[AR] tips voor beleren pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:45

suleilitha schreef:
Adil, voor de verzekering is een menbewijs geen noodzaak, als je met een paard een ongeluk krijgt dekt je verzekering de schade, maar aan TS is het wel een aanrader om gedegen kennis van verkeersregels en tuig op te doen.

Ja, dat laatste bedoel ik, en dat leer je tijdens het halen van je menbewijs. Ik ken het uit ervaring. Hoewel het niet verplicht was heeft de verzekering hier in twee gevallen in de buurt een drama van gemaakt (verloren, maar het was erg vervelend). Een keer een ongeluk met de koets, de ander schedelbasisfractuur na vallen van paard zonder cap...

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:48

Met die verzekering is ook een hoop gedoe jaa... Hoorde laatst een verhaal van iemand die een suuper dure verzekering had. Dat paard kreeg iets, moest afgemaakt worden en werd dus gewoon niet vergoed. *viel net buiten de verzekering
maar is een beetje off topic
leidsels lijkt me ook zeker niet overbodig. Maar ik ben pas een week bezig, dus gewoon stap voor stap.
Kost ook een heele kwak geld.. of ligt dat weer aan mij? Ik moet iedergeval eerst even doorwerken.
Menhoofdstel ga ik niet aanbeginnen. Aangezien de mijne bitloos is ingereden en ik dus ook bitloos wil gaan mennen.
Zullen julie wel vol op tegen zijn, maar hierover zijn gewoon de meningen verdeeld en ik heb besloten om bitloos verder te gaan.

Anoniem

Re: tips voor beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:51

Dat is een andere verzekering dan een WA verzekering, hoor Che Gizmo.
Bitloos mennen is levensgevaarlijk. Ik denk ook niet dat je iemand zult vinden die je paard bitloos wil beleren in tuig, iedere ervaren menner kent de gevaren ervan en zal zich er voor waken hier mee te beginnen.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:53

is een andere verzekering maar vond het wel bizar. Denk je dat het dan tog vergoed word gebeurt dat niet.. maarja,
over dat bitloos. Ik weet het, maar er zijn ook heel veel ervaren menners die het ook bitloos doen en zoals ik al zei, de meningen zijn gewoon verdeeld.
En ik blijf gewoon zoeken naar iemand die me wilt helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:55

Ik ken geen ervaren menner en ook geen "beleerder" die zich er aan waagt en dat is niet voor niks. Je loopt het risico dat je, doordat de druk met leidsels veel harder aankomt van vanaf de rug van een paard, de neus van je paard er zeer zeer ernstig mee verwonden als je een noodstop moet maken, en verfijning van de hulpen krijg je bitloos ook niet voor elkaar, sterker nog het is minder diervriendelijk dan mennen met een goedpassend hoofdstelletje met bitje. Ik heb een schedel gezien van een paard wat moest worden afgemaakt, omdat door bitloos mennen het neusbeen, onderste gedeelte, totaal was verbrijzeld.

Maar uhm waarom wil je bitloos mennen?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:07

suleilitha schreef:
Ik ken geen ervaren menner en ook geen "beleerder" die zich er aan waagt en dat is niet voor niks. Je loopt het risico dat je, doordat de druk met leidsels veel harder aankomt van vanaf de rug van een paard, de neus van je paard er zeer zeer ernstig mee verwonden als je een noodstop moet maken, en verfijning van de hulpen krijg je bitloos ook niet voor elkaar, sterker nog het is minder diervriendelijk dan mennen met een goedpassend hoofdstelletje met bitje. Ik heb een schedel gezien van een paard wat moest worden afgemaakt, omdat door bitloos mennen het neusbeen, onderste gedeelte, totaal was verbrijzeld.

Maar uhm waarom wil je bitloos mennen?

Ik weet zeker dat ik het niet zou doen, noch mijn vriend (die inmiddels ook al een dikke 8 jaar aan het mennen is) noch mijn 'leraar' die al jaaaaaaaaaaaaaaaren paarden voor de koets heeft, opleid, op wedstrijden uitbrengt en mencursussen leidt etc...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:08

che_gizmo schreef:
gezellig hier...

Omdat het mij lijkt als je een heuvel af gaat (wat bij ons in de buurt veel het geval is) de kar flink in de broek komt te hangen. En dat wil ik hem zo veel mogelijk besparen. Dus vandaar een rem...

Dus je wil je pony niet leren remmen op zijn broek. Wat gebeurt er dan als de kar om de één of de andere reden toch op de broek terecht kotm, het dier zich verrot schrikt en er vervolgens (zonder bit) vandoor gaat? Juist ja... Het is net als met over streng staan; dat is een essentieel onderdeel van de opleiding dat je niet veel nodig hebt, maar dat wel aangeleerd dient te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:10

Bij ons in de menlessen is het "verboden" al is er niemand die het in zijn hoofd haalt. De instructeur wil het niet hebben, omdat, zoals ik al eerder zei, het je paard de neus kán kosten.

Ik ga verder met jou mee SusiQ. Over een streng staan is zo basaal dat je dit soort dingen al vanaf het begin van beleren moet meenemen.

Zonder bit zul je in de meeste gevallen trouwens kunnen fluiten naar geld uit de verzekering die zit gekoppeld aan het koetsiersdiploma, want je dient met een correcte optoming te rijden en de combinatie bitloos en mennen valt daar niet onder.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:15

ik wil hem zeker leren remmen *op zijn broek. Maar ik dacht dat een rem tog wel veiliger was als je die er bij hebt.
Ik ben bitloos bezig omdat hij simpel zat een bit gewoon niet toelaat. waarschijnlijk vanwege zijn verledem. En ik wil geen gevecht met hem aangaan om dat bit er maar in te krijgen. Zonder bit doet hij het prima.

en trouwens, ik heb ook al heel veel verhalen gehoord van dingen die er gebeuren met bit... ook breuken en beschadigingen ed

en als een paard ervan door gaat. Hou je hem met bit ook niet...
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-02-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 reactie plaatsen, ben je iets vergeten? gebruik dan de editknop.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:21

Als ik dit allemaal zo lees heeft je pony eerst eens een opvoedingscursus nodig, hoe leer ik luisteren en gewoon doen wat er gezegd wordt..
Hij is nu de baas bij jou en dat wil je met mennen beslist niet hebben

Als we het toch over leren hebben, let een beetje op je taalfouten soms is het niet te lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:22

Die verhalen hier op bokt waren bijeenverzonnen en onderbouwd met oude schedels uit musea, hoog broodj aap gehalte. Verder is een bit geen rem en mag daar nooit voor gebruikt worden maar een bit is om verfijnd de hulpen te kunnen doorgeven.
Het eerste paard wat een bit niet toelaat, die moet ik nog tegenkomen. Is gewoon een kwestie van ongehoorzaamheid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:27

En daarbij ik heb werkelijk zwaar mishandelde paarden gehad maar die werden gewoon met bit gereden hoor.
Mishandeling heeft niets met bitgebruik te maken, eerst vertrouwen winnen en dan naar je eigen hand zetten, ook daarover moet je leider zijn.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:40

Che_gizmo, het komt op mij over als van ik doe het toch allemaal goed!
1. je hebt de juiste spullen NIET!
2. het ondbreekt je aan voldoende ervaring! en de hulp die je zoekt heeft zich nog niet gemeld!
3. je beseft niet wat je kunt VERPRUTSEN!
4. ja vraagt advies, haalt eruit wat het dichst bij je staat je het beste past. de rest sla je in de wind.
5. ja deskundige hulp kost geld, dat mag ook wat kosten. voor niks gaat de zon op.
6. krijg de INDRUK dat je de centen er niet voor over hebt om iemand te betalen.
(ik heb een jaar geleden een jong groen paard laten beleren voor € 350,-- en € 35,-- per week stal geld)

nog maar een ADVIES er tegen aan gooien; pony het land in, zoek en vindt die hulp, ga dan weer verder. A.U.B. met de juiste spullen! heb al eens geprobeerd te fietsen zonder fiets? of auto rijden zonder auto? zwemmen in een zwembad zonder water? jij wilt beleren zonder tuig (heb je nu niet) en dan GAAT HET NIET!!!!!!!!!! ook heb je de allerbeste bedoelingen van heeeeeeeeeeeeeeel!! de wereld HET GAAT NIET/KAN NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!! zeker niet met jou menervaring als achtergrond PUNT UIT.

waar ik die wijsheid vandaan haal?? men/koetsiers bewijs sinds 1985. met de broodnodige praktijk ervaring sinds die tijd.

dit is niet om je te demotiveren, maar om je te behoeden voor tegenslag die heel moelijk terug te draaien is. groet Haarlem