[AR] De knuppel in het hoenderhok gooien! (dressuur MENNEN)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liverpool

Re: De knuppel in het hoenderhok gooien! (dressuur MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:42

wat een verschil in jureren is met ohz is dat bij mennen het vaak dezelfde juryleden zijn in een bepaalde regio of bij sgmw. Dat kan soms frustrerend zijn en soms mooi meegenomen...Mooi zou zijn als juryleden uit andere regio's ook meer gaan jureren in jouw regio. Best lastig eigenlijk dat jureren: want het is best lastig voor een jurylid om iemand die je les geeft of iemand die bij je menclub zit een onvoldoende te geven.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:00

Eerlijk gezegd ben ik tot nu toe nog maar een keer hetzelfde jurylid tegengekomen, verder altijd iemand anders gehad. Behalve bij de vaardigheid, maar daar heb je alleen een V voor wijze van rijden nodig en voor de rest moet je zelf de ballen er niet afrijden. OHZ kwam ik vaak genoeg wel dezelfde juryleden tegen. In het geval van de SMW weet ik het niet, maar ik vind die theorie dus niet helemaal opgaan.

Maar ben het wel met je eens dat jureren een lastige vak is, mensen zijn nu eenmaal geen computers die hun emoties even kunnen uitschakelen. Vind alleen wel dat als je als jurylid moeite hebt met het geven van een onvoldoende omdat je diegene kent, je wel even achter je oren mag krabben of dat nu door jou komt (dus of je dan überhaupt wel geschikt voor het jureren bent) of door de ruiter/menner (omdat die niet met kritiek kan omgaan). Een proef blijft een momentopname en als jurylid geef je in mijn ogen opbouwende kritiek. Als menner moet je natuurlijk ook kritisch naar jezelf blijven kijken. Soms verpest je gewoon een onderdeel en dan heb je die 4 of 5 verdiend.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:07

Op de vergadering van mendistrict noord werd ook naar het nut van die halve punten gevraagd, het antwoord van de meneer van de KNHS was dat iets soms net geen 7 waard was, maar toch te goed was voor een 6 en dan kun je een 6,5 geven. Dit was natuurlijk iets wat wij zelf ook wel konden bedenken, maar een ander antwoord hebben wij niet gekregen.
Als je een jurylid uit een ander district haalt, worden de reiskosten meestal ook hoger, de meeste wedstrijden kunnen zonder sponsoring nu al niet uit. Sommige juryleden zitten er trouwens helemaal niet op te wachten om einden te rijden om een wedstrijdje te jureren.
Laten we wel zijn, de vergoeding is toch eigenlijk minimaal en dan zijn er wedstrijden waar je zo een 40 combinaties (of zelfs meer) voorgeschoteld krijgt, ondanks dat in het reglement staat dat 34 in een ring toch echt het maximum is, kan me voorstellen dat je daar, als jurylid, niet vrolijk van wordt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:08

Ik heb dit topic eens even doorgelezen.
De overgang van de B naar de L is echt maar minimaal. Een volte met 1 hand en een paar passen achterwaarts zijn de grootste verandering.
De overgang naar de M is veel pittiger en dat vind ik een goede zaak. De Z en ZZ vind ik geen logische opvolging.
In de Z bijv. moet je op een rechte lijn een galopwissel laten zien met enkele drafpassen ertussen, terwijl je in de ZZ dit op een slangenvolte mag doen, waarvan de moeilijkheidsgraad dus veel lager ligt.
Wat betreft punten, er zitten toch een aardig aantal tussen die best streng zijn en waar je er echt voor moet rijden (zeker in de hogere klasses) om een winstpunt te krijgen.
Zelf vind ik het wel moeilijk om te merken als een jurylid bevooroordeeld is, jou de punten niet geeft die je verdient omdat je met een 'grasmaaier' de ring in komt.
Daarom vind ik het extra fijn om verschillende juryleden te zien en niet steeds dezelfde, ook niet als het een puntengever is....ik zie graag divers commentaar op mijn proeven.
Wat mij wel opvalt is de onkunde van veel juryleden over hun kennis mbt een tweewieler en keertwending, daarover kan ik me gruwelijk ergeren.
Ik vind dat ze moeten weten dat een pony de tweewieler mee moet nemen in deze oefening en dit er dus nooit zo uit kan zien als bij een vierwieler.
Ik had laatst bij mijn tweede proef, een goede en perfecte uitvoering van de keertwending laten zien, super trots en was benieuwd naar de uitslaande punten..dacht zelf aan een 7 en een 8. Nu kreeg ik een 5 en een 4 ervoor. Tja....op zo'n moment twijfel ik dan toch aan het jurylid en de kunde. In het verleden heb ik een jurylid uitleg gegeven over de werking van de tweewieler bij dit onderdeel nadat ze me telkens onvoldoendes gaf, daarna scoorde ik gewoon voldoendes.
Toch vind ik dat een jurylid die Z en ZZ mag jureren hiervan zelf op de hoogte moet zijn en dit inzicht moet hebben.

Ik heb (dressuur) met mijn vorige pony Z +8 gereden, daarna is hij verkocht, met deze rij ik ZZ + 3 (na twee wedstrijden).
Echter zou ik als ik ooit samengesteld zou gaan rijden, toch gewoon in klasse 1 willen starten. Dressuur is immers maar 1 van de 3 onderdelen.
Een simpele eis L+1 dressuur voordat je samengesteld/vaardigheid/marathon mag rijden, zou ik niet verkeerd vinden.
Ik ben 1 keer naar de marathonhindernissen gaan kijken hier in de buurt, daar gruwelde ik toch van hoe de meeste combi's de pony's/paarden omtrokken en zag veel opengesperde monden vd pijn.

Onder het zadel....er word gezegd dat je met je zit een onderdeel makkelijker kan verpesten dan met mennen.
Ik heb gemerkt dat ik het als een echte handicap zag dat ik niet even met mijn zit de scheefgaande menpony kon corrigeren.
Even je been aanleggen, dat gaat op de kar niet zo 1,2,3...tot aan de M zat ik echt nog vaak op de kar
mijn zitdruk bij te stellen.
Het heeft erg moeten wennen dat ik alles toch eigenlijk perfect op de teugels voor elkaar moest hebben.
Natuurlijk heb je de zweep, maar deze gebruik je veel minder dan je zit/benen ohz.

Na de ZZ dresuuur houdt het op....geen verdere uitdaging of hoger niveau te behalen.
Alleen in samengesteld, maar met zo'n kleintje vind ik dat niks...Dus met 10 jaar...pensioen?!
Ik zou best wel een proef/proeven willen maken in de hoogste klasse van het mennen en misschien
idd zelfs nog een stapje hoger in moeilijkheidsgraad.
Zelf geef ik les tot aan mijn eigen niveau, zou het raar vinden om iemand die hoger ment dan mij
les te geven op dat niveau.
Dus ik snap de opmerking over het jureren wel....

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:17

Citaat:
Na de ZZ dresuuur houdt het op....geen verdere uitdaging of hoger niveau te behalen.
Alleen in samengesteld, maar met zo'n kleintje vind ik dat niks...Dus met 10 jaar...pensioen?!
Ik zou best wel een proef/proeven willen maken in de hoogste klasse van het mennen en misschien
idd zelfs nog een stapje hoger in moeilijkheidsgraad.
Zelf geef ik les tot aan mijn eigen niveau, zou het raar vinden om iemand die hoger ment dan mij
les te geven op dat niveau.
Dus ik snap de opmerking over het jureren wel....

Ben het hier helemaal mee eens. Het niveau in het ZZ mennen vindt ik veel te laag ten opzichte van de dressuur onder het zadel. Ik ben met mijn shetlander nu ook ZZ dressuur en vaardigheid en dan houdt het gewoon op en dat is echt heel jammer. Nu gaat een ander er verder mee starten en dat vind ik ook super leuk, maar het was ook leuk geweest als je door zou kunnen naar moeilijkere oefeningen.
Bijv. Galopswissel niet met drafpassen, maar stap lijkt me een goed begin. Maar waarom geen vliegende wissels in de mensport, is moeilijk zonder beenhulpen maar het zou moeten kunnen.

Ik hoop in ieder geval met mijn pony nog een mooie kur op muziek te maken, dat is voor nu mijn doel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:39

Na de ZZ zou nog veel meer mogelijk moeten zijn. Inderdaad de galopwissels verder uitbouwen, maar ook wijken, schouder binnen kan allemaal. Maar goed, eerst maar hope dat we die kur er door krijgen, is in ieder geval weer een nieuwe uitdaging.

Ben het met Anke eens dat je bijvoorbeeld L+1 moet zijn om SGMW te mogen rijden. Wat je daar af en toe ziet, grenst aan mishandeling.

En er zijn inderdaad een aantal juryleden die zelf nooit zo hoog zijn gekomen, maar wel tot ZZ mogen jureren. Ik krijg ook af en toe onvoldoende voor de keertwendingen terwijl mijn paard ze super doet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:02

Tine: het punt "moeilijkheidsgraad uitbouwen" in combinatie met "jury's die nooit zo hoog gereden hebben" hou je dan uiteraard wel ;) . Probleem is wellicht wie dit dan moet gaan jureren; juryleden uit de dressuursport?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:03

Ook mijn mening maar even over de mendressuur.
Ik vind het nivo ontzettend laag zowel qua nivo van rijders als ook de jury's.
Heb zelf 3 pony's naar het Z gereden en eigenlijk nooit onder de 60% gescoord (meestal 65 of hoger) dat is toch raar!! Zelfs wanneer ik het een baggerproef vond, kreeg je nog dikke punten (sgwm nog erger dan d+v)
Daarbij wordt te weinig gekeken naar het correct gaande paard, maar wanneer je exact op de bordjes rijdt is het al dikke prima (desnoods met de kop er scheef voor)
De motivatie voor de sport is hierdoor bij mij ook geheel verdwenen, vind er echt geen uitdaging meer in.
Hoe anders onder het zadel, ook daar soms 'rare' jury's hoor, maar 9 van de 10 keer heb ik echt wat aan het commentaar.
Mijn rijpaard loopt inmiddels ZZ-licht en we hebben nog genoeg studiewerk voor de toekomst.
Ze zien mij niet eerder weer op de bok dan wanneer de mensport en jury's ernstig hervormen ;-)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:44

Grainey: Tjah dat is inderdaad de logische beredenering waar iedereen op uitkomt. Maar dat vind ik van de "hoe kun jij het op de halve punt beoordelen" ook. Ik geloof in ieder geval niet echt in de halve punten, eigenlijk geven juryleden alleen maar 8/7/6/5/4 en heel af en toe een 3, terwijl je van 10 getallen gebruik kan maken (volgens mij bedoelt manie dat ook indirect :)). Ik denk zelf dat de halve punten er over een aantal jaren weer uit gaan. Het punten tellen wordt er niet makkelijker op, dus ik gok dat de rekenkamers uiteindelijk wel gaan klagen.

Verder ben ik het met je eens dat juryleden uit andere provincies en districten een dure bezigheid wordt. In NH zijn er op wedstrijden altijd maar rond de 22 starts, wel een stuk minder dan is voorgeschreven maar dan ga je als jurylid ook niet een heel eind de auto zitten volgens mij.

Verder over de juryleden die nog niet het niveau hebben gereden (even de extreme L gevallen er buiten gelaten). Vroeger bestond de ZZ nog niet eens. Dus het is überhaupt al lastig om juryleden die op dat niveau (en hoger) hebben gereden te vinden. Zoveel worden er namelijk ook niet opgeleid voor de internationale sport volgens mij. Daarnaast merk je ook wel aan jezelf dat je als nieuwe generatie (die wel de kans heeft gehad om ZZ te rijden) niet automatisch naar de juryopleiding rent om ook jurylid te worden omdat je rijden zelf nog veelste leuk vindt en je liever zelf op wedstrijd gaat dan anderen beoordeelt. Ik denk dat dit over tien jaar al veel meer in balans is. Trouwens als je heel kritisch bent kun je je ook afvragen of juryleden die nooit 2/4span hebben gereden hen wel mag beoordelen. Maar wees eerlijk op dit moment (zeker in NH) zijn de Z/ZZ en meerspan starts op 1 hand te tellen, dus om op dit moment juryleden te vinden die ook op dat niveau hebben gereden is lastig (maar dat zal in de toekomst alleen maar beter worden). Verder denk ik dat je juryleden uit de dressuursport die nog nooit op een wagen hebben gezeten beter kan weren. Ik denk niet dat die in staat zijn om zich genoeg in te leven in het rijden met alleen maar stem/hand/zweep hulpen, hoe hoog ze ook hebben gejureerd.

Misschien is het een idee voor mensen die met een tweewieler rijden om een opname te maken en die naar de KNHS te sturen. Dan kunnen ze daar gebruik van maken tijdens de bijscholing en de discussie van het correct rijden van een keertwending met een tweewieler aan de kaak stellen. Ik vraag mij namelijk af - aangezien er zoveel onduidelijkheid blijkt te zijn zoals Anke beschrijft - of dit automatisch wordt meegenomen tijdens de bijscholing.

Het is inderdaad vervelend dat sommige juryleden bevoordeeld zijn over het ras waar je mee rijdt, maar ik wil wel aanvullen dat dit ook twee kanten op werkt. Ik merk namelijk (bij het mennen, maar ook ohz) dat sommige combinaties strenger worden afgestraft op fouten als een paard met een goed exterieur (of een bepaald type/ras) voorbijkomt waardoor die rijtechnisch net wat meer kan laten zien. Met nadruk op kan, want waarom van combinatie A wel oprichting eisen en van combinatie B met bv. een andere halsopbouw niet? Doe het of bij allebei of bij allebei niet. Helaas heeft boos worden geen zin, want hier hadden ze 30 jaar geleden ook al last van en dat zal over 30 jaar nog zo zijn, omdat dit nu eenmaal een jurysport is.

Ik vind dat er inderdaad mogelijkheden zijn om meer proeven te creëren of proeven met een hogere moeilijkheidsgraad (zoals romy_tessa al voorstelt met de galopwissels door stap en vliegend). Alleen een aantal dingen zijn rijtechnisch voor de wagen niet mogelijk, en dan voornamelijk de zijwaartse gangen die onder het zadel worden gedaan. Wijken voor het been doe je namelijk door je paard recht gericht zijwaarts te laten scharen, met een wagen er achter is dat gewoon weg niet mogelijk, omdat de wagen niet letterlijk opzij kan, maar alleen schuin er achteraan rolt. Je paard zit nu eenmaal vast tussen een lamoen, dus de achterhand zal nooit goed worden meegenomen bij zo'n oefening. Daarnaast heb je bij sommige oefeningen gewoon echt je benen en zit nodig om dit correct te kunnen uitvoeren. Dus in dat opzicht zijn we nu eenmaal wat meer beperkt voor de wagen.

Ik denk daarom dat de KNHS eerder zal opperen dat je dan niet gelijk met 10 winstpunten over moet gaan, maar tot 20/30 winstpunten doorrijdt. Dit is trouwens niet mijn eigen mening hoor (ik speel even advocaat van de duivel), want ik snap ook dat als je over mag naar een hogere klasse niet 10x een rondje voor de zaak gaat rijden. De KNHS zou de drempel nog kunnen opkrikken naar 15 winstpunten, maar dit vertraagd het proces maar met een jaar of twee. Dus dan is je paard 12 en ook nog lang niet aan pensioen toe. Of ze gaan ooit weer de 1 proef per wedstrijd invoeren (of maar 1 proef telt voor de puntenregistratie), maar zeg nu zelf voor 1 proefje heb je ook geen zin om op pad te gaan. Kom je uiteindelijk toch uit bij het verkopen van je paard en met een nieuwe combinatie beginnen. Het is pijnlijk om afscheid te nemen dat weet ik maar al te goed, maar uiteindelijk gebeurt dit onder het zadel net zo goed (en dan zitten sommigen al bij de M aan het plafond van hun kunnen).

Aan deze discussie is in ieder geval te merken hoe complex onze sport eigenlijk is. Ik ben heel benieuwd hoe de sport zich de komende jaren zal ontwikkelen, want er valt nog genoeg te halen.

Edit: @Manie wat was het ras waar je mee reed? Aan de ene kant is het knap dat je altijd 60% of hoger reed, maar ik denk dat sommige juryleden soms inderdaad extremer mogen punten (we hebben 10 cijfers, geen 5 zoals ik hierboven al schreef). Misschien kan je voor jezelf er meer uitdaging uit halen om met een complexer type paard te gaan starten (een Fries of een tuigpaard is bijvoorbeeld al weer heel anders rijden dan een relaxte haflinger).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:13

Marjola: op zich ben ik het met je hele stuk eens. Echter, wijken en schouder binnenwaarts kan wel degelijk met een menpaard hoor. Uiteraard moet het paard wel voldoende ruimte in de strengen/lamoen hebben, maar dan is het echt mogelijk. Ik heb het wijken in mijn kur op muziek zitten en daar kreeg ik grote waardering voor (van een jury ohz!)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:14

Ik heb gereden met een NRPS-er en twee goedbewegende welshjes (C en D pony's).
Allemaal pittige dieren met een flink karakter.
Maar misschien ben ik ook kritischer aangezien ik al jaren voordat ik ging mennen OHZ reed.
De sfeer op menwedstrijden vond ik super, maar sportief gezien minder.
Bij ons in de regio was enige jaren geleden zelfs een jury (oudere man) die niet eens op de hoogte was van de nieuwe proeven (direct binnenkomen zonder te groeten).
Dezelfde jury kon combinaties die in contragalop reden gewoon een 6 of 7 uitdelen.....
Sterker nog wanneer je bij hem verkeerd aansprong in galop kom je beter niet corrigeren, dan had hij niks in de gaten :?
Dat vond ik echt zo zonde van de sport, op die manier komt het nooit omhoog qua nivo.
Zelf hecht ik meer waarde aan een correct gereden paard en dan de overgang maar een meter ná het bordje, dan een getrokken overgang precies bij de letter.
Maar bij veel jury's werkt(te) dit helaas niet zo.

Ach wie weet stap ik over 20 jaar weer op de bok een ouwe taart van 60 ziet er op het paard natuurlijk ook niet meer uit ;-)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:45

@tine10 schouder binnenwaarts zou inderdaad nog mogelijk zijn, omdat je op hetzelfde spoor blijft. Wijken vind ik toch lastiger voor te stellen omdat je toch al snel 10 meter zijwaarts moet scharen (en als ik de ohz beweging en de beweging van een wagen naast elkaar leg het niet op dezelfde manier lijkt haalbaar). Denk ook dat die beredenering wel ten grondslag ligt bij de KNHS om het nu weg te laten. Heb je misschien een filmpje ervan? Zou het wel leuk vinden om het te zien.

@manie okay, tjah dan valt er qua ander karakter ook niet veel meer te halen. Ik heb trouwens zelf ook jaren ohz gereden, dus beredeneer daar ook uit (plus een familie vol juryleden - grotendeels inmiddels ex omdat de sport zelf teveel tijd vreet). Daarom ook mijn kritiek op de slechte oprichting in de hogere klassen. Vind dat daar ook wel aan geschroefd mag worden door de menners voordat we nog meer oefeningen doorvoeren. En inderdaad de focus bij het jureren mag daar ook meer op liggen. Gelukkig zijn er in NH wel juryleden (in mijn ogen) die daar naar kijken.

Slecht trouwens dat het jurylid niet op de hoogte was, die is duidelijk niet naar zijn bijscholing geweest. Al vind ik je omschrijving wel extreem hoor (van contragalop etc. niet zien). Diegene moet duidelijk met pensioen. Als je zoiets naar de KNHS zou sturen zou iemand een waarschuwing krijgen. Ik snap dat mennen dan een beetje een nare bijsmaak krijgt. Soms heb ik ook mijn frustratie momenten in de dressuur en dan ben ik blij dat ik de vaardigheid weer in mag, dan is een bal gewoon een bal.

@Anke zag dat ik nog niet had gereageerd over het scheuren in de mond. Ik ben vorig jaar een dag naar de indoor marathon van Nijkerk geweest en de verschillen in rijstijl vielen mij ook enorm op. De een scheurt de ander rijdt meer dressuurmatig (maar evengoed nog hard). Ondertussen hoorde ik ook af en toe op de tribune het gefluister van "die rijdt altijd zo grof". Ik denk dat het dan naast de jury ook de taak is van de instructeur om mensen hier op aan te spreken (al is het nog maar de vraag of iemand het dan aanneemt). Een dressuur L+1 regel is een leuke drempel, maar iemands mindset moet wel dressuurmatig zijn. De vaardigheid wordt ook lang niet altijd tactisch gereden, mensen zijn veelste veel bezig met hard rijden vanwege de tijd, terwijl geen ballen raken veel belangrijker is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:01

Ik zou het persoonlijk saai hebben gevonden om te wachten tot 15 winstpunten, want een nieuwe uitdaging
was elke keer wel welkom.

Velen blijven super lang in een klasse, winnen dan ook meestal alle prijzen.
Dat is natuurlijk ieders eigen keuze.
Bij mij speelt mee dat de wedstrijden niet onder de 100 km enkele reis te starten zijn....

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:17

15 winstpunten vind ik ook lang duren hoor. Het is inderdaad ieder zijn eigen keuze, maar het zijn wel de dingen waar de KNHS sneller mee aan de gang gaat om het proces te vertragen (dat is ook een aantal jaar geleden ohz gebeurd, want dat was ooit ook maar 5 en nu 10). Wat een heftige reistijd heb je trouwens! Gelukkig is het bij mij in de provincie nog redelijk te doen. Al ben ik voor de SGMW ook aan de beurt, als ik dat ooit wil gaan doen.

Denk dat de eindconclusie trouwens toch wordt dat je als je eenmaal aan je top zit, de uitdaging moet gaan zoeken met een nieuw paard of een groene menner vinden voor jouw paard zodat hij tot aan zijn pensioen op stal kan blijven.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:42

Ik rijd nu met 13 winstpunten (geloof ik) in de L, maar mijn paard is gewoon echt nog niet klaar voor de M. Ik blijf nog lekker L rijden tot ik er vertrouwen in heb. Overigens zijn de halve punten voor de rekenkamer geen probleem. Je knalt de resultaten zo in concours 3.5 en voila! Vorig jaar heb ik de filmpjes gezien van indoor Nijkerk enkelspan paard nr 1 2 3 waar ik ook duidelijk mijn voorkeur had (ken alle 3 de rijders) zo mooi rustig gestuurd echt knap. Terwijl de ander een hoop lawaai en beweging maakt zeg maar :P
Misschien is het ook een idee om meer proeven voor het mennen te maken. Die 2 proeven die we hebben en je het hele jaar door rijd is ook niet echt uitdagend...

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:28

Wijken wordt voor de wagen al een heel andere oefening, ik heb het net nog voorgelezen bij iemand onder het zadel, hier is het wijken voor het linkerbeen of wijken voor het rechterbeen lijkt me heel moeilijk voor de kar :), of je moet hele lange benen hebben. Ook al heb je een hele breed lamoen, de achterhand wordt toch belemmert door de beweging van de wagen en bij een tweewieler is het helemaal niet te doen. Onze shetlander wil ook wel scharen voor de wagen, naar links en naar rechts, maar als je dan toch een pony/paard echt ziet wijken voor het been onder het zadel (10 meter naar links/rechts op een lengte van zo'n 30 meter, zoals het hoort) is het toch een hele andere beweging en niet te vergelijken.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:01

Ik vind ook dat het niveau vaak veel te laag is. Ben gisteren bij een dressuur/vaardigheid wedstrijd geweest om voor te lezen en heb van de pony's die ik gezien heb er geen enkele een echte verzameling uit zien voeren. Ook liepen ze niet netjes over de rug en in de oprichting. Echter hadden al deze menners dikke winst en sommige zelf 2 winstpunten per proef. Ik vind het niveau de laatste jaren sterk achteruit gegaan. Zelf heb ik met mijn pony ZZ met winst gereden, maar had nooit tegenstanders in die klasse, omdat de meeste in de L bleven hangen. Ik wil echter al een paar jaar de jurycursus doen voor het mennen, maar deze wordt bijna nooit gegeven, omdat er volgens de KNHS geen vraag is naar meer juryleden. Tevens sprak ik vorige week een jury en die zei dat er bijna gaan bijscholingscursussen voor het mennen gegeven worden.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:47

@Ipsilonka ik bedoelde met het tellen per coupon (concours 3.5 vul toch het eindresultaat in toch?). Ik had er laatst namelijk eentje met ongeveer de helft van de onderdelen een getal dat bestond uit 0,5. Vond dat wel een beetje vervelend worden met het tellen. Al tel ik ook oude stijl (5 -1, 7 0, 7 +1 etc.) en niet eerst alle minpunten en daarna alle pluspunten.

Een extra proef erbij is inderdaad wel een leuke optie. Na een tijdje kent mijn pony de proef ook uit zijn hoofd. En inderdaad de overstap L-M is een stuk groter. Ik ga er ook eerst voor om mijn pony M klaar te hebben, voordat ik de overstap maak. Waarschijnlijk hangt het er net om in de winter (dat ik de 10 winstpunten haal), dus ik denk niet dat ik echt wedstrijden in de L blijf rijden als ik al boven de 10 zit. Vaak sta ik dan toch een maandje stil door het slechte weer. Dus ik mik nu op volgend jaar in het groene seizoen overstappen.

@janneke584 jammer dat het mennen bij de KNHS zo'n ondergeschoven kindje lijkt (is trouwens ook het geval als ohz en menwedstrijden worden gecombineerd - dan kan ik mij wel aan die houding irriteren). Vind het vreemd dat de KNHS het juryledenbestand niet (actief) wil verjongen. Secretariaten moeten volgens mij nog vaak genoeg hun best doen om juryleden te vinden (ook omdat ze niet telkens dezelfde mensen willen uitnodigen).

Bijscholingen moeten juryleden tegenwoordig trouwens zelf in de gaten houden. Vroeger werd je daar voor uitgenodigd, maar nu moet je zelf kijken of je licentie niet afloopt en waar je op bijscholing kan. Naast het lage aanbod, laten een hoop juryleden denk ik ook verstek gaan omdat het "niet nodig is" in hun ogen als hun licentie niet in gevaar komt. Soms werden bijscholingen ook wel gegeven in Wanroij en dan wil ik nog wel snappen dat een jurylid niet het halve land gaat doorkruisen om een avond bijgeschoold te worden. Het blijven allemaal toch vrijwilligers, want ze worden er echt niet rijk van om een ochtend ergens punten te geven.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:53

Op concours kun je ook gewoon alle punten intikken. Maar ze worden evengoed met de hand ook geteld hoor (en ik tel op dezelfde manier als jij :D ) Ik stap denk ik ook volgend jaar over.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:02

Okay, handig! Ik ken het programma verder ook niet hoor ;)

Hoop stiekem dat iemand van de KNHS meeleest, genoeg ideeën en mensen die de sport vooruit willen helpen!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:20

Ik zou wel eens een experimentje willen meemaken met 2 (of 4) juryleden per dressuurproef B t/m ZZ en klasse 1 t/m 4. Maar dan bestaande uit 2 o.h.z. - juryleden, en 2 mensport-juryleden. Ben heel benieuwd naar de resultaten, zowel qua punten als commentaar op het protocol.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:06

Gem schreef:
Ik zou wel eens een experimentje willen meemaken met 2 (of 4) juryleden per dressuurproef B t/m ZZ en klasse 1 t/m 4. Maar dan bestaande uit 2 o.h.z. - juryleden, en 2 mensport-juryleden. Ben heel benieuwd naar de resultaten, zowel qua punten als commentaar op het protocol.

Juist, daar ben ik ook wel eens benieuwd naar. :j

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:59

Op onze onderlinge wedstrijden laten we de menproefjes voor het gemak ook altijd jureren door een o.h.z. jurylid, werkt altijd heel verfrissend, tenminste vind ik :)
Misschien is het ook een idee om voor de indoormarathons ook iets in stellen L + 5 of zoiets, want wat daar gebeurt (de enkele goeden daargelaten) wordt je ook niet vrolijk van. We zijn eenmaal gaan kijken, anders kun je er ook geen mening over hebben tenslotte, maar ik hoef niet weer. Ben net nog gevraagt als vrijwilliger bij een indoormarathon, maar heb bedankt, is niet mijn ding. Ik denk dat ze ook erg op moeten passen, een dierenbeschermer of iemand van lekker dier op de tribune kan de hele boel op tilt zetten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:23

Nijbro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:57

Over hogere dressuuroefeningen voor de wagen

https://www.facebook.com/photo.php?v=377504832332136

Vind dit persoonlijk meer vrije tijds dressuur maar dan voor de wagen.

Ik denk dat de kur op muziek meer voor onze sport kan betekenen dan dit.
Alleen heb ik wel een kant tekening voor die mensen die het kunnen/ willen betalen om een kur te laten maken van €600/700.
Als je eerste wordt kun je vaak alleen een beker winnen. Doe persoonlijk liever iets anders met mijn geld.