[AR] Welk tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:28

Wat fijn dat je shet weer beter is!
Je hebt goed gekozen vind ik, héél knap om te zien....ik vind het een prachtig beestje!

Ik ben ook wel benieuwd om je wagen te zien, heb je toevallig nog een foto in zijn geheel? :D
Ik heb de laatste tijd wat rugklachten, wie weet ga ik met mijn Haf ook eens aan de slag :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:10

BarbaravB schreef:
Ik heb hetzelfde tuig op mijn haflinger liggen en volgens mij is die springriem bij deze voorgevormde borst juist wel nodig...

Ben benieuwd. Een springriem gaat het naar voren trekken van de borsttuigen door de disselboom tegen. Zou niet weten wat ie anders doet. En niet te los want anders klappert het tussen de benen.
Denk dat je dit borsttuig alleen ook best voor 2 span kan gebruiken, blijft natuurlijk mooi op zn plaats waar een gewoon borsttuig vastmoet aan schoft anders valt ie omlaag.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:14

Deze borsttuigen maak je met het tweespan ook vast aan de schoftjes hoor. MAar de tweespan empathys zijn iets anders als de enkelspan. Bij de tweespan versie zit er een extra stukje tussen het borsttuig en de gesp waar het riempje voor het tweespan doorheen gaat ipv het lichtoog.
Afbeelding
(tuig zat nog niet helemaal goed hier, was de eerste keer dat ze voor de wagen stond. Springriem moet nog worden ingekort.

MelanieB

Re: Welk tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:31

Ah, ik zie het denk.
Maar dan kunnen de lichtogen riemen zegmaar toch niet door het schofttuigje heen schuiven? (ivm sulky/tweewieler)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:40

Dat kunnen ze ook niet. Is een vaste riem. Is geen Zilco versie met een losse riem zover ik weet.
Maar denk dat je het verkeerd begrijpt: bij een tweespan zitten er in plaats van lichtogen riempjes die door het extra stuk aan mijn borsttuig gaan
Afbeelding
Hier kan je het wel een beetje op zien.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:47

Ah ik zie het. :j Ziet er netjes uit zo.

Heb altijd 'geleerd' dat als je met sulky/tweewieler rijd dat dan moet schuiven ivm bewegingen sulky/kar?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:35

hahahanneke schreef:
Ik lees ook al eventjes mee daar ik binnenkort een tuigje wil gaan kopen.
Ik denk dat ik ook om ben en voor Zilco ga.
Wat ziet hij er stoer uit zeg! =:)

Wat voor een wagentje heb je er achter hangen?

Spannend!! Ik ben tot nu toe in ieder geval erg tevreden over het tuig. Het is ook veeeel soepeler dat ik had verwacht.

Dank je :D . Hij is lang ziek geweest en nog herstellende, dus de opgeblazen buik moet er nog af en dan is ie weer helemaal knap :) .

Ik heb een sulky Pirouette. Een eenpersoons sulky met een stevige stoel.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:37

BarbaravB schreef:
Ik heb hetzelfde tuig op mijn haflinger liggen en volgens mij is die springriem bij deze voorgevormde borst juist wel nodig...

Ik zag op de foto's inderdaad dat de springriem wel gewoon bij enkelspan werd gebruikt.
Morgen komt de hoefsmid het tuig even "keuren" en helemaal goed afstellen. Daarna zal ik de leverancier even vragen naar die springriem :) .

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:39

iana schreef:
Wat fijn dat je shet weer beter is!
Je hebt goed gekozen vind ik, héél knap om te zien....ik vind het een prachtig beestje!

Ik ben ook wel benieuwd om je wagen te zien, heb je toevallig nog een foto in zijn geheel? :D
Ik heb de laatste tijd wat rugklachten, wie weet ga ik met mijn Haf ook eens aan de slag :j

Geweldig he. Ik ben ook zo happy :D . Hij is nog herstellende en mag de komende twee maanden nog niet moe worden en moet heeeel rustig aan doen, maar dat mag de pret niet drukken.
Bedankt voor het compliment, heel leuk om te horen :) .

Ik zal even een foto van mijn sulky uploaden. Ik heb hem mede gekozen doordat hij wel 1 persoons is maar wel met een stevige stoel.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:41

Bedankt voor de info!! Ik zal het sowieso ook de leverancier nog even vragen, misschien weet die waarom deze er wel/ niet op moet blijven :D .

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:45

Bij deze een foto met kar (let niet op de dikke bolle buik :o ):

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:48

Wat ik het lijntje wat van de schoft naar het lamoen lijkt te lopen?
En nooit je pony zo los laten staan met een wagen erachter ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:14

wauw! Wat een prtachtige sulky! Helemaal mijn smaak, zal wel een maat groter moeten kopen voor mijn (ook rondbuikige) Haf. :D
Als je weer kan trainen zal ie wel afvallen zeker en een mooier lijntje krijgen ;)
Ook al is hij te dik, toch vind ik hem een héél knappe vent!!!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:53

Evelli schreef:
Wat ik het lijntje wat van de schoft naar het lamoen lijkt te lopen?
En nooit je pony zo los laten staan met een wagen erachter ;)

Dat is de leidsel :o .

Nee, officieel mag het natuurlijk niet. Maar ik heb Charlie vanaf de dag dat hij is geboren. Hij is ondertussen 13 en ik weer volledig wat ik van hem kan verwachten. Dit kon wel even ;) .

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:56

iana schreef:
wauw! Wat een prtachtige sulky! Helemaal mijn smaak, zal wel een maat groter moeten kopen voor mijn (ook rondbuikige) Haf. :D
Als je weer kan trainen zal ie wel afvallen zeker en een mooier lijntje krijgen ;)
Ook al is hij te dik, toch vind ik hem een héél knappe vent!!!

Dank je. Ik ben er ook wel erg blij mee. Ik heb ook eentje met een bankje (ondertussen nu een slee) maar deze zit toch veel steviger. En je bent lekker smal, dus we passen overal tussendoor :D .

Hij heeft vooral een opgeblazen buik door een schimmelinfectie in de darmen. Hij krijgt daar nu medicatie tegen en dan moet het weer slanker worden. En natuurlijk een beetje trainen inderdaad :) .

Dank je, heel leuk :o .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:10

Hoi! Mooi tuig hoor super! En de sulky pirouette is inderdaad een perfecte sulky voor die kleintjes. Ik had hem bij Simba ook. Hierbij foto van onze Sim voor de sulky...
Afbeelding
De draagriem van het schoftje moet inderdaad kunnen schuiven bij een sulky. Denk dat de ligtogen nog net wat hoger kunnen, dan 'prikken' de uiteinden minder snel in de schouders van de pony bij de bochten.
En dan krijg ik het idee dat je sulky wat naar voren hangt, dus in de ligtogen en zo op het schoftje drukt? Kan door de foto zijn hoor.... maar dat wordt nog sterker als je op de sulky gaat zitten. Eigenlijk zou de sulky als je pony er zo los voorstaat zonder iemand op de sulky, zelfs iets omhoog mogen staan, hier zie je dat goed bij een ander tweewielertje....
Afbeelding
Doordat je er dan op gaat zitten, gaat het nog wat naar voren 'kiepen' waardoor het als het goed is mooi in evenwicht is, dus dan drukken de burries maar heel weinig op de ligtogen.

Als je te veel druk hebt van de wagen op het schoftje, is dat onplezierig voor je paardje en kunnen ze daartegen in verzet komen, dat zou zonde zijn.
Let ook op de lengte van je strengen, dat je hem goed strak in de strengen zet zodat het lamoen/de burrie niet uit het ligtoog kan schieten, heb ik bij deze sulky namelijk wel eens gehad, in een bocht (gelukkig bleef poown staan op stem maar je kunt er erg nare ongelukken van krijgen).

Veel plezier met je pony!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:59

Kan het niet meer editen nog even extra postje :o

Ik zag ook nog dat je het ligtoog achter het knopje hebt van het lamoen. Dat moet je niet doen, het moet ervoor. Zoals je het nu doet, kan je pony de wagen op zijn hakken krijgen als je remt, immers het lamoen/de burry kan door het ligtoog heenschieten.
Die tip dat je de strengen dus goed op maat moet maken heeft te maken met het feit dat je het ligtoog dus aan de andere kant moet doen van dat knopje. Je pony trekt nu waarschijnlijk de sulky ook op de ligtogen, maar ze moeten trekken met de strengen.
De ligtogen moeten als je pony netjes 'in' de sulky staat, dus met strakke strengen, recht naar beneden hangen of eventueel ietsje schuin naar vore (iets), dan kan het nooit misgaan.

En dan als laatste zit je keelriem echt heel los. Je zal de eerste niet zijn waarbij het hoofdstelletje van de pony eraf gaat via de oortjes.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:27

@Leonieke,
beetje offtopic, maar waarom heeft je pony voor klapijzers?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:21

uryanne schreef:
@Leonieke,
beetje offtopic, maar waarom heeft je pony voor klapijzers?

Geeft niet hoor.

Ik heb allebei mijn paarden voor op ijzers met dubbele lipjes. Hierdoor komt de teen vrij te liggen en wikkelen ze mooier af. Daarbij ligt het ijzer achter wat langer en geeft dus meer steun. Bevalt ons waanzinnig goed en de paarden lopen er zichtbaar fijner mee :) .

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:25

Morgen komt de hoefsmid het tuigje even helemaal goed afstellen (die ment zijn hele leven al zo'n beetje op hoog niveau dus heeft er iets meer kijk op als ik). Ben benieuwd wat hij ervan vindt, hij is namelijk nog niet overtuigd van kunstleer. Ik denk dat hij blij verrast is :) .

De wagen ligt inderdaad iets teveel naar voren en in de lichtogen maar dat stelt hij morgen ook even helemaal goed af.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 12:37

Ik krijg net reactie van de leverancier dat de springriem er bij een extreem gesneden borst om moet om deze goed op zijn plek te houden. Als hij omhoog gaat trekken komt hij namelijk tegen de luchtpijp en drukt deze dicht. Die hou ik er dus toch mooi aan :) .

Nu nog even kijken of ik mijn lamoen langer kan maken, anders moeten alleen misschien de strengen iets ingekort..........

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:37

Ik heb trouwens ongeveer 40 cm van mijn strengen af laten halen. Die waren echt extreem veel te lang :j

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 13:45

Evelli schreef:
Ik heb trouwens ongeveer 40 cm van mijn strengen af laten halen. Die waren echt extreem veel te lang :j

Zoveel is bij mij denk ik niet nodig, maar ik denk dat een cm of 20 wel mag.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:49

Heb dan ook maar een hele smalle pony van 95 cm :) Als ik ze op het kortste had, stond ze nog met haar kont voor het lamoen :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:12

VanHuisUit schreef:
De draagriem van het schoftje moet inderdaad kunnen schuiven bij een sulky.

Dus eigs is een zilco tuig dan niet geschikt voor een sulky ivm het niet schuiven van de draagriem?