[AR] Hoe zijn jullie begonnen met het mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marrigje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:24

Ik ben begonnen bij een vriendin met huifkartochten als groom!!! Later ging ik zelf mennen en vond ik het wijs dat ik mijn mendiploma ging halen zodat ik goed leerde inspannen en de regels in het verkeer. Later ook nog mijn 2 span gehaald! Ook gewoon omdat ik het leuk vond maar vooral dat ik dan zeker wist dat ik het goed deed.Verder opzoek gegaan naar iemand die zocht naar een groom en die gevonden in Sandrina. Ik geef nu haar groom weer les. Onder de man/vrouw dan.

Sandrina

Re: Hoe zijn jullie begonnen met het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:46

En die mens ben ik dan haha.
Marrigje: we moeten gauw weer eens een men-afspraak maken, vind je niet?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:04

Er was altijd al interesse, maar ben mijn menbewijs gaan halen onder invloed van mijn vriend die al jaren ment.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:16

Adil schreef:
Er was altijd al interesse, maar ben mijn menbewijs gaan halen onder invloed van mijn vriend die al jaren ment.

Zit er nou nog veel verschil in als je in Duitsland ment of hier? Of weet je dat niet?
Gaan jullie nu samen op de kar/koets?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 01:03

Sandrina schreef:
Adil schreef:

Zit er nou nog veel verschil in als je in Duitsland ment of hier? Of weet je dat niet?
Gaan jullie nu samen op de kar/koets?

Weet niet of er veel verschil tussen zit. Ik weet dat je in Duitsland meer diploma's/bewijzen moet/kunt halen als je bijvoorbeeld met een "bijzonder"span (denk aan vierspan) wilt gaan mennen. Ook zijn die nodig voor toelating op wedstrijd.

Ik moest eerst een "Basispas Paardenkunde" halen voordat ik mijn menbewijs mocht doen. Goede zaak, ook leerzaam. Heb toen een bewijs voor een- tweespan gedaan, meer hoef ik niet.

Een vriendin van mij heeft meegedaan, was toen nog geen 18, zij mocht bijvoorbeeld tot aan haar achttiende niet alleen met een paard op straat maar dan moest een volwassene (met aantoonbare kennis) mee.

En ja, we mennen en rijden nu samen. Erg makkelijk, want we kunnen nu samen voor andere mensen ook paarden klaar maken voor de koets en inrijden, we zijn inmiddels een goed team en hebben al behoorlijk wat paarden opgeleid :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:13

Adil: 'Deutsche Gründlichkeit' dus voor je je menbewijs mag halen een cursus 'paardkunde' Prima zulke regels en als dat dan ook nog gehandhaaft wordt, is alles in orde.
En je mag dan meteen mensen opleiden? Leuk lijkt me dat. Ik zie het mezelf niet doen met alleen mijn menbewijs.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:31

Sandrina schreef:
Adil: 'Deutsche Gründlichkeit' dus voor je je menbewijs mag halen een cursus 'paardkunde' Prima zulke regels en als dat dan ook nog gehandhaaft wordt, is alles in orde.
En je mag dan meteen mensen opleiden? Leuk lijkt me dat. Ik zie het mezelf niet doen met alleen mijn menbewijs.

Nee, dat mag niet, daarvoor zijn dan ook weer papieren te halen.

En reken maar dat die regels gehandhaafd moeten worden, anders kun je geen examen aanvragen bij de FN (als je dus niet zo'n Basispas Paardenkunde hebt) en krijg je dus ook geen pasje met daarop alle gegevens, wat je gehaald hebt en wanneer etc. Een soort rijbewijs dus. :j

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:25

Gedegen dus als ik jou zo lees/hoor. Komen hopenlijk minder ongelukken van.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:36

Mijn fjordenmerrie stond bij de hengst, de hengstenhouder is een goede kennis van me. Toen ik daar op een avond was vroeg hij of mijn fjord ook voor de kar kon, waarop ik antwoorde dat ik dat niet wist. 'Nou dan gaan we dat even proberen'. Hij beleert ook een hoop fjorden voor de wagen, dus ervaring zat.
Fjord liep braaf weg met de kar en dus vaker aangespannen en toen kreeg ik de leidsels in handen. Smaakte naar meer en de hengstenhouder heeft me toen aangeraden om te gaan lessen en mijn koetsiersbewijs te gaan halen, dus heb ik dat gedaan en zo ben ik begonnen..

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:45

Mijn vriend en ik hebben twee friese paarden. De bedoeling is om de jongste (nu 2) tzt ook voor de wagen de beleren. Wij hebben beide 0,0 ervaring met mennen. We dachten om deze winter eerst eens wat lessen op een manege te nemen om te zien of we het echt leuk vinden. En dan hopelijk over een poos met ons eigen friesje aan de gang.
Weten jullie nog adressen voor menles in het noorden van het land?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:05

Rond 1992 heb ik mijn mendiploma gehaald. Daarna niets meer mee gedaan, maar een half jaar geleden is mijn merrie naar een menstal verhuisd om te beleren voor de wagen.
Tuig had ik al, hoewel ik niet wist of het zou passen; een wagen nog niet.
De eerste tijd hebben de beleerders een eigen tweewieler gebruikt, daarna één van hun vierwielers (ik gaf aan dat ik op zoek zou gaan naar een vierwieler, vandaar de switch).

Ondertussen ben ik de menlessen weer gaan oppakken met hun eigen ervaren paarden, en na een aantal maanden waren we zover dat ik nu menles heb met mijn eigen merrie en mijn eigen wagen *\o/* .

Ik ben trouwens benieuwd naar een update van TS :j !

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:53

Ik wil nu ook beginnen, maar ik weet ook niet hoe. Ik loop nu met mijn E-pony aan de lange lijnen om haar wat minder 'dronken' te laten zijn en om haar te laten wennen dat ik achter haar loop en niet voor haar. Dat had ze binnen 10 minuten door. Ik heb geen menbewijs, geen kar en geen tuig, dus ik ben nu bezig met longeerlijnen en een longeersingen.. :o , het gaat best...

Van de winter wil ik er graag een sleetje achter hangen, kijken hoe dat gaat. Als dat nou ook goed gaat, koop ik ooit misschien nog een karretje met tuig. Leuke oplossing als je te groot voor je pony word *D

Succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:23

Om een sleetje achter je pony te kunnen hangen is het wel beter om goede spullen te hebben, dus o.a. een borsttuig om de slede aan vast te kunnen maken, anders trekt je pony het niet op de juiste manier.
Kan je niet iemand in de buurt vinden die ervaring heeft met het beleren van paarden/pony's voor de wagen?

EYSCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:55

Ik ben begonnen via de menners bij ons op de manege.
Allereerst heb ik geholpen bij een 4 span. Dus het groomen van het 4 span tijdens wedstrijden maar ook de paarden trainen enz. Zelf mocht ik toen ook af en toe mennen..

Later via school heb ik met 1 span mn koetsiersbewijs gehaald maar verder doe ik er op het moment niets mee ! wel jammer,, maar wil het ooit wel weer oppakken..

Succes met het mennen!:)

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:25

Op sommige stallen kan je je koetsiersbewijs halen zonder je eigen span. Je kan dan eerst leren/voelen met een span wat alles kan voordat je zelf aan het werk gaat.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:25

Ik heb ook mijn koetsiersbewijs gehaald zonder eigen aanspanning.