[AR] Iemand wel eens een ongeluk(je) met aangespannen gehad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:13

lammelanne schreef:
wat ik niet snap, is dat ik het eigenlijk enger vind als paarden aan de kletter gaan met een karretje of daar vanaf valt, dan dat dit je gewoon tijdens het rijden ohz gebeurt? ligt dat aan mij of hebben jullie dit ook?

Heb ik ook, op het paard heb ik meer controle, plus dat je op het paard makkelijker met bewegingen mee kan, als op een karretje er achter (denk maar aan bomen naast de weg, hindernisjes, bochten)

Verschillende ongelukken gezien. Heftigste waar ik zelf bij was, was een drama dat volgde op een drama, dat volgde op een ongelukje :=
We waren toen met 3 koetsen op stap, en 1 hengst onder het zadel. Een andere jonge hengst liep voor de kar, en deze zag ik door de schouder naar buiten vallen. Menster deed naar wat ik zag niets meer als aan de andere leidsel trekken, waarop paardje vrolijk door de schouder blééf lopen...tot ie een sloot tegenkwam. Paardje was geloof ik zelf helemaal verrast dat de grond ineens weg was :P (had hele sloot niet kunnen zien door de oogkleppen) Goed, kar was op zn kant gegaan, menster enkel geblesseerd, maar met heel snel ingrijpen van de eigenaar (zat op de kar daarvoor) was paardje blijven staan.
We stonden toen op een smal landweggetje, en toen de pechhulp ons niet kon vinden wilde 2e menner omdraaien. Deed ie precies naast die hengst onder het zadel, die dus vervolgens uit zn plaat ging. Vol steigeren tegen dat aangespannen paard, waarop de ruiter er af gleed of sprong, daarbij de teugels los liet. Hengst had nu vrijspel, waarop hij vol onder de buik van aangespannen paard door bokte, en vervolgens tegen de bok van die kar op steigerde. Menner van die kar heeft hem een paar knallen op zn snuit verkocht, waarop hengst bedacht op de schoft van de aangespannen merrie daarachter te springen en in de manenkam te bijten(vierde paard in dit verhaal). Menster kon niets anders als haar merrie vooruit jagen, en na een paar meter sprong hengst er toch maar vanaf. Merrie was snel weer onder controle, maar hengst nam het hazepad richting stal.
Daarvoor is hij een 80 klm weg over gekletterd, met op het einde een zeer onoverzichtelijke Tsprong. Heb auto tegen gehouden en een lift gevraagd om hem hopelijk bij de stal op te vangen, maar verwachtte dat hij in een auto terecht zou komen. (ondertussen reed de eigenaar zn jonge aangespannen hengst terug) Beest heeft stinkend geluk gehad; 2 auto's konden nog net in de ankers, en tot overmaat van geluk liepen daar net 2 mensen die zelf ook paarden hadden. Die hebben hem gevangen.
Uiteindelijk was alleen die eerste menster met enkel blessure, verder alle paarden en iedereen ongedeerd (scheelde dat dat eerste paard die door de hengst aangevlogen werd grote maat heeft; achterhoeven gingen gewoon onder de buik door in plaats van hem te raken :P ) Maar jeetje, ik wist echt niet meer naar welk paard ik nou moest rennen

Of kleppen veiliger zijn of niet vind ik afhankelijk van wat het paard gewend is.
Mijn ene verzorgpaardje rijd ik onder het zadel, komst zeer sporadisch voor de kar. Hij heeft geen kleppen, omdat ie zich anders juist helemaal kapot schrikt bij alles en iedereen. Mn ander verzorgpaardje is full time koestpaardje (de merrie uit bovenstaand verhaal), die zou veel te kijkerig zijn zonder kleppen

jouke_h

Re: Iemand wel eens een ongeluk(je) met aangespannen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:23

Wel vaker in de sloot gelegen, of de bosjes, voorste die wel door een poortje kon maar de achterste niet. Verder paarden die over de strengen heen gingen en dan keihard er van door gingen. Verder altijd alles nog heel.
Hier altijd met kleppen. Sommige met halve kleppen maar nog nooit zonder.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:25

Met onze superbrave kinder-pony haflinger die noooooooooit iets verkeerd deed (en met oogkleppen ;) ) met een lang teugeltje stappen vlak voordat we de bak in mochten (wedstrijd)

BAM. 5 auto's totall - loss :=

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:27

lieziej schreef:
Met onze superbrave kinder-pony haflinger die noooooooooit iets verkeerd deed (en met oogkleppen ;) ) met een lang teugeltje stappen vlak voordat we de bak in mochten (wedstrijd)

Okee jij moet vanaf nu altijd melden waar en wanneer je gaat rijden want daar parkeer ik mijn auto dus niet bij in de buurt ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:29

Jep, zijn een keer met Rano in de sloot beland. Gestoken door een horzel die direct achter schoftstuk is gekropen...Ik zie dat beest er heen vliegen en kort daarna springt Rano op zij en springt in de sloot (helemaal begroeit, je kon geen sloot herkennen). Hij is opgestaan, schaar tussen de benen....Maar zoals we hem kennen: Blijven staan, ook al is het eng, maar rennen is niet de oplossing. Snel naar voren, strengen los en de schaar losgemaakt en voorzichtig tussen de benen weggeschoven. Gekeken of met het paard alles goed was en toen er weer voor gespant. Liep als van ouds....Godzijdank!

Ik men in principe met oogkleppen, mijn ervaring is dat de meeste paarden er een stuk rustiger door zijn.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:35

jouke_h schreef:
lieziej schreef:

Okee jij moet vanaf nu altijd melden waar en wanneer je gaat rijden want daar parkeer ik mijn auto dus niet bij in de buurt ;)

Pony heb ik niet meer, en het is ooit gebeurd op een haflingerdag een jaar of 8 geleden, dacht mijn vader die normaal recreatief ment, "even" een dressuurproefje te rijden. Van het fenomeen "menwedstrijden" zijn we helemaal genezen ;)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:01

Wat een nare verhalen allemaal.
Ik vind het zelf wel logischer dat aan de kletter gaan als je erop zit minder eng is dan met een aanspanning. Door de aanspanning stopt een paard minder snel en als jij van de kar afvalt o.i.d. kun je veel meer schade en erger aanrichten.

Ook wel eens gehoord van ongelukken door ineens zonder oogkleppen te gaan rijden.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:08

Jazeker. Ik ben ook ontgroend.

Paar weken geleden met de les, ik reed in de bak moest van hand veranderen, en ineens begint hij te slaan, en komt met zijn linkerachterbeen over het lamoen heen, waardoor hij nog meer in paniek raakte. Toen hij bij de hoek kwam draaide hij heel scherp waardoor ik van de kar afdonderde. Hij draaide een volte en kwam weer op me af (zit in een rolstoel dus kon niet even opstaan) maar gelukkig draaide hij goed op tijd weg, en kreeg mijn instructeur hem snel te pakken. Maar had de schrik wel even goed zitten. Eerst heeft de instructeur even gereden, na 10 minuten ben ik weer zelf gaan rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:11

Vriendin van ons is met paard en al op betonnen muur geklapt, is nu al jaren geleden en beiden ondervinden nog dagelijks last, zenuwen compleet kapot oa.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:15

Bij mijn vorige menner reden we regelmatig koetsen tochten.
hartstikke leuk om te doen, behalve deze keer.
Stappen, stilstaan, draven, stilstaan stappen, draven en dat de hele tijd door. (om de 3/4 minuten van gang veranderen)
We waren met 2-span een het rechter paard werd er helemaal gek van en kwam een aantal keer omhoog. (niet gevaarlijk, gewoon uit boosheid)
Bij het stil staan heeft hij tot 4 keer toe zijn linker achterbeen opgetild en over de boom heen gedaan.
kon ik er af, dissel riemen losmaken en paard deed zelf het been weer terug. :roll:

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:21

Gelukkig valt hij bij ons wel mee. Een keer de voorste van het tandem die de sloot niet in wilde en doordraaide waardoor hij als een rollade in de strengen werd gewikkeld. We moesten hem uitspannen en daarna wel verder gereden. Maar ruime lijnen en veel belonen want hij was wel even het vertrouwen kwijt. Maar dat kwam snel weer goed.'
Een keer met tweespan op pad. Het stormde en er was 1 jonge pony. We twijfelde al of we wel moesten gaan maar er werd gezegd dat je anders de hele winter wel kon stoppen met rijden. Dus toch gegaan. Ondanks over de weg toegewaaid plastic ging het goed tot we bovenop een brug kwamen. Waarschijnlijk heeft de jongste wind gevangen en is aan de haal gegaan. Gelukkig bokt hij waardoor hij met een been over het lamoen kwam en dus niet verder kon galopperen. Maar dan merk je dat je aan 1 groom te weinig hebt. Ik moest dus uitspannen terwijl er eentje met zijn been over het lamoen zat en terwijl we dus in de volle wind stonden. Gelukkig passeerde er een fietser en brommer die de pony's kon vasthouden terwijl ik uitspande. Want de koetsier moest de teugels in handen houden tot ze los van de wagen waren.
Gelukkig geen letsel en ze zijn de dag erop weer ingespannen.

Op wedstrijden wel veel ongelukken maar ik denk 80% wat eigenlijk nalatigheid is en geen ongeluk. Te makkelijk met de paarden omgaan omdat ze altijd zo braaf zijn. Alleen zijn de gevolgen van een op ol slaande aanspanning veel groter dan een loslopend paard. En vaak zijn andere paarden en mensen de dupe.

Wij reden trouwens met halve oogkleppen zodat de pony's in de hindernissen mee konden denken. Ik denk dat je moet kijken hoe het paard reageert. De een wil weten wat er achter hem gebeurd terwijl de ander juist rustiger blijft als ze niets kunnen zien.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:12

lammelanne schreef:
wat ik niet snap, is dat ik het eigenlijk enger vind als paarden aan de kletter gaan met een karretje of daar vanaf valt, dan dat dit je gewoon tijdens het rijden ohz gebeurt? ligt dat aan mij of hebben jullie dit ook?

maar dat is logisch, een kar zonder koetsier achter een paard is een losgeslagen projectiel die alle kanten op kan stuiteren, schuiven, omklappen, uitzwaaien in bochten. Leidsels zijn veel langer en kunnen overal omheen slaan, achter blijven hangen. Das toch wel wat anders dan een zadeltje wat erop vastgeknupt zit dat brengt toch iets minder schade toe bij een evt paniekactie.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:18

Een paard onder het zadel is vaak ook zo uitgerent en vind je soms grazend terug. Een paard met een klapperende kar erachter die niet alles netjes passeert (een paard houd namelijk wel rekening met de breedte van zijn eigen lijf maar niet met de breedte van de wagen) blijft in paniek en kan zich letterlijk doodrennen (mits hij zich niet ergens vast loopt)

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:07

Ik men zelf niet maar vind het wel leuk om ernaar te kijken. Dus toen onze vereniging nog een jaarlijkse menwedstrijd had ging ik altijd kijken. Er is in 1 van die jaren een ongeluk gebeurd met een tweespan paarden wat mij nu nog bijstaat. Tijdens het marathon onderdeel zijn de paarden geschrokken van iets en sprongen opzij het pad af hierdoor raakte de kar een boomstronk naast het pad. De kar bleef even steken waardoor de paarden enorm schrokken en aan de kletter gingen, tijdens de klap op de stronk is de menner van de wagen afgevallen. Degene achterop kon niets doen aangezien de paarden in volle galop ervandoor gingen terwijl de leidsels erachteraan flapte, diegene probeerde voorop de kar te komen om de leidsels te pakken te krijgen en het span te stoppen. Dit is niet gelukt en het span is in hun blinde paniek op een geparkeerde mercedes geklapt, wat nog het grootste 'geluk' hiervan was is dat de dierenartsenpost op die plek was dus er waren meteen bekwame mensen bij. De paarden zijn gewond geraakt, de menwagen en de auto waren totall loss. De paarden zijn zo gauw mogelijk uitgespand, bekeken en ingeladen in de vrachtwagen om naar de kliniek te rijden. Uiteindelijk zijn beide paarden gelukkig hersteld ik weet niet of er daarna nog met ze gement is. Ik heb zelf de botsing met de geparkeerde auto niet gezien gelukkig. Wel heb ik de auto gezien, een enorme plas bloed, de paarden en de menner die enorm overstuur was. De menner zelf en de ander op de wagen hebben beide voor zover ik weet niks eraan overgehouden. Dit is al heel wat jaren geleden gebeurd en inmiddels worden er ook geen menwedstrijden meer georganiseerd maar gebeurd dat ergens anders, toch heeft het veel indruk bij mij gemaakt en zie ik het nog zo voor me. Het is een heel naar ongeluk geweest met een ervaren span wat niemand verwacht heeft natuurlijk.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:28

ReneeMonty schreef:
Ik men zelf niet maar vind het wel leuk om ernaar te kijken. Dus toen onze vereniging nog een jaarlijkse menwedstrijd had ging ik altijd kijken. Er is in 1 van die jaren een ongeluk gebeurd met een tweespan paarden wat mij nu nog bijstaat. Tijdens het marathon onderdeel zijn de paarden geschrokken van iets en sprongen opzij het pad af hierdoor raakte de kar een boomstronk naast het pad. De kar bleef even steken waardoor de paarden enorm schrokken en aan de kletter gingen, tijdens de klap op de stronk is de menner van de wagen afgevallen. Degene achterop kon niets doen aangezien de paarden in volle galop ervandoor gingen terwijl de leidsels erachteraan flapte, diegene probeerde voorop de kar te komen om de leidsels te pakken te krijgen en het span te stoppen. Dit is niet gelukt en het span is in hun blinde paniek op een geparkeerde mercedes geklapt, wat nog het grootste 'geluk' hiervan was is dat de dierenartsenpost op die plek was dus er waren meteen bekwame mensen bij. De paarden zijn gewond geraakt, de menwagen en de auto waren totall loss. De paarden zijn zo gauw mogelijk uitgespand, bekeken en ingeladen in de vrachtwagen om naar de kliniek te rijden. Uiteindelijk zijn beide paarden gelukkig hersteld ik weet niet of er daarna nog met ze gement is. Ik heb zelf de botsing met de geparkeerde auto niet gezien gelukkig. Wel heb ik de auto gezien, een enorme plas bloed, de paarden en de menner die enorm overstuur was. De menner zelf en de ander op de wagen hebben beide voor zover ik weet niks eraan overgehouden. Dit is al heel wat jaren geleden gebeurd en inmiddels worden er ook geen menwedstrijden meer georganiseerd maar gebeurd dat ergens anders, toch heeft het veel indruk bij mij gemaakt en zie ik het nog zo voor me. Het is een heel naar ongeluk geweest met een ervaren span wat niemand verwacht heeft natuurlijk.

Weet je nog waar dat was geweest??

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:58

Dat ongeluk is in Gorssel gebeurd bij LR en PC Semper Fidelis, het is overigens niet de rede geweest dat daar geen menwedstrijden meer gehouden worden. De menwedstrijden worden door achter 't peerd georganiseerd en Semper verhuurde het terrein, achter 't peerd houd die wedstrijd nu vanuit eigen terrein.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:59

Dat was een jaar of 6 geleden, span vos-tuigers als ik t goed heb.

Er is hier in de buurt een gezegde: als je nooit wat gehad hebt met je aanspanning dan heb je ook nooit echt gereden.
Helaas is dit ook zo en als je het allemaal zo leest hebben we een erg ongezonde hobby. Een buitenstaander zou zeggen dat je gek bent dat je nog steeds zo'n karretje achter een paard knoopt en er zelf ook nog op gaat zitten.
Gelukkig weegt voor mij en velen met mij het bijzondere gevoel van eenheid en vrijheid nog steeds op tegen de risico's.
Dat neemt niet weg dat je een behoorlijk trauma over kunt houden wanneer een paard echt met je aan de haal gaat. Het kan jaren duren voordat je daar weer over heen bent. Angst is helaas met paarden ook een slechte raadgever.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:14

ReneeMonty schreef:
Dat ongeluk is in Gorssel gebeurd bij LR en PC Semper Fidelis, het is overigens niet de rede geweest dat daar geen menwedstrijden meer gehouden worden. De menwedstrijden worden door achter 't peerd georganiseerd en Semper verhuurde het terrein, achter 't peerd houd die wedstrijd nu vanuit eigen terrein.

Dan is het dezelfde die een aantal kennissen ook hebben meegemaakt :S

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:15

Ik heb met mijn vorige paard een paar keer een ongeluk gehad. De laatste gebeurde in de binnenbak. Zonder (voor mij duidelijke) aanleiding sloeg hij op hol. Tja, in binnenbak zul je dan al snel een bocht moeten maken. Kar sloeg om en ik sloeg tegen het schot aan. Daarna heeft paard nog een kwartier in volle paniek door de rijbaan gelopen met kar erachter aan. Andere menners stonden of op het midden of konden naar de naastgelegen bak vluchten. Paard had een flinke brandwond aan de binnenkant van een achterbeen (was over lamoen heen geweest, maar ook weer terug). Ben heel tijdje bezig geweest om die wond weer fatsoenlijk te krijgen. Heb hem daarna niet meer voor de kar gehad. Vertrouwen was volledig weg. Onder het zadel raakte ik vertrouwen ook kwijt, dus heb hem verkocht (uiteraard met het verhaal erbij!) Heeft heel lang geduurd voor ik weer ontspannen op de bok kon zitten. Mocht met een Haflinger van iemand anders in de les meerijden (halve les zelf , halve les naast hem; laatste vond ik nog enger) Men nu weer met mijn huidige paard en pony, maar op wedstrijden, zeker buiten, ben ik altijd wat angstig. Sommigen daveren zo langs, dan voel ik me echt niet fijn. Buitenritten durf ik aangespannen alleen in het bos of in het dorp. Hier is eigenlijk overal aan een of twee kanten water, dus van huis uit durf ik niet meer naar buiten.

Een ongeluk zit soms in een heeeeeel klein hoekje, en aangespannen zijn de gevolgen doorgaans heel flink.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:27

S_zanne schreef:
Stappen, stilstaan, draven, stilstaan stappen, draven en dat de hele tijd door. (om de 3/4 minuten van gang veranderen)
We waren met 2-span een het rechter paard werd er helemaal gek van en kwam een aantal keer omhoog. (niet gevaarlijk, gewoon uit boosheid)
Bij het stil staan heeft hij tot 4 keer toe zijn linker achterbeen opgetild en over de boom heen gedaan.
kon ik er af, dissel riemen losmaken en paard deed zelf het been weer terug. :roll:

Ja, heb daar ook ervaring mee. ordt je paard zo lekker rustig van, zo'n tempo :P Het is de grootste reden waarom eigenaresse van mijn verzorgpony geen koetsentochten meer rijd; beide paardjes raken zo opgefokt dat je dus gewoon de hele rit in hun mond moet gaan hangen om ze nog beetje bij je te houden. Is gewoon niet leuk meer.

En in pauzes, hoe vaak het dan mis gaat... mensen die dan doodleuk het hoofdstel af doen, en willen wisselen voor een halster...en vervolgens achter hun paard aan kunnen rennen |o

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:43

Juut schreef:
S_zanne schreef:

Ja, heb daar ook ervaring mee. ordt je paard zo lekker rustig van, zo'n tempo :P Het is de grootste reden waarom eigenaresse van mijn verzorgpony geen koetsentochten meer rijd; beide paardjes raken zo opgefokt dat je dus gewoon de hele rit in hun mond moet gaan hangen om ze nog beetje bij je te houden. Is gewoon niet leuk meer.

En in pauzes, hoe vaak het dan mis gaat... mensen die dan doodleuk het hoofdstel af doen, en willen wisselen voor een halster...en vervolgens achter hun paard aan kunnen rennen |o

Gelukkig wat dat betreft nog nooit ongelukken mee gemaakt.
Wel een aantal keer goed tegen mijzelf moeten zeggen dat het geen zin heeft om er iets over te zeggen.
Die mensen hebben toch een bord voor de kop. 8)7

Ook een 4-span gezien waarbij ik altijd m'n hart vasthield of het wel goed ging.
Verrot tuig, bitten die 5 gaten hoger kunnen, elke keer wel een streng kapot.
De menner in kwestie heeft zelfs een keer een bit gebroken!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:45

Nou onze brokkenpiloot heeft vandaag weer voor de sleep gestaan en dat ging goed. Nog wel iemand ernaast (mn juffie) en manlief aan de leidsels.
Vandeweek nog een keer lange leidselen zonder sleep en dan volgende week weer de sleep erachter.
De 27e gaan we naar OdK om hem samen met Wito weer even goed aan het werk te zetten.

Dus het lijkt met een sisser af te lopen gelukkig.....

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:47

jouke_h schreef:
Dan is het dezelfde die een aantal kennissen ook hebben meegemaakt :S

Dat kan kloppen want er waren een heleboel mensen aanwezig. De plaats waar ze uiteindelijk tot stilstand kwamen was het grasveld naast de twee rijhallen oftewel het hoofdterrein. Hier waren dus enorm veel mensen op dat moment, er zijn er dus heel veel die de daadwerkelijke klap op de auto hebben gezien. Ik vond het al heel naar om te zien wat er direct na het ongeluk te zien was en ben gauw doorgelopen aangezien ik niks kon betekenen in de situatie en daarom ook niet wou blijven plakken. Het heeft wel indruk gemaakt dat die auto helemaal in elkaar was gedrukt, dan besef je wel hoeveel kracht paarden hebben. Heb zelf ook een paar ongelukken gehad met het paardrijden maar die waren allemaal niet half zo indrukwekkend als deze die ik enkel gezien heb. Maar geen van die ongelukken zijn ook zo naar afgelopen dat er een paard naar de kliniek moest laat staan twee. Ik heb de meeste informatie over waardoor het kwam enz van mijn vereniging aangezien ik graag wou weten hoe dit kon gebeuren en hoe het met de paarden was. Zoiets zet je altijd wel een tijdje aan het denken, al is het (teminste voor mij) geen rede om dan maar niets meer met paarden te doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:16

Vippie schreef:
Nou onze brokkenpiloot heeft vandaag weer voor de sleep gestaan en dat ging goed. Nog wel iemand ernaast (mn juffie) en manlief aan de leidsels.
Vandeweek nog een keer lange leidselen zonder sleep en dan volgende week weer de sleep erachter.
De 27e gaan we naar OdK om hem samen met Wito weer even goed aan het werk te zetten.

Dus het lijkt met een sisser af te lopen gelukkig.....

Dat zou heel fijn zijn. Maar voorlopig zou ik nog even rustig aan doen, gewoon voor de zekerheid.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:22

ik was met mijn paard in het bos, we reden lekker relax een lekker drafje,
tot ze een vreugde bok gaf,
haar been ging over het lamoen
waardoor ze in paniek raakte en we zo de bosjes in zijn gereden, gelukkig kwamen we tegen een boom tot stilstand.
ik heb met een hoop moeite haar been weer terug kunnen krijgen.
ik was alleen en schrok me kapot.
zoiets kan altijd gebeuren natuurlijk, vooral niet alleen op pad gaan dus!!