[AR] Is dit goed tuig en een goede (beginners) wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Re: Is dit goed tuig en een goede (beginners) wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:51

Hahaha Joyce dat heb je goed de gele stiksels vind ik niet mooi.
Tuig is denk ik dan maar van de baan (helaas) hoop dat ik het over jaar nog een keer ergens tegen kom :+ voor erbij (A) Twijfel over een sulky of 4 wieler is er nog wel steeds :+

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:57

Ik vind het er uit zien als een fijn wagentje :) maar heb er nog nooit mee gereden, dus kan er weinig over zeggen.
Tuig ziet er iig goed uit vind ik. Ik heb iets soortgelijks ;) Het wagentje dat ik heb is een sulky/tweewieler en daar ben ik heel tevreden mee. Ik moet wel zeggen dat het in het begin wel een geklooi was om de juiste balans te vinden en om alles goed af te stellen zodat je pony er fijn voor kan lopen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:58

Iney schreef:
Hahaha Joyce dat heb je goed de gele stiksels vind ik niet mooi.
Tuig is denk ik dan maar van de baan (helaas) hoop dat ik het over jaar nog een keer ergens tegen kom :+ voor erbij (A) Twijfel over een sulky of 4 wieler is er nog wel steeds :+

1 oplossing;
bellen met de verkoper van de kar of je vrijblijvend mag komen kijken. Staat trouwens ook bij dat er een tuig bij te koop is. Misschien is dat ook wel wat voor je ;)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:04

Nou als ik mag komen kijken wil ik zwz een rondje ermee rijden over asvalt en zand maar er zit geen rem op dat vind ik een nadeeltje. Tuig is geen optie het is zwart.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:41

joyciej007 ik heb het clever nu 2de hands over genomen en ik kan er niks over opmerken,maar ik wist dat clever niet meer te krijgen was en het jolly zou zijn geworden(maar hoor nu dat jolly niks is van jou).
hoe kan dit dan want hun zouden clever toch overnemen,dan zou de kwaliteit toch eigenlijk niet achter uit mogen gaan(normaal ga je verbeteren).maar ideal en clever kan ik aan raden,over jjolly wist ik verder niks en ook geen ervaring mee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:28

keona schreef:
joyciej007 ik heb het clever nu 2de hands over genomen en ik kan er niks over opmerken,maar ik wist dat clever niet meer te krijgen was en het jolly zou zijn geworden(maar hoor nu dat jolly niks is van jou).
hoe kan dit dan want hun zouden clever toch overnemen,dan zou de kwaliteit toch eigenlijk niet achter uit mogen gaan(normaal ga je verbeteren).maar ideal en clever kan ik aan raden,over jjolly wist ik verder niks en ook geen ervaring mee.

Tsja......... volgens Jolly zelf zou de enige verandering zijn, dat er Jolly merknaam-plaatjes op het tuig kwamen ipv. Clever merkplaatjes.
Ik zou zeggen; lees het topic over de Jolly tuigen eens door, niemand begrijpt het namelijk......

De 'oude' dus échte Clevertuigen zijn zeker aan te raden, maarja, zie daar nog maar eens aan te komen.....

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:30

Zet er een leuke tweezits achter ;)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 19:41

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:12

Dan zou ik, voor dat geld........ toch echt de HCA aanschaffen
http://hcakoetsen.nl/sulky.aspx
:)

Meestal koopt men die zwarte shetsulky's omdat ze vrij goedkoop zijn, maar als jij die nieuwe editie wil en bereid bent om dat geld er aan uit te geven, kan je imo dat geld beter uitgeven aan een HCA (en even contact opnemen met Andries over je wensen).

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:24

De hca sulky is een eenzits en wil toch wel minimaal 1 iemand mee kunnen nemen. De 2 zits is een stuk duurder.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:27

jecco_ellen schreef:
Hca maakt ook hele leuke 2 zitters
hier de mijne.
Ik ben ook beginner en begin en eindig ook met deze, zit super.
Het tuig wat je laat zien had ik volgens mij ook, die had ik bij het karretje gekregen.
Maar die scheurde al bij het hoofdstel, had ook al een nieuwe besteld van ideal (een kunststof)
dit is mijn nieuwe outfit.
Afbeelding

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:32

Klopt Elien, maar die is dan ook wel stukie duurder :o

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:43

Niet overdreven veel duurder, ik heb er ook een. Rond 750-800 euro of zo, voor exacte prijs kan je Andries even bellen

Ik heb een tweedehands 1 zitter laten aanpassen, daarom weet ik de nieuwprijs niet exact ;)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:54

Als ik mocht kiezen zou ik dan toch ook echt voor de Hca gaan :j
Die kunnen wel een stootje hebben, en persoonlijk vind ik ze fijner zitten.
Heb destijds ook de twijfel tussen beide gehad en uiteindelijk voor de Hca gegaan en tot op heden ben ik er nog blij om.

edit : heb een 1 zitter.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 22:12

Oke, maar mijn punt is dat ik wel een bepaald budget heb om mee te beginnen. En ik wil niet meer dan 550 aan een wagen uitgeven dat was echt me max aangezien het tuig ookal 80 euro meer is geworden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:19

Dan zou ik gewoon nog heel even doorsparen eerlijk gezegd :o

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 22:25

Dat zou mischien wel kunnen omdat ik in nov het tuig ga aanschaffen en dan ook daar veel me wil oefenen en pas als die er klaar voor is er een wagen achter en mischien duurt dat wel even. Best slim idee eigenlijk dat ik er zelf niet op ben gekomen :o Ik ga iig het tuig kopen wat Joyce me aangeraden heeft, daar ben ik uit.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:28

dat is misschien idd verstandiger.
Vaak voordat je ze er eenmaal voor hebt ben je vaak al even verder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:36

Happinez schreef:
Dan zou ik gewoon nog heel even doorsparen eerlijk gezegd :o

:j Helemaal te begrijpen dat je met een bepaald budget zit, maar het scheelt in verhouding erg weinig (niet een paar honderd of zelfs duizend euro) en het zou gewoon zonde zijn als je dan iets koopt wat het nét niet is.

Voorbeeldje: ik wilde een marathonwagen kopen. Had een boel eisen en veel twijfels. Had m'n budget gesteld op 2000 euro, nieuwe wagens voor dat budget, kwam ik al snel achter, waren het nét niet helemaal. Leuk, met al die bankjes achterop etc. maar wat moet ik er mee? Er gaat toch bijna nooit iemand mee en m'n groom heeft niet zoveel ruimte nodig :') Ik wilde graag een bokkussen in 't midden, heerlijke vering, etc. etc. Ik wilde eigenlijk gewoon dezelfde wagen als Elien, want daar wist ik van dat die héerlijk reed en voor de groom ook erg fijn was.
2dehands waren die in die maat nauwelijks te verkrijgen; óf flink boven m'n budget (en te zwaar) of soms echt in vréselijke kleuren.

Uiteindelijk........ ruim 1500 euro bovenop m'n budget gedaan, nadat ik met een dealer had gepraat die eigenlijk dé perfecte wagen voor mij had. Naar eigen wens samen te stellen, dus ook de kleuren, en precies hetzelfde type als Elien, alleen dan de iets nieuwere versie.
Hoewel me dat dus al met al een flinke duit heeft gekost, ben ik nog steeds héeeel erg blij dat ik toen die keuze heb gemaakt. Anders had ik gezeten met iets wat het nét niet was.

Iney schreef:
Dat zou mischien wel kunnen omdat ik in nov het tuig ga aanschaffen en dan ook daar veel me wil oefenen en pas als die er klaar voor is er een wagen achter en mischien duurt dat wel even. Best slim idee eigenlijk dat ik er zelf niet op ben gekomen :o Ik ga iig het tuig kopen wat Joyce me aangeraden heeft, daar ben ik uit.

_/-\o_ Goed plan! Aangezien het maar om een vrij klein bedrag gaat (in verhouding al helemaal) zou ik liever dan misschien even (een paar maandjes?) wachten, ipv. overhaast vanalles kopen, want daar ga je dan echt spijt van krijgen. En aangezien je toch al zo op kleur bent :P kan je dan ook helemaal de kleurstellingen v/d sulky bepalen en alles naar eigen wens aanpassen.
Daarnaast zijn de HCA sulky's 2dehands érg gewild, dus mocht je hem ooit nog kwijt willen/moeten, ben je hem zo kwijt voor een leuk bedrag.
Daar heb ik met de koop van mijn marathonwagen ook aan gedacht; het zijn geen extreme kleuren en het is een héle goede wagen voor een mooie prijs in een gewilde maat, die raak ik zo kwijt als ik hem te koop zou zetten.
En ondertussen kan je dan al mooi met Andries dingen overleggen en mogelijkheden bekijken, hij voorziet je graag van goed advies. Ik zou wel even vragen tot wanneer die jubileumprijzen nog geldig zijn, aangezien ze nu natuurlijk met korting worden verkocht. Maar in overleg is vaak veel mogelijk met hem.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:39

__Suzanne__ schreef:
Niet overdreven veel duurder, ik heb er ook een. Rond 750-800 euro of zo, voor exacte prijs kan je Andries even bellen

Ik heb een tweedehands 1 zitter laten aanpassen, daarom weet ik de nieuwprijs niet exact ;)

En wie weet, zijn ze nu tijdelijk nog wel iets goedkoper, vanwege die mooie jubileumactie...... :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:46

ik zelf heb voor mijn shet een gewone normale sulky cavelleti gehad,en ik moet zeggen heb hier heel veel plezier aan geha ook ben ik hier gewoon mee in bos en onverhard geweest,ik kan er dus echt niks slechts over zeggen.over de hca heb ik veel goede dingen gehoord,maar zelf vind ik ze dus niet mooi en toch zijn ze ook weer 300,- duurder dan een cavelleti sport en zelfs 450,- duurder dan de normale cavelleti.als ik dan zo veel geld moest uit geven aan een sulky dan zou ik ook een mooie willen bv die vansnoys die zijn dan 1250,- maar dan heb ik liever wee zo een.maar dat is natuurlijk weer smaken verschil.ik zou gewoon met de cavelleti beginnen niks mis mee ook niet als je ruig terrein rijd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:54

keona schreef:
ik zelf heb voor mijn shet een gewone normale sulky cavelleti gehad,en ik moet zeggen heb hier heel veel plezier aan geha ook ben ik hier gewoon mee in bos en onverhard geweest,ik kan er dus echt niks slechts over zeggen.over de hca heb ik veel goede dingen gehoord,maar zelf vind ik ze dus niet mooi en toch zijn ze ook weer 300,- duurder dan een cavelleti sport en zelfs 450,- duurder dan de normale cavelleti.als ik dan zo veel geld moest uit geven aan een sulky dan zou ik ook een mooie willen bv die vansnoys die zijn dan 1250,- maar dan heb ik liever wee zo een.maar dat is natuurlijk weer smaken verschil.ik zou gewoon met de cavelleti beginnen niks mis mee ook niet als je ruig terrein rijd.

:= dat laatste valt nog wel te betwijfelen, volgens sommige ervaringen. Heb 1x zo'n sulky 'in het echt' gezien nadat hij (redelijk zacht nog) was omgeklapt, omdat er 1 persoon op zat, met 1 wiel door een kuiltje ging en vervolgens was het evenwicht ineens compleet weg. Kan je vertellen, er was geen stang of buis meer recht van dat ding, zat werkelijk helemaal in de kreukels. :oo
En vind de 'oude versies' van de Cavaletti eigenlijk slecht over nagedacht; het lamoen is veel te lang en veel te smal, de zweng zit te hoog en de bevestiging van de strengen aan de zweng is ook apart, daarnaast zijn ze érg moeilijk goed uit te balanceren en in evenwicht te hangen, iets wat imo toch wel het meest belangrijke van een sulky is.

Toen ik voor 't eerst op een HCA plaats nam vond ik het doodeng, maar die zijn zó stevig, robuust en goed in evenwicht, daar moet je echt wel héle rare dingen mee uithalen wil je daar mee omgaan. Ook erg fijn geveerd en heel fijn in balans te brengen.

Dit is overigens niet om af te kraken hoor, die Cavaletti's/pirouettes zijn tegenwoordig wel iets verbeterd, maar bijv. die 2span versie slaat technisch gezien kant noch wal :n

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:11

Cavaletti heb ik enkel ooit eens een simpel rondje mee gereden, maar alleen de uitstraling ziet er al chinees uit. :o ( en materiaal toen ik het in handen had, was overigens oudere versie )

Door advies van andere Hca gebruikers ben ik toch voor de Hca gegaan en heb nu 2 keer een geintje ermee gehad.
1 keer de sloot op de bodem bekeken, Hca was helemaal heel erna :j
En pas paar weken geleden, een niet al te zachte klapper tegen de boom gemaakt waarna enkel mijn linkerlamoen verbogen was.
De sulky is verder nog helemaal in tackt en is ook niet omgeklapt.
Ik ben persoonlijk heel blij geweest dat ik deze wagen had, want ik durf bijna zeker te zeggen dat de cavaletti ( zo'n versie die ik heb geprobeerd ) veel verder in elkaar had gezeten, incl. mezelf wat nu niet het geval was.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten, maar als je al veel uitgeeft .. ja dan zou ik liever nog iets bijleggen dat ik zeker weet dat het goed en veilig is.
Zeker met een jonge onervaren pony ervoor :j

Er zullen ook vast nog wel goede wagentjes in omloop zijn, alleen daar heb ik geen ervaring mee.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:17

Waarom adviseert niemand een 4- wieler? Zijn dat slechte wagens?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:26

nee, absoluut niet. maar het is heel moeilijk om een goed wagentje te vinden voor het budget van de Ts'er.
dan kom je in een hele andere prijsklasse.