[AR] Wat zouden jullie willen zien op Paard & Koets?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:12

ruitje schreef:
Ik vraag mij dit af he, omdat ik zelf toch opzoek ben naar manieren om mijn eigen sport wat meer te promoten.
Zouden jullie het leuk vinden om daar ook iets van Drafsport te zien? Het is aangespannen, maar wel een compleet andere tak van sport natuurlijk.

Dravers laten racen kan niet echt denk ik, ik weet niet hoe de piste's eruit zien? Maar met minidraverijen( echte competitie's met shetlanders) kunnen we een heel eind komen denk ik.

Jullie mening graag :)

Dat zou ik dus inderdaad een aanvulling op het programma vinden.

LadyMadonna

Re: Wat zouden jullie willen zien op Paard & Koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:13

me 2.
Wel met duidelijke uitleg, er is nog steeds een grote groep mensen die de draf en rensport zielig vinden

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:18

Lijkt mij ook erg leuk!

Rensport vind ik niks, drafsport wel. :j

Ik heb zelf ook een draverssulky voor mn minipaard, mensen vinden het altijd leuk om te zien.
Dus wat meer professioneel met draversulky's en shets met van die 'jockey's' (weet niet hoe je het noemt met drafsport? :') ) en goede uitleg lijkt me interessant :j

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:19

Al veel goede ideeen gezien. Misschien ook iets over de aangespannen trec?
Er is in Nederland nauwelijks iets over te vinden en deze tak van de paardensport is nog erg klein in NL.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:19

pikeurs ;) (toch?)

Ik wist niet eens dat TREC er inmiddels al aangespannen was ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:21

Jaa, Pikeurs idd :))

En aangespannen trec lijkt me leuk, ik had er vorig jaar wel al over gehoord (of was het dit jaar nog, tijd gaat snel) van iemand die ook fanatiek trec rijd dat het eraan kwam. Zou het zelf ook wel willen doen, dus info erover ed zijn best interessant.

Ook leuk voor de hobbymenner :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:22

Ja pikeurs :) ! Ik zal eens rond gaan vragen bij onze organisatie. Weten jullie of je moet betalen om een show/clinic te geven? Want er zal wel geen geld vanuit de overkoepelende organisatie komen en zelf ben ik ook geen filantropische instelling :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:23

ik heb er 3 jaar terug (geloof ik) een demo barrelrace met mini's gehouden en daar hebben we niks voor betaald

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:24

Een keer een clinic gezien bij onze menvereniging van Delphi2, zij rijdt onder het zadel, hier op bokt. Ze vertelde toen ook dat het voor aanspanningen was maar in NL nauwelijks/tot niet onder de aandacht is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:26

Barrelrace met mini's, leuk haha, mocht die nog een keer komen houd ik me aanbevolen :))

Ja ik weet niet hoe trec aangespannen in elkaar zit, dacht ik wacht wel even af tot er meer bekend over is. :))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:27

be my guest melanie, het team wat we toen hadden bestaat niet meer, dus tja ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:34

Sappos en Buckje willen vast wel, sappos heeft ook al eens eerder gedaan zag ik op een filmpje. Is wel gaaf.
Hoeveel hebben we ervoor nodig?
Zal wel een leuk spectakel zijn, die kleintjes scheuren..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:47

Even denken, we hadden toen 4 enkelspannen, 1 tandem, 1 2span en 1 vierspan als ik het goed heb

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:14

Afgelopen jaar waren we naar Horse Event en wel speciaal op de mendag, maar viel dat even tegen! We gingen met een hachee-gevoel naar huis, want we hadden veel meer verwacht op mengebied. Niet alleen het rijden zelf, maar ook meer stands met materialen. Ooit ben ik eens naar "Paard - jaartal - " geweest en daar mocht je als toeschouwer ook zelf een stukje rijden. Dat werd toen aangeboden door Onder de Kastanje en vond plaats in een groot afgezette ring. Mensen kun je niet alleen enthousiast maken met dingen laten zien, maar vooral door zelf te laten voelen/beleven. ;) Zo krijg ik tot op heden ook nog steeds mensen enthousiast voor de mensport. Wellicht een idee om iets dergelijks weer te introduceren op een evenement? En zoals je mee kunt doen aan een workshop longeren of zithouding, is een workshop op het gebied van mennen wellicht ook leuk. Dat iemand een kwartiertje gericht les krijgt. Daar kun je ook als toeschouwer veel van opsteken, doordat je de verschillen ziet gebeuren (vooral als die door de instructie benoemd worden).
Oh ja, en aandacht voor instructie zelf. Op de menvereniging waar ik zit, zijn de lessen echt oersaai. Wellicht leuk om aan deze tak van instructie wat meer aandacht aan te besteden en te kijken wat er voor instructeurs allemaal mogelijk is om de les interssant te maken/houden?

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:23

Naast het niveau dat omhoog moet is er ook het punt van organisatie wat beter zou moeten. Ik heb al verschillende jaren meegedaan met shows op P&K en altijd is er wel weer iets wat niet klopt. Ringmeesters weten niet wat ze moeten doen en de communicatie is slecht.

Ik zag op de 1e pagina een idee over een rassencompetitie, ontzettend leuk en het is ook al een keer gedaan. Helaas waren er toen maar een stuk of 6 rassen en wist niemand wat de bedoeling was. Er moest een barrelrace gereden worden, maar niemand van de organisatie kon vertellen hoe dat precies moest, deelnemers konden niet worden voorgesteld omdat dat niet papier stond en zo waren er nog veel meer dingen onduidelijk.
Het publiek ziet dit echt wel en ik denk dat het gewoon al heel veel zal schelen als de organisatie beter op orde is.

Het rassendefilé moet ook beter, waarom niet de rassen 1 voor 1 naar binnen laten gaan zodat over elk ras wat verteld kan worden en iedereen even zijn moment heeft? Elke keer moeten ze met zn allen tegelijk erin, wat een enorm rommeltje word en waardoor er rassen worden vergeten, appaloosa's worden aangezien voor shetlanders, shetlanders voor ijslanders enzovoort :+

Verder inderdaad veel leerzame clinics en goed niveau shows :)

En om eerlijk te zijn begin ik dat scurry driving wel een beetje zat te worden, het is elk jaar precies hetzelfde. Maargoed dat zal vast niet voor iedereen zo zijn :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:55

Scurry is wel spektakel, en daarom trekt het veel mensen.
Maar uiteraard zal niet iedereen ermee weglopen.

Wat je verder aangeeft herken ik ook wel, wat dat betreft kan er veel verbeterd worden. Maar als ik zo je verhaal over die rassendefilés etc hoor, denk ik eerder dat dat gewoon een gebrek is aan een leidinggevende. Er moet iemand het voortouw nemen om zo een defilé of competitie goed uit te werken en voor te bereiden. Een goede voorbereiding is alles. Maar als er geen opperhoofd is bij zo iets, dan doet iedereen maar wat en dan loop je tegen van alles aan. Want iedereen vind iets anders het beste. En dat zie je bij meer van die shows gebeuren. Er is te weinig voorbereiding, waardoor het niet op rolletjes loopt en dat is voor het publiek storend.

Het zou denk ik helpen als er niet zo een strak tijdprogramma is. Je kunt geen show in 20 minuten doen, want je hebt simpelweg al minimaal 5 minuten nodig met het wisselen van act, wisselen van speaker, iedereen op zijn plek krijgen. En dan nog eventuele materialen in de baan te slepen. Ik denk dat je beter meer tijd kunt reserveren voor shows, bijvoorbeeld gewoon 30 minuten voor een kür van 10/15 minuten. Dan hoeft de 'showgever' zich niet te haasten, kan hij/zij zich rustig voorstellen, kan de baan gereed gemaakt worden, is er tijd om de muziek op orde te maken etc. Dan heb je misschien wel steeds 5 minuutjes pauze tussen de shows in, maar ik denk dat dat minder storend is dan een programma wat ernstig uitloopt en shows die worden afgeraffeld omdat ze uitlopen.

En natuurlijk kan een show over drafsport erg leuk zijn, het ligt er dan alleen aan wat je wilt doen in zo een show. Maar dat is met alles, TREC voor mennen hetzelfde. Het onderwerp van de show bepaalt niet of het geslaagd is. Maar wel hoe je de show uitvoert en wat je laat zien. Maar met beide dingen is best wat leuks te doen denk ik! Misschien dat juist dat TREC dan leuk zou zijn om mensen te laten proberen, want heb zo het vermoeden dat het er simpel uit ziet, maar in werkelijkheid nog niet meevalt. Ik vraag me alleen af hoe het zit met veiligheid, aansprakelijkheid, verzekering etc. zit als je bezoekers met paarden laat rijden. De meeste brave paarden zijn immers ook niet gewend om in een piste te lopen met publiek, lichten en muziek.
En het gaat er niet om of het publiek op hoger niveau rijdt dan de 'showgever'. Maar de 'showgever' moet zich wel bewust zijn van zijn eigen niveau en goed nadenken wat realistisch is. Als M-ruiter kun je in zo een ambiance geen Z-kür laten zien, misschien is een M-kür al wel te moeilijk en zul je vanwege de omgeving etc. gewoon een stapje terug moeten doen en een L-kür moeten rijden, wellicht kun je er dan wat M-onderdelen in stoppen die goed bevestigd zijn. Maar het is vele malen leuker om naar een mooi gereden L-proef te kijken, dan naar een Z-proef waar alles net mislukt omdat de combinatie er niet aan toe is.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:49

Marive schreef:
Het rassendefilé moet ook beter, waarom niet de rassen 1 voor 1 naar binnen laten gaan zodat over elk ras wat verteld kan worden en iedereen even zijn moment heeft? Elke keer moeten ze met zn allen tegelijk erin, wat een enorm rommeltje word en waardoor er rassen worden vergeten, appaloosa's worden aangezien voor shetlanders, shetlanders voor ijslanders enzovoort :+

Het punt is dat door de beperkte tijd,iedereen maar kort de tijd heeft en daardoor komt alles vaak in 1x naar binnen.
Misschien is dat een idee om daar iets meer de tijd voor uit te trekken?

Enne scurry driving is absoluut spectaculair hoor :j Die mensen die dat doen,doen het met zoveel liefde en plezier,dat je er spontaan blij van word als je er naar kijkt :j (tenminste ik wel ;) )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:54

Scurry driving vind ik juist heel gaaf, heb hier ook een tweespan (1 daarvan kan ook hard in enkelspan) die daarvoor echt zeer geschikt zouden zijn, zou het ook graag willen doen, in de vaardigheid met een zware wagen gaan ze al flink hard, kun je nagaan met zo'n scurry wagen. Gaaf. :j
Maarja, heb niet zo'n wagentje, en er is niet bepaald veel info over te vinden.
Maar is iig wel spectaculair :j

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:16

Hai Mel, hier dan die TREC ruiter waar je het over had :+
ja dat aangespannen TREC gaat er in Nederland zeker ook komen.
We zijn in overleg met mensen van de FITE om dat in 1 keer goed op poten te krijgen en niet eerst zelf aan te rommelen.
Daarvoor gaat er iemand uit Frankrijk hier een cursus geven en helpen met de reglementen op zetten (dus niet zomaar vertalen zonder te weten wat ermee bedoelt word)
We hebben geprobeerd om dat al dit voorjaar te laten gebeuren maar dat is door te volle agenda's niet gelukt.
We proberen het nu in het najaar rond te krijgen.
Als we daar dan al iets mee kunnen in een clinic vorm kunnen we dus pas laat laten weten

Verder zou ik zelf meer diversiteit aan stands erg leuk vinden.
De laatste jaren zijn er erg veel vertrokken en dat vind ik erg jammer .

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:49

Hee TREC ruiter :wave: :))
Aha duidelijkheid, is wel handig, nou dan wacht ik nog rustig af, zien het wel :D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:25

ruitje schreef:
Ik vraag mij dit af he, omdat ik zelf toch opzoek ben naar manieren om mijn eigen sport wat meer te promoten.
Zouden jullie het leuk vinden om daar ook iets van Drafsport te zien? Het is aangespannen, maar wel een compleet andere tak van sport natuurlijk.

Dravers laten racen kan niet echt denk ik, ik weet niet hoe de piste's eruit zien? Maar met minidraverijen( echte competitie's met shetlanders) kunnen we een heel eind komen denk ik.

Jullie mening graag :)

Ik zou het heel interessant vinden als je er een soort van les van maakte. het tuig is totaal anders, dus daar uitleg over, hoe train je, waar let je op, enz enz.

Overal kun je tips uit halen voor je eigen paard vind ik.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:29

Ik zou sowieso meer inhoud willen zien :j
Wij zijn nu 2x geweest en 2x viel het vies tegen. Ik twijfel echt enorm of ik hier nog weleens heen wil gaan.
Wij zijn op Vrijdag geweest en moeten dan evengoed net zo veel betalen als in het weekend.
Maar de gehele grote piste bleef afgelopen jaar gewoon de hele middag leeg.
In de kleine pistes waren de demo's ook erg teleurstellend.
Weinig echte informatie en we hebben zelfs enkele demo's gezien waar ruiter en paard een paar rondjes reden, van geen enkel commentaar voorzien werden en zo weer eruit reden.
Kortom, erg duur betaald.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:34

Ik zal nu voor de 10e? keer ongeveer naar P&K gaan. ik hou de tel niet helemaal bij.
Het valt me op dat vooral in de laatste 5 jaar het wat achteruit is gegaan. Hoe kan het dat jullie 10 tot 7 jaar geleden wel de hele rassendeel vol hadden, met bij elk ras een paard en het vorig jaar maar met +-10 rassen moesten doen waarvan er maar 3 ofzo een paard bij hadden? Zo jammer!

Heb vorig jaar ook met een paar standhouders gesproken en stuk voor stuk zeiden ze hetzelfde, standplaats te duur en te weinig mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de mensport. (want Equirience)

Is het mogelijk om het terug te brengen naar het niveau van 7-8 jaar terug?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:39

Wat misschien ook leuk is; informatie over het trainen van een menpaard met hartslagmeter aangezien dit steeds vaker wordt gebruikt en je zo heel gericht kan trainen.

PaardenKoets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 14:37

@ Ania - er waren vorig jaar 26 stamboeken waarvan er 21 een paard of pony bij de stand hadden staan. 12 jaar geleden waren er 14 stamboeken.......
het zijn er ooit maximaal 32 geweest. Waarom sommige stamboeken niet aanwezig zijn laat ik in het midden

@Gilbey - hopen dat jullie het dit jaar voor elkaar krijgen en dan liefst ook nog een beetje op tijd zodat het ingepland kan worden :-)

@MelanieB - ik ben momenteel in overleg met de Scurry Driving Association om een NL-talige website op te zetten met alle informatie over scurry.
Er is wel belangstelling om scurry-clinics te geven, dus die gaan er zeer zeker komen

@romy_tessa: trainen met hartslagmeter is een interessant onderwerp. Het is echter pas echt interessant als het publiek mee kan kijken op groot scherm. Dat stuit op logistieke problemen en de kosten voor 1 clinic worden daarmee erg hoog. Maar we blijven hierover door en verder denken

@diverse mensen - er zijn in het verleden veel clinics geweest waarop ingeschreven kon worden. Juist omdat dat de herkenbaarheid bevordert. IJsbrand Chardon is natuurlijk een geweldige menner en grote showman, dus leuk om naar te kijken, maar niet leerzaam voor de gemiddelde menner. Toch?
Veel clinic-gevers geven echter de voorkeur aan werken met eigen leerlingen. Dit omdat de vreemde omgeving effect heeft op mens en paard en clinicgevers tevoren niet weten wie ze in de ring krijgen. Dan kunnen ze voor onplezierige verrassingen komen te staan

*Tenzij het gaat om een commercieel bedrijf dat niet als standhouder op het evenement aanwezig is, hoeft er niet betaald te worden voor het geven van een show of clinic.

*meer tijd per show: een half uur voor bijvoorbeeld een kür is te lang, dan is de piste te lang leeg. Indien een clinic-gever aangeeft meer tijd nodig te hebben om zijn/haar verhaal goed te vertellen, wordt die tijd ook gegeven, dit hangt dus af van de clinic-gever.

*draverij: de piste is 60 meter lang. We zijn al eens in overleg geweest hierover, maar tenzij in de vorm van een clinic is het niet te doen. En ook bij een clinic kan er niet voluit gegaan worden. Veiligheid toch echt voor alles

*zeskamp: zat indertijd heel slecht in elkaar. Met ingang van 2011 zijn er mensen die het toezicht houden op het verloop van het programma, wat is waar wanneer nodig. Want inderdaad, daar laten we steken vallen. En dat is heel zuur voor de betrokken mensen die vol enthousiasme en vrijwillig de ring betreden

*demo's zonder commentaar: helaas was er een enkel stamboek die geen letter tekst in had geleverd. Vaak gebeurt dit alsnog als ze de ring betreden, een enkele keer niet. Een speaker zonder tekst ........tsja, die heeft weinig te vertellen. We zullen ernaar streven om langer voor het evenement alle informatie compleet te hebben

*rassendefile: helemaal goed, we gaan de rassen 1 voor 1 binnen laten rijden met korte introductie

*standhuur: ik begrijp jullie commentaar. Een grote maar: het standgeld wordt zo laag mogelijk gehouden. De Brabanthallen is een erg dure accomodatie geworden sinds de nieuwbouw. Onze m2-tarieven behoren tot de allerlaagste van de Brabanthallen, juist omdat we het ook voor de kleinere bedrijven toegankelijk willen houden. Zzp'ers in bepaalde branches genieten dan ook nog eens een korting. Leuker kunnen we het (op dat vlak!!!) niet maken, wel streven we naar verbetering van het bereiken van en inhoudelijk aansluiten op de doelgroep.

*horeca: Brabanthallen heeft dit jaar wederom beterschap beloofd, helaas kunnen we op de horeca niet of nauwelijks invloed uitoefenen

Tot slot nog een vraag:
In hoeverre hebben jullie belangstelling voor lezingen/seminars en/of clinics over paard & gezondheid en/of fokkerij?
In het verleden hebben we lezingen georganiseerd maar daar was weinig animo voor. Waren de onderwerpen verkeerd, of is het fenomeen lezing te theoretisch?
En welke onderwerpen dan wel?

Mocht iemand graag reactie op zijn/haar bericht willen en dat in het bovenstaande niet vinden, dan graag even bericht. Reageer ik alsnog.

Bedankt weer!

Groet,
Marleen