[AR] Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 07:58

Ik wil nog wel even toevoegen dat het mij om de dressuur/vaardigheid gaat, niet om de marathon waar wel degelijk risico's aan kleven.
In de D/V kun je (op de strafpunten na) een poortje volledig van de wereld rijden en er volkomen ongeschonden vanaf komen.
Dat ze in de marathon strengere regels willen kan ik dan nog wel inkomen, maar in de D/V?
De poortjes zijn smaller gezet, ruimere tijd, cap (maar wel schootkleed?) de lijnen moeten vloeiend te rijden zijn, waar hebben we het dan over?
Bij de KNHS zijn bovendien geen ongevallen bij de D/V bekend.
Die regel is toch ook wel in te voeren alleen voor het marathongedeelte?

Dennis

Re: Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:28

Mijn sportshet word graag gepromoveerd tot grasmaaier hoor :+. Deze winter was ze grasmaaier en broedmachine en dient nu als melkkoe, dat bevalt haar ook wel ;).

Met de nieuwe vaardigheids regels (smallere poortjes, meer tijd) red ik het met mijn jonge pony niet meer binnen de tijd te rijden, zeker niet in een parcours met lange lijnen. Vind het nog bar lastig.

Mijn wagen van even 10 cm breder en hij staat nog steeds niet verkeerd hoor. Rij ook wel met de wagen van mijn instructrice, is 110, maar lijkt echt veel breder dan mijn wagen (en is ook zwaarder, wil ik niet mee een binnenbak in).
Mijn concourswagen is speciaal voor alle maten shetten gemaakt door een hengstenhouder die het goed in zijn hoofd had wat fijn was voor zo'n kleintje (had alleen 3punts vering onder gemogen ipv 2punts vering, rij ik fanatiek in de vaardigheid wil het soms wat eng worden :o ).

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:16

sbbkr schreef:
Maar veiligheid is niets op tegen alleen moeten we alle rassen wel in hun waarde laten en is de opmerking van marjo ook kompleet mis geschoten want we willen geen andere raseigenschappen om dat we zonodig ermee willen rijden.

Iets rustiger reageren mag ook wel, ik wil niemand aanvallen, schrijf alleen maar een eigen mening
Dit is toch voor iedereen persoonlijk, ik zou best een nsps shetlander willen zien die iets groter is ( en daar ben ik niet de enige in ) zodat hij in de marathon's supergoed mee kan komen en niet zoals sommige mini's bijna koppie onder gaan in de steeds dieper wordende waterbakken.

Ik vind soms dat de mini's het wel erg zwaar krijgen in de marathon wedstrijden, dat gaat mij soms te ver, ik heb zelf een mini en kleine maat naast elkaar staan, en ga ook vast geen grotere paardjes kopen omdat de regels veranderen, jammer dan, dan maar geen wedstrijden.

Rijd overigens zelf wel met een wagen met spoorbreedte van 125, geen probleem.

Het ergste is dat heel veel menners zometeen een nieuwe wagen moeten kopen of hun wagen moeten later verbreden, en daar zou ik ook van balen !!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:22

BlackDevils schreef:
De paarden en pony's worden ook ondergebracht in verschillende rubrieken. Het is voor mij dan ook niet vreemd dat men pony's < 1.08 een eigen rubriek geeft.

Een eigen rubriek geven is iets anders dan ze mijden op de reguliere wedstrijden. :Y)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:24

Dennis schreef:
Met de nieuwe vaardigheids regels (smallere poortjes, meer tijd) red ik het met mijn jonge pony niet meer binnen de tijd te rijden, zeker niet in een parcours met lange lijnen. Vind het nog bar lastig.

Ikke ook niet.... :Y)
Vorig weekend ook, foutloos en goed doorgereden
maar weer buiten de tijd. :+
Had een ander klein-pony-probleempje, Jazz tikte
met zijn kin een balletje eraf.... }:0

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:34

stormpy schreef:
Bij de KNHS zijn bovendien geen ongevallen bij de D/V bekend.
Die regel is toch ook wel in te voeren alleen voor het marathongedeelte?

Vreemd, want de laatste paar jaar (en ik loop nog niet zo lang mee op wedstrijden) heb ik al enkele ongevallen meegemaakt in de vaardigheid door het omslaan van een wagen. De laatste betekende zelfs een hersenschudding en een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Zelf ben ik ook al een keer op een doodgewone dressuur-vaardigheidwedstrijd in de vaardigheid omgegaan, het liep goed af, maar het bleef mijn rijden een lange tijd beïnvloeden. Ik prees mijzelf heel gelukkig met mijn superbrave pony.

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 13:49

Ik wil alleen maar dat het voor de dressuur/vaardigheidswedstrijden niet wordt ingevoerd, wat ze er in de samengestelde wedstrijden mee doen zal me volkomen worst zijn.
De doorsnee D/V rijder rijdt minder risicovol dan de doorsnee marathonrijder, dus waarom zou die minimumbreedte niet alleen voor de samengestelde wedstrijden mogen gelden.
Het merendeel van de "kleine" menners heeft helemaal geen ambities om samengesteld te gaan rijden en heeft er dus totaal geen moeite mee als het in het marathongedeelte wel wordt ingevoerd.
In de vaardigheid rijdt je in principe zo vloeiend mogelijk om ze min mogelijk snelheid te verliezen, in de samengestelde gaat het er vooral om zo snel mogelijk door een hindernis met meestal erg krappe bochten te gaan, waarbij zelfs een groom hard nodig is om de boel überhaupt op de 4 wielen te houden.
Bovendien zijn bij deze hindernissen de materialen vast gemonteerd en rij je er niet zomaar overheen zoals bij de kegeltjes.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:50

stormpy schreef:
In de vaardigheid rijdt je in principe zo vloeiend mogelijk om ze min mogelijk snelheid te verliezen, in de samengestelde gaat het er vooral om zo snel mogelijk door een hindernis met meestal erg krappe bochten te gaan,

Leg me het verschil eens uit? Ook om hard door een hindernis te gaan moet je ook zo vloeiend mogelijk rijden. En op kant ga je niet door een krappe wending te rijden maar door een te hoge snelheid.
Zoals gezegd gebeuren er ook in de D/V best ongelukken, al weet de KNHS daar niets van.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:53

@Stormpy: als je mijn bericht goed leest, zie je dat ik niet alleen doel op de marathon, maar juist op de vaardigheid.
Daarnaast: omgaan in de vaardigheid komt vaak voor, té vaak. Chestnut89 doelt denk ik op de vaardigheid van Hellendoorn dit jaar, het ongeluk aldaar heb ik ook zien gebeuren. Daarnaast kan ik hier op Bokt een aantal wedstrijdrijders aanwijzen die het ook is overkomen in de vaardigheid.
Bijkomend nadeel is, is dat je in de vaardigheid een in-actieve groom bij je hebt, die letterlijk nog geen boe of bah mag zeggen, die als een dooie zoutzak achterop zit, en die je al kan laten diskwalificeren als ie alleen al met zijn ogen knippert.
Als je binnen de tijd wilt rijden zul je risico's moeten nemen, dus scherpere bochten rijden, aanzetten in een bocht, na de laatste poort als een speer door de finish vliegen, etc etc.

De vaardigheid is dus echt geen onderdeel zonder risico. Sterker nog: door het niet mee mogen doen van de groom kleven er misschien wel meer risico's aan dan een marathon rijden (die je inderdaad óók met vloeiende lijnen rijdt ;))

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:20

Die spoorbreedte is inderdaad vervelend.
Ik heb net een nieuwe kar met spoorbreedte 110 gekocht, maar ik ben absoluut niet van plan om er 1 van 125 te kopen. dan maar geen wedstrijden, helaas...
Ik heb nog overleg gehad met de koetsenhandelaar maar die adviseerde om geen 125 te nemen omdat dat voor mijn ponies gewoon veel te zwaar gaat worden. mijn ponies zijn ongeveer 91 cm en vrij luxe gebouwd, en ik wil gewoon dat ze het niet te zwaar krijgen met trekken, dus toch gekozen voor 110.
Tja, als ik dan toch wedstrijden wil gaan rijden moet ik maar een ander spannetje gaan kopen met eigen kar!
het is erg vervelend, maar ben bang dat we het bij het knhs niet meer terug kunnen laten draaien...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:53

Ik heb voor mijn pony een karretje van 1.15. Maar die zou volgens mijn instructeur eenvoudig te verbreden zijn. Dan zullen mijn wielen aan beide kanten 5 cm uitsteken, maar dat heb ik liever dan een nieuwe kar aanschaffen. Deze ligt juist heel fijn op de weg, dus wil geen andere en dus veel zwaardere. Lijkt me de simpelste oplossing in mijn geval.

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:10

Ik ben het er ook niet mee eens, inmiddels weet ik dat er al enige petitie`s en mailtjes doorgestuurd zijn tegen de regel van minimale spoorbreedte, welke aan de KNHS aangeboden worden.

Niet alleen kleine pony`s zijn de dupe. Ik had een mooie clever marathon kar voor een c/d pony, welke maar 1.23m was.(werd wel verkocht als 1.25m)

Ik verwacht dan ook eigenlijk dat de regel nog wel wordt herzien.
Wat betreft veiligheid en competitie snap ik vooral de regel niet dat tweewielers mogen meerijden in vaardigheidswedstrijden.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:00

Vandaag heb ik met het KNHS gebeld en begin september wordt de regel herbesproken door de disipline groep/bestuur (?) Men heeft al een hoop klachten gekregen van mensen en willen daarzeker wat mee gaan doen.
Wat mij verteld is, is dat er evt. een uitzondering komt voor de kleintjes onder ons. Want een wagen van 90 kilo achter mijn mini van 117 kilo hangen vonden ze dat dat ook niet helemaal klopt nee... Goh :+

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 22:08

Joepie!!! Goed te horen, ik ben blij dat er zo veel is gereageerd dat de KNHS er haast wel iets mee MOET doen!
Maar we zijn er nog niet, blijf bellen, mailen of schrijven.

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:19

het is duidelijk dat er veel menners zijn die deze topic toch aan het hart gaat en het is zaak dat we er met z'n allen reeel naar blijven kijken en zeker de veiligheid en de lol van onze pony's/paarden niet uit het oog verliezen, we moeten met z'n allen (dus samen met KNHS) onze sport leuk houden!!!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:28

Sowieso vind ik het belachelijk dat er een minimale stokmaat ingevoerd wordt. Ik weet meerdere kleintjes en ook echte kleintjes (a 84 cm) die met succes SGMW rijden. Die lopen de groten eruit en zijn echt niet eerder moe dan eentje van 1.10. Ik vind het zo jammer, had zo graag gestart met mijn span maar dat is rond de 94 cm en dat wordt dus helemaal niets. Het is sowieso discriminatie er ziijn nl genoeg shetten die het leuk doen in de sport al dan niet aangespannen sport. En er zijn toch veterinaire controles? Daar filter je toch de dieren uit die het niet aankunnen?

Een spoorbreedte van 125 vind ik belachelijk. Dat krijgt die van mij van 1.06 nog wel weg maar of het fijn rijdt :n En we willen juist die dikke grasmaaiers aan het werk zien, laten zien dat ze nog zoveel meer kunnen en net zo veelzijdig zijn als grote paarden...waarom dan deze regel?

Ik doe mee met een klacht indienen :j

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:57

Geloof dat ik ook eens met de afgevaardigde van ons mendistrict ga praten...
We zitten meestal wel op één lijn :Y)

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:58

het is duidelijk dat er nogal dingen door elkaar gehaalt worden. ik zou zegen informeer en communiceer!
vooral het laatste is zeer belangrijk,want je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn maar we moeten elkaar wel in onze waarde laten.
mendistrct oost is er dus ook voor ons ALLEMAAL dus moeten we het met z'n allen klaren!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:51

Hier nog iemand die het heel erg jammer vind als wdstrijden straks niet meer mogen/niet meer te doen zijn met kleintjes.

Heb net de boel leuk aan het lopen, binnenkort naar de club en volgend jaar wilde ik gaan starten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:35

Ik ga toch even van mijn handen af
Hieruit blijkt dat geen van jullie ooit een wedstrijd heeft georganiseerd, vrijwilligers heeft moeten verzamelen enz
Nu blijven de vrijwilligers de spoorbreedte veranderen van de vroege ochtend tot aan de avond
Met de huidige hoeveelheid deelnemers is het ondoenlijk steeds te verzetten, deze spoorbreedte bied de mogelijkheid de vaardigheid sneller te laten doorstromen de volgende combinatie kan de ring al in terwijl de vorige nog bezig is.
Spoorbreedte-verzetters hoeven dus tussendoor niet meer te verzetten wat de doorstroming van de wedstrijd sneller maakt
Met springen idem-dito dus waarom in de vaardigheid dan niet???????
Vergeet niet dat er voor 1 combinatie 6 tot 7 vrijwilligers in de vaardigheid staat op het moment als e dat kunt terugbrengen naar 4 of 5 scheelt toch heel wat..
Iedereen moet de beperkingen van het ras waar ze mee mennen accepteren, waarom de shet-menners dan niet????
Wat dacht je als je haflinger net 1m49 is en je moet bij de paarden starten ook met zwaardere wagen enz, dan heb je dus de keuze of je blijft rijden of je neemt een grotere/kleinere pony....

Het zou fijn zijn als jullie allemaal een dag in de vaardigheid zouden komen meehelpen....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:12

Ik wil dressuur wedstrijden gaan rijden en heb het dus ook niet over de vaardigheid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:08

Het gaat alleen om vaardigheid en samengesteld....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:14

Regel gaat ook op voor dressuur!

Wedstrijden hier zijn maar zo klein(15 starts is vaak echt wel het max, meestal zijn ze blij als 10 starts gehaald word) dat ze de vaardigheid met 2 of 3 man doen. Waar mogelijk zo veel mogelijk op spoorbreedte.

In de marathon kan ik het me helemaal voorstellen (die rij ik al bewust niet met mijn kleintjes). Indoor marathon kan ik het me ook voorstellen, net als bij de vaardigheid (en daarbij vind ik het wel jammer).
Dressuur kan ik me er niets bij voorstellen. Dat kan imo prima met kleine smalle wagentjes passend bij de pony gereden worden.

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:53

echwel schrijft,Vergeet niet dat er voor 1 combinatie 6 tot 7 vrijwilligers in de vaardigheid staat op het moment als e dat kunt terugbrengen naar 4 of 5 scheelt toch heel wat..
Iedereen moet de beperkingen van het ras waar ze mee mennen accepteren, waarom de shet-menners dan niet????
Wat dacht je als je haflinger net 1m49 is en je moet bij de paarden starten ook met zwaardere wagen enz, dan heb je dus de keuze of je blijft rijden of je neemt een grotere/kleinere pony....

De helpers in de vaardigheid staan er niet voor 1 aanspaninng maar voor allemaal.
en als het goed geoganiseerd is (helpers onderling) gaat het verzetten heel snel plus dan heb je tussen door ook nog wat te doet dit vind ik leuker dan de hele dag langs de kant hangen.
ik vind het ook belangrijk dat je tussen door ook nog eens de poortjes controleerd want deze willen ze ook nog wel eens verschuiven zonder dat de bal valt!
de "automatisering"heeft tot gevolg dat je niet zo alert meer bent.
de laatste tijd merk ik dat er wel erg veel haast is in de vaardigheid,de ringmeester laat een volgende combinatie in de ring terwijl de vorige deelnemer nog niet door de finish is en als deze dan toch klaar is word men verzocht om snel naar de jury te gaan om te groeten dit heeft tot gevolg dat er voor de start en na de finish moet worden de draaft wat volgens de regelementen niet eens mag.(veiligheid)
en wat te denken als je het basis parcours foutloos en binnen de tijd hebt volbracht er nog geen tijd is om even een paar seconden te stappen tussendoor.

En denk nu eens na: is de aanpassing van de spoorbreedte een beperking van de pony's???????
Ik denk dat het een beperking is van het denkvermogen van de mensen die dit hebben bedacht of is het is toch stiekem "kleintjes pesten"

wie het klein niet eert is een groot peerd niet weerd

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 11:29

Ik heb zojuist eens alle ACTIEVE combinaties in HEEL Nederland bij elkaar opgeteld (officiële cijfers van de KNHS) en dat zijn er over een heel land bar weinig.

Voor vaardigheid:
217 enkelspan pony 236 enkelspan paard
60 tweespan pony 26 tweespan paard
____ ___
277 ponyaanspanningen 262 paardaanspanningen

Totaal dus 639 aanspanningen in de vaardigheid (pony's + paarden)

Voor dressuur:
231 enkelspan pony 328 enkelspan paard
72 tweespan pony 36 tweespan paard
___ ___
303 pony aanspanningen 364 paardaanspanningen

Totaal dus 667 aanspanningen in de dressuur (pony's + paarden)

Wordt het niet eens tijd dat we zuinig worden op AL onze actieve deelnemers?????
Verdeeld over een heel land zijn dit er immers bedroevend weinig.