Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gijsenkim schreef:Neemt niet weg dat ik het liefst alles in pais en vree oplos, maar soms is dat niet verstandig.... Klein voorbeeld is dat onze hengsten zich ook nu tijdens het dekseizoen gewoon keurig netjes gedragen en geloof me het word ze niet zachtzinnig verteld hoor dat ze zich behoren te gedragen......maar voorlopig zijn ze wel super handelbaar, ook voor de leek! Wat NHers van jouw caliber eens moeten leren is dat er ook paarden zijn met zo een dominant karakter en dat die zich rotlachen om jou en je nh spelletjes. Maar daarvoor moet je eerst wat meer ervaring hebben met paarden in het algemeen.
gijsenkim schreef:Klopt, ben van de oude stempel, Ik sta er ook niet negatief tegenover alleen vind ik het zo snel boelsjit omdat heel veel wat er voor heel veel geld geleerd word zo ontzetten veel temaken heeft met gewoon gevoel voor het paard...en dat kan je niet aanleren, dat heb je of dat heb je niet.
En voor spelletjes heb ik geen tijd met 12 paarden..........
Franca"]
[quote="stef schreef:Ik snap echt niet dat dit iemand kan boeien.
Of monty "zijn" methode nou van zijn vader heeft of niet, of ie nou misbruikt is of niet, het zal me echt een rotzorg wezen.
promptertje"]
[quote="gijsenkim schreef:
En voor spelletjes heb ik geen tijd met 12 paarden..........
Lielle schreef:Maar dat vind ik dus typisch dingen die gewoon horen bij je paard opvoeden en bij de 'ouderwetse' aanpak. Die trucjes ken ik ook al 15 jaar, en die zul je toch ook niet pas drie jaar geleden geleerd hebben? Ik denk dat jij en gijsenkim (en ik trouwens) daarin niet van elkaar zullen afwijken.
Lielle schreef:Dat wil ik dan wel eens IRL bekijken (niet sarcastisch bedoeld), want tot op heden klinkt het niet zoveel anders dan wat ik al jaren ken. In het begin moet je een keer duidelijk zijn, daarna is het bekend en kun je met kleine aanwijzingen volstaan.
Citaat:Moet ik daar dan ook nog eens voor die paar weken dat het dier op stal staat een spoedcursus NH tussen zijn oren proppen
Lielle schreef:Promptertje, ik denk eerlijk dat wij niet zover uit elkaar liggen in de omgang. In principe gaat alles zonder geweld, maar feit is en blijft dfat ik de baas ben (en jij ook). Als ik in de buurt ben laat ik het (bijtijds) weten!
promptertje schreef:PNH is heel simpel gebaseerd op hoe paarden elkaar iets duidelijk maken, bijv mijn merrie vindt een andere merrie hinderlijk in de weg staan en die wil ze weg hebben; eerst legt ze haar oren in haar nek, vervolgens knijpt ze haar neusgaten samen, dan opent ze haar mond, en gaat die ander dan nog niet weg - "tsjakka"!!!! Dat doe je bij PNH ook, je vraagt alles in 4 fasen, en fase 4 is ook Tsjakka - alleen hoef ik bij mijn eigen paarden nooit zo ver te gaan, die gaan bij fase 1 of 2 al uit de weg..... bij paarden van derden komt fase 4 af en toe wel om de hoek kijken
Het is dus niet allemaal lief en vriendelijk en aaien, het is vooral duidelijk -daar heeft een paard ook behoefte aan. Wij mensen beginnen echter vaak al met fase 3, ik begin met 1, omdat een paard je met kleinere "vragen" ook al prima begrijpt. Zo iets minder zweverig?
gijsenkim schreef:Jawel..........maar dan heb ik nog een vraagje aan jou........mag ik foto's zien van jouw gezicht in fase 1, 2 en 3![]()
![]()
![]()
Nee dat is een grapje natuurlijk![]()
Citaat:maargoed dat is ook wel een beetje hoe ik werk. Ik vraag het eerst vriendelijk, dan dwingend en dan eisend.
gijsenkim schreef:Maar wat je zegt over de schoonmoederblik........ dat klopt wel ! Boos kijken, en dan bedoel ik echt boos kijken en ook boos zijn he, zonder iets te zeggen of iets te doen hebben ze dat feilloos door......