HannahFrouk schreef:Ja, met je WA-verzekering zou je dus verzekerd zijn voor schade die je zelf aan een ander toebrengt. En je eigen kosten als ik het goed begrijp door de eigen ziektekostenverzekering.
Als je bitloos ment, ben je door het besluit van de KNHS dus niet door de KNHS verzekering (van je koetsiersbewijs) gedekt. Dan mis je dus wel een deel dekking, want bij de verzekering van de KNHS ben je volgens mij voor veel meer geld per gebeurtenis afgedekt. Tenminste mij is ooit verteld dat dat een argument zou zijn om toch een koetsiersbewijs te halen (wat ik niet heb overigens).
Verzekeringsorganisaties zijn meestal commerciële instanties die zoveel mogelijk winst willen maken, dus NIET uit willen betalen. Als ze denken dat de schade is ontstaan door het nemen van onaanvaardbare risico's zeggen ze "jammer, eigen schuld". Vervolgens zoeken ze een deskundige die verklaard dat het mennen zonder bit levensgevaarlijk is. En dan kun je dus zelf dokken......
Die KNHS-verzekering stelt niks voor, daar hoef je geen koetsiersbewijs voor te halen, je bent toch al WA-verzekerd. Maarrrrr het besluit van de KNHS gaat alleen over het rijden op de weg tijdens wedstrijden, dus niet over alle andere buitenritten.

), het gaat hier om dat paarden zonder enkel probleem met bitten gereden etc. kunnen worden omdat je uiteindelijk ZELF bepaald of het bit voor het paard verdragelijk is of niet. Als een bit voor een paard niet verdragelijk is dat ligt dat in bijna alle gevallen aan de ruiter/menner en niet aan het bit zelf...!