Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xElienx schreef:Dus de conclusie is:
Kleine pony's moeten harder werken in een SGMW en hebben dus meer training nodig. Dit gebeurd niet altijd, waardoor de pony's de dupe zijn. Door de KNHS is dit niet te controlen en dus ook niet te voorkomen. Om deze reden worden de kleintjes dus uit de marathon gehaalt. en zijn de serieuse mini-menners de pineut
Sjonniej schreef:De discussie wordt nu inderdaad anders. Wat jullie weer op het interessante onderdeel breng'; mini's in de dressuur. Er zullen er absoluut zijn die een leuke dresuurproef neer kunnen zetten, maar zeker 90% van de pony's laat niets bijzonders zien. Maar doordat je niet kan zien dat ze fouten maken, krijgen ze alsnog (hoge) punten. Het verschil tussen aan de teugel lopen en neus relaxt naar voren is minimaal, maar dat verschil is bij een pony van 1.40 wel met een half oog te zien. Net als een onregelmatig pasje of een sprongetje in overkruiste/contra galop.
xElienx schreef:Dus de conclusie is:
Kleine pony's moeten harder werken in een SGMW en hebben dus meer training nodig. Dit gebeurd niet altijd, waardoor de pony's de dupe zijn. Door de KNHS is dit niet te controlen en dus ook niet te voorkomen. Om deze reden worden de kleintjes dus uit de marathon gehaalt. en zijn de serieuse mini-menners de pineut
xElienx schreef:Verder ben ik het niet helemaal met je eens wat btreft de dressuuur.
waarom zou je lage punten moeten krijgen als je een nette proef rijd, waar misschien net dat beentje wat minder uizwaait?
in de hogere klassen zullen de pony's die net niet dat beetje extra hebben, niet meekomen. ze zullen hier echt geen hoge punten krijgen omdat ze een "nette" proef rijden.
verder zijn ongelmatige pasjes, sprongetjes ed. goed te beoordelen. als de pony netjes zn passen afmaakt, netjes, beheerst, in balans op zn eigenbenen etc. loopt, is dit goed mogelijk. Het vraagt wel wat meer vakkundigheid van de jury, maar wat is daar verkeerd aan?
een pony die echt dribbelt is inderdaad lastiger te beoordelen. maar een pony hoort niet te dribbelen. een paard wat dribbelt, haalt toch ook geen hoge punten. er wordt alleen vaak gedacht dat zo'n kleintje standaard dribbelt
xElienx schreef:maar is dit dan ook een excuus om de kleintjes uit de wedstrijd te halen?!?
Echwel schreef:Je moet ergens een grens leggen
Ooit is de grens pony/paard ook tot stand gekomen, daar werken we ook mee.wat vervelend is als je paard 1m49 is en je dus tussen de paarden moet starten met een haflinger, maar goed die rijders hoor je ook niet klagen
Dus zullen we hier ook mee moeten gaan werken, het is gewoon niet anders...
Echwel schreef:Elien wat jij nu aanhaalt over het weekend is dus de reden dat je dat soort wedstrijden die niet goedgekeurd zijn door de knhs waar dus geen juryleden
van de knhs rondlopen, gewoon niet moet rijden.
Als iedereen dat soort wedstrijden boycot gaan ze vanzelf wel beter worden
xElienx schreef:Verder ben ik het niet helemaal met je eens wat btreft de dressuuur.
waarom zou je lage punten moeten krijgen als je een nette proef rijd, waar misschien net dat beentje wat minder uizwaait?
in de hogere klassen zullen de pony's die net niet dat beetje extra hebben, niet meekomen. ze zullen hier echt geen hoge punten krijgen omdat ze een "nette" proef rijden.
Echwel schreef:xElienx schreef:[
er was een KNHS jury, en zo werd er ook gejureerd.
er was zelfs nog een span gediskwalificeert omdat er een 4-jarige pony in stond. dus ze hadden zeker geen lak aan de regels.
Miss dat er achter de schermen wel werd gesproken over de zweep....
mammaslamma schreef:Wat ik me afvraag, weet niet of iemand dat weet, als je pony nog geen 8 jaar is, moet je bij de dressuur onder de man ieder jaar je pony meten, hoe zit dat dan straks bij de SGMW?
Pony's groeien nog en misschien is hij of zij wel op hoogte, terwijl die dat eerst niet was, kun je dat dan nog wijzigen ergens,zover ik weet staat het alleen op je startkaart, niet in je paspoort.
Vrienden van ons hebben shetten, wat kleiner dan de onze, maar hikken daar nu tegen aan, hebben wel en startkaart, rijden D/V, maar zouden ook wel samengesteld wilen rijden,maar om nu veel geld uit te geven en straks er niks mee te kunnen, is ook zowat.....
Dennis schreef:Ik heb ook al mijn 8+ pony's al gemeten (alleen de gene die dit jaar 8 word nog niet) en nog een die uitgebracht is bij de pony's(ging altijd met een trailer vol heen, zelfs m'n hengst die toch niet uitgebracht word is gemeten).
Als ik de pony meter tegen kom met mijn bijna 8 jarige gaat die ook meteen. Ze zijn wel allemaal als 3 jarige voor de stamboek opname gemeten (had er een die 103 gemeten werd, 1,5 jaar later op 101 en 2 maanden daarna op 104).
Dennis schreef:Bij de dressuur maakt het mij niet uit.
Ik stond van het weekeind weer boven aan met mijn 24/7 buiten haarbal van 100 cm in het Z, ze hadden paarden en pony's samen gevoegd, ben de enige in de regio die Z start met een pony (wat voor maat pony dan ook).
Sjonniej schreef:Pony's die op het grensgeval zitten, dus ik geloof vanaf de 1.43 ofzo (na te zoeken in het reglement), moeten tot hun 8ste gemeten worden door een officiele ponymeter. Gelukkig wordt die van mij dit jaar 8, zijn we daar ook weer vanaf.
Bij zo een grens is het sowieso verstandig om ze een keer te laten meten, dan weet je zeker dat je wel/niet mag starten. En als je daar nu 10 euro aan uitgeeft en het even in het paspoort laat zetten, heb je meteen geen gezeik meer dat ze wellicht te klein zouden zijn.
Pony's die dus niet in het grensgebied rond de 1.48 vallen hoeven voor het mennen nooit gemeten te worden. Net als dat pony's/paarden ohz niet gemeten te hoeven worden als ze tussen de paarden worden uitgebracht. De hoogte is dan immers toch niet belangrijk.
Dennis schreef:Ik ga er van uit dat de paard/pony grens gevallen EN de te klein/niet te klein grens gevallen gemeten moeten gaan worden.