lammelanne schreef:wat ik niet snap, is dat ik het eigenlijk enger vind als paarden aan de kletter gaan met een karretje of daar vanaf valt, dan dat dit je gewoon tijdens het rijden ohz gebeurt? ligt dat aan mij of hebben jullie dit ook?
Heb ik ook, op het paard heb ik meer controle, plus dat je op het paard makkelijker met bewegingen mee kan, als op een karretje er achter (denk maar aan bomen naast de weg, hindernisjes, bochten)
Verschillende ongelukken gezien. Heftigste waar ik zelf bij was, was een drama dat volgde op een drama, dat volgde op een ongelukje

We waren toen met 3 koetsen op stap, en 1 hengst onder het zadel. Een andere jonge hengst liep voor de kar, en deze zag ik door de schouder naar buiten vallen. Menster deed naar wat ik zag niets meer als aan de andere leidsel trekken, waarop paardje vrolijk door de schouder blééf lopen...tot ie een sloot tegenkwam. Paardje was geloof ik zelf helemaal verrast dat de grond ineens weg was

We stonden toen op een smal landweggetje, en toen de pechhulp ons niet kon vinden wilde 2e menner omdraaien. Deed ie precies naast die hengst onder het zadel, die dus vervolgens uit zn plaat ging. Vol steigeren tegen dat aangespannen paard, waarop de ruiter er af gleed of sprong, daarbij de teugels los liet. Hengst had nu vrijspel, waarop hij vol onder de buik van aangespannen paard door bokte, en vervolgens tegen de bok van die kar op steigerde. Menner van die kar heeft hem een paar knallen op zn snuit verkocht, waarop hengst bedacht op de schoft van de aangespannen merrie daarachter te springen en in de manenkam te bijten(vierde paard in dit verhaal). Menster kon niets anders als haar merrie vooruit jagen, en na een paar meter sprong hengst er toch maar vanaf. Merrie was snel weer onder controle, maar hengst nam het hazepad richting stal.
Daarvoor is hij een 80 klm weg over gekletterd, met op het einde een zeer onoverzichtelijke Tsprong. Heb auto tegen gehouden en een lift gevraagd om hem hopelijk bij de stal op te vangen, maar verwachtte dat hij in een auto terecht zou komen. (ondertussen reed de eigenaar zn jonge aangespannen hengst terug) Beest heeft stinkend geluk gehad; 2 auto's konden nog net in de ankers, en tot overmaat van geluk liepen daar net 2 mensen die zelf ook paarden hadden. Die hebben hem gevangen.
Uiteindelijk was alleen die eerste menster met enkel blessure, verder alle paarden en iedereen ongedeerd (scheelde dat dat eerste paard die door de hengst aangevlogen werd grote maat heeft; achterhoeven gingen gewoon onder de buik door in plaats van hem te raken

Of kleppen veiliger zijn of niet vind ik afhankelijk van wat het paard gewend is.
Mijn ene verzorgpaardje rijd ik onder het zadel, komst zeer sporadisch voor de kar. Hij heeft geen kleppen, omdat ie zich anders juist helemaal kapot schrikt bij alles en iedereen. Mn ander verzorgpaardje is full time koestpaardje (de merrie uit bovenstaand verhaal), die zou veel te kijkerig zijn zonder kleppen