[AR] Slee achter paard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Roosmarijn_

Re: Slee achter paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:26

Mijn paard heb ik vorig jaar ook voor de slee gehad. Hij vond het eerst doodeng, het idee dat er iets achter hem aan ging. Natuurlijk eerst droog geoefend, dat ging goed. Mijn vriendin heeft daarna toen geholpen. Door belonen en af en toe streng op de goede momenten ging het op een gegeven moment heel erg goed! :) Hij vond het toen zelf hardstikke stoer dat hij het gewoon deed geloof ik. :) We hebben iig heel veel lol gehad

Mijn tinker is dus niet aangespannen en bezit dus ook geen tuig. Ik heb het toen zo gedaan:
Afbeelding

Gispy is goed op de hulpen dus ik deed het gewoon met mijn stem.

Is zo'n zweng belangrijk? Opzich makkelijk te maken natuurlijk. :j
Even voor de duidelijkheid, ik doe het maar een paar keer, niet elke dag. ;)
Ik had wel steeds het probleem dat ik de longeerlijnen moest vastpakken omdat die op de grond gingen hangen in de bocht. Wordt dit opgelost met zo'n zweng?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:40

Ik wil ook !!! Helaas heb ik geen beleerd paardje meer waarmee dit zou kunnen :(

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:43

Naar mijn idee hoeft je paard niet (perfect) beleerd te zijn. ;) Met vertrouwen en geduld kom je heel ver heb ik vorig jaar bij Gipsy gezien. :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:05

Ik heb geen paard tot beschikking die vertrouwd genoeg is om dit ermee te gaan doen ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:07

Tsja, je hebt ook gewoon een lief paard dan Roosmarijn... ;)
Als je paard ervandoor gaat, of je krijgt een trap naar achter word je alles behalve blij. Ik zou je paard minimaal wel leren een band te trekken. En daar volledig mee vertrouwd zijn.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:01

Regenpier schreef:
Leuk topic dit!
Ik wil dit ook gaan doen in de winter, maar gaat dat ook lukken met een kwpn'er van 1.56? :o

Ik heb een kwpn van 1.77, als er sneeuw ligt wil ik het ook erg graag gaan proberen, volgens mij kan dat best.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:10

Voor de mensen met een sulky onder ons:
Afbeelding
Zo heb je iig ook nog een beetje rem dmv je broek

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:22

Melanie, wat is dat een gaaf ding! Waar zijn die verkrijgbaar? :)

En je hebt gelijk hoor, je paard moet wel een beetje braaf en rustig zijn en dat is Gipsy wel ja. :j En hij is ooit wel eens aangespanne geweest alleen is dat een keer gigantisch mis gegaan (hoorde ik achteraf).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:23

Horseshopinternational :)
Heb er een besteld, dus hopelijk past ie en dan zie ik wel.

En dat is idd zo, ik bedoel, mijn paard is heel braaf maar weet wel dat ik dat niet hoef te proberen, paardlief vind dingen achter m die ie niet (goed) kan zien eng. Denk dat dat een snel slee ritje word :')

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:28

Die van mij is ook niet betuigd, maar heb afgelopen jaar is het tweede jaar dat ik er een slee achter had gebonden. Ze was bekend met de dubbele longe en liep geregeld eens achter haar om haar zo de bak door te sturen. Toen het ging sneeuwen heb ik er een slee achter gebonden. Het eerste jaar deed ik het wel zo dat de slee niet aan het paard vast was. Het was wat ingewikkeld, maar als ik eraf viel dan bleef de slee bij mij. Ik had dus een (longeer)touw van het paard naar de slee in mijn ene hand en de in mijn andere hand de leidsels. Ging prima hoor. Het jaar daarna ben ik weer zo begonnen en daarna heb ik de slee vastgemaakt aan pony en ook dat ging prima. Het tweede jaar hadden we wel een half tuig te leen (borsttuig en schofstuk) en dat was genoeg om mee te sleeen.

Het eerste jaar alleen door de bak en het tweede jaar door de wei :j

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:37

Die van mij vond het ook eng hoor. :j Maar had assistentie en hij ging niet rennen gelukkig maar omdraaien zodat hij me weer kon zien, dus was wat minder 'gevaarlijk'.

Ik zie trouwens dat het een onderdeel is voor een sulky, helaas.. die bezit ik niet.

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:07

_Roosmarijn_ schreef:
Mijn paard heb ik vorig jaar ook voor de slee gehad. Hij vond het eerst doodeng, het idee dat er iets achter hem aan ging. Natuurlijk eerst droog geoefend, dat ging goed. Mijn vriendin heeft daarna toen geholpen. Door belonen en af en toe streng op de goede momenten ging het op een gegeven moment heel erg goed! :) Hij vond het toen zelf hardstikke stoer dat hij het gewoon deed geloof ik. :) We hebben iig heel veel lol gehad

Mijn tinker is dus niet aangespannen en bezit dus ook geen tuig. Ik heb het toen zo gedaan:
Afbeelding

Gispy is goed op de hulpen dus ik deed het gewoon met mijn stem.

Is zo'n zweng belangrijk? Opzich makkelijk te maken natuurlijk. :j
Even voor de duidelijkheid, ik doe het maar een paar keer, niet elke dag. ;)
Ik had wel steeds het probleem dat ik de longeerlijnen moest vastpakken omdat die op de grond gingen hangen in de bocht. Wordt dit opgelost met zo'n zweng?

wauw door jou weet ik dus precies hoe ik mijn probleem ga oplossen!
ik zat eerst heel erg met o ik heb geen geld voor een tuig en het is al december enzo...
maar als ik er gewoon een bondje onder doe (voor de borst) dan is het ook zo wel opgelost.
ga dit jaar wel gewoon zonder zweng doen, misschien volgend jaar wel dan, alle tijd om het te maken :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:09

voor degene die een paarde hebben die niet voor de kar loopt ga nu alvast droog oefenen.

Ik heb ook voor het slepen een borsttuig gekocht (was over en zat een klein schoonheidsfoutje op dus zeer goedkoop gekocht)

hier mijn slee ervaring
[ITP] Nu alleen nog de sneeuw

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:12

Mensen, zo moeilijk is een zweng niet, doe gewoon zoals evelli:

Evelli schreef:
In eider geval een goede zweng tussen de slee en het paard maken. Met veiligheidssluitingen :) lekker veilig :)

Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn zelfgemaakte zweng. Aan de karabijnhaken heb ik nog veiligheidssluitingen gemaakt die je in 1 ruk los kan trekken.
Dus strengen aan de veiligheidshaken en aan de andere kant een bandje/slee/sleep vastmaken.

Is voor je paard stuk comfortabeler, al helemaal als je niet met tuig gaat werken maar met lijnen.
Als je paard loopt/draaft/galopeert geeft dat bewegingen, een zweng 'zwaait' dan mee met de bewegingen, de slee niet en dat loopt niet heel erg comfortabel voor het paard. Zweng is niet voor niets uitgevonden, gebruik het :) Hierboven is niet moeilijk te maken :j

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:13

ik kan echt nergens alleen een borsttuig vinden? dan moet ik gelijk een heel tuig kopen van meer dan 100 euro... anders had ik dat ook wel gedaan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:13

Beetje bokt in de gaten houden, soms staat t er wel op. :j
Pas nog van iemand waar het tuig incompleet was en losse delen weg mochten, moet je even zoeken.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:15

ik ben gewoon naar de ruiterzaak gegaan en ernaar gevraag. Voor het mooie is hij iets te groot maar verder voldoet hij prima.

Z'n zweng zit er bij mij ook aan. Houtje met klipjes en alles zit weer vast.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:16

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:21

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:31

Wat een leuk idee paardje voor de slee.
Denk dat ik dat ook maar is even ga proberen deze winter.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:44

Vorig jaar heb ik het 3x gedaan, ga ik niet een heel tuig voor aanschaffen. ;) Tenzij ik het heel goedkoop kan krijgen.
Die zweng ga ik misschien wel maken, als kreeg ik ook een pb dat hem met zo'n kleine slee niet heel noodzakelijk is.

SonShine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:50

kan je ook een elastieke borststuk gebruiken of alleen zo'n borststuk dat echt bij een mentuig hoort?
Echt leuk om te sleeën met de sneeuw dit jaar! :D

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:54

Ik zou het nooit doen maar of het echt niet kan weet ik niet.
Maar naar mijn idee krijg je dan een beetje een katapult effect. :P En de manier waarop de druk verdeelt wordt is denk ook niet helemaal wat het moet zijn.

SonShine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:00

_Roosmarijn_ schreef:
Ik zou het nooit doen maar of het echt niet kan weet ik niet.
Maar naar mijn idee krijg je dan een beetje een katapult effect. :P En de manier waarop de druk verdeelt wordt is denk ook niet helemaal wat het moet zijn.

okeee bedankt =) nee dan doen we dat maar niet, veiligheid is het belangrijkst natuurlijk xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:03