[AR] Bitloos mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:19

@ Lady ook nog zonder oogkleppen :D, oogkleploos :+

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:35

Kan mezelf beter loosdoos gaan noemen,hihi

Binnenkort hopenlijk weer hoefijzerloos, oogkleploos, bitloos, zadelloos, arme ik, ik heb ook niks!!Whahahaha

(gelukkig nie paardloos!!)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:54

YeSSSS ik heb een mooie zware sleep gescoord!!
Volgende week dus aan de sleep met jap!!!!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:16

Ben benieuwd!

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:28

Weet je, ik vind! Iedereen moet bitloos kunnen rijden met elk gewild paard!
Maar! Je paard moet wel dus zo getraind zijn, lukt het niet, is hij er dus nog niet klaar voor en dus is OF de ruiter nog niet ervaren genoeg of het paard nog niet beleerd genoeg.

Sommige paarden zijn inderdaad erg sterk dus hebben gewoon veel meer tijd nodig dan een ander.
Ik vind
Een bit is vaak de machteloosheid van de mens zelf.
Er is eenr eden waarom een paard zich niet makkeloijk laat rijden, eerst de psyge dan de rest!

En ja ik rijd ook wel eens met bit, ik heb er niks tegen!!! Maar sommige die beweren dan botloos zeker niet kan dit dat vind ik onzin. Lukt het echt niet anders, oke, respect voor het proberen maar toch moet er een manier zijn dat we zo om moeten kunnengaan

ook mijn paard is bitloos veel braver dan met bit, boomloos overgens nog braver! Maar buiten rijden doe ik ook wel eens met bit, puur uit, komtie, machteloosheid angst toch neit te kunnen sturen, al merk ik, met bit zijn ze vaak tegendraadser als zonder bid!

Aghja, ieder voor zich. ik vind alleen, oefening, training baart kunst,. al duurt het heeeeeeel lang voor niet alleen paard maar ook RUITER!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:35

Ik heb de nieuwe riempjes voor m'n dr Cook menhoofdstel binnen, dus ik kan binnenkort Harlie oogkleploos gaan mennen! :-)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:56

Vriendin van mij heeft een Ideal bitlooshoofdstel gescoord!
Binnenkort testen!!!

Inmiddels is poging 1 van het slepen super geslaagt, met schande moet ik toegeven dat ik het met bitje heb gedaan....mijn gewone hoofdstel heeft geen kleppen en zonder dorst ik het niet aan.
Maar hij reageert er super op, had meer intresse in de gallopperende merrie's in de wei die van de sleep schrokken dan in dat ding wat achter hem aan hupste. Over het zandpad door kuilen en over hobbels, hij gaf er niks om!

Ben tuurlijk supertrots op hem, op mezelf dan iets minder maar goed ik wilde het ff veilig doen (met kleppen dus)

Volgende poging wordt dus wel bitloos!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:29

Wat voor hoofdstel is dat, Lady1969?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:21

Die werkt zoals de DR Cook met koordjes bovenlangs het hoofd en dan rond de kaken naar de neusriem.

Jap is dat hoofdstel al gewent omdat ik de leren rij versie ervan heb.
Kan alleen maar goed gaan dus!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:23

Van Ideal? Wist niet dat die er waren. Ik heb die van Dr Cook met kleppen, maar nu dus zonder kleppen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:32

Staat gewoon op hun site hoor

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:36

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:10

Vandaag een stukje oogkleploos gemend. Harlie keek achterom en ging kauwen en likken en daar gingen we: alsof hij het al jaren zo deed. Erg leuk!

Terugweg ging hij ineens raar doen en bijten naar het borsttuig. Bij navoelen bleek er een bultje te zitten. De terugweg bleef hij bijten en met z'n staart zwaaien. Hij had ergens last van.
We vermoeden een beestje, want eerst zat het rechts en later links. Het bultje zat links.
Na heel lang zoeken vond ik in de tuigtas op stal een klein zwart/doorzichtig beestje, een halve mm groot. Ik vermoed dat er dus een luis/vlo in of op het tuig en in de tas heeft gezeten.
Heeft iemand tips of ik het met een of ander spul kan insprayen?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:18

Sjonniej schreef:
Ik vraag mij nog altijd het volgende af:
Mensen werken al duizenden jaren met paarden.
In die jaren zijn er groepen geweest die bitloos hebben gereden, indianen bijvoorbeeld, het is dus geen nieuwe uitvinding.
Maar waarom is het dan toch gebruikelijk om paarden met een bit te rijden, als bitloos zoveel beter zou zijn? Waarom hebben de andere stammen dat dan niet afgekeken van de indianen, maar zijn zij juist met bit blijven rijden?

Moeten we hierbij misschien denken aan het verschil in het gebruik? Indianenpaarden waren misschien voor andere doelen dan cowboypaarden of legerpaarden? Zouden we dat kunnen terugkoppelen naar nu? Zijn er vroeger uberhaubt wel stammen geweest die paarden ook bitloos voor de koets gereden hebben of is dit alleen ohz gebeurd?

Hetzelfde principe waarom engels een lingua franca is.
Niet omdat het een makkelijke taal is, omdat het een mooie taal is, maar omdat diegene die engels praten politiek en militair sterk staan.

Indianen met hun gebruiken hebben nooit zo sterk gestaan als bv de westerse wereld, die hun paarden bereden mét bit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:42

Kun je taal zo simpel vergelijken met een gebruik?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:45

Kortom; de sterkste wint? En die z'n gebruiken en gewoonten worden overgenomen?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:21

Vind ik eigenlijk wel kloppen, als iemand heel goed kan lesgeven of paarden trainen bijv. maar niet bekend is, zullen mensen sneller naar iemand anders gaan, met een 'slechtere' trainingsmethode, omdat die persoon bekender is en schijnbaar meer betrouwbaar daardoor.
Misschien een slecht voorbeeld, maar heb deze uit eigen ervaring meegemaakt, een meisje wat geweldig met paarden kan omgaan (ondertussen ook al wel bewezen en wat bekender) en iemand met een paard wat ingereden moest worden, ik had haar dat meisje aanbevolen, maar heeft toch voor de prof. trainingsstal gekozen, waar ze haar paard terugkreeg en er niet tevreden over was en nu bij datzelfde meisje (de onbekende) alsnog aan het 'omscholen' is.

Wat ik probeer te zeggen, dat vaker mensen 'bang' zijn om hun paard bitloos te rijden en het een gewoonte is om met bit te rijden, want daar doet die het goed op of zo doe ik het al jaren of die van mij kan niet bitloos etc. etc. En kijken naar de bekende dressuurruiters als Anky, die rijd toch ook met bit???
Dus moet het toch goed zijn??? En daardoor hun eigen gewoonte niet willen doorbreken, door het enkel uitteproberen. Ik heb met mijn merrie 3 maanden in een manege/stalling gestaan, er stonden 70 paarden en ik was de enige die bitloos was met mijn paard. Sommige keken alleen maar naar me, maar sommige spraken me aan hoe knap het wel niet was etc. wat een onzin, zei ik dan, jij kan dat ook prima met je paard, dan kreeg je weer van die antwoorden als, we rijden al jaren met bit en dat gaat goed zo, dus, mensen moeten het wel zelf willen, vaak dus niet omdat het een gewoonte is en ook schijnbaar normaal om met bit te rijden en ook iedereen rijd met bit, dus nou, dan rij ik ook maar met bit.
Ben het dus eens met @Dorienn, ik kan alleen niet goed uitleggen, geen goede voorbeelden, wat ik echt bedoel.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:22

Sjonniej schreef:
Kun je taal zo simpel vergelijken met een gebruik?

ik vind van wel.
Ik vermoed ook dat de rijstijl van de indianen niet bekend was in europa.
Ook praktisch was het niet mogelijk met bosal te rijden: waar kreeg je dat in de opmars van het paardrijden?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:23

zijn er ook mensen, of mensen die weer mensen kennen ;)
die met de l g zaum mennen?
ik rij nu al jaren bitloos en zins een half jaar de lg zaum in gebruik. er moet ook mee te mennen zijn. nu bijna een half jaar na m'n bevalling wil ik weer het mennen oppakken en kijken of dit met de l g zaum ook te doen is.
gr

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:08

Maar als het bitloos nu beter was geweest, zouden de andere culturen dan gewoon hun 'oogkleppen' opgehouden hebben en stug doorrijden met bit? Zou er dan niet ergens een lampje zijn gaan branden (net zoals dat onbekende meisje die goed was met de paarden, uiteindelijk toch bekend werd) en zouden ze het dan ook niet eens proberen?
Ook in de buurt van de indianen zijn er nooit stammen geweest die het bitloze paardrijden hebben overgenomen.

Het is niet dat ik verschrikkelijk tegen het bitloze ben, maar ik vraag me dat soort dingen af. Aan hoofdstellen veranderen we ook niets meer, daar is ook eeuwen over nagedacht en is tot dit design gekomen en dat blijft zo. Hetzelfde met bv. mentuigen, zadels. Waarom zouden we dan het bit wel ineens willen veranderen?

Buiten dat mensen sowieso bang zijn voor veranderingen. Verplicht de KNHS je ook om met een bit te starten, dus zie ik als wedstrijdruiter ook niet in waarom ik dan een bitloos hoofdstel als standaard tuigage zou gebruiken. Gebruik liever exact dezelfde optoming met trainen als met wedstrijd.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:53

kvika schreef:
zijn er ook mensen, of mensen die weer mensen kennen ;)
die met de l g zaum mennen?
ik rij nu al jaren bitloos en zins een half jaar de lg zaum in gebruik. er moet ook mee te mennen zijn. nu bijna een half jaar na m'n bevalling wil ik weer het mennen oppakken en kijken of dit met de l g zaum ook te doen is.
gr

Ik zou dat met een sidepull doen dan, de LGZAUM kan omklappen toch?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:28

Sjonniej schreef:
Maar als het bitloos nu beter was geweest, zouden de andere culturen dan gewoon hun 'oogkleppen' opgehouden hebben en stug doorrijden met bit? Zou er dan niet ergens een lampje zijn gaan branden (net zoals dat onbekende meisje die goed was met de paarden, uiteindelijk toch bekend werd) en zouden ze het dan ook niet eens proberen?
Ook in de buurt van de indianen zijn er nooit stammen geweest die het bitloze paardrijden hebben overgenomen.

Neem nu dat alle indianen bitloos reden, en van dit volksras weten we dat ze overal verdreven werden en nu in reservaten leven. Wie neemt de rijstijl over van de 'verliezer'?
In de buurt van de indianen woonden volgens mij alleen mensen die ze weg wouden. Maar zo goed ken ik de historie van het Wilde Westen niet. Buiten de boeken van winnetou :+

Citaat:
Het is niet dat ik verschrikkelijk tegen het bitloze ben, maar ik vraag me dat soort dingen af. Aan hoofdstellen veranderen we ook niets meer, daar is ook eeuwen over nagedacht en is tot dit design gekomen en dat blijft zo. Hetzelfde met bv. mentuigen, zadels. Waarom zouden we dan het bit wel ineens willen veranderen?

Ik ben niet pro of contra bit(loos).
Als je op middeleeuwse schilderijen kijkt, zie je dat de hoofdstellen idd niet veel veranderd zijn. Buiten de westernhoofdstellen, zo rond de oren. De bitten zijn wel veranderd. In het algemeen minder scherp geworden.
Maar is het bitloze een verandering? Het is toch iets wat al jaren bestaat en 'herondekt' is geworden.
Zadels zijn miniem veranderd. Toch als ik denk aan boomloos en dat men nu, in tegenstelling tot vroeger, meer met diepe zit rijdt.

Citaat:
Buiten dat mensen sowieso bang zijn voor veranderingen. Verplicht de KNHS je ook om met een bit te starten, dus zie ik als wedstrijdruiter ook niet in waarom ik dan een bitloos hoofdstel als standaard tuigage zou gebruiken. Gebruik liever exact dezelfde optoming met trainen als met wedstrijd.

Ligt dat niet aan een soort van traditie? De eerste dressuurwedstrijden werden toch gehouden voor cavaliers, om te tonen hoe goed hun paard was.
Ik snap wel dat als je op wedstrijd met bit rijdt je dit thuis ook kan doen. Maar ik ken evengoed mensen die thuis zonder bit rijden en op wedstrijd met. Een paard vergeet dat niet zo vlug.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:33

Maar ik vraag me af waarom pas nu pas 'herondekt' wordt? Als je de verhalen hoort zou het veel beter moeten zijn dan met bit (lagere hartslag etc.). Zouden paardenmensen dan echt duizenden jaren onder een steen geleefd hebben?? Waarom is er zo lang nodig geweest om zoiets ouds te herontdekken?

Over dat trainen, het zal vast kunnen. Maar ik rijd mijn wedstrijden graag in exact dezelfde uitrusting als mijn training. Dan weet ik iig zeker dat dat geen invloed kan hebben op de uitvoering. Voor mij dus ook geen speciale wedstrijdhoofdstellen oid.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:37

Op zich is het ook niet vreemd dat dat van de indianen niet is overgenomen omdat het in europa gewoon al enkele eeuwen traditie was om met bit te rijden voor die indianen uberhaubt een paard hadden gezien. De indianen zijn dus gewoon de voorlopers van arabesk :P .

Mischien dat je dan eerder naar een land als mongolie moeten kijken omdat daar al ongeveer even lang paard word gereden of daar al zonder bit werd gereden. Op zich s het misschien niet vreemd dat het bit zelfs als het zo'n verschrikkelijk intrument zou zijn het zo lang vol houd het werkt en heel lang was dat het enige waar naar gekeken werd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:40

Ik weet ook niet of de indianen het enige volk was die bitloos reden? Maar vind het wel interessant. We weten ondertussen ook al veeeel langer van het bestand van de indianen af en het bitloze etc, maar wat heeft ons dan gedreven om met bit te blijven rijden?
Dat maakt mij aan het twijfelen over de goedheid van het bitloze.