Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjonniej schreef:Ik vraag mij nog altijd het volgende af:
Mensen werken al duizenden jaren met paarden.
In die jaren zijn er groepen geweest die bitloos hebben gereden, indianen bijvoorbeeld, het is dus geen nieuwe uitvinding.
Maar waarom is het dan toch gebruikelijk om paarden met een bit te rijden, als bitloos zoveel beter zou zijn? Waarom hebben de andere stammen dat dan niet afgekeken van de indianen, maar zijn zij juist met bit blijven rijden?
Moeten we hierbij misschien denken aan het verschil in het gebruik? Indianenpaarden waren misschien voor andere doelen dan cowboypaarden of legerpaarden? Zouden we dat kunnen terugkoppelen naar nu? Zijn er vroeger uberhaubt wel stammen geweest die paarden ook bitloos voor de koets gereden hebben of is dit alleen ohz gebeurd?
kvika schreef:zijn er ook mensen, of mensen die weer mensen kennen
die met de l g zaum mennen?
ik rij nu al jaren bitloos en zins een half jaar de lg zaum in gebruik. er moet ook mee te mennen zijn. nu bijna een half jaar na m'n bevalling wil ik weer het mennen oppakken en kijken of dit met de l g zaum ook te doen is.
gr
Sjonniej schreef:Maar als het bitloos nu beter was geweest, zouden de andere culturen dan gewoon hun 'oogkleppen' opgehouden hebben en stug doorrijden met bit? Zou er dan niet ergens een lampje zijn gaan branden (net zoals dat onbekende meisje die goed was met de paarden, uiteindelijk toch bekend werd) en zouden ze het dan ook niet eens proberen?
Ook in de buurt van de indianen zijn er nooit stammen geweest die het bitloze paardrijden hebben overgenomen.
Citaat:Het is niet dat ik verschrikkelijk tegen het bitloze ben, maar ik vraag me dat soort dingen af. Aan hoofdstellen veranderen we ook niets meer, daar is ook eeuwen over nagedacht en is tot dit design gekomen en dat blijft zo. Hetzelfde met bv. mentuigen, zadels. Waarom zouden we dan het bit wel ineens willen veranderen?
Citaat:Buiten dat mensen sowieso bang zijn voor veranderingen. Verplicht de KNHS je ook om met een bit te starten, dus zie ik als wedstrijdruiter ook niet in waarom ik dan een bitloos hoofdstel als standaard tuigage zou gebruiken. Gebruik liever exact dezelfde optoming met trainen als met wedstrijd.