[AR] Welk enkelspan tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Re: Welk enkelspan tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:04

Positief, zo lang je het maar gewoon recreatef gebruikt. Ik denk dat als je er echt marathons mee wil gaan rijden dat het daar niet tegen bestand is. Voor zeer regelmatig een gewoon ritje is het echt prima. Het is onwijs soepel.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:52

Ok, dat is leuk om te horen.
In de catalogus stond wel bij een bepaald tuig van IR: "voor het ruige werk"
Dat was zo een zwart tuig en bruin onderlegd. Ik vond het persoonlijk erg mooi, en de prijs viel ook nog mee(620 euro)
Dus moet het toch wel ook geschikt zijn voor marathons? Ik weet wel niet of ik marathons ga rijden ooit, maar die kans kan er wel inzitten.
Maar ik denk dat ik voor die prijs ook niet gaan verwachten dat dat tuig alles kan verdragen...Maar zoveel maakt dat voor mij niet uit.

Als ik die verkoopster zo hoorde, leek IR mij inderdaad wel een goed tuig. Welk raden jullie aan? Geven jullie de verkoopster gelijk ,of raden jullie toch iets anders aan?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:02

sjonniej: bedankt voor je tip,haarlem ga ik zeker een pb sturen.
mijn cleverleverancier is mijn instructrice ;)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:34

sander_lotte schreef:
Ok, dat is leuk om te horen.
In de catalogus stond wel bij een bepaald tuig van IR: "voor het ruige werk"
Dat was zo een zwart tuig en bruin onderlegd. Ik vond het persoonlijk erg mooi, en de prijs viel ook nog mee(620 euro)
Dus moet het toch wel ook geschikt zijn voor marathons? Ik weet wel niet of ik marathons ga rijden ooit, maar die kans kan er wel inzitten.
Maar ik denk dat ik voor die prijs ook niet gaan verwachten dat dat tuig alles kan verdragen...Maar zoveel maakt dat voor mij niet uit.

Als ik die verkoopster zo hoorde, leek IR mij inderdaad wel een goed tuig. Welk raden jullie aan? Geven jullie de verkoopster gelijk ,of raden jullie toch iets anders aan?

Dat is het tuig wat ik ook heb :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 17:48

Liesje89 schreef:
Dat is het tuig wat ik ook heb :)

Oh leuk, ik vond het echt een mooi tuig :o
Wat vind je van dat tuig? Ben je er tevreden van?(evt negatieve punten?)
Rij jij er marathons mee?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:56

Ik gebruik het niet heel vaak, zo vaak ga ik niet met de wagen weg met Replay. Het is heel soepel, fijn in gebruik. Het leidsel wat je erbij krijgt is echt geweldig vind ik. Ik wilde destijds per se een bruin onderlegd tuig, omdat ik dat mooi vond. Omdat ik mijn pony toen nog nooit voor de wagen had gehad, mocht het niet teveel kosten en het liefst tweedehands. Dit tuig was voor 350,- te koop, dus zijn we gaan kijken. Echt bijna in nieuwstaat!

Ik ben er onwijs tevreden mee, het leer van het hoofdstel had wat bij betreft iets minder soepel gemogen, maar het is echt lekker tuig, zeker om mee te beginnen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:35

Hoezo zou je het leer van je hoofdstel minder soepel willen hebben?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:03

Omdat het echt héél erg soepel is :+ het is zo zacht als boter. Vooral de neusriem.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:22

De neusriem is zegmaar niet echt meer stevig, dat vind ik jammer.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:56

Maar hoe soepeler het tuig, hoe mooier het aan het paardenlijf aansluit, dus alleen maar prettiger voor het paard toch?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:07

Dat lijkt mij ook zoals Sjonniej zegt.
Maar ik vertrouw mijn paardenwinkel wel als zij IR aanraden.
Ik ga wel nog even wachten op de nieuwe catalogus om eens te kijken naar die tuigen van biothane. Als die prijs meevalt, ga ik het zeker overwegen om evt zoiets aan te schaffen. Het is erg handig als je een tuig gewoon kan afwassen met water, dus ik hoop dat ik voldoende sponsoring kan vinden :+

Ik blijf natuurlijk openstaan voor andere meningen, dus alle reacties zijn welkom!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:25

(De prijzen van Zilco gaan je nog niet meevallen. Kwaliteit van Zilco is beter dan van Ideal en IR, dus kost het ook een paar honderd euro meer.)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:42

@Sjonniej; de verkoopster had tegen de TS verteld dat IR met een kunststof tuig kwam, dus ik denk dat ze die bedoeld ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:31

Inderdaad, ik ga dus wachten op de tuigen van biothane van IR. Die prijzen liggen ook wel wat hoger, maar ik ga toch even kijken hoeveel hoger dat ligt. Ik zou dus wel 100 euro meer willen betalen als mij dit heel veel werk uitspaart. Zo een tuig onderhouden is namelijk niet niks, en heel die producten die je hiervoor gebruikt, kosten ook geld... Natuurlijk zou ik het er wel voor over hebben om heel dit werk te doen, maar als de prijs van die biothane tuigen meevallen, zal ik dit wel eens goed overwegen denk ik.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:44

Had ze nog geen prijsindicatie dan?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:48

Ze wist het niet heel zeker, maar het ging niet lang meer duren voordat de catalogus klaar was.
Hoeveel ik eraan kan geven, hangt ook af van de sponsoring die ik krijg... :+

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:57

daar klopt helemaal niets van!

ik heb ook een shet ideal tuig op mijn c pony gehad, schoftje was echt te klein hoor, maar okey je kon het erop leggen. Alles kon wel ja, maar alles lag helemaal niet goed. Een leek zou t best vinden kunnen ja. Nu ligt er pony maat op en dat licht goed.
Dus je moet echt wel een pony maat nemen!

Nappie heeft ook een ideal tuig en volgensm ij was zij ook niet zo te spreken over het schoftje.

ik in ieder geval zeker niet, ik wil nooit meer dat ideal de luxe tuig, wat een rot schoftje heeft dat zeg! Een hele vreemde pasvorm. Leuk tuig verder hoor, over 10 jaar is het vast nog niet kapot. Ik hoop wel dat mijn schoftje over 10 jaar eindelijk eens spoepel wordt..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 15:04

Waar klopt helemaal niets van?

Ivm de maat maak ik mij geen zorgen over. Ik heb het aan de verkoopster gevraagd, en ze zei: "Je moet geen maat bestellen, maar gewoon de grootte en het ras van je pony doorgeven. De leverancier zal dan de juiste maat voor je uitkiezen. Moest het tuig dan nog niet passen, kan het tuig nog steeds geruild worden."

Als je het topic helemaal uitgelezen zou hebben, zou je gezien hebben dat de verkoopster ook erg negatief was over Ideal. Als ik haar advies dus moet volgen, wordt het ook geen Ideal.

Welk tuig raad jij dan aan? (dat het Ideal niet is, daar was ik al achter gekomen :Y) )
In ieder geval bedankt voor je post! Ik had nog nooit iets negatief gehoord over Ideal, dus je post is een leuke bijdrage voor mij en meerdere bokkers!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:26

Ik heb nooit geen klachten over de schoftjes gehad, die zitten prima. Alleen de borstbladen vertoonde wat scheuren aan de binnenzijde na een km of 10000. Dat mag wel dacht ik. Mijn shetten hebben deels ponymaat tuig en deels shetlandermaat. De schoftjes waren ponymaat en staan op het laatste gaatje. Past ook op een welsh cob (Slanke)

Biotane heb ik ook wel eens naar gekeken, vond dat drie keer niks. Veels te smal en glanzend

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:33

ik wil geen kunststof,gewoon leer vind ik mooier,dan maar wat meer vetwerk ;)
zijn er niet meer merken dan Ideal,clever, IR?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:15

@ Happytime: daar heb je misschien wel gelijk in ja...
De verkoopster was ook nog erg positief over Zilco. Natuurlijk is de prijs wel wat hoger gezien de kwaliteit beter is.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:50

hey

naar welke winkel in genk ga jij?
ik ben nm na hamont (emmers) en bocholt en peer maar daar verkopen
ze niet..
alvast bedankt!!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:55

jojoni schreef:
hey

naar welke winkel in genk ga jij?
ik ben nm na hamont (emmers) en bocholt en peer maar daar verkopen
ze niet..
alvast bedankt!!

Hoi, ik ga in Bilzen in The Horse Connection.(Het adres vind je op deze site: http://www.the-horse-connection.com/ )
Op de site staan geen tuigen e.d., maar als je daar even langsgaat en om info vraagt, helpen ze je erg goed.
Let wel op dat 500 hun minimumprijs is, onder die prijs verkopen ze geen tuigen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:10

Mijn schofttuig van Ideal (combinatietuig) was ook niet fijn. Maar dat was op zich prima op de lossen met een schoftbeschermer, wat ook geen ramp is :)
Ik denk nog steeds dat je hier als recreant een prima tuig aan hebt voor een leuke prijs.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:21

schoftjes van Ideal zijn ronduit k**. Keiharde vierkante kussens. Maar, moet ook eerlijk zeggen: pasvorm was best goed. Ik had er ook een schoftbeschermer onder en heb me tijdens beleren prima mee gered. Had trouwens het Web-Tech tuig.

Ideal heeft trouwens ook een kunststof variant (bedoel niet de Web-tech), maar iets wat op Zilco lijkt. Euro-Tech heet dat. Schijnt wel een goed tuig te zijn.

Voor Belgie is het wat ver weg, maar www.delemerij.nl verkoopt ook Zilco, en een stuk goedkoper dan de meeste Zilco-dealers.

Als je een Ideal netjes onderhoud, gaat het echt jaren mee, voor een aardige prijs. Prima recreatietuig, en de zware variant voldoet ook goed in de wedstrijdsport.