[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klarinda

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 18:37

Ik vind dat het kan :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:45

Denken jullie dat een Sulky Oxer moet kunnen voor mijn ijslander van 1.41?
Ik wil graag een karretje en lees naast een paar nare toch veel goede verhalen over de sulky oxer.
Licht, niet te duur en je kan er gewoon lekker mee overweg hoorde ik..

Het wordt vooral (eigenlijk alleen maar) gebruikt in het bos.
Hoe is de vering nou eigenlijk echt? Genoeg om wat hobbels te doorstaan?
En ik hoor van sommige dat er echt neit een pony tot 1.55 voor kan, is dat ook waar?

Of, is dan de Sulky Courbette toch beter?

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:20

Nog even over die stophaakjes, ik heb een cavalletie, en een excelsior tuig. Mijn tuig is op maat gemaakt. Toch zijn die stophaakjes zo klein dat ik mijn ogen voor het haakje doet ipv erachter. Hij kan niet door glijden omdat ik aan mijn ogen waar de lamoenen in hangen nog een extra leren riempje om de lamoen en het oog heen heb gedaan. Dit tot grote ergenis, want het is gewoon niet handig, het kan breken. De lamoenen hangen er anders los in en wippen eruit ondanks dat de wagen goed is afgesteld en mijn tuig goed ligt. Die haakjes zijn te klein waardoor mijn wagentje door glijd. Hij wipt niet mega erg maar toch vind het geen veilig gezicht. Overweeg eraan te lassen dat vind ik veiliger dan een extra riempje en hebben de lamoenen meer vrijheid. Verders een prima wagen en een fijn tuig...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:10

Ik heb sinds kort een Kraay tweewieler.

Is ook een onwijs fijne tweewieler, gewicht ca 90kg. Rolt makkelijk.
Goede luchtvering erop dus zelf in te stellen naar je gewicht, bokstoel die je kan verschuiven of eraf halen, en goede remmen.
Je hebt ze in allerlei maten, maar toch wel geschikt vanaf 1 meter.
Die van mij zijn 1.16 en heb 18inch banden en bankje staat wat hoger.
Heb 'm brons/bruinig met goudachtig kleurige accenten met lichte bekleding, zelfde als mijn marathonwagen
Afbeelding

Afbeelding

En soms hangt mijn HCA Sulky erachter. Onwijs fijne sulky. Goede vering en heel makkelijk in evenwicht te brengen en lekker robuust. Maar is toch meer voor de echte smurfjes. Hiervoor cavaletti maar ik verkies deze ver boven de cavaletti qua comfort en stevigheid.
Afbeelding

Normaal hangt deze achter mijn minipaard van 85cm.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:16

@melanieB; wat een prachtige sulky die eerste! :+: (oke en die pony's zijn ook mooi :)) )

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:52

Ik vind ook best dat het kan, die vierwieler achter de pony op de vorige pagina :).

Melanie wat een prachtige wagentjes en ponys heb jij toch, die HCA zo brons-achtig is ook heel mooi. Is dat dezelfde die eerst oranje was of heb je een nieuwe gekocht?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:57

Thanks beide :D

Dat was die oranje. M'n broer heeft 'm voor me overgespoten met spuitbus :j
Oranje was leuk, maar voor de wedstrijden toch wat minder achter bambi hihi.
Heb deze ook laten verbreden naar 1.11 breed zodat ik ermee mag starten in vaardigheid.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 17:26

Dames en heren, willen jullie er op letten dat dit geen "Show, en klets over je sulky" - topic wordt? :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:28

Ik ben aan het twijfelen tussen een HCA of cavalettie (type).
Voordeel van een bankje is dat je met twee weg kunt.
Moet geschikt zijn voor in de bossen voor een mini van 84 cm.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:34

Bankje is leuk voor met z'n 2en, maar voor mijn mini van 85 vind ik dat toch echt too much.
1 persoon is dan zat. Tenzij je alleen wegritjes maakt, dan is het best te doen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:34

Dan is de keuze snel gemaakt ;-) HCA it is!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:09

Via pb verkoopt iemand zijn HCA met bankje, iemand die mij het voordeel/nadeel kan uitleggen boven een panzitting?
Ik ben niet per se op zoek naar een tweezitter,mijn shet is maar een klein mannetje.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:28

HCA met bankje zal ietsje zwaarder zijn, maar je hoeft niet met je benen wijd te zitten maar je hebt een voetensteuntje.
En een rugleuning.

Denk dat dat het voornaamste is.
Met panzitting zit je alleen, en kun je wel weer goed evenwicht verdelen in bijv scherpe bochten. Bankje zal misschien iets lastiger in evenwicht te krijgen tov eenzitter.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:57

Ik heb vorig jaar de sulky cavalettie gekocht voor mijn shetlander van 80cm, omdat het mij een goede beginnerssulky leek & omdat ik ook een bankje wou voor 2 personen.
Eigenlijk vind ik het met 2 personen te zwaar voor mijn shetlander, dus dat gebeurt niet meer. Als ik nog eens een nieuwe koop, wordt het zeker de HCA (hoewel ik nog steeds tevreden ben met mijn cavalettie :) )
Ik heb ook nog een pony (nu 1 jaar) en als zij binnen enkele jaren voor de kar beleerd wordt, moet ik sowieso een nieuwe kopen, want de cavalettie zal niet passen (ik schat dat ze rond de 1m10 wordt).

MelanieB: ik zie dat jij de HCA gebruikt voor zowel je shetlander als je welsh, hoe groot is je welsh? En moet je dan aanpassingen doen aan de kar elke keer als je er een andere pony voor zet? (ivm balans door verschillende grootte).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:00

Mijn welshjes zijn 1.16.
Uiteraard, lamoenstokken zo ver mogelijk eruit, want 1.16 en 85cm is niet dezelfde lengte.
Maar doordat ie achter welsh al schuin hangt, hangt ie al makkelijk snel in evenwicht doordat gewicht zorgt dat voorkant zweeft.
Bij mini hangt ie niet zo schuin en moet je even uitpuzzelen waar het stoeltje moet. En rekje aanpassen op hoelang je bent.
Is met HCA heel simpel en zo gedaan (in balans brengen)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:48

Nachtlampje schreef:
Ik wil graag een karretje en lees naast een paar nare toch veel goede verhalen over de sulky oxer.

En ik hoor van sommige dat er echt neit een pony tot 1.55 voor kan, is dat ook waar?

Nog een keertje :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:30

Melanie heeft een compleet wagenpark... *D :$

BIj mijn pony van 144 had ik eerst een Sulky Oxer. Dat ging. Maar ik vond het zelf gewoon niet zo stabiel en stevig... maar het ging wel. HEb nu dus een Clipper, super stevig en stabiel en ook stuk zwaarder dan de Oxer. Grootste nadeel van de Oxer vond ik dat als ik in draf ging ik het gevoel had dat hij er wat achter ging schuiven niet lekker op de grond bleef liggen/ soort van stuiteren. Nu helpt het ook niet mee dat ik niet zo zwaar ben... maar die Clipper is dus zwaarder en steviger dus daar voel ik me erg prettig op.

Ik vind de Caveletti prima voor ponys van rond de meter. Een HCA sulky is heel wat anders, dat is een eenzitter en ander materiaal.
Als je toch met z'n tweeen op pad wilt of bij je kind eens mee wilt nemen of daarnaast zitten als je ment is een Cavaletti op zich prima. Natuurlijk is HCA andere kwaliteit maar het gaat er toch om wat je ermee wilt en doet.

Voor het geld van de Courbette koop je met goed rondkijken op marktplaats ook hele mooie tweedehands kwalitatief betere tweewielers. Dan zou ik voor een tweedehandse gaan van een beter merk. Besef ook dat hoe groter het paard is hoe sterkere krachten er op het materiaal wordt uitgeoefend.

Maar goed, het gaat er dus om dat het doet wat je wilt en waarvoor je het wilt gebruiken.
Ik bedoel ik rij ook graag een nieuwe BMW maar mijn 20e hands Alfa voldoet ook :=

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:40

Hihi valt mee.
M'n marathonwagen voor tweespan Noor/Syl, deze voor enkelspan welshjes Noor/Syl.
HCA voor Bambi. En de oranje marathonwagen is van m'n vader voor zijn pony.

Ik denk dat je prima met oxer vooruit komt, maar ik vind ze toc nooit zo stevig ogen...
Liever een degelijke tweewieler (tweedehands bijv via marktplaats staat soms best wat)..

Cavaletti sport is wel mooier geworden qua vering enz, geen ervaring mee, maar die is wel redelijk luxe geworden. :j
Had vroeger de cavaletti, maar kreeg aardig pijn in m'n rug van. Maar verder prima.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:52

Nachtlampje schreef:

Ik heb de oxer achter een pony van 1,37.
Hij is licht :j
Hij is niet heel duur :j
- je merkt wel qua materiaal dat het geen dure wagen is. Houd de onderdelen goed in de gaten dus! :)

De vering.. Tja, je lijf is de beste vering. Maar ik vind het prima gaan om een rondje door wat hobbels en kuilen bospaden te draven. Je hobbelt zelf alleen ook mee :). Maar, als ik zo een uurtje fiks heb doorgereden kan ik nog gewoon afstappen. Dat terwijl ik toch een rugblessure heb en niet óp mijn paard hoef te gaan zitten daarmee :)
*qua hobbels uitproberen ben je welkom in omgeving Breda om eens met die van mij mee te rijden :) *

Pony van 1,55 zou ik er niet voor zetten, dan ben je je zicht naar voor kwijt... (geloof ook nooit dat je 'm dan nog fatsoenlijk in evenwicht krijgt :o )

Een foto van de zijkant:
Afbeelding
(dit was niet mijn eigen sulky, dus niet perfect te balanceren omdat die voor een andere pony werd gebruikt, maar is wel een oxer :) )

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:19

Dankjullie wel voor jullie antwoorden :)

@VanHuisUit, wat is een clipper 0.o zo'n tweewieler met houten wielen?!

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:33

hooi welke sulky is geschikt voor mijn mini paardje van 75 cm ik zit te denken aan de cavalettie of is er nog een andere tweezitter met rem aan te raden ? en welk tuigis heeel klein ik.heb hier mini mini shetty liggen maar is te groot.
wat is aan te raden ?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:58

Voor zo'n ukkie zou ik gaan voor zo'n pirouette, is eenzittertje van zelfde fabrikant als cavaletti. Had ik voor Simba, onze mini van 85 cm. Super dingetje.
Link naar topicje van onze Sim... beetje sneu, kort daarop moesten we afscheid van hem nemen ...
[AR-ITP] Simba nu met sulky
Moet toch wel weer slikken als ik dat lees |(

Maar goed...
Een Clipper is een degelijke tweewieler vergelijkbaar met de instapversie tweewielers van v/dMee of bijv v/d Wal of Excellent/Clever. Wordt niet meer gemaakt ik heb hem 2e hands via bokt/marktplaats.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MSXVCUU3-G.jpg
Foto geeft niet echt goed beeld van combi tweewieler pony in verhouding zit het mooier, ligt aan hoek hoe foto genomen is. Tweewieler ligt echt super op de weg/over gras/zand, zeer stabiel. Niet mooi of modieus dus maar wel degelijk :7

Gave foto Aks *D en op p 1 zo'n handige tas, die had ik nog niet gezien goed idee :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:20

Ohw wauw die Clipper ziet er inderdaad goed uit zeg!

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:05

ik ga al aan die sulky zitten denken maar zou graag mn zusje mn mieder en vriendin en 2 kleine kindjes een keertje meewillen nemen nuet allemaal tegelijl natuurlijk want da lijkt me wel heeeel gezellig maar wat zijn de nadelen van de cavalettie

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:08

Ik zit ook erg te twijfelen over die cavaletti sport. Heb nu marathonwagen achtige vierwieler, maar heb ook een trailer aangeschaft en zou het vet vinden om dan met trailer en wagen en pony op stap te kunnen gaan. HCA reed geweldig (mocht die van melanie uitproberen) maar zou wel graag iemand mee willen, en dat kan m'n pony ook wel aan (ong. 92cm). Maar wil wel echt goede vering, de paden die ik neem zijn vaak erg hobbelig dus de sulky moet wel gewoon wat aankunnen.

En ik wil hem dan eigenlijk ook graag mee naar Terschelling, maar ik heb veel verschillende verhalen gehoord over roest ed van de cavaletti en het zou niet tof zijn als ik nu een nieuwe cavaletti zou kopen, ding mee nemen naar het eiland en dan van de winter alles is aangetast..

Eigenlijk zoek ik iemand die de cavaletti sport en de HCA sulky kan vergelijken en daar wat zinnigs over kan zeggen :p.

Mijn budget is niet heel groot, dus een HCA met bankje nieuw of een Kraay sulky zit er niet in..