[AR] kan je bitloos mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:44

Albert schreef:
Ik wed dat als jij achter een vierspan zit MET bit en het fluitje van de hindernisrechter klinkt, je finaal van bok af gesleurd wordt. Ik vrees dat jou hetzelfde gebeurt met een enkelspan zonder bit. Je hebt geen flauw benul van de voorwaartse drive van een wedstrijdmenpaard.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:51

Of bitloos al dan niet vriendelijker is, daar spreek ik mij niet over uit, ik heb namelijk al paarden met een opengereden neus gezien. Ik denk wel dat het mogelijk is om ook bitloos te mennen, mits het paard/pony goed de (stem)hulpen kent. Maar ik hoorde een tijdje terug, dat je niet verzekerd bent als je bitloos gaat wandelen (onder het zadel). Ik wist wel dat er verondersteld wordt dat je als bestuurder van je paard (als ruiter of menner) ten alle tijde controle moet hebben over je rijdier, wat uiteindelijk zever is, want een paard blijft een dier en kan onvoorspelbaar reageren of panikeren.
Dus als ik het goed heb, mag leiden aan een halster wel en rijden niet, dus mennen waarschijnlijk ook niet.
Waar zit de logica? Dat ze verbieden van te leiden vanop een fiets, kan ik nog begrijpen.
Of je controle hebt over je paard heeft toch ook met je eigen kwaliteiten te maken en niet je optoming. Ik weet er ook die met een hengstenbit nog niet eens deftig hun paard kunnen verzetten

Anoniem

Re: kan je bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:54

Mits je én een paard hebt wat bijna aan het eind van zijn latijn is én zelf ook nog eens levensmoe bent is bitloos mennen te overwegen.
Wij hebben sinds kort een dravertje erbij, ook voor de mensport en als die een zweepje hoort klappen wil je er niet zonder bit achterzitten.
Het valt me overigens op dat de aanhangers van bitloos mennen totaal geen kaas hebben gegeten van de mensport, dus ik stel voor, schoenmakers hou je bij je leest ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:00

manie schreef:
Ach wat leuk de hele bitlozen clan van bokt komt hier gezellig even langs :P

Nou, wat een feest he :D ! Tijdje geleden waren we nog een parade en nu zijn we ook een clan *\o/* .
Ach, tsja, tis wel een leuk hokje, so I don't care ;).

Petitparis: voorzover ik weet is het pure onzin dat je niet verzekerd zou zijn zonder bit.

Suleilitha: ik denk niet dat de TS het hier heeft over de menSPORT (maar ik kan mij vergissen). Daarbij ken ik wel wat mensen (zelf nooit gedaan, ik geef het toe) die bitloos mennen (op de weg en niet in de marathon) en die paarden zijn bepaald niet bijna-dood. Dus wat je zegt is onzin, sowieso. Daarbij reageert lang niet elk paard panisch op een zweep, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:07

Ik heb alleen bitloze menners gezien, die op een dusdanig abominabel nivo bezig waren dat ze in een beginnersles niet eens thuis zouden horen Dani.
Wat ik zeg is geen onzin en bovendien is een zeer voorwaarts paard niet panisch voor een zweep, zoals bij een draver het geval is, heeft niks met paniek te maken. Zelfde effect als een fluitje bij een marathon.
Maar goed, het valt mij gewoon op dat mensen die zelf niet mennen en erg pro-bitloos zijn, het meest vooraan staan te verkondigen dat bitloos mennen ook een heilig doel is. En dat is het bepaald niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:08

petitparis schreef:
Maar ik hoorde een tijdje terug, dat je niet verzekerd bent als je bitloos gaat wandelen (onder het zadel).

Dit is niet waar. Je bent gewoon verzekerd als je bitloos buitenrijdt.
Ook de SRR geeft aan: "Je bent wel gewoon verzekerd als je bitloos rijdt, er zijn geen bepalingen aan optoming bij de verzekering. Alleen: als er echt grote schade is, zal de verzekeraar altijd kijken in hoeverre je zelf al dan niet schuldig bent aan het veroorzaken van de schade."
Maar goed, dit geldt natuurlijk ook voor het rijden mèt bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:11

Je vergeet even te melden dat menig verzekering de schade die ontstaat op de openbare weg met een bitloze optoming VOOR DE KAR, niet vergoed, Jovi, omdat het niet valt onder correcte optomingen voor deze tak van sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:14

Zou je mij de namen van die betreffende verzekeringsmaatschappijen willen geven?
Dan ga ik even op onderzoek uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:17

Moet je onze instructeur maar even contacten. Ik ga niet alles bij elkaar zoeken.
Verder zou je ook nog langskomen om mijn in jouw ogen rare rijstijl te paard te beoordelen, heb ik ook niks meer van gehoord.
Ik adviseer je even contact op te nemen met de KNHS, scheelt je veel zoekwerk.
Iedereen die bitloos wil mennen, veel plezier en succes met harakiri/kamikaze/russische roulette ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:21

Je zegt heel stellig "menig verzekering" en nu ik vraag naar de namen, weet je ze niet? :?

Ik wil je instructeur best contacten; wie is het?

Ik had idd aangeboden bij je te komen kijken, mits je in de buurt woont, en heb gevraagd waar je woont. Maar geen respons op gekregen.
"Rare rijstijl" zijn je eigen woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:26

Kijk, en dit is even off-topic, even later beweerde je dat ik een man was en dat vond ik even niet zo sjiek. Was ook nogal aanvallend, net als je post waarin je suggereerde dat ik "dingen" deed op de rug van een paard.
Kijken mag verder overigens maar is alleen voorbehouden aan deskundigen ;)

Maar goed, als bitloos je missie is, kom eerst maar eens met KLOPPENDE onderbouwing waarom het beter is, wat ik tot nu toe heb gezien en gelezen is echt NERGENS goed onderbouwd en verder kan ik zeggen dat ik nog nooit een GOEIE menner bitloos heb zien rijden. En als je je missie blijft voortzetten, zoek dan alles zelf uit kwa verzekeringen of hou je aan de regels en koop gewoon een bit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:27

ik geef toe ik weet niet of het waar is, want rijdt zelf niet bitloos en zelden op de openbare weg. Maar op mijn vorige pensionstal stond een meisje die echt erg pro-bitloos was, maar altijd een gewoon hoofdstel bij aandeed voor het geval ze tegengehouden werd. wat ook onzin is, want wat is de kans dat je wordt tegengehouden als je enkele enkele banen moet oversteken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:40

suleilitha schreef:
Ik heb alleen bitloze menners gezien, die op een dusdanig abominabel nivo bezig waren dat ze in een beginnersles niet eens thuis zouden horen Dani.

Misschien is mensport ook wel niet hun doel, er bestaat ook nog zoiets als recreatie.
Citaat:
Maar goed, het valt mij gewoon op dat mensen die zelf niet mennen en erg pro-bitloos zijn, het meest vooraan staan te verkondigen dat bitloos mennen ook een heilig doel is. En dat is het bepaald niet.

Ik hoop dat dat niet over mij ging. Ik heb namelijk alleen gezegd dat ik gelóóf dat het kan (ik ken ook mensen die het doen) en ik ga het zeker uitproberen met mijn paard. Wie weet, over een aantal jaar verslag op bokt erover :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:43

Ook recreatief dient een paard correct te lopen, Dani. En aan de hulpen te staan ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:54

Heb nog geen antwoord op het feit dat mijn pony's staan te springen om het bit in te doen liefst zouden ze het zelf willen doen.
Zou dat dan niet te maken hebben met de zachte hand van rijden????
En mennen zonder bit miss met het speciale bitloze hoofdstel, maar dan vraag ik mij af of dat paardvriendelijker is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:09

suleilitha schreef:
Kijk, en dit is even off-topic, even later beweerde je dat ik een man was en dat vond ik even niet zo sjiek. Was ook nogal aanvallend, net als je post waarin je suggereerde dat ik "dingen" deed op de rug van een paard.
Kijken mag verder overigens maar is alleen voorbehouden aan deskundigen ;)

Volledig off topic, maar toch: doe jij 'es even normaal?!
Ik heb nergens beweerd dat jij een man bent en ik heb ook nergens beweert dat jij "dingen" doet op je paard.
Dat jij je aangevallen voelt door mij, is toch echt jouw ding, niet de mijne.
Maar kijk trouwens eens naar je eigen berichten richting mijn kant.

Verder l*l je je er weer lekker uit, zoals je wel vaker doet.
Jij beweert zo stellig te weten dat menig verzekeringsmaatschappij bitloos mennen niet verzekert. Als ik dan vraag welke maatschappijen dat zijn, weet je ze niet eens.
Ik wacht trouwens nog op de naam van je instructeur.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:12

Ook nog geen antwoord waarom iemand in het bitloos bestuur eruit gestapt is wegens kortzichtigheid van de medeleden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:14

Dat je hebt beweerd dat ik een man ben staat echt ergens op Bokt, verder zijn er rare insinuaties door je gedaan in de trant van "wat jij zoal uitvoert op de rug van een paard".

Naam van instructeur zet ik niet op Bokt want dat gaat ie niet fijn vinden.
Veel plezier met je zoektocht naar een betere wereld zonder bit, neem genoeg eten mee voor onderweg want het zal de beroemde road to no-where zijn.

Hm, dat is inderdaad een saillant detail, Echwel.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:16

Helaas is het niet mogelijk gebleken om ontopic te blijven en gewoon te discusiëren over bitloos mennen, het tijdelijke slotje is bij deze dan ook omgezet in een definitief slotje.