[AR] Talentencompetitie voor Jonge Menpaarden & Menpony's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:45

Gem schreef:
Galop of niet, neemt niet weg dat ik het nog steeds een leuke uitdaging vind en ik hoop dat ik 16 juni in de gelegenheid ben om bij Zuid in Boxtel te gaan kijken :) .

:j +:)+

ik vind het ook absoluut een heel leuk initiatief!

manie

Re: Talentencompetitie voor Jonge Menpaarden & Menpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:51

Galop voor de wagen is voor een jonkie heel wat simpeler dan OHZ.
Denk daarbij vooral aan de balans icm ruitergewicht.... Kortom wat een gemiep om een galopje voor de kar!
Dat het in de proeven niet zit heeft toch niks te maken met training/africhting???

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:04

Nouvel schreef:
niet iedereen woont zo mooi als jij... -O-
Ik moet het weer zonder de trainingskampen stellen waar jij aan doet... :P

manie schreef:

Echwel schreef:

Sjonniej schreef:

Ik krijg een rendezvouz-gevoel... :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:23

BlackDevils schreef:
Nouvel schreef:
niet iedereen woont zo mooi als jij... -O-
Ik moet het weer zonder de trainingskampen stellen waar jij aan doet... :P

tja je moet wat he als je thuis niet uit de voeten kunt...
had liever gewoon lekker thuis kunnen rijden hoor... 8-)

maar goed, mijn jonkie is voorlopig nog niet lang niet zo ver, dus we hoeven ons nog nergens druk om te maken... :D
wie weet hebben we voor die tijd de loterij nog wel een keer gewonnen...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:40

BlackDevils schreef:
Ik krijg een rendezvouz-gevoel... :D

:D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:43

De fossielen die weer boven komen of zoiets zeker?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:54

Lijkt wel een fossielen-samenzwering!

Maar Gem, ik geef geen antwoord op mijn vraag. Ik geef aan dat ik het nog steeds gek vind dat het onder het zadel wel direct in een B-proef wordt gevraagd. Terwijl galop in het begin onder het zadel ook lastig is.

Het wel of niet hebben van een trainingslocatie mag toch geen invloed hebben op de samenstelling van de proeven?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:40

Citaat:
Galop voor de wagen is voor een jonkie heel wat simpeler dan OHZ

Totaal mee oneens :P wat dacht je van het trekken van een wagen, wat dat doet met evenwicht etc.
Sorry hoor maar heb al heel wat paarden / pony's beleerd onder het zadel en dat is vrijwel altijd na een paar keer stap/draf galopje meepakken en totaal anders dan voor de wagen.

Maar goed, het zal volgens de deskundigen nodig zijn om een jong menpaard/pony te kunnen beoordelen op talent, dus het zal ergens getoond moeten worden. Time will tell of het een juiste beslissing is en of je er uberhaupt iets aan aflezen kunt op 4/5 jarige leeftijd en dan een volte :P
want wat zegt mij een volte }:0

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:02

En voor wie de galop niet wil: Er is ook een proef voor de Recreatiesport 4- en 5jarigen. Geen galop :)*

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:29

VanHuisUit schreef:
Sorry hoor maar heb al heel wat paarden / pony's beleerd onder het zadel en dat is vrijwel altijd na een paar keer stap/draf galopje meepakken en totaal anders dan voor de wagen.
Ik heb er al een heel aantal voor de wagen beleerd en dat gaat niet anders dan jij hier ohz beschrijft. ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:35

Patricia schreef:
En voor wie de galop niet wil: Er is ook een proef voor de Recreatiesport 4- en 5jarigen. Geen galop :)*

Men mag mee doen, je moet niet....en wat let je het ohz aan te leren en voor de wagen uit te oefenen

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:52

Het valt ook nog aan de longeerlijnen aan te leren, commando galop erbij en dit voor de wagen doorpakken!

Ik doe wel mee met mijn ukkie van 4 al is het alleen maar voor de ervaring, ze vind het superleuk voor de wagen en we trainen voornamelijk in het bos en sinds een week of twee ook in de bak en ja ze kan ook netjes galoperen in de binnenbak van 20x40 ze kan nu mooi een volte galoperen op beide zijdes, natuurlijk gaat dit nog niet perfect en heeft ze moeite met de rechtergalop maarja ze zullen echt wel snappen dat je met een 4 jarige rijd. En iedereen die zo loopt te zeuren je hoeft idd niet mee te doen het is een vrijwillige opgave dus je kan er zelf voor kiezen om mee te doen ja of nee. En over dat kapot rijden, het wil niet betekenen dat je elke dag zwaar hoeft te trainen die van mij snapte na 2 keer wat er werd bedoeld met galoperen en ik vind die proef nou niet zo moeilijk dat je daar uren voor hoeft te gaan trainen. die van mij loopt max zo'n 3 a 4 keer week en vind het super voor de wagen :D en ik moet er ook bij zeggen dat ze voor de wagen veel makkelijker galopeerd als OHZ vooral omdat ze natuurlijk geen last heeft van ruitergewicht en zo ik heb al helemaal geen zware wagen die trekt ze met twee vingers in haar neus.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:48

De basis van het verhaal was dat in de B en L proeven (die je dressuurmatig meestal rijdt met een 4 jarige) geen galop wordt gevraagd en waarom dus wel in deze proeven.

En ik vind het knap (of gewaagd...) hoor als je na 3, 4 keer voor de wagen galop meepakt, bewust dan }:0
En knap gewaagd als je dat in competitieverband vraagt aan 3 jonge aanspanningen tegelijk in een dressuurring.

Is dus ook maar een mening :+
Je hoeft toch niet mee te doen om wel ergens een mening over te hebben :7
En tips over hoe je in galop aanspringt of hoe je het aanleert e.d. hoef je bij mij dus niet kwijt, want die weet ik ook wel :j

Het ging mij om het principe van B en L proeven geen galop, en dus deze proef voor jonge paarden wel. En waarom dat niet bijv in een vaardigheid of bij een hindernis kan worden getest, een span tegelijk en in een situatie die me prettiger lijkt voor combinatie en logischer voor een jong paard.

Maar daarop heb ik nog geen antwoord gekregen :P
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 20-05-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:52

Citaat:
Deelname aan de selectieronden en finale Een deelnemer is persoonlijk verantwoordelijk voor zijn inschrijving. De inschrijving geschiedt volgens het (digitaal) opsturen van de aanmeldformulieren.
Tijdens de selectiewedstrijden worden een individuele dressuurproef en een individueel kort vaardigheidsparcours gereden. Om toegang te krijgen tot de finale moet een aanspanning in de selectiewedstrijd minimaal een score van 65% of hoger halen, gemiddeld over beide onderdelen. Tijdens de finale behoren zowel de dressuurproef, als een vaardigheid en een marathonhindernis tot de onderdelen. Tevens worden alle finalisten gereden door een testmenner en vindt voorafgaand aan de finale een veterinaire beoordeling op het losrijterrein plaats.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:54

Waarom dit citaat?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:55

Omdat er staat individueel er staat nergens met meerdere in een ring

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:59

Op de protocollen staat wel "per ronde 2 - 3 combinaties tegelijk in de baan". Wellicht heb ik dit verkeerd geinterpreteerd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:02

Eerder in het topic werd gezegd met drie aanspanningen in de ring. Je wordt natuurlijk individueel beoordeeld (niet als drietal :+ ) Kan ik me iets bij voorstellen want 'vroegah' ging dat (ohz) ook wel eens zo als er heel veel aanmeldingen waren bij de dressuur. Weet nog dat je dan eventueel een volte mocht rijden of zoiets om genoeg afstand te houden.

Dus het kwam me niet vreemd voor zeg maar :7

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:29

ik weet dat bij de kampioenschap voor jonge menpaarden van het kwpn je wel met z'n drieen in de bak rijd en gewoon de onderdelen moet laten zien. Juist fijner. Over het algemeen is een jong paard fijner te rijden met andere paarden erbij dan alleen.

Ik ben ook van gewoon de paarden galop leren voor de wagen. Hoe je dat doet moet ieder voor zich weten.
Geen idee waarom het niet in de B en L proeven zit. Zou best kunnen, al hou je het nog simpel.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:42

shelltje schreef:
Het valt ook nog aan de longeerlijnen aan te leren, commando galop erbij en dit voor de wagen doorpakken!

Doe ik hier idd ook, is ook nog eens erg makkelijk als ze dat eenmaal goed oppakken.

BlackDevils schreef:
VanHuisUit schreef:
Ik heb er al een heel aantal voor de wagen beleerd en dat gaat niet anders dan jij hier ohz beschrijft. ;)

En hier idem dito... snap niet dat er zo'n drama word gemaakt over voor de wagen galloperen.
Hoeft ook geen ZZ Galop te zijn, gewoon een galop, het is ook een talenten-competitie, dus zie je snel zat of het paard talent bezit..
Mijn 5jarige kan ook prima galopje aan voor de wagen, perfect? Nee, maar wel basis.

Wat mij betreft mag het dressuurniveau ook best wat omhoog in het mennen, galopje kan prima in het L er al bij.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:25

Echwel schreef:
Patricia schreef:

Men mag mee doen, je moet niet....en wat let je het ohz aan te leren en voor de wagen uit te oefenen

Dat is precies wat ik hiermee wil zeggen. Je hebt keuze. Zowel om mee te doen als voor welke proef je inschrijft.
Daarbij zie ook ik het probleem van een galop voor de wagen niet, ook niet als ze 4 zijn.
Voor wie dat wel als een probleem ziet is er ook een proef zonder galop, dus hee, waar hebben we het dan nog over? Ieder kan zijn eigen keuze maken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:54

MelanieB schreef:
Wat mij betreft mag het dressuurniveau ook best wat omhoog in het mennen, galopje kan prima in het L er al bij.

Eens :j . Het kan helemaal geen kwaad om wat langer te moeten doortrainen na de B om in de L te kunnen presteren.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:50

Wat doet die testrijder nou precies en van wie komt die? Moet je er zelf 1 meenemen en worden ze dan gewisseld onderling, dmv van strootjes trekken ofzo?? ;-)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:36

Gisteren ben ik gebeld door (een stagiaire van) de organisatie of ik me nog wil inschrijven. Ik hoop niet dat dat betekent dat ze nog te weinig aanmeldingen hebben, dat zou ik ontzettend zonde vinden van zo'n mooi initiatief.
(Helaas is mijn paard daar dit jaar nog niet klaar voor)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:43

Ik hoop het niet. Ik wou met 1 of 2 pony's mee doen. Maar de gene die ik zeker mee zou nemen is geblesseerd en krijg ik niet op tijd klaar.
Dus afhankelijk hoe ze het komende weken doet schrijf ik nu alleen mijn 4 jarige puppy in.