[AR] Welke maat paniekhaken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:19

Nouvel schreef:
Als je zeker weet dat je de stroppen niet meer nodig hebt zou ik kiezen voor deze oplossing:
Afbeelding

Dan zaag je die vierkante 'ring' van je strop eraf en schroef je deze eraan, deze heeft dezelfde functie als een D-ring, alleen hoef je je streng niet te 'slopen'...

en het is wat compacter dan zo'n dikke bus die je in je strop doet...

zo hebben wij het bij een vorig tuig ook gedaan en dat ging prima!

Ga ze wel even passen met je paniek sluitingen. Ik had ze ook en bij thuiskomst bleek het niet te passen dus kon ik weer terug en kreeg ik een waardebon :(
Zorg dat het oogje groot genoeg is.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:57

Nouvel en Evilli: Ik heb het even nagevraagd (ik kan het tenslotte ook mis hebben en je bent nooit oud genoeg om te leren ;) ).
De strop is bedoeld als strop en nergens anders voor. ;)
De D ring is ontworpen voor alleen gebruik met paniekhaken :D , maar het kan nu idd ook als strop, al zit je (zoals ik al zei) wel met het feit dat het niet goed zal aansluiten, wat bij een strop wel het geval is. Maar het kan dus wel *D , maar of het verstandig is, is vraag 2, dat is de keuze van de menner in deze.

Als je idd besluit je stroppen er af te halen, kijk dan naar bovenstaande oplossing, neem beide dan mee en pas het in de winkel, succes met je keuze

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:49

cowgirl, goeie tip inderdaad! ;)

josie, ik heb de info rechtstreeks van een Ideal-dealer, dus ik ga er vanuit dat die wel weet hoe de strengen gebruikt kunnen worden (hoop ik)...

de 'ouderwetse' strop met de 'vierkante ringen' moet je inderdaad nergens anders voor gebruiken, daar is 'ie niet sterk genoeg voor...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:51

Nouvel schreef:
cowgirl, goeie tip inderdaad! ;)

josie, ik heb de info rechtstreeks van een Ideal-dealer, dus ik ga er vanuit dat die wel weet hoe de strengen gebruikt kunnen worden (hoop ik)...

de 'ouderwetse' strop met de 'vierkante ringen' moet je inderdaad nergens anders voor gebruiken, daar is 'ie niet sterk genoeg voor...

Inderdaad, die van mij is direct bij de ideal dealer aangepast (d.w.z de lipjes aan het einde eraf gehaald zodat er alleen nog een ring aan het einde zit. Hij zal het wel weten :) wagendealer, ideal/zilco dealer en zelf ook fanatieke menner :)

Maar goed, mijn pony weegt iets van 175 kg dus denk dat het prima kan :)
Of ik het later met mijn tinkermerrie ook zo ga doen is een tweede :+

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:08

Dat de verkopers het altijd weten, ga daar alsjeblieft niet van uit.
Zo worden er menwagens met richtingaanwijzers verkocht, dat mag wettelijk helemaal niet (ik heb het niet over het feit of het veiliger en zichtbaarder is, dat is weer een andere discussie).
Er worden ook rustig menwagens verkocht met de mededeling dat de afgeknotte driehoek niet verplicht zou zijn (als je op de openbare weg rijd), ook dat is niet conform de waarheid en de wet.
Wel verantwoord kunnen mennen met een strop in combi met een panieksluiting, nou nee laat maar zitten (zie linkje van mij eerder gepost)
Verkopers ook menners, dealers e.d..
Nee, ik geloof niet zo maar iemand meer, er wordt te veel onzin en onjuistheden aangepraat door ' zogenaamde' kenners en vakmensen

En nu de 'combi' D ring (wat het dus niet is), en waarvan kenners zeggen dat het het net niet is (combi van 2 uitersten), om het de consument maar 'makkelijke' te maken en dient de commercie.
Op zich niets mis mee met zo'n gedachte, maar maakt dan niets iets half, daar zijn al zo veel dingen van.
Maar voor iedereen wat wils, kennelijk is er een markt voor.

jouke_h

Re: Welke maat paniekhaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:14

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 20:21

Dat is ook een mooie oplossing! Alleen als ik het zo begrijp kan die schroefbare d-ring dus niet ook gebruikt worden om de strengen door heen te halen zodat je weer stroppen hebt?

En wat zou dan handiger zijn:
Afbeelding

of

Afbeelding
?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:24

Wil je ze per se weer terug kunnen doen naar stroppen??? Want ik vind het systeem van het bovenste plaatje niet ideaal. Wij gebruiken ze dus voor tandem om de voorponie aan de achterste vast te maken. HIer komen veel minder krachten op de staan (als het goed is ;) ) dan bij enkelspan... En meestal zijn de oogjes te klein voor panieksluitingen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 20:44

Ik denk dat ik eerst maar eens moet overleggen....
Kijk het zit zo:
nieuwe menwagen = van mij
enkelspantuig = van iemand anders
oude menwagen = ook niet van mij

De zweng van de oude wagen kan alleen met stroppen gereden worden, en zou anders speciaal aangepast moeten worden om met panieksluitingen te kunnen rijden. Ik weet ook niet of het heel moeilijk is om die zweng aan te passen? Maar de eigenaar van deze wagen wil de wagen waarschijnlijk niet verkopen.

Met mijn nieuwe wagen kan ik panieksluitingen krijgen, dus moet tuig (wat dus niet van mij is) aangepast worden, denk dat dat op m'n eigen kosten zal moeten. Maar als ik dan de vierkante dingen voor de stroppen er af zaag, dan kan de oude wagen helemaal niet meer gebruikt worden met de oude zweng.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:46

Ahhh okee!!! En je ziet het niet zitten om een extra strengensetje aan te schaffen??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 20:54

jouke_h schreef:
Ahhh okee!!! En je ziet het niet zitten om een extra strengensetje aan te schaffen??

Nee eigenlijk niet, dat wordt me dan wel heel erg duur, en eens moet je een grens trekken.
Bovendien is het tuig in kwestie donkerbruin van kleur, dus zullen het waarschijnlijk ideal strengen moeten zijn,
dan ben ik natuurlijk al zo 100 euro kwijt.

Daarbij komt nog onverwacht dat als ik 2span wil rijden, ik ook maar zelf voor een 2span tuig moet zorgen, terwijl er eerder werd gezegd dat dit nog gekocht zou worden. Dus dat komt er ook nog weer bij, want ik heb nl. nog geen 2span tuig, en ook dat wil ik dan bruin hebben.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:55

Okee ja dat 'probleem' heb ik ook met een bruin tuig. Wil eigenlijk ook andere strengen omdat ik die triangels er nu aan heb. Zal nog even zoeken of ik nog iets leuks kan vinden :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:00

zie trouwens wel dat bij huppa die triangels veel goedkoper zijn; 9,90 of 12,= per stuk.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:00

Nog even een vraagje: op jouw nieuwe wagen is het niet mogelijk om met stroppen te rijden??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:16

jouke_h schreef:
Nog even een vraagje: op jouw nieuwe wagen is het niet mogelijk om met stroppen te rijden??

Nou ik dacht dat dat idd niet mogelijk was, maar heb net van leverancier te horen gekregen dat ik kan kiezen of ik een zweng voor stroppen wil of een zweng voor panieksluitingen.....

Tsja als ik gewoon van al het gezeur af wil zijn kan ik natuurlijk ook gewoon met stroppen blijven rijden....
Ik ga dan dus ook niet meer met de oude wagen rijden, maar aangezien de oude wagen én het tuig van hem zijn.... heeft hij er niets aan mocht ik vertrekken, dan haal ik natuurlijk ook de panieksluitingen van het tuig af.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:34

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:56

JoyCiej007 schreef:
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=261
Zouden deze wat zijn? En neem aan dat ik dan gewoon 't beste de kleinste maat kan nemen?

Ik heb ook gewoon die kleine maat altijd gebruikt en super tevreden over. Alleen als ik een marathon moest rijden deed ik er plakband overheen tegen het opengaan. Maar nooit meegemaakt. Nu met de nieuwe wagen gebruik ik wel de grote maat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 00:04

sumic schreef:
JoyCiej007 schreef:
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=261
Zouden deze wat zijn? En neem aan dat ik dan gewoon 't beste de kleinste maat kan nemen?

Ik heb ook gewoon die kleine maat altijd gebruikt en super tevreden over. Alleen als ik een marathon moest rijden deed ik er plakband overheen tegen het opengaan. Maar nooit meegemaakt. Nu met de nieuwe wagen gebruik ik wel de grote maat.

Oké, dat is mooi, want heb gezien dat er soms toch nog best wel een verschil in prijs zit.
Waarom gebruik je nu met de nieuwe wagen wel de grotere maat, als ik vragen mag?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:16

ik had grote, maar doordat ik geen zweng heb maar een staalkabel ging dat onwijs heen en weer zwaaien door het gewicht, dus toen hebben we er kleintjes aan gedaan...

er is er 1x eentje krom getrokken, verder gaat het prima!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:24

JoyCiej007 schreef:
Oké, dat is mooi, want heb gezien dat er soms toch nog best wel een verschil in prijs zit.
Waarom gebruik je nu met de nieuwe wagen wel de grotere maat, als ik vragen mag?

Kreeg ik er gratis bij :+

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:26

JoyCiej007 schreef:
Ik denk dat ik eerst maar eens moet overleggen....
Kijk het zit zo:
nieuwe menwagen = van mij
enkelspantuig = van iemand anders
oude menwagen = ook niet van mij

JoyCiej007 schreef:
Met mijn nieuwe wagen kan ik panieksluitingen krijgen, dus moet tuig (wat dus niet van mij is) aangepast worden, denk dat dat op m'n eigen kosten zal moeten. Maar als ik dan de vierkante dingen voor de stroppen er af zaag, dan kan de oude wagen helemaal niet meer gebruikt worden met de oude zweng.
Als we rijden willen zullen de meesten van ons de spullen gewoon zelf moeten kopen.
Als (beginnend) menner schraap je alles bij elkaar om de hobby in gang te zetten/houden.
Jij hebt de pony, stalling en tuig al gekregen...
Gooi dan gewoon die panieksluitingen van de wagen (zo gevaarlijk zijn de meeste Shets nu ook weer niet) en maak je strengen met de strop vast. Probleem opgelost!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:30

Toch nog even 1 vraagje;

Ik wil panieksluitingen aanschaffen voor m'n nieuwe 2span tuig dat ik waarschijnlijk a.s. vrijdag ga kopen.

Nu kwam ik deze tegen:
http://www.depaerdeshop.nl/product_info ... %7B6%7D649

lengte 87 mm.
is dus wel oké denk ik zo
maar oog is 16 mm. volgens de site.
Zou dat goed zijn?

Of kan ik beter voor deze gaan:
http://www.depaerdeshop.nl/product_info ... ts_id/5626

lengte ook 87 mm.
maar oog is 36 mm. volgens de site.
Deze zijn wel iets duurder.

Ik moet er 4 hebben, dus het scheelt wel wat als ik de eerste (iets kleiner oog) neem ipv. de 2e. Zou dat goed kunnen of zou dat echt een 'miskoop' zijn?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:36

Ooit, in een heel ver verleden, heb ik ergens info gevonden over de krachten zie ze kunnen hebben, ga even voor kijken of ik dat nog ergens kan vinden............

Iets gevonden in ieder geval:
13 mm = 2000
20 mm = 3400
36 mm = 1700
45 mm = 3400

Met oog bedoelen ze het gedeelte wat je aan de wagen vast maakt, dus niet waar de streng aan vast komt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:24

Dennis@ bokt heeft trouwens van die connector gevallest dingen te koop staan op EA

Heb mijn paniekhaken bij mijn wagen gekregen, dus geen idee welke maat ze zijn.
Aan mijnn sulky heb ik gewoon karabijnhaken zitten :) gaat ook prima samen met mijn strengen met een D ring aan het einde

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 14:24

Evelli schreef:
Dennis@ bokt heeft trouwens van die connector gevallest dingen te koop staan op EA

Heb mijn paniekhaken bij mijn wagen gekregen, dus geen idee welke maat ze zijn.
Aan mijnn sulky heb ik gewoon karabijnhaken zitten :) gaat ook prima samen met mijn strengen met een D ring aan het einde

Klopt, alsnog bedankt voor de tip. Ben met haar al in onderhandeling geweest :o

@ Josie; dankjewel, ja ik snap dat het ook wel met krachten te maken heeft, maar welke kracht een 2span shetten (want is nu bedoeld voor 't 2span) kan uitoefenen heb ik natuurlijk geen idee van, al zal dat wel niet héel erg veel zijn.