[AR] zweng van marathonwagen doet z'n werk niet goed (genoeg)..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: zweng van marathonwagen doet z'n werk niet goed (genoeg)..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 18:45

Dat zou ook een mooi idee zijn. Als het tenminste aan de zweng ligt... zou 'mooi' zijn als het bijv. aan de slagriem ligt, zoals Divine suggereerde. Dan is het probleem heel simpel te verhelpen. Al denk ik dus niet dat dat het geval is.

Nee, heb (nog) geen contact met hem opgenomen, het is nogal een gedoe geweest voor ik de wagen eindelijk had, ik heb het idee dat hij dan zoiets zal hebben van 'och heb je haar ook weer'. Maar ik zou het hem binnenkort eens kunnen vragen, aan de andere kant moet het natuurlijk gewoon goed lopen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:34

Crista schreef:
... maar vroeg me af wat je zweng in scherpe wendingen doet, klapt ie dan ook zo tegen die dempers aan?

In (scherpe) wendingen neemt de pony de molen mee en blijft dus ongeveer recht voor de zweng staan. Het scheelt iets omdat de pony buigt maar heel erg veel kan het niet zijn aangezien het lamoen ook een beperkende factor is.

De tekening die je postte was ongeveer wat ik ook in gedachten had... Het lijkt mij zeker de moeite waard om daar eens achterna te gaan!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 13:48

Ik heb de betreffende wagendealer gebeld, hij zou mij terugbellen want volgens de secretaresse was hij nu even met klanten bezig.
Kan ik hem meteen even vragen wat de max. luchtdruk is van mijn luchtvering; heb voor 1 bol, achter 2 bollen en mijn vader en broertje hebben geen idee hoeveel er max. in kan. Luchtdruk v/d banden is ook even handig om te weten.

Heb vorige week gereden en toen de slagriem extreem los gedaan, zo los dat hij volgens mij niet eens werking had. Probleem werd hier niet beter van, was geen verandering te zien.

Lijkt zelfs alsof het probleem steeds erger wordt, zelfs in een rustig drafje merk ik het nu. Denk dat ik de bout van de zweng ook even wat strakker ga draaien, want gister heb ik ook gereden en toen wilde de zweng nog wel eens bovenlangs de dempers gaan, waardoor dit nogal een lawaai maakte.

Ben benieuwd naar het antwoord van mijn dealer, kan hem evt. ook het filmpje per mail wel sturen.
Misschien dat hij de wagen dan weer opnieuw moet zien, dat moet ik even bekijken.
Zondagavond vertrek ik incl. pony en wagen naar Epe voor de vierdaagse, misschien dat er daarna dan naar gekeken kan worden.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:58

Zet de schroef van je zweng ook niet te stroef he! Want dat loopt voor je pony weer niet fijn!

Hoop dat je wagenbouwer vandaag nog terug belt! Ben wel erg benieuwd naar zijn mening hierover :j

Veel plezier zondag en idd misschien heeft iemand daar wel DE oplossing voor je probleem!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 15:25

Crista schreef:
Zet de schroef van je zweng ook niet te stroef he! Want dat loopt voor je pony weer niet fijn!

Hoop dat je wagenbouwer vandaag nog terug belt! Ben wel erg benieuwd naar zijn mening hierover :j

Veel plezier zondag en idd misschien heeft iemand daar wel DE oplossing voor je probleem!

Weet ik, zet hem idd niet té stroef, maar nu vliegt hij er af en toe naar boven overheen (over dat rubberen dempertje) en dan is 't metaal op metaal. Behalve dat ik er beschadigingen van krijg, maakt het ook echt een heel lawaai.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:07

Volgens mij is de simpelste oplossing, de zweng begrenzen met een riempje of touwtje zodat deze niet zo extreem uitzwaait.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:04

Kom ik net dit topic tegen:
[AR] Zwabber kar met onafhankelijk lamoen?
...... zou het dan het onafhankelijk lamoen zijn????

xinram: daar schiet ik denk ik weinig mee op, want mijn zweng zwaait juist níet extreem uit, daar heeft hij ook geen ruimte voor. Daarnaast, als ik de ruimte v/d zweng nóg meer beperk (die ruimte is al zo beperkt) dan moet dat probleem m.i. alleen maar erger worden denk ik? En het lijkt me ook echt niet prettig voor de pony........

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:14

Heb ook een onafhankelijk lamoen.... nergens last van.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:45

Divine schreef:
Heb ook een onafhankelijk lamoen.... nergens last van.

Hier ook niet....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:01

Ook niet in draf op de verharde weg?
misschien is het een combinatie van het onafhankelijk lamoen + de weinige ruimte die mijn zweng heeft?

anhiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:07

Heb je al eens je strengen van het tuig gehaald en ze naast elkaar gelegd en gekeken of de gaten wel gelijk zitten,als dat verschilt zit er ook zo'n speling op?en ik denk dat het ook komt doordat je zweng veel breder is en je pony een stuk smaller is op z'n borst,Dan krijg je juist een driehoek-idee.
Daardoor beweegt de zweng teveel dan nodig is en gaat het zo ''klapperen''.Ik denk dus zweng korter (bv zo breed als de pony vanachter breed is-->buitenkant benen)en even je strengen nakijken op gelijke lengte en of alle gaatjes gelijk zitten.
Succes.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:10

anhiza schreef:
Heb je al eens je strengen van het tuig gehaald en ze naast elkaar gelegd en gekeken of de gaten wel gelijk zitten,als dat verschilt zit er ook zo'n speling op?en ik denk dat het ook komt doordat je zweng veel breder is en je pony een stuk smaller is op z'n borst,Dan krijg je juist een driehoek-idee.
Daardoor beweegt de zweng teveel dan nodig is en gaat het zo ''klapperen''.Ik denk dus zweng korter (bv zo breed als de pony vanachter breed is-->buitenkant benen)en even je strengen nakijken op gelijke lengte en of alle gaatjes gelijk zitten.
Succes.....

Niet aan gedacht nee.... maar het idee met zo'n breed lamoen en brede zweng is ook juist dat ze lekker veel ruimte hebben om te wenden e.d. en als de zweng een stuk smaller wordt, dan heeft ze ook minder ruimte om te wenden, en dat is juist wat je bij zo'n marathonwagen niet verwacht....
De strengen zal ik zo eens nakijken, volgens mij is dat helemaal gelijk, heb er toen professioneel bij een tuigenmaker wat gaten bij laten slaan.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:58

Ik heb ook een onafhankelijk lamoen, maar heb wel genoeg ruimte achter m'n zweng. Al beweegt m'n wagen wel mee met m'n paard. Dus vind het idd niet gek klinken.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:08

ik heb ook onafhankelijk lamoen, geen last van zeeziekte hier... niks..
heb wel iets ruimte tussen pony en lamoen, en buitensingel strak om. en strengen niet overdreven strak maar pony trekt de kar echt met de strengen en niet met het lamoen.

als je strengen te lang zijn en je paardje met het lamoen gaat trekken, dan gaat je wagen volgens mij meer zwabberen als wanneer je de strengen iets korter hebt en dus echt trekt met de strengen en enkel de wagen stuurt met het lamoen.

soms zie je dat de lichtogen naar achteren worden getrokken ( soms maar minimaal ) op het moment dat een paardje voorwaarts gaat, in mijn ogen zijn de strengen dan te lang, daardoor word er links en rechts aan het lamoen getrokken wat volgens mij dat zwabberen veroorzaakt.

als ik je filmpje zie, heb je volgens mij bij het voorwaarts gaan geen ruimte over bij de voorkant van het lamoen, en heb je de brancardbeugel echt helemaal voorin het lamoen liggen, misschien eens proberen je streng een gaatje korter te doen en kijken hoe het dan ment ?
ik heb bij mijn wagen het lichtoog midden in de beugel liggen van het voorste stuk van het lamoen zeg maar tijdens voorwaarts gaan. ( is dit nog een duidelijke uitleg ? )

anhiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:49

JoyCiej007 schreef:
anhiza schreef:
maar het idee met zo'n breed lamoen en brede zweng is ook juist dat ze lekker veel ruimte hebben om te wenden e.d. en als de zweng een stuk smaller wordt, dan heeft ze ook minder ruimte om te wenden, en dat is juist wat je bij zo'n marathonwagen niet verwacht....

Ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat ik bedoel,aangezien de breedte van het lamoen en de zweng niet te maken hebben met de ruimte om te wenden (LENGTE van het lamoen KAN beperken als het tijdens een wending in de schouder van het paard gaat ''prikken'',maar breedte heeft er niets te maken,dat is net of jou lamoen beperkt is ja/nee de meeste draaien tot naast de wagen!)
Ik bedoel met de breedte van de zweng,dat deze net zo breed is als jou lamoen breed is van achter.....
Kijk maar eens bij bv een tweespan.(misschien dat het je dan duidelijker is wat ik bedoel..)
Daar lopen de strengen langst (er praktisch tegenaan) de buik,flanken en achterbenen naar achter naar de zweng,waar ze vast gemaakt worden.
Daar is de zweng net zo breed als het paard zn achterbenen breed zijn (van buitenkant tot buitenkant) de draaibreedte doet niks af aan de breedte van het zweng,het gaat alleen minder ''klapperen'' doordat alles meer 1 rechte lijn vormt ipv een driehoek (alles van bovenaf gezien)
Ik heb het dus allemaal over de breedte en heb het idee dat jij over lengte praat.
Mijn manier van ''oplossen'' heeft niks te maken met wenden en de ruimte van wenden,daar veranderd niets aan,dat los je alleen op als je hem gaat begrenzen,maar dat bedoel ik niet!
Succes....

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:59

Bekend probleem bij deze wagens.
Ik heb er schuifbomen op zitten,en heb er geen last van.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:44

Hoe is het nu eigenlijk met het probleem, is het opgelost of.....?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:51

JoyCiej007 schreef:
Ik irriteer me al een tijdje aan het feit dat mijn zweng zijn werk niet altijd even goed doet......
Aan beide zijden achter de zweng zijn rubberen dempers bevestigd.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het gebeurd niet constant, maar toch vrij vaak op rit (voornamelijk als we wat meer voorwaarts gaan in draf of galop) dat de zweng nogal hard steeds tegen de dempers knalt, en daar door gaat dus niet alleen de zweng heen- en weer, maar ook het onderstel van mijn wagen een beetje; je kan ook echt de voorwielen en de wagen wat van links naar rechts zien gaan, en ik voel het ook heel duidelijk op de bok.

Zou dit echt door die dempers komen? Want die zitten er toch ook niet voor niets? Of staan mijn strengen misschien toch net een beetje te strak, en zou het helpen als ik die wat losser zou zetten?
Lijkt net alsof het soms wat extremer wordt, als mijn pony op een bepaalde manier loopt, en daarna is het soms ineens weg. Maar heb het toch vrij vaak, en ik vind het gewoon irritant, volgens mij hoort dit ook niet zo.

hey,

Ik heb dit probleem nu ook met mijn huidige wagen.

wat was bij jou de oplossing?

Gr. Crista