[AR] is er vraag naar mini/shetlanderwagentjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:11

JoyCiej007 schreef:
Yvanka_ schreef:
Voor mijn mini van 80 cm ben ik opzoek naar een lichtgewicht wagentje met 4 wielen. Maar dan echt lichtgewicht. Ook bijna nergens te vinden om gigantisch duur. Dus ik denk dat er zeker wel vraag naar is.

Mijn vraag is dan inderdaad dus; waarom zou je dat uberhaupt wíllen? 80 cm. is wel érg mini, soms moet je dan dus gewoon kunnen accepteren dat je daar niet alles maar mee kan. Net als dat je er zelf bijv. niet op kan rijden. Neem een lichte sulky, en klaar is kees.
Voor de passagiers hoef je het niet te doen, dat kán qua gewicht gewoon niet met zo'n kleintje.

Oh dat kan ik best hoor, accepteren dat ik er niet op kan rijden. Heb hier nog nooit een seconde aan gedacht. :Y)
Ik heb hem nu voor een sulky lopen en trekt dit met gemak. Ik zit er altijd alleen op, en met mijn 52 kilo kan die dat mákkelijk trekken. Alleen zit het voor de menner niet echt optimaal omdat het hobbelt en daarom zou een lichtgewicht wagentje met 4 wielen een uitkomst zijn voor een mini van 80 cm. En dan denk ik aan een opbouw look-a-like sulky met 4 wielen, alleen met lichter materiaal.

Nogmaals de sulky hangt prima achter mijn mini, alleen zou het voor de menner wat comfortabeler zijn.

Is niet zo gek toch?

Dennis

Re: is er vraag naar mini/shetlanderwagentjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:45

Als je naar een HCA kijk, die zitten echt super voor de menner!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:18

als de sulky goed in balans is zijn ze comfortabel.

ja ze staan op marktplaats vermeld ik zoek altijd op sulky en dan kom je ze wel tegen succes geloof in drente en friesland zijn er te koop

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:26

Een goede sulky is comfortabel voor zowel pony als menner, kost alleen een stukkie meer. Maar dat hebben de meesten er dan weer niet voor over ;) En alsnog is een HCA toch echt wel redelijk betaalbaar, helemaal als je de prijs/kwaliteitverhouding bekijkt.
Op een gegeven moment moet je dan gewoon keuze's maken; én licht én comfort voor menner én fijn voor de pony én veilig/stevig/degelijk en dan tenslotte ook nog eens voor een leuk prijsje......... dat wordt dan gewoon inleveren op 1 of meerdere aspecten....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:24

wat ik jammer vind van de hca is dat ze niet voor verschillende maten pony's te gebruiken zijn,wat ik weer fijn vind van de caveletti en de oxer.
JoyCiej007 schreef:
Een goede sulky is comfortabel voor zowel pony als menner, kost alleen een stukkie meer. Maar dat hebben de meesten er dan weer niet voor over ;) En alsnog is een HCA toch echt wel redelijk betaalbaar, helemaal als je de prijs/kwaliteitverhouding bekijkt.
Op een gegeven moment moet je dan gewoon keuze's maken; én licht én comfort voor menner én fijn voor de pony én veilig/stevig/degelijk en dan tenslotte ook nog eens voor een leuk prijsje......... dat wordt dan gewoon inleveren op 1 of meerdere aspecten....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:37

Hoe bedoel je Keona? HCA is best voor verschillende maten, maar niet te extreem, maar da's idem met caveletti en oxer. ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:48

ik ging er in ieder geval van uit om dat je de bomen niet kunt verstellen bij de hca,bij de cavelleti en oxer wel.ik ga een oxer kopen omdat deze verstelbaar is van 115cm tot 160cm,omdat ik pony's en paardjes heb die hier in deze maat vallen, en de cavelletti tot 75cm tot 115cm.denk dat de hca niet zo erg verstelbaar zal zijn.
MelanieB schreef:
Hoe bedoel je Keona? HCA is best voor verschillende maten, maar niet te extreem, maar da's idem met caveletti en oxer. ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:21

Ik denk dat dat best te maken valt hoor bij HCA. Of misschien een hca sulky eigenaar die dat heeft?
Maar echt zo geschikt voor 75cm is de cavaletti ook weer niet.. :+

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:48

een HCA is juist heel goed verstelbaar. rekje/voetsteunen, lamoen, zitje, vering. zo'n beetje alles wat er op zit is te verstellen.

al is het verschil van een stokmaat van 75 tot 115 wel erg groot. ik denk ook niet dat dit in de praktijk haalbaar is met een caveletti.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:08

Nee idd Elien, 75 is wel erg klein voor de cavaletti, die van mij is 85/86 en echt veel kleiner past niet lekker.
En 115 is wel weer erg groot... had er toen een van 1.10 voor lopen en vond dat al vrij groot.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:30

Keona; Andries van HCA wordt niet voor niets de 'Wilie-Wortel' onder de wagenbouwers genoemd, hij heeft voor alles wel een oplossing. Zitten er geen verstelbare bomen op? Dan maakt-ie dat toch, verzint'ie wel weer iets op. Bedoel je trouwens in lengte verstelbaar of het bevestigingspunt van het lamoen, dus in de hoogte?

Ik heb dus een marathonwagen achter een shet van ong. 1m. hangen en achter een Welsh A van tussen de 1.15-1.20m.
En dat kan op zich prima, maar kleiner had de shet niet moeten zijn en veel groter had de Welsh niet moeten zijn.
Achter de Welsh:
https://lh4.googleusercontent.com/-7UHs ... G_4052.JPG
Achter de Shet:
https://lh3.googleusercontent.com/-o_XJ ... 525204.jpg
Met zo'n groot verschil als waar jij over praat, is eigenlijk gewoon niet te doen, voor een sulky al helemaal niet....

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:32

JoyCiej007 schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens ;) En ik heb het er ook wel voor over, en er komt ook echt nog een leuk 4-wielig lichtgewicht wagentje, als ik het bij elkaar gespaard heb. Tot die tijd doen wij het lekker met de sulky.

Maar haar vraag is of er vraag naar (mini) wagentjes is, dus daar antwoord ik op, waar ik interesse in zou hebben :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:42

oke,dat is wel fijn om te horen,maar ik vind het juist fijn dat ze zo goed vertelbaar zijn en dan ook aan te passen zijn voor verschillende pony's ik heb er zelf ervaring mee gehad en ik vond het erg fijn en het werkte ook
JoyCiej007 schreef:
Keona; Andries van HCA wordt niet voor niets de 'Wilie-Wortel' onder de wagenbouwers genoemd, hij heeft voor alles wel een oplossing. Zitten er geen verstelbare bomen op? Dan maakt-ie dat toch, verzint'ie wel weer iets op. Bedoel je trouwens in lengte verstelbaar of het bevestigingspunt van het lamoen, dus in de hoogte?

Ik heb dus een marathonwagen achter een shet van ong. 1m. hangen en achter een Welsh A van tussen de 1.15-1.20m.
En dat kan op zich prima, maar kleiner had de shet niet moeten zijn en veel groter had de Welsh niet moeten zijn.
Achter de Welsh:
https://lh4.googleusercontent.com/-7UHs ... G_4052.JPG
Achter de Shet:
https://lh3.googleusercontent.com/-o_XJ ... 525204.jpg
Met zo'n groot verschil als waar jij over praat, is eigenlijk gewoon niet te doen, voor een sulky al helemaal niet....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:52

Goed verstelbaar en voor verschillende pony's is idd ook fijn, maar dat kan gewoon maar tot een bepaalde mate........ want neem aan dat je voor beiden iets passends wil.

Als je dan nóg meer wil kunnen verstellen, dan moet je inleveren op de éne, of op de andere pony. Had voor m'n shet een kleinere wagen kunnen hebben, maar daar past de Welsh weer niet goed genoeg voor. Grotere wagen voor de Welsh, past de shet eigenlijk weer niet goed genoeg voor.
Daarom; verstellen is echt wel mogelijk, maar niet zo'n heel groot verschil.

Kijk als jij gewoon bijv. een tinker van 1.55 hebt en een KWPN'er van 1.75 dan kunnen die meestal in principe gewoon voor dezelfde wagen; is wel ruim 20 cm. verschil maar in verhouding (op zo'n stokmaat) is dat verschil kleiner dan tussen een shet van 80 cm. en een shet van 1m. dat is namelijk in verhouding wél een heel groot verschil.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:17

a maar ik heb geen shet ik moet ook voor een oxer gaan,dus maatje groter.ik heb ook een 4 wielige wagen hoor.en voor de pony van 130cm is de oxer zeker goed,wil enkel een pony beleren van 115cm met de oxer en dit kan,want ken mensen die a'tjes hebben met een oxer.dus enkel voor het beleren en dan voor de 4 wieler.ook wil ik de oxer over 3 jaar gebruiken voor onze merrie van 150cm te beleren,en dan krijgt zij een passende 4wieler.dus de sulky is eigenlijk voor de pony van 130cm en daar is die prima voor.heb voor mijn shet (is nu bij een vriend)een cavelleti gehad en vond ze mega fijn niks op aan te merken,heb toen eens mijn pony van 130cm er voor gehad maar daar is die echt te klein voor(maar staat ook in hun tekst op de site dat hij eigenlijk tot 115cm was).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:25

keona schreef:
a maar ik heb geen shet ik moet ook voor een oxer gaan,dus maatje groter.ik heb ook een 4 wielige wagen hoor.en voor de pony van 130cm is de oxer zeker goed,wil enkel een pony beleren van 115cm met de oxer en dit kan,want ken mensen die a'tjes hebben met een oxer.dus enkel voor het beleren en dan voor de 4 wieler.ook wil ik de oxer over 3 jaar gebruiken voor onze merrie van 150cm te beleren,en dan krijgt zij een passende 4wieler.dus de sulky is eigenlijk voor de pony van 130cm en daar is die prima voor.heb voor mijn shet (is nu bij een vriend)een cavelleti gehad en vond ze mega fijn niks op aan te merken,heb toen eens mijn pony van 130cm er voor gehad maar daar is die echt te klein voor(maar staat ook in hun tekst op de site dat hij eigenlijk tot 115cm was).

Niet l*llig bedoeld hoor maar vind dit altijd zo grappig om te zien, zo'n redenering.... :') 'kijk maar het kan, want iemand anders heeft het ook'. Dat zegt op zichzelf natuurlijk helemaal niets. Ken ook mensen die hun paard gerust een week lang in de winter niet bijvoeren en 1x per week de waterbak een keer ijsvrij maken. Wil niet zeggen dat dat dan ook goed is voor het paard ;)
De oxer heb ik volgens mij nooit in 't echt gezien, heb er ook geen pony van 1.15cm. voor gezien dus dat weet ik verder niet, lijkt me opzich wel kunnen.

Maar voor diezelfde sulky een paard van 1.50 te zetten, en dan ook nog wel beleren....... :n gaat 'm denk ik toch écht niet worden. Juist met beleren is het belangrijk dat alles goed past e.d. en iets wat voor een pony van 1.15 past kan niet passen voor een paard van 1.50 :n
Dan zal hij ook totaal uit balans/evenwicht zijn.....
Edit: zie dat ze op de site de oxer verkopen als 'geschikt vanaf stokmaat 1.15 tot 1.70m.'. Vind dat wel behoorlijk apart...... wil dan wel eens een 1.50 of zelfs 1.70 paard voor zo'n sulky zien, lijkt mij gewoon niet te kunnen....

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:43

JoyCiej007 schreef:
Edit: zie dat ze op de site de oxer verkopen als 'geschikt vanaf stokmaat 1.15 tot 1.70m.'. Vind dat wel behoorlijk apart...... wil dan wel eens een 1.50 of zelfs 1.70 paard voor zo'n sulky zien, lijkt mij gewoon niet te kunnen....

Ik vermoed dat het dan hetzelfde model is maar in grotere maten... lijkt me anders inderdaad niet kunnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:52

Thomas5 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ik vermoed dat het dan hetzelfde model is maar in grotere maten... lijkt me anders inderdaad niet kunnen.

:n kijk maar op de site, je kan hem niet in andere maten verkrijgen, gewoon 'de sulky oxer' bestellen, niets qua maten verder. Wel hebben ze dit er bij staan:
Citaat:
Een in hoogte verstelbaar lamoen! Iets waar iedereen blij mee zal zijn; Het lamoen is nu nóg beter op uw dier aan te passen! U heeft 5 verstelmogelijkheden waardoor het stokmaat bereik van beide Sulkys enorm wordt vergroot.

Het bevestigingspunt v/d wagen aan het lamoen is dus blijkbaar in hoogte verstelbaar.
Heeeel apart.

Ik wil dan nu wel heel erg graag foto's en liefst ook filmpjes zien van een paard van 1.70m. voor die sulky...... :=
Ze bedenken met die sulky's namelijk wel meer; 't is niet voor niets dat het nu allemaal verbeterd is, want die vorige versies waren gewoon écht 3x niks, dat sloeg nergens op.
Net als overigens dat systeem om met zo'n sulky cavaletti 2span te gaan rijden, als je naar die constructie kijkt vraag je je ook af waar ze mee bezig zijn....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:21

JoyCiej007 schreef:
Het bevestigingspunt v/d wagen aan het lamoen is dus blijkbaar in hoogte verstelbaar.
Heeeel apart.

En toch is dat heel fijn, zo kun je m net even wat beter in evenwicht krijgen :j

En nee, een sulky voor een van 1.15 en voor 1.70... :n Kan gewoon niet fijn zijn, ook qua evenwicht ed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:02

MelanieB schreef:
JoyCiej007 schreef:
Heeeel apart.

En toch is dat heel fijn, zo kun je m net even wat beter in evenwicht krijgen :j

En nee, een sulky voor een van 1.15 en voor 1.70... :n Kan gewoon niet fijn zijn, ook qua evenwicht ed.

Oh ja, dat zal best hoor, ook qua evenwicht en balans, zo bedoelde ik het ook niet.
Maar ik bedoel dus idd meer; dan kan je er wel een in hoogte verstelbaar lamoen op zetten, maar dan kan dat er imo nog steeds niet voor zorgen dat één en dezelfde sulky geschikt is voor zo'n groot hoogteverschil als tussen 1.15 en 1.70 ....

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:07

Ik denk dat je bij de 170 ook niet boven je paard uit kan kijken... Ik heb wel eens een shet voor die sulky gezien, en dat zeg er nog best goed uit. Natuurlijk wel een grote shet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:10

Zou dit een oxer zijn?

Wordt nl. verkocht als 'shetlandsulky' maar er zou beter een B pony, misschien zelfs C voor kunnen lopen; voor een shet issie toch echt net wat te groot, tenminste; op de foto:
[EA-TK-AP] Shetlander Sulky + tuig & zadel

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:12

Ja dat is een oxer :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:55

oxer is tot 160cm,de nieuwe sulky van hun is tot 170cm courbette geloof ik heet die.
en een domme redenering van water 1x in de week vrij maken en zo,ik heb ervaring met mennen,de sulky is dus voor een pony van 130cm en als ik ga beleren zal ook eerst gekeken worden of het past,je doet altijd dramatische zeg.echt bok.ik ga heus niet zo maar wat aan prutsen dus ben maar niet bang.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:28

keona schreef:
oxer is tot 160cm,de nieuwe sulky van hun is tot 170cm courbette geloof ik heet die.
en een domme redenering van water 1x in de week vrij maken en zo,ik heb ervaring met mennen,de sulky is dus voor een pony van 130cm en als ik ga beleren zal ook eerst gekeken worden of het past,je doet altijd dramatische zeg.echt bok.ik ga heus niet zo maar wat aan prutsen dus ben maar niet bang.

Ik doe helemaal niet dramatisch, het was ook niet persoonlijk naar jou bedoeld, maar alleen om aan te geven dat die redenering gewoon niet klopt 'het kan, want vrienden van mij hebben dat ook'. Dat zegt natuurlijk niets.
Daar ging het mij om, niet persé om het passen van die sulky maar dus echt om de redenering. Maar jammer als je dat dus niet snapt ;)