[AR] kettingen om achterbenen..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:24

bij totilas word het met stroom stootjes getraind had ik gehoord

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:30

utleta schreef:

En het paard van sinterklaas is het paard van sinterklaas :')

Edit: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 40&bih=805

Maar het gebruik ervan... Dat weet ik niet. Je kunt ze geloof ik, zoals springschoenen, om de benen doen. Heb alleen nog niet gezien hoe het eruit ziet in combinatie met touwtjes.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:37

Hmm, kan me toch niet aan de indruk ontrekken dat ik "het in de schoenen lopen" toch echt wel over het randje vind eerlijk gezegd..De ringetjes wel erg op het randje..Je doet een paard willens en wetens extra ongemak aan en hoewel inderdaad heet hypocriet vraag ik me bij deze acties erg af of het wel nou echt nodig is om ze dat ongemak aan te doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:06

Saars schreef:
stef schreef:
Als links dus neergezet wordt, wordt rechts omhoog getrokken.

Ik heb dat er altijd echt over gevonden. Dat is dus mijn mening.
Mag niemand van jou het recht hebben om zo'n wijze van paarden trainen niet goed te vinden?
Je breekt ElineB maar af omdat zij het liever anders ziet, maar mag er geen diversiteit meer zijn?
Ik heb een eigen mening, jij hebt die, de anderen hebben die. En er mag op een normale manier voor worden uitgekomen...
Je weet namelijk best wat ze bedoelt met "natuurlijk".

Ik leg alleen uit dat in de schoenen wat anders is, ik zet daar helemaal geen mening bij.
Verder breek ik Eline af? Nee, ik leg uit waarom ik het anders zie en waarom ik haar mening ongefundeerd vind, dat is wat anders dan afbreken.

Verder is het denk ik totaal onnodig om nu met leuzen te komen van"Ik heb gehoord dat"
utleta schreef:

xbearx schreef:
Mag ik even wat vragen, hoe kun je die kettinkjes dan 'verkeerd' gebruiken? Is dat als je echt een ketting met ringen gebruikt en er geen bandje oid omheen doet?

Verkeerd gebruiken: kettingjes te strak of juist te los, te zwaar, te scherp, puntjes eraan, etc.

Mwah, ik vind peper in de anus toch wel wat anders dan een paard een keer met kettinkjes trainen

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:01

Ongelooflijk.. Bokt laat me nog steeds verbaasd staan met zijn onkunde en de discussies die erdoor ontstaan.

Ik leg het nogmaals uit:

Kettingen/ringen om de benen zorgen NIET voor stress of ongemak. En ze geven ZEKER GEEN stroom af. Stelletje mafkezen.

Wat ze wel doen is geluid maken en de hoeven 'kietelen' ze geven PRECIES hetzelfde effect als je met een paard door een plas water rijdt. Water maakt op dat moment ook geluid en het gevoel wat ze door het water op hun benen krijgen zorgt ervoor dat ze hun benen hoger optillen. Ringen gebruik je bij stabiele paarden met conditie, en je gebruikt ze heel af en toe om te trainen.
De ringen wegen per stuk niet veel meer dan een leren peeskap.

Overigens raken de ringen hun effect na een paar minuten al kwijt omdat de paarden eraan wennen. Daarom worden ze bij juist gebruik niet langer dan 2-3 minuten gebruikt.

De gebruik van de ringen is om het paard te stimuleren en zijn spiergebruik te verbeteren. Je rijdt het paard dan gedurende die paar minuten hetzelfde als je op wedstrijd rijdt zodat het paard het effect onthoudt en je bij een bepaalde hulpen dit effect naar boven kunt brengen.

Het is geen dwangmiddel, sommige paarden reageren er helemaal niet op bijvoorbeeld, het is een stimuleringsmiddel.
Laatst bijgewerkt door Ania op 08-07-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:03

utleta schreef:

Ik heb gehoord dat..... ah laat ook maar :') :') :roll:

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:05

eenitraM schreef:
ElineB schreef:
@Stef

Nou, ik vind het niet erg vriendelijk om een paard een ketting om zijn been te doen zodat hij zijn benen hoger op tilt. Mensen hebben gewoon allerlei foefjes voor eigen genot en ik vind dit overbodig. Het kan wel zo zijn dat ze niet lijden, maar ik ben er geen voorstander van.

Wat denk je op concours dan? Ff het balkje tegen de benen aangooien zodat het paard bij de volgende sprong meer van de grond af komt. Of de snoepjes die met bit en al in een mond worden gestopt voor meer schuim? Stiekem wel goede foefjes!! :P

Die dingen vind ik zelf ook belachelijk :) Laat een paard lekker paard zijn zeg, ik ga toch ook geen kettingen om de voorbenen van mijn ijslander doen omdat hij niet zo veel knie actie heeft? Kom op zeg. Ga zelf lekker anderhalf uur rennen met kettingen om je enkels zonder schoenen of sokken aan, veel plezier :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:05

Mooi uitgelegd Ania!!! :D

Nachtlampje

Re: kettingen om achterbenen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:10

Sommige bitten zijn ook "stimulerend" voor het schuimen, maar als je goed nadenkt is schuimen helemaal niet positief..?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:11

Als je goed nadenkt is het effect sowieso niet positief als je erop gaat zitten.
Snap echt niet waar al die rare vergelijkingen toch altijd vandaan komen.

Om dan maar verder te gaan op vergelijken: Atleten werken ook met gewichtjes, ook met hardlopen.
Zo raar is het niet hoor.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:26

Slofje schreef:
Die dingen vind ik zelf ook belachelijk :) Laat een paard lekker paard zijn zeg, ik ga toch ook geen kettingen om de voorbenen van mijn ijslander doen omdat hij niet zo veel knie actie heeft? Kom op zeg. Ga zelf lekker anderhalf uur rennen met kettingen om je enkels zonder schoenen of sokken aan, veel plezier :)

Ja maar daar heb je het al.. Een ijslander... :')

;)

Chaos schreef:
Atleten werken ook met gewichtjes, ook met hardlopen.

:j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:27

eenitraM schreef:
Slofje schreef:

Ja maar daar heb je het al.. Een ijslander... :')

;)

:j

Wat is er mis met Ijslanders :P

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:38

de vader van mijn vriend heeft ook een tuiger, hij rijd ook met die gewichtjes, maar dan echt niet langer als 5 minuten, omdat ie dan meer punten krijgt bij wedstrijd ofzo. ze zitten het paard echt niet in de weg een van zn paarden reageert er niet eens meer op.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:43

Is dat net zo iets als ze bij die dansende paarden doen.?
of snap ik er nu helemaal niets van ?
daar zag ik op een filmpje ook eens van die ketting achtige dingen zitten?!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:55

Citaat:
Die dingen vind ik zelf ook belachelijk Laat een paard lekker paard zijn zeg, ik ga toch ook geen kettingen om de voorbenen van mijn ijslander doen omdat hij niet zo veel knie actie heeft? Kom op zeg. Ga zelf lekker anderhalf uur rennen met kettingen om je enkels zonder schoenen of sokken aan, veel plezier

3x raden wat er veel gebruikt word binnen de ijslandse sport.... ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:17

Citaat:
Die dingen vind ik zelf ook belachelijk Laat een paard lekker paard zijn zeg, ik ga toch ook geen kettingen om de voorbenen van mijn ijslander doen omdat hij niet zo veel knie actie heeft? Kom op zeg. Ga zelf lekker anderhalf uur rennen met kettingen om je enkels zonder schoenen of sokken aan, veel plezier

Als je een paard lekker paard wil zijn dan moet je het op een wei zetten en verder niets. Dan zou ik ook geen dressuur mogen rijden aangezien ik mijn paard dan ook probeer te verbeteren, net zoals de menners doen met die kettingen.
Anderhalf uur rennen red ik uberhaupt niet met mijn inspannings astma, hoewel ik het voorbeeld dat u noemt van een totaal ander kaliber vind. U duid nu meer op het feit dat sommige mensen geen bescherming om de ketting heen doen, dat vind ik echter iets anders dan het gebruik van de ketting zelf.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:26

Ik heb net het hele topic door gelezen, maar nu heb ik nog een vraag. Excuus als ik eroverheen gelezen heb. Maar worden die kettingen gebruikt omdat het er "mooier" uitziet (en dus voor de mens). Of worden ze gebruikt zodat het paard op een betere manier zijn spieren gaat gebruiken, wat dus uiteindelijk beter is voor het paard? Dit stukje is mij nog niet helemaal duidelijk en daar ben ik wel heel benieuwd naar :)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:35

pernill schreef:
Ik heb net het hele topic door gelezen, maar nu heb ik nog een vraag. Excuus als ik eroverheen gelezen heb. Maar worden die kettingen gebruikt omdat het er "mooier" uitziet (en dus voor de mens). Of worden ze gebruikt zodat het paard op een betere manier zijn spieren gaat gebruiken, wat dus uiteindelijk beter is voor het paard? Dit stukje is mij nog niet helemaal duidelijk en daar ben ik wel heel benieuwd naar :)

Het is inderdaad bevorderlijk voor de spiergebruik. De passen worden verhevener en ruimer. Soort van spierrekking. Maar dan in de mate dat het paard zelf aankan. Je mag de ringen ook pas bevestigen als het paard al warmgelopen is.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:52

Ik lees stil mee maar moet wel zeggen dat er een aantal aan het terugkrabbelen zijn. Ik ben geen voorstander, ook geen tegenstander van hulpmaterialen om paarden te trainen (zoals de kettingen) maar als iemand, zoals TS vertelt, met zijn paard met kar erachter en kettingen om aan het rondrijden is.. is dit langer dan 2 a 3 minuten.. volgens jullie dus verkeerd gebruik want iemand schreef dat het effect maar even is en dat je ze niet lang gebruikt. Ook zeggen jullie dat het paard er geen last van heeft. Maar als mijn paard geen last van iets heeft loopt ze gewoon.. als ze last van iets heeft (zoals bijv. kettingen of peesbeschermers) gaat mijn paard haar benen optillen.. het is niet natuurlijk wat ze om haar been heeft en reageert hierop.. ze weet echt niet dat als ze die kettingen om krijgt dat ze haar benen hoger moet optillen dit doet ze alleen omdat ze iets raars om haar voet heeft wat ze liever niet hebben..

Zoals ik vermeld ik rijd gewoon paard.. gebruik een zweep (ook hulpmiddel) en ben niet zozeer tegen de kettingen ook al zou ik het zelf niet gebruiken maar ik denk dat jullie (voorstanders) ook niet geheel eerlijk zijn in jullie uitleg..

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:15

Je stapt op de kar en neemt de kettingen mee, halverwege doe jij ze om (bij een braaf paard) en anders je groom. vervolgens rij je er even mee, dan doe je ze af en ga je naar huis.

Moeilijk he.

En natuurlijk, uiteraardzijn er altijd mensen die er verkeerd mee omgaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:30

Dobel: Niet eerlijk in hun uitleg?
Hoe kom je daar nu weer bij? Helderder kan het niet onderwerp niet zijn hoor.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:47

Cowgirl schreef:
Citaat:

3x raden wat er veel gebruikt word binnen de ijslandse sport.... ;)

Daarom doe ik ook niet mee met de ijslandse sport ;) een ijslander hebben betekent niet per definitie dat ik zn hoofd naar de sterren trek en verwacht dat hij z'n knieen tot zn oren schopt, en wanneer hij dat niet doet zet ik er gewichtjes aan.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:19

Ik snap eerlijk gezegt niet waar mensen zich druk om maken.

De menpaarden krijgen een paar minuten kettingen, die niet zwaar zijn, om hun benen, waar ze geen last val hebben, want de kettinkjes kietelen alleen maar, als je ze goed gebruikt , en het gevolg is dat de paarden hun spieren beter gaan gebruiken. Da's toch alleen maar beter? En sorry, maar het is altijd dat paarden mishandeld en heel die zooi worden, omdat ze een paar minuten kettingen om hun benen krijgen? Wij hebben toch ook wel iets wat we niet altijd even leuk vinden? Sorry als ik sommige mensen aanval ofzo, is niet mijn bedoeling.

En dan hebben we 't nog niet gehad over springen, western & dressuur.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:22

Ik heb ze zelf overigens die ene keer niet daadwerkelijk voor de wagen gebruikt, maar in de dubbele longe training. De hackney trainer waarbij ik groomde gebruikte ze ook enkel in de dubbele longe training.

Verder is "ergens last van hebben" een heel erg breed begrip.
Ik heb zelf bijv 2 pandora armbanden, die vol zitten, dus best een gewicht. Ik draag deze niet dagelijks, en als ik ze om doe, voel ik in het begin ook dat gewicht... Is dat last ervan hebben? neuh.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:25

Ze worden soms ook om de voorbenen gebruikt hoor. Dat vind ik dan wel weer dieronvriendelijk omdat ze met elkaa verbonden worden via een touwtje waardoor het paard maar 1 voorbeen tegelijk van de grond kan houden.