[AR] Maten wagen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Maten wagen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:01

Ieks nee, ik ga met Echwel mee. Ziet er verder ook lomp uit vind ik. Ik zou ook doorsparen, als je een iets luxere hebt en je wilt er vanaf, dan hoef je echt geen geld te laten zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:17

Haha! Haha! Bloos
IK ga idd misschien wel te snel Clown
Maar ben nogal een impuls mens Haha!
Vind die duurdere zelf ook veel mooier hoor, maar ppff zoveel geld om af en toe even door het bos te karren Knipoog
Heb ook al net een star trekk zadel op mijn andere tink laten aanmeten en bestelt, dus dit jaar zit dan een kar er niet meer in helaas Verdrietig
Nou als jullie nog leuke moderne karren in de aanbieding hebben of binnenkort krijgen hou em maar op de hoogte Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:19

Weet je wat het is, als je begint met mennen wil je heel snel meer meer meer, en dan is het wel prettig om met een knappe kar te beginnen maar goed, ik oordeel niet over andermans geld.
Kosten als een tuig komen er ook nog bij en niets is helaas meer gratis momenteel.
Hoever zijn jullie nu met het beleren in tuig van je Tink?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:23

suleilitha schreef:
Weet je wat het is, als je begint met mennen wil je heel snel meer meer meer, en dan is het wel prettig om met een knappe kar te beginnen maar goed, ik oordeel niet over andermans geld.
Kosten als een tuig komen er ook nog bij en niets is helaas meer gratis momenteel.

Inderdaad, mennen kost geld en het wordt al gauw een bodemloze put. Ik spreek uit ervaring... Haha!

Ik zou dan eerder opteren voor een degelijk tuig en een goede zelfbouw kar; het oogt misschien lomp en is niet het beste gerief op de markt, maar daar zul je niet door vallen. Een goedkoop tuig is eerder een probleem volgens mij. Ik zelf ben ook begonnen met een zelfbouw africhtingstweewieler en heb toen later een degelijke vierwieler bij gekocht. Een degelijk tuig had ik al...

Groeten, SuSEQ

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:34

Een tuig heb ik al, kost idd ook niet niets.
Ja hoever ben ik, de basis van longeren met dubbelen lijnen kon ze al , het tuig accepteerd ze ook goed en ben ook al naar buiten geweest met het tuig aan, gaat allemaal goed, ze vind het allemaal heel gewoon eigenlijk.
Vrijdag heb ik weer les , dan zullen we wel weer een stapje verder gaan.
Het is een tinker en ze komt uit Engeland/Ierland, dus wie weet heeft ze ooit wel voor de wagen gelopen, ze pakt het allemaal goed op gelukkig, want ik moet het ook leren natuurlijk, ik wil het ook allemaal bitloos en zonder oodkleppen, want mijn tinker heeft al in 8 jaar geen bit in gehad en dat wil ik graag zo houden, ik ken haar door en door en zie aan elke beweging van haar oor en staart of wat dan ook wat ze gaat doen en weet haar daar dan op aan te spreken;-)
Het enigste probleem is dat ze onder het zadel ook wel eens in achterste voren kan staan en dat kan met een kar niet natuurlijk en soms denkt ze dat ze een arabier met vlekken is, maar voor de rest is het een schat,
Ik heb op de reserver lijst mijn haffie staan, die is wat koeler in alles, dus als het met mijn tink niet lukt dan gaan we door met de haflinger.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:19

Hm, weer van alles geleerd in dit topic.
Wagen moet dus als je wedstrijden marathon zou willen starten minstens 1.25 m breed zijn.
En dressuur en vaardigheid? hetzelfde?

Aangezien ik ergens de pas ben afgesneden met sparen.
Stond op wachtlijst voor menles, maar ben NU! aan de beurt.
Dus is mijn spaarpotje nog niet gevuld, tot waar ik wou.
Toch wil ik meteen een wagen kopen waarmee ik ook kan starten,
aangezien ik nu al voorzie, dat deze fanatiekeling af en toe een wedstrijd wil rijden.
(ben soort van uit gewedstrijddressuurd onder het zadel)

Maar kan een wagentje met 19 inch wielen nou wel of niet voor een fjord (1.47 groot)
met in gedachten dat als er ooit een ander paard komt, dit een grotere gaat zijn.
Of is het wijzer 23 inch wielen te willen hebben?

Overigens staat er hier in de buurt pracht wagen te koop, maar spoorbreedte 1.38 of 1.40, zucht.
(dat past niet in een 1 1/2 paards trailer.) Wel hele mooie. (oh en zwaar 380? kilo)
Wat vinden jullie daarvan? wil recreatief, en dus af en toe wedstrijdje...
http://www.fhkool.nl/wisexs/GetImage.php?id=2457&w=800
foto van dezelfde wagen, maar ergens gejat op internet, is dus niet die die ik op het oog heb.

En wat vinden jullie van de oostblok wagens?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:35

De minimum eis van 1,25m is inderdaad ook voor vaardigheid; voor dressuur weet ik het niet, maar het lijkt mij niet evident om als beginnende menner meerdere karren te kopen. Dus eentje wat goed is voor alles, zou de verstandigste keuze zijn. Lachen

Sjolvir schreef:
Maar kan een wagentje met 19 inch wielen nou wel of niet voor een fjord (1.47 groot)
met in gedachten dat als er ooit een ander paard komt, dit een grotere gaat zijn.
Of is het wijzer 23 inch wielen te willen hebben?

Overigens staat er hier in de buurt pracht wagen te koop, maar spoorbreedte 1.38 of 1.40, zucht.
(dat past niet in een 1 1/2 paards trailer.) Wel hele mooie. (oh en zwaar 380? kilo)
Wat vinden jullie daarvan? wil recreatief, en dus af en toe wedstrijdje...
http://www.fhkool.nl/wisexs/GetImage.php?id=2457&w=800
foto van dezelfde wagen, maar ergens gejat op internet, is dus niet die die ik op het oog heb.

En wat vinden jullie van de oostblok wagens?

Grotere wielen trekken altijd gemakkelijker...

De kar die je daar toont is vrij zwaar voor een enkelspan, zeker als je er ook wedstrijden mee wilt rijden. Deze komt trouwens ook uit Polen. De tijd dat al wat van ginder kwam niks waard was, is voorbij. Tegenwoordig hebben die mannen leren lassen zoals het moet en hebben ze veel ervaring opgedaan met wat werkt en wat niet werkt, qua ontwerp. Ze kunnen leveren in de kwaliteit die de verdelers hier vragen, dus als ze echt goedkoop is, zal de afwerking (verf, gebruikt staal etc) er volgens mij wel naar zijn. Persoonlijk heb ik niks tegen poolse wagens...

Groeten, SuSEQ

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:38

Sjolvir te zwaar en te breed..
Maten spoorbreedte enz staan allemaal in de knhs reglementen
Alle wagens komen uit het oostblok er wordt niets meer in Nederland gemaakt(behalve van der Mee dacht ik) ga naar een goede wagenmaker en laat je daar voorlichten.
Mijn wagen is maar 160kg, de kunst van het weglaten he.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:56

Echwel schreef:
Alle wagens komen uit het oostblok er wordt niets meer in Nederland gemaakt(behalve van der Mee dacht ik) ga naar een goede wagenmaker en laat je daar voorlichten.

Tja, met dat te zwaar en te breed zat ik ook al.

Vorige week me uitgebreid georienteerd op p&k.
Pracht wagens gezien, echter, ahum, budget is daar net iets te laag voor.

Wordt een zwaar weekeind dit weekeind, want zaterdag moet er iets gekocht worden.
Volgende week 1e les en een uur lang langeleidselend achter je paard aan rennen is
me iets te vermoeiend, dus dacht toch aan rijden.
En ja, ik had ook bedacht 1 wagen, die voor alles bruikbaar is, niet te zwaar.
(waar nog wel iemand achterop kan, want ik men ook voor de gezellig.)
Heb ook nog nieuwe op het oog 23 inch wielen 220 kilo 1.28 breed.
(kan 2 man knus Knipoog achterop, met fatsoenlijk rugleuninkje, dus voor de gezellig ook geschikt)
Staat ook hier in de buurt, heb geen zin heel Nederland door te crossen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:27

Weet niet waar je woont maar bovenaan de pagina staat een sticky met alle wagenbouwers en hun websites

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:05

Sjolvir; Misschien is het een idee even een eigen topic te openen, zodat we geen 2 dingen door elkaar gaan bespreken. (Ik heb nog niet op AR gekeken, dus Sorry als je dat al gedaan hebt)

Midgie; Heb je je al verdiept in Bitloos mennen? Het is niet zinvol hier wéér een discussie over te gaan voeren. Maar bitloos mennen is niet zo eenvoudig aangezien je alleen met je handen kunt sturen. Terwijl je onder het zadel juist bijna niets met je handen doet.
Ook de nieuwe wagen die je hier laat zien lijkt me te klein voor jouw paarden. Ik heb helaas geen tijd om op marktplaats voor je te kijken, anders had ik je even een voorbeeldje van een fijne wagen kunnen geven. Het is verstandig om gewoon rustig rond te blijven kijken en niet te snel tot koop over te gaan.
Je kan jezelf wel 1000000x voor je kop slaan als je straks over een hobbel rijdt en je kar breekt in 2en.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:43

Goh, dat is inderdaad een leuk ding, Sjonnie!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:45

(Met dank aan Joyce die altijd heel EA afstruind om alle AR-gerelateerde topics te verzamelen Lachen )

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:29

Sjonniej schreef:
[EA-TK-AR] Groen met gele enkelspan marathonwagen voor grote pony/paard Deze wagen ziet er iets degelijker uit. Misschien staat hij nog te koop?

Ja dat is zeker een leukerd, zal eens een pb sturen.

Ik doe het ook wel op mijn gemakkie hoor, maar wat ik al eerder zei , alles moet altijd gelijk bij mij, vandaar dat ik jullie om advies vraag, omdat de kar waarschijnlijk anders al in mijn schuurtje had gestaan Haha!
Ik kijk wat verder rond en kan dan gelijk ook wat meer sparen, lijkt me wel verstandig.

Ik ga ook geen discussie voren over het bitloos Knipoog
Ik weet waar ik mee bezig ben op bitloos gebied en ben me bewust dat het voor de kar even iets anders is, maar ik ken mijn tink en jullie niet Knipoog
Een bit is voor haar geen optie,

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:39

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:06

Echwel schreef:

Heb je hem al eens nagewogen?
Mijne zou 225 moeten wegen maar komt aan de 280!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:44

Ja hoor op de weegbrug gehad.

viv1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:37

mooie discussie, dank jullie voor alle wijsheden die hier genoemd worden. Ook ik wil met mijn tinker gaan mennen en ben al net zo impulsief als midgie....
Heb me voorgenomen om deze week info in te winnen over tuigen en wagens enzo, want ik heb nog helemaal niets...
Vrees dat de financien een grote boosdoener zullen zijn, maar we zullen zien...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:08

Heb een wagonette, 1.40 breed en ongeveer 225 kg zwaar.
Kan prima met een D pony er voor, zowel op de weg als een mul pad en het gezin mee.
Een paard kan dit ook makkelijk doen.
Maar voor de vaardigheid minder geschikt, dressuur kan wel, marathon niet (nou ja alles kan, maar of je er dan ongeschonden uit komt, ik denk van niet).
Het is maar net wat je wil.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:31

Sorry Josie maar dat vind ik echt teveel gewicht als je zuinig op je pony wil zijn, zeker dat gezin mee.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:25

josie schreef:
Maar voor de vaardigheid minder geschikt, dressuur kan wel,

Gewicht moet makkelijk kunnen. Maar snap alleen niet waarom deze niet geschikt zou zijn voor de vaardigheid. In klasse 4 rijden ze allemaal met 1.35 geloof ik.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:33

BlackDevils schreef:
josie schreef:
Maar voor de vaardigheid minder geschikt, dressuur kan wel,

Gewicht moet makkelijk kunnen. Maar snap alleen niet waarom deze niet geschikt zou zijn voor de vaardigheid. In klasse 4 rijden ze allemaal met 1.35 geloof ik.

Omdat die gasten in klasse 4, leuk kunnen sturen misschien Clown ?
En wij hopeloze beginners elke cm over goed kunnen gebruiken Bloos ?

Hoewel er natuurlijk ook beginners zijn met goed oog voor dat soort zaken.
Ik schaar mijzelf onder de groep, elke cm telt! (overigens ook qua in trailer
passen van wagen ivm vervoer, niet iedereen heeft daar zo'n mooie
trailer voor waar ie voorop past, of mee in de vrachtwagen of zo.)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:39

Sjolvir schreef:
Omdat die gasten in klasse 4, leuk kunnen sturen misschien Clown ?
En wij hopeloze beginners elke cm over goed kunnen gebruiken Bloos ?

Je krijgt bij een wedstrijd per klasse een vaste afstand bij je spoorbreedte bij op dus dat is het probleem niet.