[AR] kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:20

De discussie wordt nu inderdaad anders. Wat jullie weer op het interessante onderdeel breng'; mini's in de dressuur. Er zullen er absoluut zijn die een leuke dresuurproef neer kunnen zetten, maar zeker 90% van de pony's laat niets bijzonders zien. Maar doordat je niet kan zien dat ze fouten maken, krijgen ze alsnog (hoge) punten. Het verschil tussen aan de teugel lopen en neus relaxt naar voren is minimaal, maar dat verschil is bij een pony van 1.40 wel met een half oog te zien. Net als een onregelmatig pasje of een sprongetje in overkruiste/contra galop.

Er wordt genoemd; 'het is erger als iemand zijn paard 3 weken niet rijd en dan een wedstrijd in gooit'. Ja, dat is absoluut erger dan een goed getrainde mini. Maar wie gaat dit controleren en hoe kan je dit soort taferelen voorkomen, niet! Wel kan de KNHS de kleine pony's beschermen, zij zijn eerder de dupe van overfanatieke menners omdat ze het simpelweg een stuk zwaarder hebben dan een grote pony/paard.

Ik snap dat jullie het niet leuk vinden als blijkt dat je met je pony geen smw mag starten. Maar besef je ook; Bij de KNHS zitten geen boemannen die het de ponymenners zo lastig mogelijk willen maken. Die zitten echt geen dagen te vergaderen over hoe ze zo gemakkelijk mogelijk van de shetten af kunnen komen. Wel streven ze naar een zo paardvriendelijke situatie.
En wil je dus graag SMW gaan starten, dan zul je moeten overstappen op een grote pony. Wil je hoofdzakelijk plezier hebben, neem je voor lief dat je geen smw kunt starten. Ik start zelf ohz dressuur, met mijn menpony. Ik weet dat ik daar niet het optimale paard voor heb, tussen alle Ferro's etc, maar dressuur is voor mij niet het belangrijkste, dus neem ik dat voor lief. Zou ik fanatiek ohz dressuur willen rijden, zal ik een groot paard opzoeken.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:37

Dus de conclusie is:
Kleine pony's moeten harder werken in een SGMW en hebben dus meer training nodig. Dit gebeurd niet altijd, waardoor de pony's de dupe zijn. Door de KNHS is dit niet te controlen en dus ook niet te voorkomen. Om deze reden worden de kleintjes dus uit de marathon gehaalt. en zijn de serieuse mini-menners de pineut

Verder ben ik het niet helemaal met je eens wat btreft de dressuuur.
waarom zou je lage punten moeten krijgen als je een nette proef rijd, waar misschien net dat beentje wat minder uizwaait?
in de hogere klassen zullen de pony's die net niet dat beetje extra hebben, niet meekomen. ze zullen hier echt geen hoge punten krijgen omdat ze een "nette" proef rijden.

verder zijn ongelmatige pasjes, sprongetjes ed. goed te beoordelen. als de pony netjes zn passen afmaakt, netjes, beheerst, in balans op zn eigenbenen etc. loopt, is dit goed mogelijk. Het vraagt wel wat meer vakkundigheid van de jury, maar wat is daar verkeerd aan?
een pony die echt dribbelt is inderdaad lastiger te beoordelen. maar een pony hoort niet te dribbelen. een paard wat dribbelt, haalt toch ook geen hoge punten. er wordt alleen vaak gedacht dat zo'n kleintje standaard dribbelt

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:41

[quote="xElienx"]Dus de conclusie is:
Kleine pony's moeten harder werken in een SGMW en hebben dus meer training nodig. Dit gebeurd niet altijd, waardoor de pony's de dupe zijn. Door de KNHS is dit niet te controlen en dus ook niet te voorkomen. Om deze reden worden de kleintjes dus uit de marathon gehaalt. en zijn de serieuse mini-menners de pineut

hier ben ik het helemaal mee eens.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:17

xElienx schreef:
Dus de conclusie is:

Elien, ik ben het hier helemaal met je eens. Het is gewoon dikke pech voor de mini-menners :(:)

Maar met je mening over de dressuur ben ik het niet mee eens. Ik ga daar juist met Sjonniej mee...

Sjonniej schreef:
De discussie wordt nu inderdaad anders. Wat jullie weer op het interessante onderdeel breng'; mini's in de dressuur. Er zullen er absoluut zijn die een leuke dresuurproef neer kunnen zetten, maar zeker 90% van de pony's laat niets bijzonders zien. Maar doordat je niet kan zien dat ze fouten maken, krijgen ze alsnog (hoge) punten. Het verschil tussen aan de teugel lopen en neus relaxt naar voren is minimaal, maar dat verschil is bij een pony van 1.40 wel met een half oog te zien. Net als een onregelmatig pasje of een sprongetje in overkruiste/contra galop.

De verschillen zijn bij een mini lastig waarneembaar (ja, ze zijn er wel) maar bij een grotere pony valt het beter op. En mijn ervaring is dat je dus bij een grotere pony "harder" wordt afgestraft op dat soort kleine foutjes omdat het goed zichtbaar is.

xElienx

Re: kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:38

maar is dit dan ook een excuus om de kleintjes uit de wedstrijd te halen?!?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:45

xElienx schreef:
Dus de conclusie is:

Helaas is dit zo, om de kleine pony's te beschermen. Net als bij dressuur, waarbij er geen <1.48 (tot een paar jaar terug zelf <1.56) wordt toegelaten bij lichte tour, hier dan om een andere reden. Wanneer jouw doel dus is; SMW rijden. Zul je pony's moeten aanschaffen die bij dit doel passen. Heel simpel. Maar wel vervelend nu je al kleine pony's hebt en daar misschien SMW mee wil rijden, helaas kan je die droom dan (misschien) niet verwezenlijken.
xElienx schreef:
waarom zou je lage punten moeten krijgen als je een nette proef rijd, waar misschien net dat beentje wat minder uizwaait?
in de hogere klassen zullen de pony's die net niet dat beetje extra hebben, niet meekomen. ze zullen hier echt geen hoge punten krijgen omdat ze een "nette" proef rijden.

verder zijn ongelmatige pasjes, sprongetjes ed. goed te beoordelen. als de pony netjes zn passen afmaakt, netjes, beheerst, in balans op zn eigenbenen etc. loopt, is dit goed mogelijk. Het vraagt wel wat meer vakkundigheid van de jury, maar wat is daar verkeerd aan?
een pony die echt dribbelt is inderdaad lastiger te beoordelen. maar een pony hoort niet te dribbelen. een paard wat dribbelt, haalt toch ook geen hoge punten. er wordt alleen vaak gedacht dat zo'n kleintje standaard dribbelt

Kijk eens rond op dressuurwedstrijden en je zult het tegenkomen zoals ik het zeg.
Omdat je bij een mini niet kan zien of hij nu daadwerkelijk verruimt (zeker niet op een afstand van 100 meter), krijg je al snel een 6, met veel pech een 5.
Heb je een span, maar de achterste pony een galopeerd het grootste eind, geen jury die dat kan zien. Maar bij een span van 1.40 komt de achterste pony er duidelijk bovenuit, dus een 3/4.
Stelling en buiging hetzelfde. Dit is zo minimaal dat het nauwelijks te zien is, maar een pony van 1.40 krijgt wel een 5 als hij niet goed buigt.
Ik denk helemaal niet dat een shet altijd dribbelt, maar al zou deze dat doen, zie je dat in een span nauwelijks, terwijl dat bij een groot span meteen opvalt.
Daarom denk ik dat het haast onmogelijk is om een mini goed te beoordelen op dressuur, daarvoor zijn de verschillen gewoon te klein om vanaf een afstand gezien te worden.
Andere kant van het verhaal is dan dat een mini ook niet voor een 8 een middendraf kan laten zien, maar die 8 wordt toch niet gegeven ;) Buiten dat zorgt 1 onregelmatige pas, 1 huppel er al voor dat je een 6 of lager hebt staan.

Dit is geen excuus, en daarom ook al een andere discussie, zoals je zelf al zei. Al is het voor de juryleden wel een stuk gemakkelijker jureren als de pony's meer op elkaar lijken. Een shet is nu eenmaal niet te vergelijken met een NRPS.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:46

xElienx schreef:
maar is dit dan ook een excuus om de kleintjes uit de wedstrijd te halen?!?

wat betreft de zwaarte van een SGMW wel... helaas! Er moet ergens een grens getrokken worden. Er zal altijd een groep zijn die moeite heeft met een bepaalde grens zoals Echwel hier onder ook al aangeeft...

Echwel schreef:
Je moet ergens een grens leggen
Ooit is de grens pony/paard ook tot stand gekomen, daar werken we ook mee.wat vervelend is als je paard 1m49 is en je dus tussen de paarden moet starten met een haflinger, maar goed die rijders hoor je ook niet klagen
Dus zullen we hier ook mee moeten gaan werken, het is gewoon niet anders...

Ik begrijp het standpunt van de KNHS wel, ik ga er vanuit dat de KNHS het niet doet om het individu te pesten. Het is dus gewoon balen voor jou. Jij bent immers iemand die ze wel op conditie heeft.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:56

eerlijk gezegt heb ik meer zo iets van; ga wat strenger optreden tegen overmatig zweepgebruik ed. dat is middel wat wordt gebruikt om die kleintjes die extra push te geven, ook al zijn ze helemaal op.

marieke, ik weet niet of jij dat nog had gezien afgelopen weekend. maar in mijn rubriek waren er 3 spannen (B- en C-pony's gok ik), die de zweep behoorlijk op de pony's los lieten, of/en echt enorm grof in de mond van de pony's waren. en laat dat soort mensen nou op een 1ste, 2de en 4de plaats eindigen.....
dat soort dingen kan ik me kwaad over maken. dat daar niet strenger tegen opgetreden wordt.

een ander voorbeeld: er liep ook een 4-span shetten met een HUGE wagen er achter. dd diertjes trokken zich kapot, maar daar kan toch ook een lichtere wagen achter.
Laatst bijgewerkt door xElienx op 21-01-09 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:07

Er wordt al veel meer op zweep gebruik gelet, en op andere dingen.
Daarbij als je eenmaal wedstrijden rijdt zul je je ook aan het minimum gewicht voor de wagen moeten houden en twwespan pony is dat 225kg(kan me vergissen)..
Let wel in de klasse 3 maar ik kan me niet voorstellen dat je iedere 2 jaar een nieuwe wagen koopt dus bij aanschaf hou je daar rekening mee

Wij met haflingers ondervinden ook nadelen in de dressuur, maar let wel het is onze eigen keus om met haflingers te rijden, dus als ik net iets tekort kom ga ik niet klagen..

Elien wat jij nu aanhaalt over het weekend is dus de reden dat je dat soort wedstrijden die niet goedgekeurd zijn door de knhs waar dus geen juryleden
van de knhs rondlopen, gewoon niet moet rijden.
Als iedereen dat soort wedstrijden boycot gaan ze vanzelf wel beter worden

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:14

Echwel schreef:
Elien wat jij nu aanhaalt over het weekend is dus de reden dat je dat soort wedstrijden die niet goedgekeurd zijn door de knhs waar dus geen juryleden
van de knhs rondlopen, gewoon niet moet rijden.
Als iedereen dat soort wedstrijden boycot gaan ze vanzelf wel beter worden

er was een KNHS jury, en zo werd er ook gejureerd.

er was zelfs nog een span gediskwalificeert omdat er een 4-jarige pony in stond. dus ze hadden zeker geen lak aan de regels.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:40

xElienx schreef:

Omdat een jury het strekken en verzamelen bij een kleintje slecht kan zien (en er zijn ook voldoende juryleden die het niet willen zien, maar ook die het juist veel te graag zien ;) ) zal je het verst komen met een foutloze maar weinig spectaculaire proef.
Van het weekeind gedressuurd, pony was wat stout dus rijd er flink aan in de proef, zaten dus een paar dramatische onderdelen in (terechte 3en), maar juist omdat ik er flink aan reed ook hele goede onderdelen (zelfs een 8 voor m'n uitgestrekte stap!). Was erg blij met dit jurylid, beter dan een 6jes jury die zo'n kleine haarbal niets anders durft te geven.

Ik zal niet mopperen over de jury omdat ik 'maar een shetlander heb'. Ik ken m'n min punten en moet het hebben van m'n oefeningen (keertwending, op de letter rijd, galopwissel enzo) en niet van m'n spetterende gangen en voorkomen.

Ik geef meteen toe dat kleintjes jureren lastig is. Maar als jury moet je dat ook kunnen, anders moet je niet in dat hokje gaan zitten.

Ik vind de grens die ze willen trekken niet verkeerd.
Zelf had ik toch al geen ambitie (enkel indoor) om sgmw te starten omdat ik simpelweg niet aan voldoende trainings kilometers kom.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:49

xElienx schreef:
[

er was zelfs nog een span gediskwalificeert omdat er een 4-jarige pony in stond. dus ze hadden zeker geen lak aan de regels.

Miss dat er achter de schermen wel werd gesproken over de zweep....

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:54

Echwel schreef:
xElienx schreef:
[

Miss dat er achter de schermen wel werd gesproken over de zweep....

Ik weet voor 99% zeker dat er wel over gepraat is. Bij de enkelspan pony's moest ook 1 deelnemer zich melden na het 1e parcours wegens overmatig zweepgebruik. De beste jongen heeft de zweep gebruikt, maar van overmatig is absoluut geen sprake.

De mensen die Elien bedoelt, gebruikte meer zweep dan de enkelspan pony rijder... dus ik begrijp het onbegrip bij Elien.

En de jury was behoorlijk op de regels...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:37

Wat ik me afvraag, weet niet of iemand dat weet, als je pony nog geen 8 jaar is, moet je bij de dressuur onder de man ieder jaar je pony meten, hoe zit dat dan straks bij de SGMW?
Pony's groeien nog en misschien is hij of zij wel op hoogte, terwijl die dat eerst niet was, kun je dat dan nog wijzigen ergens,zover ik weet staat het alleen op je startkaart, niet in je paspoort.
Vrienden van ons hebben shetten, wat kleiner dan de onze, maar hikken daar nu tegen aan, hebben wel en startkaart, rijden D/V, maar zouden ook wel samengesteld wilen rijden,maar om nu veel geld uit te geven en straks er niks mee te kunnen, is ook zowat.....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:02

mammaslamma schreef:
Wat ik me afvraag, weet niet of iemand dat weet, als je pony nog geen 8 jaar is, moet je bij de dressuur onder de man ieder jaar je pony meten, hoe zit dat dan straks bij de SGMW?
Pony's groeien nog en misschien is hij of zij wel op hoogte, terwijl die dat eerst niet was, kun je dat dan nog wijzigen ergens,zover ik weet staat het alleen op je startkaart, niet in je paspoort.
Vrienden van ons hebben shetten, wat kleiner dan de onze, maar hikken daar nu tegen aan, hebben wel en startkaart, rijden D/V, maar zouden ook wel samengesteld wilen rijden,maar om nu veel geld uit te geven en straks er niks mee te kunnen, is ook zowat.....

Zetten het juist wel in je paspoort!
Gisteren voor het eerst mijn pony laten meten (start onder het zadel bij de paarden, dus ach deed er niet toe)
en is keurig! in haar paspoort genoteerd. stempels handtekening etc. (officiele meetmeneer kwam langs)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:11

Weet niet hoe het bij hun is, maar bij onze shetten staat geen hoogte in het paspoort,de veearts heeft ze gemeten toendertijd,dat staat op de startkaart....
Geloof nooit dat hun pony;s officieel gemeten zijn, was volgens mij ook nooit nodig,zal wel net zo zijn gegaan als bij ons, zelfde veearts.
Maar dan alsnog, moeten ze dan echt officieel gemeten worden willen ze starten en hoe krijg je dan de officiele maat op je startkaart, moet je dan je paspoort opsturen o.i.d?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:12

Ik heb ook al mijn 8+ pony's al gemeten (alleen de gene die dit jaar 8 word nog niet) en nog een die uitgebracht is bij de pony's(ging altijd met een trailer vol heen, zelfs m'n hengst die toch niet uitgebracht word is gemeten).
Als ik de pony meter tegen kom met mijn bijna 8 jarige gaat die ook meteen. Ze zijn wel allemaal als 3 jarige voor de stamboek opname gemeten (had er een die 103 gemeten werd, 1,5 jaar later op 101 en 2 maanden daarna op 104 :? ).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:18

Dennis schreef:
Ik heb ook al mijn 8+ pony's al gemeten (alleen de gene die dit jaar 8 word nog niet) en nog een die uitgebracht is bij de pony's(ging altijd met een trailer vol heen, zelfs m'n hengst die toch niet uitgebracht word is gemeten).
Als ik de pony meter tegen kom met mijn bijna 8 jarige gaat die ook meteen. Ze zijn wel allemaal als 3 jarige voor de stamboek opname gemeten (had er een die 103 gemeten werd, 1,5 jaar later op 101 en 2 maanden daarna op 104 :? ).

hi, mijne als 3 jarige voor het stamboek ooit gemeten op 1.45 (staat ook zo op startkaart en in paspoort)
Gisteren is ze dus als 11 jarige weer voor het eerst gemeten op 1.44!!! 8)7
(en smid was net maandag niet op komen dagen, om haar veeels te lange voeten in te korten,
dus was zelfs bang dat ze boven de1.485 uit ging komen. Nou dat was dus not even close!!!)
Gekrompen zijn zal ze niet sinds ze 3 was.

En wij houden het op 1.47 (aangezien haar vriendje Leen 1.50 is en ca 3 cm groter,
en haar halfzus Roos 1.45 en iets kleiner)
Ach blijft D pony of ze nu 1.44 of 1.47 is, maar vond het wel grappig.
Of hebben we die andere pony's ook te groot ingeschat?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:58

Dat meten is en blijft een beetje natte vinger werk. Je kan ze zo klein en groot laten worden als je zelf wil heb ik het idee :P.
Boven genoemde pony staat door de pony meter dus als 103 en 104 genoteerd, hij vond het apart als hij haar liet krimpen, en een B pony word het toch nooit :P.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:13

Pony's die op het grensgeval zitten, dus ik geloof vanaf de 1.43 ofzo (na te zoeken in het reglement), moeten tot hun 8ste gemeten worden door een officiele ponymeter. Gelukkig wordt die van mij dit jaar 8, zijn we daar ook weer vanaf.
Bij zo een grens is het sowieso verstandig om ze een keer te laten meten, dan weet je zeker dat je wel/niet mag starten. En als je daar nu 10 euro aan uitgeeft en het even in het paspoort laat zetten, heb je meteen geen gezeik meer dat ze wellicht te klein zouden zijn.
Pony's die dus niet in het grensgebied rond de 1.48 vallen hoeven voor het mennen nooit gemeten te worden. Net als dat pony's/paarden ohz niet gemeten te hoeven worden als ze tussen de paarden worden uitgebracht. De hoogte is dan immers toch niet belangrijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:26

Dennis schreef:
Bij de dressuur maakt het mij niet uit.
Ik stond van het weekeind weer boven aan met mijn 24/7 buiten haarbal van 100 cm in het Z, ze hadden paarden en pony's samen gevoegd, ben de enige in de regio die Z start met een pony (wat voor maat pony dan ook).

hohoho, wij starten ook Z dressuur pony's hoor bij jou in de regio :D alleen nu even niet. Zodra Janouk weer helemaal rad loopt, komen wij er weer aan hoor.

Nu het onderwerp
Ik rijd geen marathon, omdat ik het voor mijn haflinger van 1.46m in haar eentje al te zwaar vind. :o ik ben een echte Penny, ik weet het. :D en rijd dus alleen dressuur/vaardigheid.
Daarom kan ik me wel iets voorstellen bij een minimum hoogte voor pony's. Hoewel ik geniet van een minispan voor de koets, vind ik het al snel zielig (niet in het belang van het paard) als ik een minispan zie sjorren aan een zware koets met 3 grote mannen erop door zwaar zand heuvel op. Want gedurende de wedstrijd worden sommige trajecten toch echt mul en zwaar.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:38

Sjonniej schreef:
Pony's die op het grensgeval zitten, dus ik geloof vanaf de 1.43 ofzo (na te zoeken in het reglement), moeten tot hun 8ste gemeten worden door een officiele ponymeter. Gelukkig wordt die van mij dit jaar 8, zijn we daar ook weer vanaf.
Bij zo een grens is het sowieso verstandig om ze een keer te laten meten, dan weet je zeker dat je wel/niet mag starten. En als je daar nu 10 euro aan uitgeeft en het even in het paspoort laat zetten, heb je meteen geen gezeik meer dat ze wellicht te klein zouden zijn.
Pony's die dus niet in het grensgebied rond de 1.48 vallen hoeven voor het mennen nooit gemeten te worden. Net als dat pony's/paarden ohz niet gemeten te hoeven worden als ze tussen de paarden worden uitgebracht. De hoogte is dan immers toch niet belangrijk.

Hee Sjonnie, maar dat veranderd nu dan toch, je zal toch moeten weten of je pony wel of niet startgerechtigd is, dus of wel 1.08 of niet......

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:48

Ik ga er van uit dat de paard/pony grens gevallen EN de te klein/niet te klein grens gevallen gemeten moeten gaan worden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:34

Dennis schreef:
Ik ga er van uit dat de paard/pony grens gevallen EN de te klein/niet te klein grens gevallen gemeten moeten gaan worden.

Daar zal ik maar vanuit gaan, voor ons geen probleem, maar voor hun een grensgeval, moeten ze er maar een paar stevige ijzers onder gooien voor het meten........
Enig idee of dit al in de nabije toekomst gaat gebeuren of is het nog natte vinger werk?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:38

Dat gaat niet werken er wordt altijd een cm afgetrokken van de hoogte als paarden op ijzers staan, zo staat het ook in het reglement
Met ijzers 1.09 of 1.21...