[AR] [LO] met touwtjes kin naar borst?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:02

Citaat:
Verder moet ik hem toch enigzins begrenzen wil ik hem hierin werken, want als ik de touwtjes langer maak zal hij de houding van het jongere paard aannemen

Enigzins begrenzen?? Totaal gedwongen vind ik een betere zin.

Ik schrok werkelijk van de foto's van Sjuimpje en kan me niet voorstellen op welke manier dit goed voor een paard is. De achterhand krijg je er niet onder, want als je zou drijven valt ie op zn hoofd. Het zal jouw bedoeling wel zijn om rugspieren los te werken, maar ook dat zie ik op de foto's niet gebeuren.

Noem vooral enkele namen die ook zo als jou werken?? Verward

De stelling bij ons op stal is geheel die van Josien.

Sam wordt ook op foto netjes gelongeerd, je ziet de ontspanning. En van Superpepeijn mag ik over zn foto's niets zeggen dus ehh OK dan!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 00:18

Ik zou het maar niet doen, het is alles behalve fijn voor je paard!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:31

Dit is geen paard wat gedwongen kan worden, zowiezo zou je de foto's beter moeten bekijken want dan zie je wel degelijk dat het achterbeen gebruikt wordt en dat het dier ongedwongen loopt.
Ik begrijp verder dat je nog niet zo lang hier op dit forum zit, anders zou je weten door welke mensen het ronde/diepe systeem wordt toegepast.
Denk aan mensen als Anky, Arjen, Edward, Tineke, ik heb het geleerd van mijn instructrice en die heeft het uit 1e hand.

En Aqua,
jij denkt dat het niet fijn is voor een paard.
Een mening geven is iets anders dan een mening opdringen. Ik kan al jouw 'maars' weerleggen, als je dan niets meer toe te voegen hebt plaats dan ook niets meer. Ik weet zat quotes waarin jij mensen aanvalt op het feit dat ze hun mening niet zouden willen onderbouwen, wat voor constructiefs denk jij nu met bovenstaande kreet te melden?

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:58

Sjuimpje, ik moet zeggen dat ik ook even moest fronsen bij het zien van de foto's. Maar ik moet toegeven dat het paard er wel "ingespannen ontspannen" bijloopt (hij is wel aan het werk, maar niet krampachtig). Het is misschien niet zo'n goed voorbeeld voor beginners of mensen die jouw systeem niet kennen: je kan je paard niet van de ene op de andere dag zo laten lopen! Als iemand het zomaar eens even na gaat doen met het idee van "'t is goed, zij doet het ook", dan zou je wel eens vervelende problemen kunnen krijgen.

Aan de andere kant ben ik ook wel blij met je foto's... Ik longeer mijn pony zo af en toe met een iets ander touwtjes-systeem, maar wel met ongeveer hetzelfde effect. Geleerd van mijn instructrice en ik heb veel vertrouwen in haar, dus ik ga er vanuit dat het goed is, ook al kan ik het zelf helaas niet helemaal beredeneren. Het gekke is, dat mijn "paardenboekenverstand" op het eerste gezicht zegt: je trekt je paard teveel in een houding! Maar ondertussen loopt ze wel altijd lekker te swingen met een uitdrukking op haar gezicht van "kijk mij nou eens mijn best doen!" Ze laat zelfs haar kaak los en gaat schuimen, iets wat me onder het zadel helaas niet vaak gegund is. Mijn gevoel zegt dus juist, dat het wél goed is! Ze loopt niet zo laag als jouw paard, bij lange na niet, maar in ieder geval ben ik nu een beetje gerustgesteld dat er meer mensen zijn die van mening zijn dat gericht een bepaalde houding aangeven niet altijd verkeerd hoeft te zijn.

Het zal een kwestie zijn van luisteren naar je paard. Bouw het voorzichtig op, weet waar je mee bezig bent of zorg dat je een goede instructeur hebt die het je kan leren en kijk of je paard zich er lekker bij voelt (wellicht na een leerproces! Op dag 1 ziet je paard er vast de lol niet van in en dan is het misschien niet zo ontspannen allemaal...). Dat is het belangrijkste lijkt me!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:16

Sjuimpje schreef:
Dit is geen paard wat gedwongen kan worden, zowiezo zou je de foto's beter moeten bekijken want dan zie je wel degelijk dat het achterbeen gebruikt wordt en dat het dier ongedwongen loopt.
Ik begrijp verder dat je nog niet zo lang hier op dit forum zit, anders zou je weten door welke mensen het ronde/diepe systeem wordt toegepast.
Denk aan mensen als Anky, Arjen, Edward, Tineke, ik heb het geleerd van mijn instructrice en die heeft het uit 1e hand.

En Aqua,
Een mening geven is iets anders dan een mening opdringen. Ik kan al jouw 'maars' weerleggen, als je dan niets meer toe te voegen hebt plaats dan ook niets meer. Ik weet zat quotes waarin jij mensen aanvalt op het feit dat ze hun mening niet zouden willen onderbouwen, wat voor constructiefs denk jij nu met bovenstaande kreet te melden?

Sorry hoor, dat is wetenschappelijk aangetoond met foto's!!!!!
Verder heb ik jou denk ik niets meer te melden.

Deetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:18

Ik rij mijn eigen paard ook diep en longeer hem ook op die manier.
Meer op de manier zoals Pepijn het doet maar we werken naar de diepte van Sjuimpje toe (niet in weken of maanden, wanneer het paard er klaar voor is!).
Zelf zie ik vaak mensen die hun paarden simpel met de bijzet longeren en dan loopt het paard zo 'lekker' in de valse knik ;-(

Wat ik mij nu wel afvraag en waar ik regelmatig een discussie over hoor is.....maak je beide touwtjes even 'kort' vast of zet je juist het binnenste touwtje wat strakker of juist losser.

Wat is jullie mening en waarom?

By the way, welke touwtjes gebruiken jullie ervoor? welke zouden makkelijk knappen.
Zelf gebruik ik altijd de slof maar die zou in nood niet zou gauw knappen helaas dus daar moet ik nog wat aan doen!
Alle advies/ info is van harte welkom.
thanks

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:28

ik longeer een beetje in de lijn van die renske aanneemt (tenminst die lijn probeer ik) lekker laag en rond.
Ik geef toe dat de foto'd van sjuimpje er een beetje eng uitzien, maar ik geloof dat ze heel goed weet waar ze mee bezig is!
verder zie je niet dat ozep er gespannen mee loopt, netjes ontspannen, mooi achterbeen!
Ik denk alleen dat deze manier van longeren voor de meeste mensen en paarden niet is weggelegd..dus don't try this at home Lachen

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:36

Iedereen kan zo zijn paard insnoeren, nog even en hij maakt een koprol, kan niet gezond zijn, sorry, das mijn mening. IK vind hem er echt niet ontspannen bij lopen. Wees gerust, gelukkig zijn er nog een paar met een gezond verstand en laten hun paarden ontspannen laag en rond lopen zonder weer te overdrijven. >>Pepeijn!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:41

Ik zet het binnenste touwtje nauwelijks korter, ik heb mijn lijn door de bitring aan de singel vast en daarmee vraag ik ietsje stelling, zo krijg ik mooi een aanleuning op het buitenste touwtje. Veel stelling kan je in het diepe toch niet vragen, omdat ze anders de kin aan de knieën stoten.
Verder is de stelling die je vraagt via bijzet toch nagenoeg altijd vals, want het zit dan vaak in de hals ipv in het lijf. Ik maak altijd zo groot mogelijke voltes dus heb niet veel lengtebuiging nodig.

Verder heb ik mijn touwtjes tussen de benen bevestigd aan een klein musketonnetje en gebruik een bijzonder 'gaar' hoofdstel. Dus in nood knapt dat gelijk.

Aqua,
aan je voorlaatste post te zien had je zowiezo niet veel meer te melden Verward

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:45

Ozep is echt niet vanaf dag 1 zo gelongeerd hoor! Hier is naar toe gewerkt, zoals Sjuimpje zelf al aangaf. Dat dit dier zo kan lopen is gewoon een kwestie van ontwikkelde spieren en soepelheid. En zoals eigenlijk al heel vaak gezegd is, bekijk de foto's nu nog eens, je ziet hier geen chagrijnig paard, het lijkt vrolijk en loopt ontspannen. Dat de touwtjes eraan zitten bevestigd het paard en trekt het niet in die houding. Dat lang niet alle paard op deze wijze KUNNEN lopen, wil niet zeggen dat het per definitie slecht is voor het paard. NOgmaals hier is naartoe gewerkt door middel van opbouw van training. OK dan!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:26

nou ok, we hebben hier een spel van: zo diep is niet goed omdat...
of
ja, t'is wel goed omdat....

iedereen rijdt toch ook niet op dezelfde manier? en ons streefdoel is toch ook allemaal hetzelfde in de dressuur?
niet ieder paard kan hetzelfde evengunstig getraind worden!

de topicstartster vraagt zich enkel af, of met hulpteugels de kin naar de borst te trekken goed is/nut heeft.

dus het gaat hier over trekken, en trekken is kracht uitoefenen. als je dat op je paard doet (je kent dat wel: teugels aanhouden en benen derin) dan krijg je ook nooit een ontspannen en nageeflijk paard.
dus het met de kin naar de borst trekken is niet goed. vind ik dan.

Trebho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:41

De manier op zegt ook heel veel. Een paard naar dit extreem diepe toewerken is wat anders als een paard naar dit extreem diepe toetrekken wat in veel gevallen onmogelijk is. Ik vind de manier van Sjuimpje behoorlijk diep maar haar paard wordt er waarschijnlijk goed mee gegymnastiseerd en daar gaat het om. Ik zie dit ook liever als een paard wat aan de bijzet loopt te trekken met zijn hoofd in de buurt van de loodlijn maar voor de rest totaal geen gebruik van het lijf. Want het gaat erom dat je paard zijn lijf gebruikt op een fijne manier. En dat willen veel mensen nou niet inzien omdat de loodlijn zgn. heilig is. Ik zie niet waarom de loodlijn heilig zou zijn. Ik wil een paard zien wat fijn door het lijf heenloopt en naar de hand toe gereden is i.p.v. aan de kop getrokken is.

En als jij dat paard zo voor elkaar hebt dat dat mogelijk is om hem daar te trainen om hem nog fijner door het lijf heen te krijgen dan moet jij dat doen. Als jij je paard in een raar knikje aan de bijzet fijn vind lopen moet je dat ook vooral doen. Bedenk alleen wel dat hij er niet fijner op wordt.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 00:07

LuvdaTossa schreef:
Laatst hoorde ik van iemand dat het goed was om de touwtjes via bit tussen de benen te bevestigen en eens goed met de kin naar het borst te doen (is dus strak!). Ik vond het vreemd, het lijkt me juist niet goed Verward
Wat is jullie mening hierover????????

Tja ik denk dat je dit het beste met een instructeur kan bepraten. Er zijn zo vreselijk veel voors en tegens.

Volgens mij gaat dit topic ook niet over hoe Sjuimpje haar paarden longeert. Daar is een poosje terug een topic over geweest van ruim 10 pagina's heen en weer geruzie. Er zijn op deze wereld mensen met een andere mening. Laat ze lekker! Als jij het gevoel hebt het goed te doen, wat heb jij dan voor boodschap aan de ander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:10

Ik vind het er nou ook niet bepaald geweldig uitzien, lijkt me niet zo prettig voor het paard.

Dat jonge paard daarentegen vind ik wel mooi lopen.

Trebho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:46

Iedereen zegt hier dat het er niet fijn uitziet. Kan iemand me uitleggen waarom hij dat vind? Met duidelijke argumenten? Dus niet vertellen dat je het zielig vind om de kop tussen de benen te binden maar echt argumeten waarom het beter is om niet te doen.
Ben benieuwd wie van de tegenstanders dat ook echt kan.

Dat jonge paard zou je als hij de capaciteiten heeft ook later met zijn kop tussen zijn voorbenen zetten als jij dat geweldig longeren vind. En misschien........ (let op, ik zeg misschien) gaat ie er wel beter van lopen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 09:09

Aqua8horse"]
[quote="Sjuimpje schreef:

En Aqua,

Sorry hoor, dat is wetenschappelijk aangetoond met foto's!!!!!
Verder heb ik jou denk ik niets meer te melden.
[/quote]

het is wetenschappelijk aangetoond met foto's?

en waarom zeggen mijn DA en de Fysio dan dat ik juist wel zo moet longeren?
die hebben alle2 een aardige opleiding gehad, en weten wel waar ze het over hebben.

Inmiddels gaat het, mede danzij het longeren, zo goed met mijn paard dat ik hem weer lekker aan het lopen heb, en is zn rug zo verbeterd dat ik er zonder zadel op kan zitten zonder dat hij gemeen ging doen ivm rugpijn!na het longeren, en als dit longeren o zo dieronvriendelijk was, zou hij mij dan na het longeren zonder zadel op zn rug laten zitten? dacht het niet

kijk eens wat verder dan alleen je eigen straatje en sta eens open voor andermans trainingsmethodes!!

ik reageer vanavond wel uitgebreider, moet nu naar de Brab. kampioenschappen, en dat is niet omdat mn paard zo slecht loopt!
zonder deze manier van longeren had ik helemaal niet kunnen rijden, laat staan op een kampioenschap!

aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:38

aqua8horse heeft gelijk.
al die toutjes en elastieken zijn ghelemaal onzin want als jij het fijn vind moet je paard het ook fijn vinden,anders voel je jezelf toch niet lekker.
met al die hulpteugels kan je paard niet ontspannen lopen maar dan rijd hij helemaal gedwngen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:54

ja hoor, tuurlijk aqua!

je kraakt nu wel ff alle grote namen in de sport af he! want veeeeeel topruiters longeren hun paarden ook op deze manier, en rijden ze ook LDR!

maargoed, verdere discussie heeft weinig zin, want jij/jullie staan toch niet open voor de trainingsmethode van anderen!

pebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:06

Mijn mening is dt je een paard niet met slof touwtjes of iets dergelijks mag longeren. Je dwingt je paard in een positie te lopen en als je iets dwingt kan dat nooit een ontspannen en soepel paard worden ik longeer zelf zonder en dat gaat perfect lekker ontspannen en soepel.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:35

pebels, een paard kan met de touwtjes op een zelfde manier ongedwongen lopen als onder het zadel.

en aqua, jij hebt gelijk en de rest is gek hoor. sure.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 00:24

wat wil je dan pebels?lekker lang laten lopen aan de longeerlijn?en sterrenkijken?
dan weet je zeker dat je paard over een aantal jaar niet goed meer loopt!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 00:50

Pebels, als je een paard iets dwingt te doen wat hij niet wil, doet hij het echt niet. Ik heb zelf hetlevende bewijs ervan onder handen. Als hij niet wil nageven, doet ie dat ook niet.

Verder heb ik gezien het renske20 en SP hun paard longeren, en dat ziet er alles behalve gespannen uit...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:43

Citaat:
Iedereen zegt hier dat het er niet fijn uitziet. Kan iemand me uitleggen waarom hij dat vind?

Er zullen vele wegen zijn die naar Rome leiden. Ik vind het wel gevaarlijk dat de foto's van Sjuimpje geplaatst zijn als zijnde DE manier van longeren.

Anky heeft een geheel eigen manier en zal door iedereen niet zo kunnen worden nagedaan. Er spelen zoveel meer dingen mee, ook in hoever je kunt gaan in die training. Dat zal toch onder deskundige begeleiding moeten.

Ik heb ooit ergens gelezen dat Anky elk jong paard (ik meen een jaar of 4) direct met stang en trens rijdt.

Nu zal Anky dat kunnen, maar ik hoop bij God niet dat iedereen dat zo zou doen.

De manier waarop Lammert Haanstra leert longeren is voor iedereen te snappen. Dat is ook de methode zoals het in de opleidingen Deurne en Ermelo wordt voorgelegd.

Ik hou me liever daarbij. Knipoog

Enne... we hebben ook succes hoor. De moeilijkste paarden hebben we hier al op stal gehad. Helemaal vastgereden of uit karakter gehaald. Wij denken van het dwingen/afdwingen. Niet alle paarden kunnen daartegen.

De motor zit nog steeds achterin. Het paard wordt van achter naar voor gereden. Af en toe wordt best wel een bijzetteugeltje gebruikt om iets meer te vragen.

De klassieke manier dus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:56

Trebho schreef:
Iedereen zegt hier dat het er niet fijn uitziet. Kan iemand me uitleggen waarom hij dat vind? Met duidelijke argumenten?

Dat het slecht is zeg ik niet, daar heb ik te weinig verstand van longeren van. Daarbij geloof ik best dat sjuimpje weet waar ze mee bezig is.
Alleen vind ik het er eng uit zien omdat het lijkt dat het paard bij de minst geringste hapering/stuikeling over de kop zal vliegen

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:01

Allemensen, wat een oestand wordt dit zeg. Maar om door te gaan op hoe men het zijn paard longeert:
Ik longeer Givar momenteel met een Goque. Heb voorheen veel met touwtjes gewerkt, en heb daar prima ervaringen mee. Maar een goque bevalt me beter.