De nadruk ligt op het mennen met een enkelspan, maar ook het tweespan komt aan bod.

Als instructeur wedstrijdsport mennen geef je voornamelijk les aan wedstrijdmenners in de hele breedtesport. Je geeft les aan menners van verschillende leeftijden en niveaus. Je hebt daarbij niet alleen oog voor mentechniek, maar integreert wedstrijdvoorbereiding en mentale begeleiding in jouw lessen. Je begeleidt menners ook op wedstrijden. Je hebt tijdens je werkzaamheden steeds oog voor paardenwelzijn en adviseert menners met betrekking tot de omgang met hun paard. Behalve het geven van lessen, organiseer je wedstrijden en/of oefenmogelijkheden die wedstrijdomstandigheden nabootsen. Je stuurt daarbij de vrijwilligers en jouw collega’s aan. Zelf men je op het hoogste niveau in de breedtesport. Deze opleiding is gericht op dressuurmatig mennen. De nadruk ligt op het mennen met een enkelspan, maar ook het tweespan komt aan bod.
Toelatingseisen

Om te kunnen starten met de opleiding heb je nodig :

Basissport

Om te kunnen starten met de instructeursopleiding heb je nodig :

een behaald diploma niveau 2 met praktisch mennen of
een toelatingtest horsemanship én een toelatingstest eigen vaardigheid

Wedstrijdsport

een behaald diploma niveau 2 én een toelatingsexamen eigen vaardigheid of
een toelatingtest horsemanship én een toelatingstest eigen vaardigheid
een wedstrijdklassering op Z- mendressuur niveau

Daarnaast ben je natuurlijk lid van de KNHS en heb je de beschikking over een (enkel)span

Toelatingstesten

Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je eerst twee toelatingstesten doen, tenzij je daar vrijstelling voor hebt.

1. Toelatingstest Horsemanship: Dit onderdeel test of je gevoel hebt voor omgang met paarden, veilig en verantwoord met een paard om kan gaan en in kan spannen en of je basiskennis hebt over het paard. Dat wordt getoetst door middel van het hanteren en longeren van een voor jou onbekend paard en het mondeling beantwoorden van theoretische vragen over voeding, gezondheid, beengebreken en anatomie. Deze test is gebaseerd op de lesstof van de modules Horsemanship uit de vooropleiding(Omgang, verzorging en praktische paardenkennis; voeding en gezondheid; longeren).

Je kunt vrijstelling krijgen voor deze toelatingstest als je voldoet aan één van onderstaande voorwaarden:

In bezit van een diploma Instructeur niveau 2
In bezit van de certificaten van de 3 HM-modules van de vooropleiding, namelijk HM2-1 (Voeding en Gezondheid), HM2-2 (Omgang, verzorging en praktische paardenkennis) en HM2-3 (Longeren)

2. Toelatingstest Eigen vaardigheid: Deze test toetst je vaardigheid in het mennen. Tijdens dit examen wordt er gelet op je houding en zit op de bok, je inwerking op het paard, je gevoel en inlevingsvermogen in het paard en de potentie om in 10 weken door te groeien naar L allround niveau (basissport) of ZZ-dressuur niveau (wedstrijdsport).

Je kunt vrijstelling krijgen voor deze toelatingstest als je voldoet aan één van onderstaande voorwaarden:

Basissport: In bezit van een diploma Instructeur niveau 2 incl. praktisch mennen of een wedstrijdklassering van klasse 2 samengesteld +2
Wedstrijdsport: een wedstrijdklassering van M-dressuur +2 of klasse 3 samengesteld +2

Om je voor te bereiden op de toelatingstesten kun je begeleiding zoeken bij één van de KNHS erkende docenten bij jou in de buurt. De docenten kunnen je helpen met het voorbereiden van zowel eigen vaardigheid als horsemanship. Dus zowel praktijklessen als theorielessen.
Voor de theorie gebruiken de docenten theorielesmateriaal wat door de KNHS is ontwikkeld. Dit kun je bestellen in de KNHS webshop.
Cursusprogramma

De opleiding wordt in de avond gegeven en zal regionaal op verschillende locaties plaatsvinden. Daarnaast worden er 6 centrale dagen georganiseerd op een centrale plaats in Nederland. Deze centrale dagen zijn altijd op een zaterdag en op deze dagen komen de cursisten van alle groepen/disciplines bij elkaar. Hier worden experts uitgenodigd om te komen spreken en/of een demonstratie te geven.

De opleiding bestaat uit verschillende modules die in de volgende volgorde worden gegeven:

eigen vaardigheid

horsemanship

lesgeven

stage→

De opleiding ziet er als volgt uit:

1. centrale startdag - met alle richtingen

uitleg portfolio
kennismaken leercoach
instructie longeren
instructie ruiterfitheid
instructie rijtechniek
diverse demonstraties

2. tien lessen eigen vaardigheid

3. centrale dag ruiterfitheid

4. praktijkbeoordeling eigen vaardigheid

5. praktijkbeoordeling longeren

6. centrale dag gezondheidsbegeleiding paarden

7. centrale dag kennis van exterieur

8. centrale dag praktijkbeoordeling horsemanship (gezondheid en exterieur)

9. tien lessen lesgeven

10. centrale dag didactiek en mentale begeleiding

11. praktijkbeoordeling lesgeven

12. stage ( inclusief praktijkbeoordeling)

lesgeven
begeleiden van activiteiten
begeleiden op wedstrijd
meewerken met een wedstrijdorganisatie

13. inleveren portfolio – portfoliogesprek

14. diplomering

Tijdens de opleiding ga je bewijsmateriaal maken en verzamelen. Denk hierbij aan verslagen, praktijktoetsen, filmpjes etc. Dit bewijsmateriaal bundel je in je portfolio. Gedurende de gehele opleiding krijg je vanuit de KNHS een leercoach toegewezen. Deze leercoach zal je begeleiden in het maken van het portfolio en het in kaart brengen van je ontwikkeling binnen de modules. Nadat de laatste module is afgerond heb je een portfoliogesprek met examinatoren. Wanneer je dit met goed gevolg hebt afgesloten zul je je diploma Instructeur Paardensport ontvangen.
Vrijstellingen opleiding

Het maken van een portfolio met bewijsmateriaal houdt ook in dat je vrijstellingen kan krijgen voor bepaalde onderdelen in de opleiding. Denk hierbij aan een wedstrijdklassering voor vrijstelling voor de eigen vaardigheid, een docentendiploma voor het onderdeel didactiek tijdens de module lesgeven etc.
Wanneer je denkt aan alle eisen te voldoen en dit ook kunt bewijzen dan lever je een verzoek in voor een vrijstelling bij de afdeling Opleidingen van de KNHS. Het verzoek zal worden voorgelegd aan de examencommissie en deze zal beslissen of je de vrijstelling gaat krijgen.

De meest voorkomende vrijstelling is de vrijstelling voor de eigen vaardigheid. Op grond van een wedstrijdklassering kun je vrijstelling krijgen voor de 10 regionale lessen en het examen Eigen Vaardigheid. Vrijstelling is mogelijk op grond van de volgende wedstrijdklasseringen:

Basissport: Klasse 3 samengesteld + 2 winstpunten

Wedstrijdsport: ZZ-dressuur + 2 winstpunten of klasse 4 samengesteld + 2 winstpunten

Cursusgeld

Het totaal bedrag voor de cursus gaat €2250,- bedragen. De kosten voor de toelatingstesten zijn €50,- voor Eigen Vaardigheid en €50,- voor Horsemanship.
Wanneer je vrijstellingen hebt voor bepaalde onderdelen kan dit bedrag veranderen.
Locaties en data

De toelatingstesten worden gehouden op woensdag 29 januari 2014

De opleiding Instructeur basissport mennen wordt gegeven in:

1. Leusden (Manege Nimmerdor)

2. Vinkega (Manege de Zuidstroom)

Een groep start als er zes deelnemers zijn.

De opleiding start met een centrale startdag op zaterdag 22 februari. De data van de overige centrale dagen zullen hier ook vermeld worden zodra deze vastgelegd zijn.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:34

Helaas start dus alleen de opleiding Instructeur Paardensport Basissport Mennen en niet de opleiding voor de wedstrijdsport.
Heel jammer aangezien ik zo'n 4 weken geleden de KNHS telefonisch heb gesproken en ze toen zeker wisten dat ook de opleiding Wedstrijdsport mennen zou starten. Heb ze nu weer gebeld, op zijn vroegst start de opleiding pas in september 2014

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:40

Dat is balen...de start is me te vroeg. Voor maart 2014 is het voor mij niet haalbaar.
Maar misschien kan ik wat met de vrijstelling(en).
September komt mij beter uit!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:19

Ik heb ook alweer gemaild met de vraag voor de wedstrijdsport.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:39

Ipsilonka schreef:
Ik heb ook alweer gemaild met de vraag voor de wedstrijdsport.

Ben benieuwd! :j

Is de eis van een minimaal D-pony-formaat van de baan?
Zie wel dat je een enkelspan moet hebben, maar geen aanvulling over de maat :Y)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:41

Dat moet je echt zelf vragen over de stokmaat, dat is voor mij niet aan de orde.

HarmaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:13

Ik had helemaal niet in de gaten dat dit topic weer actief was geworden, maar ik heb nog steeds interesse!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:17

Wil je dan voor de basissport of voor de wedstrijdsport?

HarmaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:21

Sorry, had ik idd wel mogen vermelden. Basissport. Hoewel het mij allemaal nog wel erg vaag is. Op de site staat nu ook weer wat anders/ minder dan de post hier ene poosje geleden. Ik ben weer even aan het navragen bij de KNHS.

HarmaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:43

Iemand nog een update? Ik hoor niks van het KNHS, misschien eens proberen te bellen.

Ik had al wel het volgende antwoord van de KNHS:

Het klopt dat wij in februari bij voldoende deelnemers starten met de opleiding basissport mennen.
Als je je inschrijft en je hebt geen niveau 2 opleiding dan kun je twee toelatingstesten doen.
1. Horsemanship ( omgang, verzorging en voeding en gezondheid)
2. Eigen vaardigheid
De opleiding kost 2250,- euro en kan in termijnen betaald worden. De toelatingstesten kosten samen 100,-

Vraag me nog een aantal dingen af, o.a.
- Is het noodzakelijk om (elke les?) met een eigen aanspanning te komen of kan er ter plaatse ook eentje gehuurd worden?
Of is het mogelijk alleen een menwagen te lenen/huren op de locatie?
- Wanneer kunnen er toelatingstesten gedaan worden? Dit is alleen schriftelijk? En je hebt verder geen bepaalde klassering meer nodig?
-Is inschrijven bindend?
Deze verdere info staat namelijk niet (meer) op de genoemde pagina van het knhs.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:12

Ben benieuwd....de basissport trekt me niet zo, zou dan die andere opleiding tot instructrice willen doen.
Februari kan ik sowieso niet.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:17

Wat is die basissport opleiding dan? Ben je dan alsnog instructeur?

HarmaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 16:28

Voor basissport ben je ook alsnog instructeur.
Wat ik verder te weten ben gekomen:

Het is noodzakelijk om elke les te rijden. Als het op een locatie is waar het mogelijk is een aanspanning te huren, is dat geen bezwaar.
De toelatingstesten zijn in het echt – je rijdt een aanspanning en laat zien dat je met paarden om kunt gaan en dat je voldoende kennis hebt van omgang en verzorging. Deze zijn eind januari gepland.

Een inschrijving is bindend om de toelatingstest te doen. Daarna wordt de inschrijving pas definitief.

HarmaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:09

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:23

Ik heb zojuist toch maar gemaild, kan niets vinden over concrete data voor instructeur wedstrijdsport.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:54

Ze gaan van start, wie doet er mee?
Het is in Ermelo....ver! (voor mij dan)
1950,- voor de cursus wedstrijdinstructeur.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:20

Ik ook! Moet alleen wel toelating doen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:54

2 weken geleden een mail gekregen dat ik de enige was die zich heeft ingeschreven voor Raalte en dat ze het gingen proberen te verplaatsen naar Ermelo.
Waarom hebben jullie wel al bericht en ik niet? :(

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:27

Ik heb zelf contact opgenomen, na een stukje in de nieuwsbrief die ik via mail ontvang.

27 september gaat het van start als ik het goed begrepen heb.

Inschrijven moet voor 10 september, morgen dus...erg kort dag!

Hebben jullie allemaal een D-pony span of groter?

Theoretische toelatingtest en horsemanship in de praktijd, toch?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:31

goh, hoe zou het toch komen dat ze steeds te weinig aanmeldingen hebben?????

Wat een baggerorganisatie zeg.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:36

is er een andere organisatie waar ik mijn instructeursopleiding kan behalen? Weet iemand dat?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:39

En het kost natuurlijk 1950,- excl. en dan nog steeds het op en neer reizen erbij.
Jammer dat het allemaal zo onduidelijk is. Wil het al jaren graag doen.
Momenteel niet het meest gunstige moment helaas....het zou ook niet doorgaan
dit jaar. Nu dus ineens wel. Pfff...lastig hoor.
Volgens mij is dit nergens anders, toch?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:52

tine10 schreef:
goh, hoe zou het toch komen dat ze steeds te weinig aanmeldingen hebben?????

Wat een baggerorganisatie zeg.

Dit is onzin, inschrijving is al een tijd open. Vanaf dat de brochure online is, dus al een hele ruime maand.
Ik ben juist blij dat ze het in elk geval echt proberen om de opleiding door te laten gaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:18

Jammer dat ze degenen die interesse hebben in deze opleiding, dan niet even een bericht gestuurd hebben.
Ik kijk zelf niet elke maand erop om te kijken of er iets verandert is en of het nu wel doorgaat.