[LO] Longeren zonder hulpmiddelen....

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 17:23

Renske20 schreef:
Ik bedoel foto's van tijdens het longeren aan het halster, zodat wij kunnen zien hoe, en in welke houding, de paarden dan lopen.
je kan ze ook naar mij mailen, dan wil ik ze wel voor je uploaden en op bokt plaatsen.

Wat ik bij destiny wil trainen, is eigenlijk alleen het lopen op eigen benen en een beetje behoud van conditie en dat ze niet een ingezakte dikke pony word, maar nog iets van figuur overhoudt, du wat spieren bij haar achterhand en een leuk halsje.(die kan ik dus onder het zade niet meer trainen)

Quentin moet zijn rug beter gaan gebruiken, na de blessure die hij heeft gehad.

onder het zadel zorg ik er altijd voor dat hij goed over zn rug loopt, maar omdat hij zichzelf heel snel vastzet, lukt het me makkelijker aan de longeerlijn, terwijl hij bijgezet is(hij heeft een beter ruggebruik bijgezet dan aan de dubbele longe)

dus ik vraag me af hoe je an het halster het ruggebruik kan verbeteren, ja balkjes draven, maar verder?


Kennelijkkan het toch, en ik hoop dat ik je dat snel een keer kan laten zien!

Maaike

Berichten: 11865
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:50

Die foto's zou ik eventueel wel kunnen plaatsen, daar zit het probleem in mijn ogen niet. Maar je kunt op die foto's niet zien hoe het resultaat is verkregen. Voordat een paard met swung en tact aan een longeerlijn loopt, gaat er een tijd van training aan vooraf tot het paard zoiets daadwerkelijk kan.
Ik heb resultaten gezien/gevoeld van de methode (rijden en longeren) en ben van mening dat foto's niet goed genoeg kunnen laten zien wat de methode inhoudt

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 22:51

Tessebes"]
[quote="SuperPepeijn"][quote="Aqua8horse schreef:
Het voordeel van het longeren zonder hulpmiddelen is dat de bespiering die je traint ook blijvend is. Je verliest dus niets door je paard een paar dagen te laten staan(! mijn paard heeft door mijn auto ongeluk 3 maanden stil gestaan en daar zag je geen verandering aan en toen ik erop stapte was het net of ik hem de dag ervoor nog gereden had)
Het longeren zonder hulpteugels doet dus werkelijk meer dan veel mensen voor mogelijk houden.
Verward en dit is het gevolg van het longeren zonder bijzet? is dat aangetoond? en is het aangetoond dat bespieren verdwijnt als je longeert met bijzet?
[/quote]

Ik vind het ook nogal vaag gepraat. Als je een hulpteugel op de juiste manier gebruikt, dan train je de spieren ook op de juiste manier. Geen enkele bespiering is blijvend, als je een paard stil laat staan.
[/quote]

Geen enkele bespiering is blijvend, als je een paard stil laat staan.
[/quote]
Dat ben ik dus niet met je eens omdat ik het zelf gezien en ervaren heb.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 22:54

SuperPepeijn schreef:
misschien kunnen de mensen die bij aqua een boktmeeting gehad hebben iets nuttigs zeggen? ik heb niet iets van een verslag kunnen vinden namelijk, behalve dan dat het gezellig was.

aqua kan je toch niet proberen iets duidelijker te zijn op de manier hoe jij de paarden begrenst? ik begrijp dat het iets met lichaamstaal te maken heb, maar kan je het niet een klein beetje omschrijven?


Het heeft te maken met oa lichaamstaal, het natuurlijke overwicht wat je hebt op het paard en de manier van overbrengen.(de Reading, Basing en Leading techniek. Dat is een techniek die lijkt op een techniek uit de psychologie)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 23:00

ja dat was duidelijk, want dat schreef ik zelf al Knipoog

maar misschien kan je uitleggen (met een voorbeeld?) wat je doet in situaties zoals: paard is niet actief; paard lengtebuiging geven; en met name paard begrenzen, etc.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 23:12

Mikkie schreef:
Even off-topic. Ik snap eigenlijk niet zo goed, waarom iedereen altijd tegen het rijden met hulpteugels is, maar tijdens het longeren van alles aan zijn/ haar paard hangt. Antwoord mag rustig via de pb, als het anders te off-topic wordt.


Omdat je zonder touwtje oid anders geen verbinding hebt zoals je onder het zadel met de teugel.

En het grote probleem met bv een slof is dat veel mensen er onbewust aan blijven hangen een touwtje geeft altijd na!
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 09-09-03 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 23:16

SuperPepeijn schreef:
ja dat was duidelijk, want dat schreef ik zelf al Knipoog

maar misschien kan je uitleggen (met een voorbeeld?) wat je doet in situaties zoals: paard is niet actief; paard lengtebuiging geven; en met name paard begrenzen, etc.


Dat doe ik dan wel als ik jouw Kanjer zou komen longeren. Dan kan je meteen zien wat het met jouw paard doet. Ik denk dat dan al je vragen in een keer beantwoord zullen zijn. Zullen we dat afspreken?

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:36

dat halster is eigenlijk helemaal geen goed instrument om de longeerlijn aan te bevestigen. Je hebt altijd aanleuning met een longeerlijn om contact te onderhouden en doordat een halster altijd scheef trekt om het hoofd door dat het loszit en een paard eigenlijk altijd iets naar buiten wil hangen om zijn evenwicht te bewaren krijg je teveel druk op de nekgewrichten. Beter is een kaptoom of serreta (beiden gepolsterd).

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 10:43

abby schreef:
dat halster is eigenlijk helemaal geen goed instrument om de longeerlijn aan te bevestigen. Je hebt altijd aanleuning met een longeerlijn om contact te onderhouden en doordat een halster altijd scheef trekt om het hoofd door dat het loszit en een paard eigenlijk altijd iets naar buiten wil hangen om zijn evenwicht te bewaren krijg je teveel druk op de nekgewrichten. Beter is een kaptoom of serreta (beiden gepolsterd).


Dat ben ik niet met je eens Abby. Het halster zit helemaal niet scheef en de aanleuning is perfect. Ze hangen helemaal niet naar buiten bij ons....waar baseer je dat op?
Ik ben geen voorstander van een kaptoom, dat ding moet strak zitten en dat dat kost concentratie vermogen omdat dat alle behalve plezierig zit. Iets knellend om je hoofd en je vervolgens gaan concentreren. Nee, volgens mij werkt dat niet optimaal.

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:16

A8H schreef
Citaat:
Ze hangen helemaal niet naar buiten bij ons....waar baseer je dat op?


Nergens op, want ik heb het niet over jouw paarden maar over paarden in het algemeen (waaronder mogelijk jouw paarden).

Een halster dat niet scheef trekt bij longeren moet minstens zo strak zitten als een goed passende kaptoom of serreta, dus beïnvloedt dan evengoed het concentratievermogen van het paard.

Los van het scheeftrekken van het halster stoor je met de lijn altijd onder het hoofd en dat heeft invloed op de gewrichten en hun belasting doordat het hoofd bij een trekbeweging of het naar buitenhange nvan het paard scheefgekanteld wordt. Doordat je met de kaptoom of serreta de lijn bovenop de neus hebt bevestigd wordt het hoofd en de gewrichten bij een eventuele ophouding op de lijn of een malle sprong van het paard tenminste op de goede manier belast.
Mijn paardenfysio heeft daar ooit een goed verhaal over gehouden en sindsdien komt het me niet eens in mijn hoofd op om met halster te longeren. Hetzelfde geldt voor longeren met hoofdstel en het bitstukje of de lijn door de bitringen. Ook daar heb je hoe dan ook een scheef gekanteld hoofd en verkeerde belasting van de nekgewrichten. Uiteraard komt dit alleen voor bij paarden in opleiding die nog niet evenwichtig op vier benen lopen. En aangezien dit het gros van de paarden in Nederland is, lijkt me dit toch nuttig te weten...

Maar: hoe zit dat dan met een zadel: dat geeft, hoe je het wendt of keert ook een bepaalde druk op het paardenlichaam, evenals een hoofdstel. Of moet dat dan allemaal zo los zitten dat het paard alleen maar last heeft van schurende dingen op zijn lijf?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:21

Aqua8horse"]
[quote="Tessebes schreef:
Geen enkele bespiering is blijvend, als je een paard stil laat staan.

Dat ben ik dus niet met je eens omdat ik het zelf gezien en ervaren heb.
[/quote]

"... en dat allemaal door de revolutionaire Aqua8horse methode!"
It's amazing... het lijkt Tell Sell wel. *walg*

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 11:44

abby schreef:
A8H schreef
Citaat:
Ze hangen helemaal niet naar buiten bij ons....waar baseer je dat op?


Nergens op, want ik heb het niet over jouw paarden maar over paarden in het algemeen (waaronder mogelijk jouw paarden).

Een halster dat niet scheef trekt bij longeren moet minstens zo strak zitten als een goed passende kaptoom of serreta, dus beïnvloedt dan evengoed het concentratievermogen van het paard.

Los van het scheeftrekken van het halster stoor je met de lijn altijd onder het hoofd en dat heeft invloed op de gewrichten en hun belasting doordat het hoofd bij een trekbeweging of het naar buitenhange nvan het paard scheefgekanteld wordt. Doordat je met de kaptoom of serreta de lijn bovenop de neus hebt bevestigd wordt het hoofd en de gewrichten bij een eventuele ophouding op de lijn of een malle sprong van het paard tenminste op de goede manier belast.
Mijn paardenfysio heeft daar ooit een goed verhaal over gehouden en sindsdien komt het me niet eens in mijn hoofd op om met halster te longeren. Hetzelfde geldt voor longeren met hoofdstel en het bitstukje of de lijn door de bitringen. Ook daar heb je hoe dan ook een scheef gekanteld hoofd en verkeerde belasting van de nekgewrichten. Uiteraard komt dit alleen voor bij paarden in opleiding die nog niet evenwichtig op vier benen lopen. En aangezien dit het gros van de paarden in Nederland is, lijkt me dit toch nuttig te weten...

Maar: hoe zit dat dan met een zadel: dat geeft, hoe je het wendt of keert ook een bepaalde druk op het paardenlichaam, evenals een hoofdstel. Of moet dat dan allemaal zo los zitten dat het paard alleen maar last heeft van schurende dingen op zijn lijf?


Maar als je het over paarden in het algemeen hebt, baseer je dat toch ook ergens op?
Ik denk ook wel dat het nuttig is wat je schrijft, ik vraag me alleen af hoe je daarbij komt. Die ervaring heb ik namelijk niet.

Een hoodstel en een zadel mogen als het goed is niet knellen lijkt mij. Ik vergelijk een zadel altijd met schoenen, als ze goed passen hinderen ze niet. Bovendien hoort een kaptoom strak te zitten en het is mijn mening dat ik denk dat ik dan de opperste concentratie van mijn paard niet krijg.
Dat zegt helemaal niets over iemand anders...alleen over mijn beleving. Daar is toch niets mis mee?
Ik zei alleen dat ik het niet met je eens was wat betreft de werking van het halster tijdens het longeren. Ik heb de ervaring dat mijn paardentijdens het longeren allemaal erg alert zijn en hun volle aandacht hebben bij het werk wat van ze gevraagd wordt. Dan is het toch heel logisch gezien mijn ervaringen dat ik reageer op iets wat voor mij onduidelijk is?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 11:57

aqua, op de eerste plaats kan ik het oprecht waarderen dat je de moeite wilt nemen om mijn paard eens te longeren.

om nog even verder te gaan over de longe, zie je die niet als "hulpmiddel" eigenlijk? zo hoorde ik laatst iemand die zijn paard (bijgezet en wel) longeert zonder longe. en hoe zit dat met een longeerzweep?

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:01

Ik baseer het op wat ik zie: een paard dat met halster gelongeerd wordt verkantelt hoe dan ook zijn hoofd als het ook maar een fractie uit evenwicht loopt. Dit gekoppeld aan een onderbouwd verhaal van mijn paardenfysiotherapeute is voor mij voldoende en ook nog eens ergens op gebaseerd.

Als ik longeer met een kaptoom die goed bevestigd en op maat gemaakt is, dan knelt hij niet. En, zo gek, mijn paarden lopen ook geconcentreerd tijdens een longeer-sessie en lijken geen last te hebben van hoofdstel / kaptoom, longeersingel en -in Meagan's geval- staartriem.

Ik heb ook niets gezegd over knellende zadels, ik heb iets gezegd over dat alles wat je op en aan een paardenlijf bevestigd druk op het lijf geeft. Druk is nog geen knelling. Als jij je schoenen aantrekt dan voel je ze ook zitten. Naarmate je ze langer aan hebt, dan voel je ze niet meer tenzij ze gaan knellen en dus eigenlijk niet passen. Zo werkt het ook met zadels en hoofdstellen en ook met een kaptoom.

Maaike

Berichten: 11865
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:14

abby schreef:
Ik baseer het op wat ik zie: een paard dat met halster gelongeerd wordt verkantelt hoe dan ook zijn hoofd als het ook maar een fractie uit evenwicht loopt. Dit gekoppeld aan een onderbouwd verhaal van mijn paardenfysiotherapeute is voor mij voldoende en ook nog eens ergens op gebaseerd.



misschien lees ik het verkeerd of begrijp ik het gewoon niet helemaal. Maar als een paard gewoon 100% goed in evenwicht loop is er dan toch geen probleem?? Ik heb bij A8H geen paard meegemaakt dat zijn/haar hoofd kantelde tijdens het longeren. Ook andere paarden die ik heb gelongeerd aan een halster kantelden hun hoofd niet. Heeft dit volgens jou alleen te maken met het evenwicht?

Kyan01Jarig

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:16

Worden jullie nou niet doodmoe van al die discussies over longeren met of zonder hulpteugel Verward Ieder heeft toch zijn methode, en niet elke methode is voor elk paard geschikt En ik neem aan dat ieder doet wat voor zijn haar of haar paard nodig is. Sjuimpje traint met hulpteugel om een optimale buiging te krijgen van haar paard, maar Sjuimpje moet ook wedstrijd gericht trainen. Ik doe bijna niets met hulpteugels ik hoef ook niet te presteren op wedstrijden. Daarom ieder zijn methode van trainen, en laat diegene lekker in zijn waarde met die training.

Maaike

Berichten: 11865
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:21

fsoudan schreef:
Sjuimpje traint met hulpteugel om een optimale buiging te krijgen van haar paard, maar Sjuimpje moet ook wedstrijd gericht trainen.


dat moet sjuimpje vast niet, maar doet ze wel graag omdat ze het leuk vindt om wedstrijden te rijden. Heel logisch en als haar deze manier van trainen bevalt is dat prima. Daar wordt ze toch niet op afgez*ken? Wat ik dan niet snap is dat A8H wel moet worden afgez*ken omdat zij het op een andere manier bereikt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:23

volgens mij wordt er evenredig veel "afgezeken" als je het zo wilt noemen. ik weet niet of je het gevolgd hebt, maar sjuimpje heeft ook flink wat voor haar kiezen gekregen. en tja, kan je daar niet tegen, moet je dit soort dingen niet posten ook.

Maaike

Berichten: 11865
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:26

ik heb het wel redelijk gevolgd ja. Weet ook dat sjuimpje aardig wat voor dr kiezen heeft gehad. Maar ik kan me niet herinneren dat zij in ieder topic waarin ze reageert weer reacties op haar trainingen kreeg. En dat gebeurt in dit geval wel. Vind ik persoonlijk niet helemaal terecht, maargoed. Misschien maar weer een keer een meeting/clinic oid gaan organiseren...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:32

Maaike schreef:
Wat ik dan niet snap is dat A8H wel moet worden afgez*ken omdat zij het op een andere manier bereikt.


Én wat ik niet snap is dat Aqua8horse nergens zijn "revolutionaire" methode uitlegd. Hij zegt alleen maar dat zijn methode de beste is en dat longeren met hulpmiddelen niet goed is. Ik heb nog geen fotootje of uitleg gezien en dat vind ik vaag.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:36

Ook al ben je het niet met mijn methode eens,
ik heb wel tot in detail alles uitgelegd, d.m.v. foto's en d.m.v. het reageren op vragen. Gewoon to the point. Ik denk dat daar al een groot verschil inzit.

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:40

Maaike schreef
Citaat:
misschien lees ik het verkeerd of begrijp ik het gewoon niet helemaal. Maar als een paard gewoon 100% goed in evenwicht loop is er dan toch geen probleem?? Ik heb bij A8H geen paard meegemaakt dat zijn/haar hoofd kantelde tijdens het longeren. Ook andere paarden die ik heb gelongeerd aan een halster kantelden hun hoofd niet. Heeft dit volgens jou alleen te maken met het evenwicht?


niet alleen, ook te veel druk op de lijn kan verkanteling veroorzaken. Hierbij in het midden laten waardoor te veel druk (en dan is constante druk -wat anders is dan aanleuning- helemaal funest) wordt veroorzaakt (paard / ruiter).
Zoals ik al eerder in dit topic schreef loopt het gros van de paarden niet 100% in evenwicht 100% van de tijd. En dus loop je een groot risico op verkanteling, hoe minimaal dan ook. Soms is die verkanteling niet eens heel goed waarneembaar en komt het echt op details aan omdat te zien.
Buiten het verkantelen heeft het ook te maken met verkeerde druk die op de nekgewrichten worden gezet.

Fsoudan schreef
Citaat:
Worden jullie nou niet doodmoe van al die discussies over longeren met of zonder hulpteugel Ieder heeft toch zijn methode, en niet elke methode is voor elk paard geschikt En ik neem aan dat ieder doet wat voor zijn haar of haar paard nodig is.


Doodmoe niet echt, longeren is een interessant onderwerp. Wat wel vervelend is, is dat niet iedereen altijd even goed leest en dat je daardoor een hoop gepingpong over en weer krijgt omdat door het niet goed lezen verkeerde aannames worden gedaan. Afkatten ligt niet in mijn aard.

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:43

Maaike schreef
Citaat:
ik heb het wel redelijk gevolgd ja. Weet ook dat sjuimpje aardig wat voor dr kiezen heeft gehad. Maar ik kan me niet herinneren dat zij in ieder topic waarin ze reageert weer reacties op haar trainingen kreeg

Misschien komt dat doordat alle onderwerpen waarin A8H reageert of die door hem/haar gestart worden betrekking hebben op longeren of andere onderwerpen waarin de A8H-methode genoemd en gepromoot kan worden? Sjuimpje (omdat haar naam toch al genoemd is in dit verband) reageert ook op andere onderwerpen en ook over LDR zijn genoeg topics geweest waarin ook die methode van rijden van top tot teen is doorgezaagd...

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:52

Weer die discussies, iedereen longeert toch hoe hij het wil, zolang het maar geen ge-touwtrek wordt, dat het echt zin blijft hebben voor het paard en niet om zijn hoofd naar omlaag te snoeren, iK longeer eigenlijk maar zelden met hulpmiddelen omdat mijn paard uit zichzelf al lang en laag loopt, ontspannen,zoals het zo moeten eigenlijk. (Enkel als ze echt kijkerig loopt, of onder het zadel moeilijk zou doen en protesteren enzo, zou ik de bijzet eraan doen.) Onder het zadel is ze normaal al losgewerkt en stel ik wat hoger in. Hangt eigenlijk allemaal af van de manier waarop je longeert. Hetzelfde voor het rijden met hulpmiddelen, alhoewel dat juist zo min mogelijk moet toegepast worden, want dan moet jij die mooie ontspanning en aanleuning krijgen. Maar kom. Dit is mijn mening *LOL*

zie onderste foto
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 10-09-03 13:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:52

Wat Abby zegt, is wel een van de dingen die kunnen voorkomen als je je longeerlijn niet handig vastmaakt aan halster of hoofdstel. Een kaptoom is het fijnste om een paard evenwicht te leren aan de longe, als dat nodig is. Een kaptoom hoeft niet te knellen, net zo min als een longeersingel dat hoeft te doen.

Abby, over LRD heb ik ook nog wat artikelen ter discussie geplaatst en er volgen er misschien nog wel meer, ik heb nog voorraad. LRD is mede daardoor al van allerlei kanten beschenen intussen.