[AR] Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:05

Gelukkig gaat het met de meerderheid van de dieren best heel goed :j

Jodyy93: godsonmogelijk. Een keuring werkt niet zo

Je pusht je jonge paard ook in een halster, met een wormekuur, enting of smid, dus ik vind het nog steeds appels vs peren.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:09

Waar mijn paard staat staan ook een heleboel friese paarden en de eigenaar daarvan begint altijd vanaf dat ze 2 jaar zijn langzaam met het opdoen van het tuig en dan hele einden met ze lopen zodat ze vast verkeers mak worden. vanaf 2,5 jaar gaat de kar er 3 a 4 keer per week achter. In de 15 jaar dat ik daar elke dag kom heb ik nog nooit aan een paard gemerkt dat ze het niet aan konden. Ze gaan allemaal altijd even vrolijk voor de kar staan.. Als ze het te zwaar zouden vinden lieten ze zich echt niet zo rustig/makkelijk optuigen denk ik...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:31

[quote="Cer"]Gelukkig gaat het met de meerderheid van de dieren best heel goed :j
/quote]

Oh ja? Waar leidt je dat uit af? Ik zie/ ervaar/ bemerk het tegendeel...

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:36

Vanaf 1 tot 5/6 jaar ben ik bezig met helemaal bomproof en schrikvrij maken
1x per week eventjes iets doen, dat begint met een simpele borstel of beentje aanraken en bereid zich uit tot schriktraining, verkeersmak maken, wandelen met dekje of zadel op
Ligt heel erg aan hoe volwassen ze geestelijk zijn.

Het enige wat ze dan op volwassen leeftijd moeten leren is het inrijden zelf
Dat verloopt dan ook heel rustig en ontspannen

Voor de kar doe ik dan weer niet (nouja nog niet)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:40

Dennis schreef:
Het gaat niet alleen om de lichamelijke belasting. Ook zeker om de geestelijke belasting.

Mijn 4 jarige begint nu pas rustig aan volwassen genoeg te worden dus die heeft er nu een paar keer voor gestaan. Zijn zusje van 3 ben ik nu al wel rustig mee aan het beginnen, had ik met hem vorig jaar echt niet hoeven doen, dat had heel veel spanning en frustratie aan beide kanten gegeven.

Daar gaan inderdaad veel te veel mensen de fout in, ja maar hij kan het toch prima trekken? Ja natuurlijk.. Maar het is nog een kleuter, je leer een kleuter toch ook niet autorijden..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:20

Interessant zo :j ben blij dat men hier alles op een normale manier brengt,ik vind dit echt een leuke discussie zo!

Ikzelf ben eigenlijk ook van mening dat je met een jong paard best al wat dingen kan doen. Neem die van mij. Staat van veulen af aan in een kudde, en staat nu samen met een oudere shet hengst. Gaat prima. Sterker nog, shethengst is naar mensen niet de makkelijkste, en die van mij weet hem daarop aan te pakken, en die is pas 26 maanden.
Ik snap ook de theorie wel van het in het land laten en laten opvoeden. Mar ik vraag me dan een ding af.

Zou het niet kunnen dat veel paarden die op jonge leeftijd veel geleerd krijgen, te zacht worden aangepakt op incorrect gedrag, omdat ze nog zo schattig en klein zijn? En dat als je je 3 jarige uit het land pakt, hem veel strenger en harder aanpakt, want hij is toch al 3 en volleerd?
Die van mij doet alles met het grootste plezier, fietsen, wandelen, rondscharrelen.. Maar op dingen die hij niet mag wordt hij ook streng aangepakt. Dat moet dan een keer, en daarna weet hij het ook. Dus wat dat betreft denk ik dat opvoeding zeker heel erg veel te maken heeft.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:23

Pluttersput schreef:
Zou het niet kunnen dat veel paarden die op jonge leeftijd veel geleerd krijgen, te zacht worden aangepakt op incorrect gedrag, omdat ze nog zo schattig en klein zijn?

Bij mij niet := Ik pik bijten bijvoorbeeld van geen enkel paard, of ze nou klein en schattig of groot en niet zo schattig zijn :+ Dan kunnen ze een tik krijgen. Doe je dat consequent, dan hoef je het ook niet vaak te doen, dat hebben ze snel genoeg door. Hetzelfde met schoppen, over je heen lopen, drammen, etc. Daar kan je m.i. niet vroeg genoeg mee beginnen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:24

Nee maar dat bedoel ik. En zijn bij jou de paarden waar je van jongs af aan mee bezig bent, vervelend als ze aan de slag moeten?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:28

Nee, juist prima te doen, vaak staan ze binnen een week wel voor de sulky, als je een paar keer oefent. Juist omdat ze al braaf zijn in de hand, al kennis gemaakt hebben met tuig en hoofdstel, heb je er daarna ook weinig werk meer aan. De meeste worden met iets van 4-5 jaar ook onder het zadel beleerd en over het algemeen is het opstappen en wegrijden.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:30

Heleennn schreef:
esmee_2001 schreef:
mijn draver stond anaf zijn tweede al op e baan dus het kan best

Waarom precies? Gewoon nieuwsgierigheid?

weet ik niet ik heb hem pas drie weken haha dat is bij veel dravers zo hij mag nu lekekr genieten van lekker reacratief rijden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:29

Ninx schreef:
Oh ja? Waar leidt je dat uit af? Ik zie/ ervaar/ bemerk het tegendeel...

Dat leidt ik af uit wat ik om me heen zie in het verschil tussen dieren die jong beleerd worden en degene die pas beleerd worden als 4 jarige en tot die tijd nog zo goed als groen zijn. :+

Overigens, voor de kar is minder belastend dan onder de man, en goed voor het ontwikkelen van spieren, botten en pezen. Dus eigenlijk zou ieder paard moeten beginnen met rechte stukken voor een kar (en niet, wat veel mensen met jonge dieren doen, aan de longeerlijn) voordat ze onder de man gaan :)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:29

en dan vraag ik me het gedeelte af waarin ik het over een keuring zou hebben.
nog even een toevoeging dit paard is ingeslapen kon geen stap meer verzetten van de pijn. ik zeg niet dat dit de oorzak is geweest maar zou goed mogelijk kunnen zijn. het is toendertijds advies geweest van de DA het was geen keuring?? ben het hier wel met vele eens een jong paard mag jong zijn laat hem lekker nog paard zijn zolang dit kan! en laat hem groeien totdat hij er echt klaar voor is. ik zeg dan maar zo misschien hebben die paar maanden extra geduld met wachten voor het inrijden of te beginnen, krijg je later misschien wel weer 5 jaar voor terug. ik heb het er wel voor over!ik hoop jullie ook?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:33

Jodyy93 schreef:
ik ken iemand die heeft dat ook gedaan af en toe een stapritje klein drafje voor de kar. en toen ze dat vertelde tegen DA werd dit

Ik begreep hieruit dat het een keuring betrof, maar ik snap nu dat het de actie betreft die niet goedgekeurd werd (en niet het paard :D)

Overigens zit er verschil tussen een 'tuig opleggen' en gelijk een zware houten vierwieler trekken. (dravers trekken een alu sulki over een strakke baan bijv. wat relatief weinig spierkracht vergt).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:33

esmee_2001 schreef:
weet ik niet ik heb hem pas drie weken haha dat is bij veel dravers zo hij mag nu lekekr genieten van lekker reacratief rijden

Daarom, je weet het niet... net zoals heel veel mensen. Gebrek aan kennis en ongeduld leidt tot kapotte paarden.
Ga niet roepen 'dat iets best kan' als je dat eigenlijk helemaal niet zo zeker weet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:37

Waarom denken mensen dat 2 jarigen volwassen genoeg zijn om door de mens geinterveert te worden?

Ook al ga je er niet op zitten of wat achter hangen, maar ga je wel trainingen doen, is het toch belasting van een totaal niet uitgegroeid lichaam. Waarom tuig wennen met 2 ? Watis daar de meerwaarde van? Nog zoveel gewone omgangsdingen te leren waar je rustig een jaar de tijd voor kan nemen en niet elke dag iets nieuws.......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:43

russel schreef:
Waarom denken mensen dat 2 jarigen volwassen genoeg zijn om door de mens geinterveert te worden?

Omdat mensen teleurstellend vaak hun bovenkamer niet gebruiken, en er niemand is om paarden te beschermen tegen dergelijke mensen.

Als ik morgen mijn paardenhobby zou moeten opgeven om er zeker van te zijn dat alle paarden een dergelijk lot bespaart blijft, zou ik het er absoluut voor over hebben!

Paarden kunnen eigenaren niet kiezen... helaas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:44

Toch staat er in de onderzoeken dat je jonge paarden het beste ontwikkeld door ze lichte mate van werk te geven (en juist voor een sulk is het niet belastend voor de rug).

Maar nogmaals, wat zou dan teveel intensiteit zijn? Wat is een halster anders dan een tuig? Qua leer-ervaring?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:48

Ik snap niet waarom sommige mensen meteen zo aanvallend moeten reageren.. Maar dat zal mijn visie wel zijn.

Cer, imo zit er wel veel verschil tussen tuig opleggen en laten trekken. Tuig opleggen vergt totaal geen spierkracht, trekken van een zware vierwieler natuurlijk wel. Zelfs een alu sulky vergt spierkracht. Daar zit voor mij het verschil in :)

Russel, belasting van een totaal niet gegroeid lichaam. Is het dan volgens jou beter om ze in een stal te zetten tot ze volgroeid zijn? Want iedere vorm van beweging zou dan belasting zijn. Spelen met groepsgenoten, stukken wandelen etc. Daarbij, wie heeft het over iedere dag iets nieuws? Tuig opleggen hoeven ze echt niet in een dag te kunnen, en moet je imo toch blijven herhalen.
Mijn knollie heeft absoluut afleiding en nieuwe dingen nodig, anders staat hij zich stierlijk te vervelen in zijn weitje. Hij vind het heerlijk om met mij aan de slag te gaan, en daarom zie ik zelf het probleem er niet van in om hem bijvoorbeeld nu al een tuig op te leggen. Ik doe het niet, maar ik zie het probleem er niet van in..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:50

Ja uiteraard zit daar wel verschil in, tuig opleggen of trekken. Maar er zit weinig verschil in het wennen aan een halster, smid, pasta, enting en een tuig (of iets anders leuks wat je ze spelenderwijs kan leren).. Ik heb het idee dat een aantal hier de nuance erin niet zien?

Een alu sulk vegt niet veel spierkracht. Als een paard zn spieren niet zou hoeven gebruiken, moet ie ook niet gaan liggen, bokken, steigeren etc want dat vergt ook spierkracht. Het is maar net in welke mate..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:53

Pluttersput schreef:
Ik snap niet waarom sommige mensen meteen zo aanvallend moeten reageren.. Maar dat zal mijn visie wel zijn.

Cer, imo zit er wel veel verschil tussen tuig opleggen en laten trekken. Tuig opleggen vergt totaal geen spierkracht, trekken van een zware vierwieler natuurlijk wel. Zelfs een alu sulky vergt spierkracht. Daar zit voor mij het verschil in :)

Russel, belasting van een totaal niet gegroeid lichaam. Is het dan volgens jou beter om ze in een stal te zetten tot ze volgroeid zijn? Want iedere vorm van beweging zou dan belasting zijn. Spelen met groepsgenoten, stukken wandelen etc. Daarbij, wie heeft het over iedere dag iets nieuws? Tuig opleggen hoeven ze echt niet in een dag te kunnen, en moet je imo toch blijven herhalen.
Mijn knollie heeft absoluut afleiding en nieuwe dingen nodig, anders staat hij zich stierlijk te vervelen in zijn weitje. Hij vind het heerlijk om met mij aan de slag te gaan, en daarom zie ik zelf het probleem er niet van in om hem bijvoorbeeld nu al een tuig op te leggen. Ik doe het niet, maar ik zie het probleem er niet van in..

Omdat dieren volstrekt niet beschermd worden tegen het ongeduld van mensen, en dat dit mij erg raakt.
Ik hoop door af en toe even flink tegengas te geven dat mensen een beetje wakker worden.... maar helaas is het gebrek aan kennis en geduld stuitend en is het vaak roepen in de woestijn.

Een paard dat opgroeid in een goed samengesteld groep kan zichzelf uitstekend ontwikkelen op zijn eigen tempo, zonder de mentale belasting van een mens dat van alles van hem 'moet'.
Als jouw paard zich verveeld in zijn wei moet je eens kritisch kijken naar hoe je hem houdt, dat lijkt me beter en gezonder.
In wat voor groep staat hij? Hoe is de ruimte waarin hij leeft? Hoe groot is het oppervlak waar hij op staat?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:54

Cer schreef:
Ja uiteraard zit daar wel verschil in, tuig opleggen of trekken. Maar er zit weinig verschil in het wennen aan een halster, smid, pasta, enting en een tuig (of iets anders leuks wat je ze spelenderwijs kan leren).. Ik heb het idee dat een aantal hier de nuance erin niet zien?

Een alu sulk vegt niet veel spierkracht. Als een paard zn spieren niet zou hoeven gebruiken, moet ie ook niet gaan liggen, bokken, steigeren etc want dat vergt ook spierkracht. Het is maar net in welke mate..

Het gaat zowel om de mentale belasting ALS de fysieke belasting.
Ik denk dat een kind ook best op 6 jarige leeftijd een excel formulier met cijfers kan invullen, dat is fysiek immers helemaal niet zwaar... we vinden echter dat we dat kleuters niet mogen aandoen.
Waarin verschilt een humane kleuter van een kleuterpaard in jouw opinie?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:57

Ninx schreef:
Omdat dieren volstrekt niet beschermd worden tegen het ongeduld van mensen, en dat dit mij erg raakt.
Ik hoop door af en toe even flink tegengas te geven dat mensen een beetje wakker worden.... maar helaas is het gebrek aan kennis en geduld stuitend en is het vaak roepen in de woestijn.

dat is zo, maar dat is niet altijd zo.. er zijn best mensen met een beetje verstand die wel weten wat ze doen :j

Citaat:
Een paard dat opgroeid in een goed samengesteld groep kan zichzelf uitstekend ontwikkelen op zijn eigen tempo, zonder de mentale belasting van een mens dat van alles van hem 'moet'.

Dan vraag ik me echt af hoe jij je dieren opvoed, want die van mij "moeten" niks, het wordt ze altijd gevraagd.. Leg je er zoveel druk op dat het gelijk "moeten" wordt dan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:00

Cer schreef:
Dan vraag ik me echt af hoe jij je dieren opvoed, want die van mij "moeten" niks, het wordt ze altijd gevraagd.. Leg je er zoveel druk op dat het gelijk "moeten" wordt dan?

Wijsneus....

Een dier van die leeftijd moet alleen hoeven denken aan eten, spelen, poepen en slapen.... meer niet.
Als je kan ontwormen, de hoefjes bijwerken en ze van A naar B brengen aan een halster is dat op die leeftijd MEER dan genoeg....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:02

Cer schreef:
Ninx schreef:

dat is zo, maar dat is niet altijd zo.. er zijn best mensen met een beetje verstand die wel weten wat ze doen :j

Mensen die met een tweejarige lopen zeulen, of ze opstallen of solitair houden weten per definitie NIET waar ze mee bezig zijn.

In de draverij vind ik het een pre dat de dieren veelal buiten gehouden worden, in groepen staan, en ook in groepen opgroeien... daar kan menig ander nog iets van leren.
Met 2 jaar echter al gaan trainen vind ik niet verantwoord.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:07

Ninx schreef:
Als jouw paard zich verveeld in zijn wei moet je eens kritisch kijken naar hoe je hem houdt, dat lijkt me beter en gezonder.
In wat voor groep staat hij? Hoe is de ruimte waarin hij leeft? Hoe groot is het oppervlak waar hij op staat?

Onlangs heb ik gelezen dat er onderzoek (door wetenschappers) is gedaan naar die opfokomstandigheden en daaruit blijkt dat een groep met leeftijdsgenoten het beste is.
De een zegt dit, de ander zegt dat.

Ik ben met mijn shetlander ook als 2 jarige begonnen. Tegenwoordig wacht ik tot 3, maar dat is ook een beetje tijdgebrek. Als ik mijn, nu 14- jarige shet, met veel plezier voor de wagen zie lopen, keihard op de benen en niet moe te krijgen... Tsja, zal het echt zo slecht zijn?

Wanneer het met verstand en beleid gaat, zie ik er niet zo veel kwaad in. Zeker niet voor een licht wagentje en dan 2 keer in de week 20 minuten bijvoorbeeld. Blijft tijd genoeg over om te spelen met soortgenoten en 'paard te zijn' zoals sommigen dat noemen. Let wel, en 2 jarige shet is vaak heel anders ontwikkeld dan een 2 jarige KWPN'er.

Risico is wel dat je steeds een stap 'te' ver gaat en die 2x in de week 20 minuten, 3x in de week 30 minuten enz. gaat worden.