[AR] Welke sulky voor mijn mini-shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:19

merrieveulen, wat zijn slakken?
ElienL Ik heb kennelijk nog steeds geluk, zal echt púúr toeval zijn Lips are sealed
Wellicht verongeluk er wel een keer mee, zal op dit moment niet weten waarom. Wagen houdt zich nogmaals al 2 jaar goed

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:21

ik bedoel, dat jij misschien geluk hebt gehad en een sterkere hebt, zonder slakken ed (betekenis heeft ze al eerder in het topic beschreven)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:27

maar waarom zou die van mij ineens sterker zijn? Komt gewoon uit dezelfde fabriek waar ze neem ik aan aan de lopende band worden gemaakt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:28

Er zullen er ook zijn met fabrieksfouten. Misschien treffen wij die elke keer?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:03

stef, wij hebben ook altijd met plezier gereden met de zwarte tweewieler hoor....(ben trouwens wel het voorbeeld van Renee met de deuk in het bankje door de kuil, MAAR dat ging er echt hard aan toe....ik zweefde gewoon een moment boven het bankje en kwam er toen met een dreun met mijn 76 kilo bovenop (had beurse billen om te bewijzen hoe hard dat eraan toe ging!)

Ik vind het makkelijk om te zeggen dat het rotzooi is, waarde naar geld blijft altijd het devies!

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:37

[quote="stef"]merrieveulen, wat zijn slakken?

Als staal gesmolten wordt uit erts en schroot, zitten daar verontreinigingen (slaken) in. Deze gaan boven op het vloeibare metaal drijven. Na stolling wordt het bovenste deel met de verontreinigingen (onrustig staal genaamd) weggehaald. Vroeger had men dit proces niet altijd goed in de hand, waardoor soms staal met verontreinigingen werd aangewend voor verdere verwerking. Deze verontreinigingen resulteerden dan in een kwaliteit staal die niet altijd aan de te stellen eisen voldeed. Bij mijn weten komt dit met de moderne technieken in het westen niet meer voor. Of dit voor China en India ook altijd opgaat weet ik niet.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:54

Voor de uitleg ivm slakken verwijs ik naar de post hierboven. Knipoog Slakken zijn inherent aan het maken van staal, maar je hoeft ze niet effectief te gebruiken voor verdere verwerking; het is mogelijk dat de chinezen dat wel doen. Er zit vooral veel zwavel in, wat een negatief effect heeft op de kwaliteit (de sterkte dus) van het ijzer.

merrieveulen schreef:
Het is chinese makelij, huis- tuin- en keukenijzer, veel te dun en teveel slakken gebruikt. slakken zijn omgesmolten resten afvalijzer. de kracht is er al uit, vaak betreft dit materiaal wat al te maken heeft gehad met metaalmoeheid. dit maakt het ijzer zwak.

Bij het maken van staal wordt er altijd een bepaald percentage schroot (afvalijzer, dus) gebruikt omdat het ten slotte ook gewoon ijzer is. Een probleem hierbij is de graad van verontreiniging (nogmaals vooral zwavel), zodat het onmogelijk is om goed staal te maken van 100% schroot. Mochten ze geen schroot gebruiken, betekent dat dat ijzer niet gerecycleerd zou worden en da's van slechte invloed op het milieu en de prijs.

Metaalmoeheid treedt op bij een periodieke belasting van een constructie. Dat wil zeggen dat ern één moment druk op uitgeoefend wordt en een ander niet, waarna deze cyclus zich herhaalt. hoe snel de constructie breekt, hangt af van het materiaal waaruit ze gemaakt is, van hoe groot die druk is en hoe lang deze belasting duurt. Voor staal geldt dat, als je onder een bepaalde grootte van de uitgeoefende kracht blijft, het niet zal breken. Ga je daarboven, speelt enkel nog de tijdsduur mee - dit wil zeggen dat het enkel een zaak is van "wanneer", niet van "of". Het breken op zich heeft te maken met de grenzen tussen de "velden" met een verschillende kristalstructuur waaruit staal is opgebouwd. Verder wordt staal gemaakt in een hoogoven bij heel hoge temperaturen waarbij het ijzer vloeibaar wordt; ijzer moet uit het erts "gesmolten" worden. Alle structuur is er dus uit verdwenen en dus ook de effecten van eventuele metaalmoeheid die in een stuk schroot zouden kunnen opgetreden hebben. Hoe verwrongen het schroot ook mag geweest zijn, heeft dus geen invloed op de sterkte van het eindproduct.

Tot zover deze les materialenleer. Lachen

Als je onlangs nog de grondstofprijzen bekeken hebt, weet je dat die sulky's niet anders dan van heel dun en minderwaardig ijzer kunnen gemaakt worden. Je krijgt inderdaad waar je voor betaalt. Verder is het zo dat de chinezen werk afleveren van wisselvallige kwaliteit, dus het verwondert mij hoegenaamd niet dat er meer dan één slechte las op zo'n sulky kan zitten. Natuurlijk zullen er ook wel goed gelaste exemplaren tussen zitten, anders zouden ze helemaal niet verkopen. Aangezien de prijs zo gunstig is, moet er ook op de constructie bespaard worden, zodat ze op het randje gebouwd worden en het dus mogelijk is om het ding te plooien bij extreme belasting. Ik zou er persoonlijk mijn geld niet aan geven, ook niet als ik de voordelen ervan in beschouwing neem...

Groeten, SuSEQ

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 13:01

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:35

Dus als ik het zo lees beter geen sulky kopen van hshp?
Dan spaar ik maar even verder voor een betere.
Iemand een tip voor een goede sulky graag met website, mag tot 550 euro?
Nu wou ik ook een tuig kopen daar een bruine, is dat ook troep?
Of is die wel goed, kost iets van 135 euro compleet daar!

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 10:27

Dat tuigje is hetzelfde als bij zadelmarkt, is in principe een prima tuigje, heeft alleen wat meer vetjes nodig als een Kieffertuigje (al heb ik die eigenlijk nog niet gevonden in die maat Lachen ).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:49

Ik heb de chinese sulky ook weggedaan.

Maar ik ben ook van mening dat ze prima zijn voor zo af en toe een rondje rijden, zolang je niet in het bos gaat scheuren en niet verwacht dat het topkwaliteit is.

Flink scheuren durf ik er niet mee, heb al eens iemand zonder zijn wielen en verbogen assen uit een bak zien komen met een chinese sulky

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:45

wij hebben deze sulky

Afbeelding
ben er erg tevreden over

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:58

stef schreef:
merrieveulen, wat zijn slakken?
ElienL Ik heb kennelijk nog steeds geluk, zal echt púúr toeval zijn Lips are sealed
Wellicht verongeluk er wel een keer mee, zal op dit moment niet weten waarom. Wagen houdt zich nogmaals al 2 jaar goed

Dan hebben wij ook geluk , wij crossen ook door bossen , waterbakken enz heen en hij is nog steeds in goede staat Knipoog

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 15:20

Ja, die sulky wil ik dus. Is dat die van horseshop Horsepower?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:33

onderandere, ik heb hem destijds gekocht via ruitersportzaak de bles in leiden. Horsepower is niet de enige die deze verkoopt

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:31

idd , wij hebben hem ook in leiden gekocht meende ik bij een ruitersportzaak . zij hadden de karretjes op internet staan Lachen

wij hebben nooit problemen gehad met het karretje Lachen

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:11

Top! Dank je wel! Zit er veel prijsverschil in de verschillende winkels?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:12

Ik heb ook zo'n sulky...ach ik ben er tevreden mee.

Ik heb nog wel een andere 2-wieler te koop...als je interesse hebt, mail je maar even: immetjeshoeve@gmail.com

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 02:15

@ suseQ, bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik weet er verder ook het fijne niet van, metaalbewerken, hihi! bepaalde dingen krijg je in globale vorm echter wel mee.

ik vind het zo apart dat de verhalen zo wisselend zijn, sommige mensen zijn er echt heel blij mee, anderen raden het iedereen ten strengste af. wat ik wel over het geheel in dit topic zie langskomen, zijn mankementen die je bij een degelijker wagen niet zult tegenkomen. de afbrekende leuning, het doorgezakte bankje, mijn verwrongen lamoen, tot compleet afgebroken wielen, en natuurlijk het gevalletje van willemke, waarvan ik wel moest lachen, hihi!

al met al toch mankementen die 'eng' zijn en wel in een dusdanige verhouding (even puur afgaande op het aantal positieve reacties in verhouding tot het aantal negatieve) dat ik zelf NOOIT meer zo'n wagen koop, of een andere waarover dergelijke verhalen de ronde doen.

immers 'het is leuk voor een rustig ritje' is leuk voor de ervaren menner, maar levensgevaarlijk voor de minder ervarene waarvan de pony ineens van het pad af besluit op hol te gaan. een grote kuil kan ook voorkomen in een minder controleerbare situatie, evenals gewicht tegen een leuning.
in mijn geval was het dus een kwestie van een paar kleine toevalligheidjes waardoor ik met kar en al omging en de pony als een idioot door de wei zoefde met de kar (en mij, want ik hing vast!) achter zich aanslepend op de zijkant. wij hadden gedegen begeleiding erbij maar het was in een oogwenk gepiept. gevolg was wel een finaal verwrongen lamoen en een pony met een beschadigd en pijnlijk been. dit soort dingen hoeven met een betere wagen niet te gebeuren, waarschijnlijk was mijn wagentje met een steviger lamoen zowiezo al niet omgegaan. het lamoen kon je met de blote handen buigen namelijk. een wagentje dat opzij hangt trekt in het lamoen, als het op één wiel gaat. een stevig lamoen houdt dat wel en dan valt het wagentje terug op twee wielen. als het lamoen zo gemakkelijk doorbuigt valt het wagentje dus gewoon door, met in feite een bijna 90 graden gedraaid lamoen. zo kwam het lamoen dus ook uit de strijd, de uiteinden die door de lichtogen zaten zaten nog op hun plek zeg maar , de rest van het lamoen lag in een 'draai' van 90 graden en ook nog eens helemaal doorgebogen.

dus, in ieder geval één ongeluk dat voorkomen had kunnen worden met een lamoen van fatsoenlijke kwaliteit. en zo extreem was het allemaal niet, iedere fatsoenlijke wagen zou overeind gebleven zijn.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:51

XxSultanxX schreef:
wij hebben deze sulky

Afbeelding
ben er erg tevreden over

Deze hebben wij ook, alleen dan de oudere versie, en die heeft het zelfs 5 jaar overleeft met mij (A) 1x op de kant gegaan, maar die pony liep vaak zo'n 30 km p u dat kan zo'n ding dan weer net niet hebben haha...Tong uitsteken
maar verder rijdt die uitstekend, me kleine nichtjes kunnen mee, shetje mee beleerd, (die erg sloeg naar achter) maar dat is maar kleine smurf dus die ging niet over de boom heen, maar was wel vervelend dat die zo sloeg, maar hij voelde zich nogal hengst (is pas 1,5 maand ruin).

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:53

Zeeuwtje68 schreef:
Dus als ik het zo lees beter geen sulky kopen van hshp?
Dan spaar ik maar even verder voor een betere.
Iemand een tip voor een goede sulky graag met website, mag tot 550 euro?
Nu wou ik ook een tuig kopen daar een bruine, is dat ook troep?
Of is die wel goed, kost iets van 135 euro compleet daar!

Bij HCAklarenbeek hebben ze gave sulky's voor shetjes, en die zien er ook wel degelijk uit, maar dan moet je niet iemand mee willen nemen, want dat gaat niet.Knipoog
of op huppa.nl bij mennen en dan dravers artikelen, dan bij sulky's en dan krijg je behoorlijk degelijke sulky voor een shet (met bankje, maar die kost 800) bij hca klarenbeek kosten ze vanaf 500;)
succes!
p.s. naar mijn idee is dat bruine tuigje troep.
http://www.ponypret.com/epages/080515.s ... 05-0003%22
misschien die een idee(A)
Laatst bijgewerkt door suikermeisje op 15-12-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:55

Pilgrim schreef:
Ja, die sulky wil ik dus. Is dat die van horseshop Horsepower?

Ze staan overal op internet..:p sulky oxer zoeken op google waarschijnlijk krijg je dan een hele hoop, zelfs tweede hands.Knipoog

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:56

Zeeuwtje68 schreef:
Pilgrim schreef:
Is dat zelfbouw of wordt ie in elkaar afgeleverd? Vind 319,00 nog wel wat prijzig. Ik wil graag een sulky zonder rem. Bedankt voor jullie reacties!

Wat ik weet is het zelfbouw. En wil je hem kant en klaar kost het 30 euro meer dacht ik te lezen.
Ik vind het hele mooie sulky's, en ben er voor aan het sparen.

het zijn inderdaar leuke sulky's, en erg moeilijk is het niet hoor, om hem in elkaar te bouwen. Je kunt bij sulky.eu ook nieuwe zitting nieuwe wielen etc, kopen;)
hebben wij namelijk zelf wel gedaan een nieuwe zitten al dat ijzer was doorgesleten, maar dat was wel erg dun, wij hebben ook de ouwe versie.
en hebben hem nog zelf verbouwd ook =p want de lagers waren kapot en toen hebben we nieuwe as laten maken en kwuiwagenwielen gekocht en eraan gezet, en nou hebben we nog helemaal geen lekke band gehad in 3 jaar. met die andere 10 x ofzo in 2 jaar. heel vervelend, maar de kwaliteit is sterk verbeters, ze zijn nu veel degelijker.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:43

Wij hebben ook een chinese om mee te beginnen. Ik wilde graag een hca, maar dacht, ik ga eerst kijken of ik het leuk vind en blijf vinden. Dan verkoop ik hem ter zijne tijd en koop dan een duurdere.

Voor 1x per week voldoet hij heel goed.

Op marktplaats kun jezelf een oproep plaatsen binnen 2 weken heb jij een mooie chinese sulky, er is aanbod genoeg. Ik kon kiezen uit meerdere exemplaren.

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 23:48

Ik heb een vraagje omtrent de hca sulky, ik zoek een sulky maar twijfel tussen hca of de cavalettie modellen. Nu lijkt een hca mij wel ideaal, compact, licht, oogt leuk /sportief etc..
Er is alleen een dingetje.. ik ben 3 jaar geleden geopereerd aan mijn rug en dit zal altijd een zwakke plek blijven. Ik ben dus wel op zoek naar iets met een rugleuning omdat ik anders bang ben dat ik geen lange ritten kan rijden.. Nu zag/las ik, dat er ook hca's zijn met een stoeltje, heeft iemand anders hier ervaring mee? Hoeveel zou het kosten om er een stoel op te laten zetten??