Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Maar in elk geval heel erg tof die foto's! Geeft een aardige indruk. Maar blijf ik toch nieuwsgierig naar het woord compliment, want met deze foto's heb ik eigenlijk meer associatie met buiging...
vraag ik me af of dat niet makkelijker is terwijl je erop zit.
, toen zij perse vooruit wou en ik haar tegenhield met de teugels, en misschien heb ik toen per ongeluk onbewust ook nog been gegeven. Als ik dat nou eens uitbuit, met een of ander commando, dan zou je denken dat ze het zo leert. Hoe leer je het haar weer af, dat wordt dan een ander verhaal....

) dat Honey haar hoofd boven het gestrekte been houdt (en dus van het gebogen been af). Vanuit die houding valt een paard gemakkelijk opzij/gaat het liggen. Zelf zorg ik er daarom voor dat de binnenteugel (de teugel aan jouw kant en de kant van het gebogen been) iets korter is dan de buitenteugel zodat het hoofd recht boven het lichaam komt en het paard zijn evenwicht makkelijker kan behouden. Als je een kleine stelling naar het gebogen been vraagt is het voor de pony bovendien makkelijker om het buigende been naar achteren te bewegen. xyzutu2 schreef:Of het steigeren onder het zadel makkelijker aan te leren is weet ik niet. Wel dat het dan waarschijnlijk moeilijker binnen goede banen te leiden is, aangezien je het steigeren 'uitlokt' door een combinatie van normale dressuurhulpen. Elke keer dat je die combinatie herhaalt zal je pony (vooral in het begin) geneigd zijn om te steigeren omdat je dat gedrag steeds stimuleert met een beloning, en het gewone achterwaarts gaan of wijken niet. Dus als je paard even de keus heeft, gaat hij voor het voer!
en *aai aai*
(om het even plastisch uit te drukken)
heb ik toen nog wel een paar x geoefend. Toen ik ze pas van de wei haalde wist ze het nog
*trots*
. Want als ik haar iedere keer een brokje ofzo geef wordt ze strontvervelend dan wil ze het niet meer doen als ze alleen een schouderklopje krijgt... dus dat brokje heb ik nu weggelaten. Ik geef het haar alleen als we helemaal klaar zijn
Ik ga je methode eens uitproberen xyzutu2:)
daarna lukte het natuurlijk niet meer zo goed... toevalstreffer was het denk ik. maar ze tilt haar been tenminste met lopen wel goed op 
maar probeer toch niet teveel tegelijk te doen. Ga pas verder met een volgende oefening als je paard de oefening waar je mee bezig was voldoende beheerst, anders kan het heel verwarrend worden, of zelfs ten koste van eerder geleerde dingen gaan.