[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:43

VanHuisUit schreef:
De antwoorden die ik geef zijn die van een recreatie menner :7
:D Dat zal ik ook zijn ;)

Ik wandel al met Vigo, meestal naast de Haflinger. Ik ben heel handig met lange lijnen werk met mijn andere ponies, dus met meneer shet ter voorbereiding van het mennen, komt dat vast goed. :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:00

VanHuisUit schreef:
Hoe heb je het toen met Fief aangepakt Nouvel?

die was al betuigd... 8-)
nog niet zo heel lang, maar al wel redelijk wat keertjes in tweespan en achterop in tandem gelopen...

Susanne

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:58

Leuk topic!
Ik ben momenteel bezig om mijn 'project' te betuigen. Vooral nog veel langelijnen en droogmennen, heeft er al wel voor gestaan maar toch weer even terug naar de basis omdat ik hem nog erg onzeker vind.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:30

Dit weekend nog een keer gemend met mijn pony. En weer op problemen gestuit.
1. Voor de koets is ze heel bang voor aanraking, en ook voor de broek (anders niet)
ik liep naast haar (iem anders op de bok) en heel stom, ik zag een los haartje en wou dat pakken... pony verschiet zich een ongeluk van die aanraking!
2. de strengen schuren, dus de strengen lopen een beetje tegen de buik aan en schuren daar vacht weg
(de pony is een béétje te dik, maar daarom ook dat ik zoveel mogelijk wil gaan mennen, om haar meer te laten sporten...)
Iemand ideeën of tips? die zijn van harte welkom :)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:37

Daar waar hij schuurt een touwtje om het lamoen met daar door heen je streng? Een extra strengophouder?

gister voor de 4de x met mijn pony gemend.
Ze was wat aan het draaien en doen. Ze staat normaal aan 2 touwen in de schuuropening maar ze was onderdoor aan het draaien. Dus stond ze buiten, heb ik de kar er buiten maar achter gezet. (Echt ontzettend leuk, zodra ik de kar klaar zet staat ze al bij het draad. ) Zelf los gemaakt en op gestapt, zonder hulp. (die stond 3 meter verderop te kijken) En naar de bak reden. Ze was echt zoo braaf.. Ongelovelijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:43

@Caramel ik weet niet of je met oogkleppen ment? Misschien omdat ze het niet ziet aankomen? Even wat meer praten als je met haar bezig bent? Of misschien is ze gewoon heel geconcentreerd, dan kunnen ze ook wat meer 'ril' zijn?
Schurende strengen heb ik geen ervaring mee, enige wat ik kan verzinnen is dat je als het mogelijk is je zweng breder kunt maken?

@Lizzz knap van de poown maar wees altijd op je hoede 3 meter is (te) ver weg als ze verschieten .... (zul je wel doen maar het gaat zo vaak fout vooral bij opstappen...) heb er zelf ook wel eens half achter gehangen :o

Hier vandaag voor het eerst industrieterrein stukje opgeweest. Langs de autowasstraat, parkeerterrein met grote wagens en kwam nog enorme combinatie langzij .... Ze vond vooral een plas op de weg bijzonder spannend := in het bos werden de schelpenpaadjes opgestrooid (= tractor, graafmachine, schrapen en strooien, mannen in de bosjes etc) en dat was wel heel eng... dikke nek erop, snuiven en springen :oo maar met hulp van groom goed op te lossen en vervolgens duds maar paar keer langsgegaan, later gelukkig ook niet meer bijster interessant. En zo gaan we dit soort dingen (als deze groom erbij is, want zij kan dit ook goed aan) de komende tijd elke keer maar weer opzoeken :7

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:53

He wat leuk! Ik meld me ook. Ik heb een Friese ruin van bijna 10 jaar. Loopt al 7 jaar onder t zadel en is nu 4 jaar van mij. Ik ben twee jaar geleden begonnen met een tuig en daar is vorig jaar voor het eerst een bandje aan gehangen. Ook hebben vorig jaar zomer de kinderen eens op de band gezeten. Zoon (11) wil hem graag voor de wagen gaan zetten met mij. En voor zoon gaat meneer letterlijk door het vuur. Zoon heeft deze winter met grondwerk gewerkt aan het wacht-commando. Dit om paard geduldig te kunnen laten wachten wat erg goed gaat. Vandaag ben ik in de modder dus weer eens in het tuig gaan werken. Met commando bleef hij keurig geparkeerd, zweng en band erachter gedaan, later extra bandje erbij. Helemaal toppie. Omdat zoon jong is en lichamelijk uitdagingen heeft (oa niet altijd evenveel kracht in handen) ben ik mijn paard ook de commando's links en rechts aan het leren op lichte teugeldruk met stem. Ging erg goed vandaag. Tweewielige wagen staat klaar om eerdaags in gebruik te gaan :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:21

Vroegah deden de boeren met hun paarden alles op stem en maar met een lijn en een hand aan de lijn. Andere hand hadden ze nodig voor het vasthouden van eg/ploeg.
Als je er dus consequent in bent (denk dan ook onder het zadel) gaat dat vast helemaal goed komen met links/rechts.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:44

Hij pakt het ook snel op en denkt mee. Tja dat trekken zit gewoon in zijn genen denk ik :)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:11

Tjaa. Met mijn vorige pony reed ik altijd alleen. En dat ga ik waarschijnlijk met deze ook gerust wel doen ;-) mag ik uit jouw reactie opmaken dat jij nooit alleen rijdt of alleen nooit met jonge/pas beleerde paarden? ;-)
Wil overigens wel even melden dat het altijd een gevoelskwestie is hoor, het is niet dat ze moet ofzo.. haha snap je..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:22

Ik rij nooit alleen. Met een jong ding wil ik de volle aandacht van de groom hebben (ook in de bak). Met mijn ervaren pony's mag mijn groom gerust uitmesten/waterbrengen/ponyborstelen op zicht afstand.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:15

Citaat:
mag ik uit jouw reactie opmaken dat jij nooit alleen rijdt of alleen nooit met jonge/pas beleerde paarden?

Ligt helemaal aan pony en situatie. Met paarden heb ik het nooit gedaan, je kunt gewoon niet van de bok af op een veilige manier als er iets aan de hand is. Nu is dat in principe nooit echt veilig als er niet iemand voorstaat. Vooral het moment dat je op de grond gaat stappen of weer erop, dat is een moment dat als het paard wegspringt (en jij valt er of naast of zit nog niet goed) je niets te vertellen hebt. En met een hogere wagen is het dus lastiger opstappen dan een lagere wagen of een tweewieler, waar ik met de pony's dan als ik alleen ben het liefste mee men.

Wel in de bak, maar dan wel altijd met iemand ergens in de buurt voor het geval dat. Je kunt ook door een simpele stuurfout in de bakrand belanden of in het draad/ de planken... of dat een kinketting losschiet, tong over het bit, staart over leidsel en vast, broek die verkeerd komt te zitten door bok-actie, pion onder de wagen vast blijven zitten, vastloper met de rem .... allemaal wel meegemaakt en dat kan allemaal (niet altijd maar wel soms en daar gaat het om) hele vervelende situaties geven...

Met pony's (variërend van mini tot nu dus D pony) doe/deed ik het wel zo af en toe. Langs route die ik als mijn broekzak ken, of in de bak, en waar ook nog eventuele hulptroepen snel kunnen komen... stel dat je toch in de sloot beland, ergens klem komt te zitten tussen de bomen of wat dan ook...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:24

hier ook straks een begin maken met droog oefenen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:20

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:53

Wat leuk een menbeleertopic.

Mijn newforestpony heb ik een aantal jaar geleden met Albert op de achtergrond beleerd. Dat dier heeft nooit een stap verkeerd gezet. Niet in herbeleven, niet in de jaren daarna.
Nu ben ik met een driejarige NRPS E pony bezig. Ook die heeft tot nu toe nog geen pas verkeerd gezet in het beleren onder de man. Ik doe wat lange lijnen werk met hem en vandaag heeft hij voor het eerst het mentrix opgehad. Ook hier geen rare reactie op. Ik kon zelfs aan de strengen gaan hangen terwijl hij rondstapte. Nu het tuig goed passend krijgen en dan ga ik hem met tuig op longeren. Als dat goed gaat dan hang ik er een band achter. Mocht dat ook goed gaan, dan mag hij even uitlogden om in het tweespan voor het eerst voor de wagen te gaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:54

@Belker mentrix, mentuig denk ik dat je bedoelt toch ? Anders is de vraag wat is dat :o?
Wat fijn dat je weer bezig kunt zijn met nieuw paard.

Doen jullie dat bewust eerst in tweespan beleren en dan later in enkelspan?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:01

Moet idd mentuig zijn. iPad corrigeert soms te veel.

De newforestpony, Ebo heb ik gewoon voor de wagen geknoopt toen hij zonder problemen een band en boomstammen sleepte. De NRPSer twijfel ik nog over. Qua meewerkendheid en nuchterheid zou eenspan ook kunnen, maar dan moet hij eerst maar eens achter de wagen hebben meegelopen. Zolang ik twijfel gaat de voorkeur naar dubbelspan uit.
Aan Ebo heb ik echt een wereldsepony voor de wagen gehad. Als deze het ook zo gaat doen ben ik helemaal blij.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:40

Hier Ollie er ook gewoon enkelspan voorgezet toen bandje goed ging op allerlei ondergrond en incl gehobbel plus strengen overal en nergens, maar goed, is ook nogal logisch, want heb hier geen tweespanmaatje :7 en ook geen 4-wieler maar een 2-wieler dus kan wel wat willen maar is simpelweg niet mogelijk :+

Ik heb wel gehoord dat ze in tweespan niet goed zelfstandig leren werken / trekken / dingen oplossen. En daar dat juist het punt was bij mijn vorige paard heb ik er ook totaal niet naar gezocht hoor, een eventuele tweespan mogelijkheid.

Nu ment iemand bij mij op stal met een haflinger die qua tempo wel bij Ollie komt, schat ik zo in. En wie weet gaan we van de zomer wel twee-spannen *\o/*

Mijn topper voor de wagen was Rizanta. Kan nog altijd van haar dromen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:32

Mijn meninstructrice zet ze de eerste paar keer in tweespan en daarna gaan ze alleen. Dus dat zelf problemen oplossen leren ze dan wel. Alleen voor het wennen aan de kar en de geluiden is het makkelijker als er de eerste keer een karmak paard naast loopt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:52

Daar kan ik me wat bij voorstellen :j

Wel super handig dat jouw meninstructrice er een bij de hand heeft die daar dan goed geschikt voor is +:)+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:06

Klopt, dat is erg handig. Maar er zit ook een prijskaartje aan.
Eerst maar eens wat meer aan de lange lijnen werken, stelling, buiging beide kanten op even soepel en het werk aan de lijnen met tuig uitbreiden. Dan staat hij in september wel eens voor de wagen.
Hij moet ook nog traliermak gemaakt worden voor we hem kunnen wegbrengen.r

Classico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:38

Momemnteel druk mijn shetlander aan het beleren.

Vroeger met 2 jonge grote maat shetlanders enkel- en tweespan gereden. Deze jongen dieren zelf beleerd. Na een pauze en nu een shetlander van 14 jaar aan het beleren.

Pony aan het longeren, dubbele longe, in het tuig, slepen met een bandje. Hier zijn we ( 2 volwassenen) al een week of 6 mee bezig (dagelijks) met afwisseling van activiteit.

Nu wilden we gisteren met 3 volwassenen de sulky er achter gaan zetten. Eerste stuk ging braaf maar na de eerste bocht verzet en steigeren voor de wagen. Nu schijnt dit in het verre verleden ( ze was toen 5) dit ook gebeurde.

Heeft iemand tips om dit zelf op te lossen? Na het steigeren hebben we haar weer voor de sleep gezet en dat ging weer heel erg ontstpannen. Nu hebben we haar natuurlijk gisteren eigenlijk laten "winnen". Alle tips zijn welkom.

Sta er ook voor open om haar in de omgeving van Amersfoort tegen een schappelijke prijs verder te laten beleren. Of hulp met het voor de wagen/ sulky zetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:56

Even een vraag voor de menners onder ons die zowel enkel- als 2-span rijden.
Onze merrie heeft altijd in 2-span gelopen met haar moeder voordat ze bij ons terecht kwam.
Ik merk dat ze nogal neigt om de bermkant op te zoeken of de zijkanten van de paden omdat ze altijd rechts liep in het span. Nu in het enkelspan loopt ze midden voor de wagen en blijft ze dat doen. Het is dus continu tegen sturen, wordt dit na verloop van tijd minder? Dat ze dan zelf de link legt dat ze meer in het midden van het pad moet blijven?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:48

Ff snel zit op telefoon typt zo...
Bij Rizanta was dat ook zo wordt echt beter!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:55

Classico schreef:
Momemnteel druk mijn shetlander aan het beleren.

Vroeger met 2 jonge grote maat shetlanders enkel- en tweespan gereden. Deze jongen dieren zelf beleerd. Na een pauze en nu een shetlander van 14 jaar aan het beleren.

Pony aan het longeren, dubbele longe, in het tuig, slepen met een bandje. Hier zijn we ( 2 volwassenen) al een week of 6 mee bezig (dagelijks) met afwisseling van activiteit.

Nu wilden we gisteren met 3 volwassenen de sulky er achter gaan zetten. Eerste stuk ging braaf maar na de eerste bocht verzet en steigeren voor de wagen. Nu schijnt dit in het verre verleden ( ze was toen 5) dit ook gebeurde.

Heeft iemand tips om dit zelf op te lossen? Na het steigeren hebben we haar weer voor de sleep gezet en dat ging weer heel erg ontstpannen. Nu hebben we haar natuurlijk gisteren eigenlijk laten "winnen". Alle tips zijn welkom.

Sta er ook voor open om haar in de omgeving van Amersfoort tegen een schappelijke prijs verder te laten beleren. Of hulp met het voor de wagen/ sulky zetten.

Ik herken het probleem, ik ben ook (samen met een vriendin) bezig met mijn 5 jarige C-pony. Slepen is geen probleem, dubbele longe ook niet. Rechtdoor met de sulky is oké, hele ruime bochten lukt ook, maar iets kleinere is ook steigeren. We krijgen hem met praten, rust en liefde op de grond gehouden maar die bocht is wel een probleem..
Wel is hij erg bezig met het feit dat hij niet achter zich kan kijken met de oogkleppen.