Jodyy93: godsonmogelijk. Een keuring werkt niet zo
Je pusht je jonge paard ook in een halster, met een wormekuur, enting of smid, dus ik vind het nog steeds appels vs peren.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dennis schreef:Het gaat niet alleen om de lichamelijke belasting. Ook zeker om de geestelijke belasting.
Mijn 4 jarige begint nu pas rustig aan volwassen genoeg te worden dus die heeft er nu een paar keer voor gestaan. Zijn zusje van 3 ben ik nu al wel rustig mee aan het beginnen, had ik met hem vorig jaar echt niet hoeven doen, dat had heel veel spanning en frustratie aan beide kanten gegeven.
Pluttersput schreef:Zou het niet kunnen dat veel paarden die op jonge leeftijd veel geleerd krijgen, te zacht worden aangepakt op incorrect gedrag, omdat ze nog zo schattig en klein zijn?
Ninx schreef:Oh ja? Waar leidt je dat uit af? Ik zie/ ervaar/ bemerk het tegendeel...
Jodyy93 schreef:ik ken iemand die heeft dat ook gedaan af en toe een stapritje klein drafje voor de kar. en toen ze dat vertelde tegen DA werd dit
esmee_2001 schreef:weet ik niet ik heb hem pas drie weken haha dat is bij veel dravers zo hij mag nu lekekr genieten van lekker reacratief rijden
russel schreef:Waarom denken mensen dat 2 jarigen volwassen genoeg zijn om door de mens geinterveert te worden?
Pluttersput schreef:Ik snap niet waarom sommige mensen meteen zo aanvallend moeten reageren.. Maar dat zal mijn visie wel zijn.
Cer, imo zit er wel veel verschil tussen tuig opleggen en laten trekken. Tuig opleggen vergt totaal geen spierkracht, trekken van een zware vierwieler natuurlijk wel. Zelfs een alu sulky vergt spierkracht. Daar zit voor mij het verschil in
Russel, belasting van een totaal niet gegroeid lichaam. Is het dan volgens jou beter om ze in een stal te zetten tot ze volgroeid zijn? Want iedere vorm van beweging zou dan belasting zijn. Spelen met groepsgenoten, stukken wandelen etc. Daarbij, wie heeft het over iedere dag iets nieuws? Tuig opleggen hoeven ze echt niet in een dag te kunnen, en moet je imo toch blijven herhalen.
Mijn knollie heeft absoluut afleiding en nieuwe dingen nodig, anders staat hij zich stierlijk te vervelen in zijn weitje. Hij vind het heerlijk om met mij aan de slag te gaan, en daarom zie ik zelf het probleem er niet van in om hem bijvoorbeeld nu al een tuig op te leggen. Ik doe het niet, maar ik zie het probleem er niet van in..
Cer schreef:Ja uiteraard zit daar wel verschil in, tuig opleggen of trekken. Maar er zit weinig verschil in het wennen aan een halster, smid, pasta, enting en een tuig (of iets anders leuks wat je ze spelenderwijs kan leren).. Ik heb het idee dat een aantal hier de nuance erin niet zien?
Een alu sulk vegt niet veel spierkracht. Als een paard zn spieren niet zou hoeven gebruiken, moet ie ook niet gaan liggen, bokken, steigeren etc want dat vergt ook spierkracht. Het is maar net in welke mate..
Ninx schreef:Omdat dieren volstrekt niet beschermd worden tegen het ongeduld van mensen, en dat dit mij erg raakt.
Ik hoop door af en toe even flink tegengas te geven dat mensen een beetje wakker worden.... maar helaas is het gebrek aan kennis en geduld stuitend en is het vaak roepen in de woestijn.
Citaat:Een paard dat opgroeid in een goed samengesteld groep kan zichzelf uitstekend ontwikkelen op zijn eigen tempo, zonder de mentale belasting van een mens dat van alles van hem 'moet'.
Cer schreef:Dan vraag ik me echt af hoe jij je dieren opvoed, want die van mij "moeten" niks, het wordt ze altijd gevraagd.. Leg je er zoveel druk op dat het gelijk "moeten" wordt dan?
Cer schreef:Ninx schreef:Omdat dieren volstrekt niet beschermd worden tegen het ongeduld van mensen, en dat dit mij erg raakt.
Ik hoop door af en toe even flink tegengas te geven dat mensen een beetje wakker worden.... maar helaas is het gebrek aan kennis en geduld stuitend en is het vaak roepen in de woestijn.
dat is zo, maar dat is niet altijd zo.. er zijn best mensen met een beetje verstand die wel weten wat ze doen
Ninx schreef:Een paard dat opgroeid in een goed samengesteld groep kan zichzelf uitstekend ontwikkelen op zijn eigen tempo, zonder de mentale belasting van een mens dat van alles van hem 'moet'.
Als jouw paard zich verveeld in zijn wei moet je eens kritisch kijken naar hoe je hem houdt, dat lijkt me beter en gezonder.
In wat voor groep staat hij? Hoe is de ruimte waarin hij leeft? Hoe groot is het oppervlak waar hij op staat?