[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

Anoniem

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:53

Ik ga met mijn shet altijd alleen op pad. Vind ik geen probleem. We kennen elkaar al 8 jaar en als er iets mocht gebeuren dan red je je daar eerder alleen mee als met een groot paard. En anders: hulp inschakelen moet je toch als er wat gebeurd, of je nou een groom mee hebt of niet. Juist om de reden dat ik met de shet alleen kan wil ik graag een 2 span shetten, ik heb op zondag na niemand die met me mee gaat. Volgend jaar lekker met 2 span op pad, alleen.
Ik rijd buitenritten met de paarden ook meestal alleen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik dat met 2 paarden doe die daar vertrouwd mee zijn. Ik ga met een 3 jarige niet alleen op stap.

Met de paarden ga ik niet alleen aangespannen weg. Je zit al bij kruisingen dat je de weg niet goed kunt overzien omdat je langer bent en dat soort dingen. Als er wat gebeurd is hulp nodig, maar ook dan zul je omstanders in moeten schakelen of om hulp moeten bellen. Je bent ook niet zo snel van de kar af als bij de shetten, daarom vind ik een groom dan wel handiger. Maar het gevolg is dus dat ik lang niet zo vaak kan mennen als ik zou willen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:01

Jammer dat ik weer zo een debiel paard heb gekocht. Beestje doet het al 4 jaar goed, staat hier in de schuur, dus onze band is ook behoorlijk. Kan aan zijn kop precies zien welke pet hij opgezet heeft. Alle keren had ik alleen met hem kunnen gaan mennen, tot die ene keer, dat hij over de streng heen bokte en daar vervolgens van in paniek raakte. Gevolg; Wagen op zijn kant, benen kapot, tuig kapot. Maar dankzij mijn groom zijn we toch weer thuis gekomen; Ik kon mijn pony vasthouden (zodra hij je ziet is het meteen over en vertrouwd hij er volledig op dat ik hem ga redden) en mijn groom kon mijn tuig weer goed leggen, tijdelijk repareren en zijn wondjes inspecteren. Daarna weer opgestapt, erg fijn dat mijn groom ernaast kon lopen om hem de eerste stapjes weer vertrouwen te geven en om te kijken hoe hij liep. Vanaf zijn kont kan je maar weinig zien. Jeetje wat was ik blij dat ik niet alleen was. Want dan had ik daar moeten staan wachten, tot ik iemand gebeld had die me had kunnen komen halen.

Ik hoop dan maar heel erg dat jullie paarden altijd braaf blijven en dat jullie geen last hebben van onvoorspelbare dingen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:09

Daar heb je geluk mee gehad, maar je wordt ook inventief als je alleen rijd, ook dan los je het wel op, op de een of andere manier...
De voor en tegenstanders zullen elkaar toch nooit vinden in deze, je doet wat jou uitkomt en of dat het beste is, is de vraag, het meest ideale is met groom, maar niet te realiseren, of je moet genoegen nemen met een recreatieritje eens in de week.
Hier moet gewoon getraind worden, door weer en wind, mooi dat ik me daar niet aan waag, dus is er maar 1 mogelijkheid, en dat is alleen weg.
We zijn al blij dat onze groom al die weekenden mee op pad gaat voor wedstrijd, is een hele opgave, nog meer belasten zit er niet in.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:32

jesito schreef:
Ik voel me niet aangevallen maar dit is nou eenmaal mijn mening en dat komt mede doordat ik geen andere mogelijkheid heb.

Je voelt je niet aangevallen, maar je vindt het wel nodig keer op keer een weerwoord te bieden, terwijl dat er eigenlijk niet is: met twee is altijd veiliger als alleen. (ook ohz) Jammer genoeg is dat voor jou (en voor mij) niet (altijd) mogelijk en nemen we toch het risico. Of je dat wil doen of niet, is je eigen verantwoordleijkheid, maar steek je kop niet in het zand door alles te proberen minimaliseren. Weet welke risico's je neemt en maak dan voor jezelf uit of die het waard zijn.

Groeten, SuSEQ

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:38

Ook ik ben wedstrijdmenner ('s zomers) en - ruiter ('s winters). Onder het zadel vind ik het ook geen probleem om alleen weg te gaan. Je bent zoveel kleiner en je kunt overal bij komen terwijl je je paard gemakkelijk in bedwang kunt houden. Met de wagen ben je zoveel groter en heb je daardoor gewoon minder te vertellen. Mijn pony hecht er erg veel waarde aan als hij iemand ziet, zolang er iemand voor hem staat of voor hem uitloopt durft hij alles en ontspant hij. Doordat een rijpaard geen oogkleppen heeft kan hij je bijna altijd zien. Waardoor je psychische dichter bij je paard staat. Sowieso zou ik niet eens samen van huis kunnen en als je niet van dezelfde stal komt is samen buiten rijden ook niet handig.

Helaas is het mennen iets ingewikkelder. Dat komt erop neer dat je soms alleen in het weekend kan mennen, maar je kan je paard op genoeg andere manieren bezig houden en zelfs trainen (Zie ook de laatste Mensport). Mentraining is geen vereiste. Dan longeer ik hem liever een keer extra in de week. Het blijft ook erg leuk om de verhalen achteraf te horen; Ik ging altijd alleen mennen totdat....

Natuurlijk wordt je inventief als je alleen bent. Maar het wordt wat lastig als je én je paard vast moeten houden én reparatiespullen uit het bokkastje moet halen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:42

Dennis schreef:
Het kan misschien ver gezocht zijn. Maar een paard kan altijd schikken, vogeltje kan ook een hond, kind of kabouter zijn. Als je de weg op ga moet je ook aan je mede weg gebruikers denken.
Zonder groom op de wagen vind ik net zo onverantwoordelijk als dronken in de auto stappen (al zullen andere dit vast niet met mij eens zijn omdat ze een braaf paard hebben).

Gewoon in de auto stappen is anders. Een auto doet wat jij wil. Ongelukken gebeuren door inschattings fouten van mensen, niet omdat je auto een eigen mening heeft.

Ik vind het erg ver gaan als je zegt dat iemand zondr groom op de kar hetzelfde is als een dronken automobilist, deze doet iets strafbaars een menner zonder groom niet.
Een auto doet misschien wel wat jij wil maar zoals jezelf al aangeeft je medeweg gebruikers kun je niet in hun hoofd kijken.

Ben blij dat jij iemand hebt die mee kan ik helaas niet, ik begrijp jullie standpunt, maar vind ook dat er af en toe ver gezocht word naar senarios.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:44

Jesito; Er wordt niet vergezocht naar senarios en zijn namelijk heeeeel erg veel senarios die je tegen kan komen als menner. Gelukkig ben jij ze nog niet tegengekomen, tot de keer dat je ze wel tegen gaat komen. En hopelijk denk je dan; "Die rare lui die vonden dat ik een groom mee moest nemen, hadden misschien toch wel een beetje gelijk. Er gebeurde eigenlijk niets, maar de gevolgen zijn toch behoorlijk groot."
Maar waarschijnlijk ben jij of wil je geloven dat jij het eerste paard hebt wat 100% betrouwbaar is. Dus dan is het je goed recht om zonder groom op stap te gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:50

Jesito je schiet steeds in de verdediging dan moet je geen topic openen.
Alleen mennen is gevaarlijk geloof mij ik weet waar ik het over heb, heb al heel wat meegemaakt.
Mijn dochter mag dus niet alleen op pad, dan maar wat minder rijden, maar wel veiligheid voorop, je wil dat ze het kan navertellen.
En idd als ze gaan gaan ze, maar iemand erbij voor de eerste hulp enz is fijn want wees eerlijk hoeveel omstanders bieden tegenwoordig nog een helpende hand.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:52

SuSEQ schreef:
jesito schreef:
Ik voel me niet aangevallen maar dit is nou eenmaal mijn mening en dat komt mede doordat ik geen andere mogelijkheid heb.

Je voelt je niet aangevallen, maar je vindt het wel nodig keer op kweerwoord te biedeneer een , terwijl dat er eigenlijk niet is: met twee is altijd veiliger als alleen. (ook ohz) Jammer genoeg is dat voor jou (en voor mij) niet (altijd) mogelijk en nemen we toch het risico. Of je dat wil doen of niet, is je eigen verantwoordleijkheid, maar steek je kop niet in het zand door alles te proberen minimaliseren. Weet welke risico's je neemt en maak dan voor jezelf uit of die het waard zijn.

Groeten, SuSEQ

Waarom zou ik geen weerwoord mogen geven ,dat doet de rest toch ook, dit is een forum waar ik mijn mening en ook een weerwoord mag geven.

Veel mensen hebben het hier ook over hulp na een ongeluk dus het ongeluk opzicht hebben ze er niet mee tegen kunnen houden door een groom bij zich te hebben.
Als ik een goede bijrijder zou hebben zou dit fijn zijn, maar helaas heb ik die niet.
Ik hoef niet door het dorp en dat maakt het ook gemakkelijk dit is 1 van de redenen dat ik vind dat de risico's beperkt zijn.
Ik sta open voor kritiek, maar er wordt hier door sommige gedaan alsof ik iets heel ergs wil gaan doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:56

jesito schreef:
Ben blij dat jij iemand hebt die mee kan ik helaas niet, ik begrijp jullie standpunt, maar vind ook dat er af en toe ver gezocht word naar senarios.

Ik heb heel soms iemand die mee kan(1x in de 3 of 4 weken, wel wekelijks les).
Maar door die leuke automobilisten die niet weten wat ze met een paard moeten kom ik de weg bijna niet meer op (laatste keer is al minstends een half jaar terug geweest).

En er zijn meer dingen die volgens de wet wel mogen, maar die ik echt niet in mijn hoofd haal te gaan doen omdat het onverantwoord is.

Ik rij juist liever in het dorp, want hier buiten het dorp ben je je leven niet zeker. Overal mooie ruime 80 kilometer wegen waar vaker 120 gereden word dan 80.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:59

Dus ik moet maar stoppen met mennen!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:02

Nee hoor, ik verbied ook niemand iets, maar raad het ten strengste af.
Geef je eerder de tip om een goede groom te zoeken (of te 'maken').

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:05

Met een onervaren/net beleerde pony ga ik altijd met z'n tweeen.
Ook als we een buitenrit gaan maken met een volleerde pony zijn we altijd met z'n tweeen.
Vind ik wel zo veilig.
In de bak wil ik nog wel een keer alleen mennen, maar dan kijk ik wel of er iemand in de buurt is mocht het wel verkeerd gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:13

Ik rijdt nu nog enkelspan, en dat doe ik ook veel in m'n eentje, zowel trainen op 't veldje vlak bij huis als echt op rit; mijn buurmeisje (tevens verzorgster) gaat wel vaak mee, niet alleen omdat het praktisch is, maar ik geef haar nu steeds meer zelf de leidsels in handen en dan fungeer ik dus eigenlijk als een soort groom.

Echter vind ik wel dat je je poll een beetje 'kortzichtig' hebt gemaakt; ik ben van mening dat je niet zomaar in het algemeen kan zeggen 'levensgevaarlijk' of 'prima'.

In mijn ogen ligt het ook aan het soort aanspanning (enkelspan/meerspan?) de kundigheid en ervarenheid v/d menner, de ervaring van de pony, karakter v/d pony en ook de omgeving waarin je dan rijdt.
Vind niet dat je zomaar in het algemeen kan roepen dat dat prima is of juist levensgevaarlijk; er zijn veel aspecten die iets relatief veilig of juist onveilig kunnen maken.

Edit: mijn 'groom', buurmeisje dus, is welliswaar 'maar' 13 jaar maar weet inmiddels wel het reilen en zeilen van het mennen. Vorig jaar een keer omgeslagen; ik werd van de bok gekatapuleerd, zij sprong eraf en nog vóór dat ik weer op stond stond zij al bij het hoofd v/d pony haar rustig te houden en met de andere hand de juiste riempjes van het tuig los te peuteren.
Inmiddels hebben we wel vaker in situaties gezeten dat het soms toch even link werd, met een seconde is ze van de wagen en doet precies wat ik van haar verwacht.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-11-08 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:17

Onze shet is megabraaf, maar ik ga nooit alleen met haar voor de kar op stap, daarvoor vind ik mezelf niet ervaren genoeg.
Gevolg is dus inderdaad dat het er veel te weinig van komt. Bloos Verdrietig

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:19

jesito schreef:
Dus ik moet maar stoppen met mennen!!!

Je reageert erg kort door de bocht.
Al kun je geen 7x per week kun je misschien samen met iemand een aantal keer per week, kijk of iemand anders ook alleen moet en probeer dat te combineren.
Je wil namelijk toch het beste voor jezelf en je dier.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:34

Ik ben ook een fervent alleen menner, ohz idem. Met de haflinger voor de kar altijd met zijn 2e gegaan, dat ging prima. Maar met de mini's ging ik altijd alleen en ga ik in de toekomst ook weer alleen. Mijn mini is geen makkelijke pony, maar alle keren dat dit tot ongelukken geleid heeft waren we met z'n 2e en was de groom medeveroorzaker van het probleem. Niet goed genoeg inschatten van de reactie van het paard, daardoor steeds net op de verkeerde plek lopen en dus het gevaar vergroten. De ene groom is de vaste verzorger, van de pony's. Ik heb veel tijd besteed aan het voorbereiden op het mennen en het haar uitleggen wat belangrijk is, maar inmiddels ben ik zo ver dat ik in linke situaties haar de leidsels geef en zelf ernaast loop. Niet dat ze echt kan mennen, maar liever op de kar om de leidsels van de vloer te houden, dan onder de pony. Ik heb ook wel eens een menner meegenomen en ook daar zie je grote verschillen. Niet op het paard letten niet alert op veranderingen in gedrag of te alert en dus al voren staan en aan de leidsels plukken terwijl het nog goed ging.

Nu gaat mijn vader mee (heeft ook het menbewijs en kent de pony). Echter hij vind het zielig om met 2 man op de kar te gaan dus voor de echte ritten ga ik straks waarschijnlijk toch alleen. Tot mijn 2 span klaar is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:45

Je hebt daarom ook meer aan een onervaren groom die luisterd dan iemand die zijn eigen ideeën prefereert. Zolang de groom namelijk naar jou luisterd, hoeft hij zelf niet zo intelligent te zijn wat betreft mennen. "Bakstuk vasthouden, naast hem meelopen, niet aan zijn hoofd trekken en niet tegen hem praten" Je zou zeggen dat iedereen dat moet kunnen begrijpen. Vraag is alleen wil de groom 'onder' jou staan?

jesito schreef:
Veel mensen hebben het hier ook over hulp na een ongeluk dus het ongeluk opzicht hebben ze er niet mee tegen kunnen houden door een groom bij zich te hebben.

Met nog geen 10 man kan je een op hol geslagen paard tegen houden. Maar als het paard in de bosjes belandt kan je wel met zijn tweeën weer zorgen dat alles in orde komt. Dat het tuig even snel gerepareerd wordt, dat het tuig weer op zijn plek zit, dat wagen en paard weer verbonden zijn. En geloof mij; Als je net een ongelukje hebt gehad met je pony (hoe lief hij ook is en hoe klein het ongelukje ook is), hij blijft niet lief stilstaan terwijl jij je zweng ophaalt die 5 meter verderop terecht is gekomen. Dan ben je verschrikkelijk gelukkig dat je tegen je groom kan zeggen; 2 handen aan het bakstuk, voor zijn hoofd blijven staan, stil blijven staan, houd zijn hoofd stil, praat lief tegen hem en roep meteen als je denkt dat ik je moet helpen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:45

Dennis schreef:
Ik heb een groom van 12 (ment zelf inmiddels ook). Die heb ik lievermee dan iemand van 18+ die niet naar mij luisterd.
Ja, ik heb er veel tijd in gestoken, maar ze is inmiddels zo handig dat ze me ook helpt met jonge pony's betuigen en springerige beesten in bedwang houden.

Zo heb ik het inderdaad ook gedaan ja. Veel tijd in steken; ze had zowiezo al steeds meer verantwoordelijkheid qua verzorging, dan neem je zo'n kind steeds vaker mee op rit, legt alles uit over het tuig en alle andere zaken er om heen. Uiteindelijk zijn dat soort meisjes soms daadkrachtiger dan inderdaad 18+ mensen die maar een beetje beteuterd staan te kijken langs de zijlijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:48

De mensen die nog nooit wat mee heben genaakt denken er veel makkelijker over dan de ervaren mensen, want helaas met jaren ervaring hoort ook een aantal keer dat het fout gaat.
Stel je gaat ervandoor, je kunt hem houden is het toch fijn iemand achterop te hebben die de kar in balans houdt.
Zoveel meer dingen die beter zijn, echter als je weet dat je het alleen kunt prima, maar niet naderhand komen klagen dat het mis ging.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:52

Sjonniej schreef:
Vraag is alleen wil de groom 'onder' jou staan?

Dat is idd belangrijk. Heb liever iemand die luisterd en verder geen benul heeft wat hij doet dan iemand die denkt het allemaal wel te weten. De gene die stuurt beslist.

Ja, als er wat gebeurd sta ik wel eens op mijn groom te schelden. Ze weet inmiddels dat ik dat echt niet meen, maar dat ik wel wil dat er iets NU gebeurd zonder discussie.
Daarintegen scheld ze net zo hard op mij als het ik haar groom en er gebeurd iets (en het is echt geen meisje met een grote mond).

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:52

ik heb alleen en met meerdere gement.
overgens zeg je veiligheid door met een ander op stap te gaan daar ga ik niet in mee.
ik heb een behoorlijk ongeluk gehad met de kar en daar was een volwassen iemand bij maar evengoed kar in puin.

dus kan ik er geen oordeel over maken Lachen alleen kan prima Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:54

Een wagen is materiaal daar valt overheen te komen, als je paard in een moeilijke positie ligt ben je blij iemand bij je te hebben

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:55

Mijn jonge groom snapt dat helaas niet als ik zegt vasthouden, niet praten enzovoorts. Daarnaast in de tijd dat ik als het echt nodig is, haar naar voren gestuurd heb en voor het paard heb staan, ben ik al aan de andere kant van de hei, of zelf ervanaf gesprongen en met leidsels in de handen naar voren. Mijn pony trekt mij echt niet van de plek als ik naast de kar sta, dus dan is een groom niet zo noodzakelijk. Ik groom wel graag bij anderen. Mijn vader heeft het menbewijs en zei ik wilde eigenlijk de groomcursus volgen, maar die heb je niet. Dus ik heb nu gelukkig een geschoolde groom, die weet wanneer hij iets moet doen en het paard heeft vertrouwen in hem. Als de 2 ukken straks in 2-span staan gaat mijn pa ook mee lessen als het aan mij ligt, dan leert hij ook reageren op 2 pony's.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:58

dat is zeer zeker waar maar ik heb ook alleen de pony er voor weg moeten halen omdat de persoon naast mij zo geschrokken was die de eerst komende tijd helemaal niets gezecht heeft.

ik vindt het overgens gezellig met zn 2 te mennen. en veiulig ot zekere zin Lachen.
ik bedoel als ik wil remmen houden we dr ook niet met zn 2 door dr in te gaa hangen of wat dan ook..
en het gaat te hard om er af te springen en haar vanaf de grond te laten stoppen.

overgens vindt ik dat elke menner op straat een rem moet hebben die uit eigen ervaring veel veiliger is dan zonder rem op pad te gaan Lachen
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 21-11-08 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt