[AR] Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arretje

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:01

HannahFrouk schreef:
Ja, met je WA-verzekering zou je dus verzekerd zijn voor schade die je zelf aan een ander toebrengt. En je eigen kosten als ik het goed begrijp door de eigen ziektekostenverzekering.

Als je bitloos ment, ben je door het besluit van de KNHS dus niet door de KNHS verzekering (van je koetsiersbewijs) gedekt. Dan mis je dus wel een deel dekking, want bij de verzekering van de KNHS ben je volgens mij voor veel meer geld per gebeurtenis afgedekt. Tenminste mij is ooit verteld dat dat een argument zou zijn om toch een koetsiersbewijs te halen (wat ik niet heb overigens).

Verzekeringsorganisaties zijn meestal commerciële instanties die zoveel mogelijk winst willen maken, dus NIET uit willen betalen. Als ze denken dat de schade is ontstaan door het nemen van onaanvaardbare risico's zeggen ze "jammer, eigen schuld". Vervolgens zoeken ze een deskundige die verklaard dat het mennen zonder bit levensgevaarlijk is. En dan kun je dus zelf dokken......

Die KNHS-verzekering stelt niks voor, daar hoef je geen koetsiersbewijs voor te halen, je bent toch al WA-verzekerd. Maarrrrr het besluit van de KNHS gaat alleen over het rijden op de weg tijdens wedstrijden, dus niet over alle andere buitenritten.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:02

HannahFrouk schreef:
Hoe zit het dan eigenlijk met een hackamore? Mag je daar eigenlijk mee mennen van de KNHS?
Aangezien je er ook mee mag springen (en ik dacht ook rijden).

Niet tijdens wedstrijden, is (correct me if I'm wrong) uitdrukkelijk verboden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:10

In de beginpost staat:
6.6.1. Dressuur
- Het bitloos rijden van dressuurproeven reglementeren en daarmee starten

6.6.2. Springen
Naast andere opmerkingen m.b.t. springen
* Het gebruik van sterk inwerkende bitten niet meer toestaan (voorbeeld: pessoabit). Een onderzoek doen naar het gebruik van bitten, die in de springsport worden gebruikt. Nieuwe bitten, die op de markt komen, toetsen.
* Bitloos rijden van springconcoursen is toegestaan. Toenemende aandacht is nodig voor de inwerking van de optoming op andere delen van het paardenhoofd.

Maar bij het mennen is bitloos dus niet toegestaan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:05

Adil18 schreef:
Ik heb de opleiding (en behoefte) er niet voor en het paard net zo min. Bovendien kan ik persoonlijk een dergelijk paard niet verzameld laten lopen zonder bit, dat geef ik eerlijk toe. Je hebt geen inwerking van het ruiterlichaam, het enige wat je hebt is je zweep en je leidsels, daar moet ik mee werken. Het lijkt mij voor mij en dit paard een onmogelijk opgave...

Kun je mij ook uitleggen waarom een paard bitloos moeilijker te verzamelen is?

Volgens mij (uit eigen ondervinding) komt dit voort uit het feit dat een paard veel moeilijker nageeflijker is te rijden en je het daardoor ook moeilijker kunt verzamelen.
Maakt niet dat het onmogelijk is want ik heb Honza Bláha het nog zien doen met een paar stokjes naast zijn paard.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:12

Arretje schreef:
HannahFrouk schreef:
Hoe zit het dan eigenlijk met een hackamore? Mag je daar eigenlijk mee mennen van de KNHS?
Aangezien je er ook mee mag springen (en ik dacht ook rijden).

Niet tijdens wedstrijden, is (correct me if I'm wrong) uitdrukkelijk verboden.

Klopt helemaal Arjan.
Ook in combinatie met een bit is het verboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:34

En dat is maar goed ook, een hack is een van de scherpste optomingen. Ik moet er niet aan denken als je een paard daarmee opgetuigd voor de kar zet!!!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:40

En dan een noodstop, krak, dag neusbeen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:42

Daar kan ik me zeker voor de kar wel wat bij voorstellen ja!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:52

Arretje schreef:
En dan een noodstop, krak, dag neusbeen.....

Ik weet dat HC de berekeningen heeft gedaan of dit mogelijk zou zijn. Hij kwam er achter dat de scharnieren van de hack stukken eerder breken dan het neusbeen van je paard als je er zoveel kracht op zou zetten. Daarnaast zit er in de scharnieren ook teveel speling om de hevelwerking die voor het breken van het neusbeen nodig is uit te kunnen voeren als de scharnieren het wel zouden houden. Dit is dus een broodje aap verhaal.

Mijn ervaring is dat het sturen met een hack vanaf de grond/bok lastig is, omdat de zijdelingse signalen (dus voor inbuigen en links/rechts) slecht doorkomen. Niet voor niets dat je met een hack normaal via neckreining stuurt. Onder het zadel bitloos is een stuk makkelijker omdat je heel veel doet via zit en benen, op de bok is dat niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:55

HC??? Berekeningen???
En is dat afdoende denk je?
Vergeet niet wat er gebeurt als het ding een fractie te laag hangt. Ik moet er niet aan denken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:59

Het ging mij er alleen even om of dat dan WEL mag van de KHNS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:01

Mag niet van de KNHS, HannahFrouk.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:03

dank je

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:45

BlackDevils schreef:
Adil18 schreef:
Ik heb de opleiding (en behoefte) er niet voor en het paard net zo min. Bovendien kan ik persoonlijk een dergelijk paard niet verzameld laten lopen zonder bit, dat geef ik eerlijk toe. Je hebt geen inwerking van het ruiterlichaam, het enige wat je hebt is je zweep en je leidsels, daar moet ik mee werken. Het lijkt mij voor mij en dit paard een onmogelijk opgave...

Kun je mij ook uitleggen waarom een paard bitloos moeilijker te verzamelen is?

Volgens mij (uit eigen ondervinding) komt dit voort uit het feit dat een paard veel moeilijker nageeflijker is te rijden en je het daardoor ook moeilijker kunt verzamelen.
Maakt niet dat het onmogelijk is want ik heb Honza Bláha het nog zien doen met een paar stokjes naast zijn paard.

Nee, onmogelijk niet, maar ik wil er gewoon niet aan beginnen. Uiteraard heeft het te maken wat jij zegt, maar ik ik weet bovendien helemaal niet of ik de tijd heb dit paard om te scholen tot bitloos...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:03

Adil18 schreef:
Het is de mennerhand (of ruiterhand) die een bit verdraagzaam maakt (of niet).

Ik vind voor beide wat voor te zeggen en ik vind dat iedereen mag doen wat hij/zij wil, maar ik blijf fijn bij mijn Liverpooltje Ach gut

niet per definitie. er zijn paarden die gewoon niet overweg kunnen met iets in hun mond. mijn eigen pony heeft daar slechts tijdelijk mee te maken gehad, en ik moet met haar heel erg oppassen sinds die tijd (ongelukje gehad). daarbij zijn er zo enorm veel bitten, en zo enorm veel verschillende paarden. een paard kan een bepaald mondstuk of materiaal van een bit gewoon niet prettig vinden, nog voordat iemand de leidsels oppakt.

in die gevallen vind ik bitloos helemaal niet zo gek. probleem is alleen dat het niet zou moeten gaan om het bitloos op zich maar om het paard.

dat nageeflijk rijden met bit makkelijker is is makkelijk te verklaren overigens, als je kijkt naar hoe het gros van de ruiters/ menners 'nageeflijkheid' opwekt. dan kan ik me goed voorstellen dat ze dat met bit wel lukt en zonder niet. ik vind niet dat het bit een voorwaarde moet zijn om zoiets te kúnnen uitvoeren. het bit als standaard in het pakket, natuurlijk, waarom niet. maar het bit als 'knopje' om de kop in de krul te krijgen (zeg niet dat men dat hier doet, alleen dat je het té vaak ziet), vind ik echt kul.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 07:32

Echwel schreef:
Denk dat wanneer je menners met het bitloze hoofdstel door de hindernissen stuurt je heel wat angstige paarden krijgt dan met bit. Zoals gezegd alleen het birloze menhoofdstel met nare drukpunten is voor de wagen het enige alternatief, voor de rest zou ik mij eens achter de oren krabben als je met een ander soort hoofdstel wil rijden

In ieder geval geen opgeheven hoofden met open monden en angstig ogen waar je het oogwit ziet! Dat is het beeld dat ik heel veel tegenkwam op bijvoorbeeld een wedstrijd/show op Paard & Koets.
Sinds ik met het Dr Cook hoofdstel rijd, zie ik mijn paard netjes terug komen op lichte druk en niet meer met opgeven hoofd en in elkaar gedrukte rug om onder het bit uit te komen. En dat lag niet aan het soort bit, dan heb ik uitgeprobeerd.

Nare drukpunten? Wat dacht je van die nare drukpunten waar het bit op drukt? Die paar mm bot met vlies en zenuwen waar je op drukt met hefboomwerking? Dat je bit 12,5 cm is, wil niet zeggen dat het ook op 12,5 cm paardenmond drukt!
Als je je daar in gaat verdiepen WIL je niet eens meer een bit in doen.. Huilen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:32

Ik wil dus wel een bit indoen en laat mij niet overhalen tot andere gedachten, ik heb blije vrolijke paarden die naar ons toe komen rennen om te mogen werken,
Die met plezier de marathon ingaan en geen angstige rollende ogen hebben.
Degene die jij opP&K hebt gezien zouden met een bitloos hoofdstel ook schade aanrichten, echter het gros reed gewoon netjes en de pony's hadden er veel plezier in.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:43

hmmm horse-event 2007 hebben ze ook bitloos een 4 span gereden en nee dat was niet chardon (die stond erbij en keek erna) daar hebben ze toen een stukje terrein gereden (hoe heet dat?) door het water/tunnel/heuveltje op...
Deze paarden hadden nooit bitloos gereden/gement en meneer vond het verrassend..

waarom het wel/niet mag?
ik denk dat dat verzekeringstechnish te maken heeft...

editje:ik zocht de fotos als bewijs haha (dat is nog weleens nodig op bokt),heel horse-event staat erop behalve dat genen wat ik zoek , zul je altijd zien...hetw as in iedergeval niet de 4 span tinkers..maar gewoon tuigers waren het...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:37

Moderatoropmerking:
Wederom een reactie verwijderd. Nogmaals het verzoek om elkaar met respect te behandelen en hier op een nette manier te discussieren. Persoonlijk op de man spelen heeft niets met discussieren te maken, en is ook verre van netjes.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:04

Zucht.....okay dan anders!

Ik kan me voorstellen dat sommige paarden beter bitloos lopen.
Maar in 9 van de 10 gevallen heeft dit te maken met de wijze waarop het bit wordt gebruikt door de betreffende ruiter/menner.
Als ik in sommige profielen van bitlozen kijk en zie hoe ze reden in hun bit-tijdperk, dan springen mij de tranen in de ogen.
Geen wonder dat die paarden makkelijker bitloos lopen.

Wat ik dus wil zeggen is dat de wijze waarop het bit gebruikt wordt van veel grotere invloed is.
Dat stukje metaal in de mond, daar kan een correct gereden/gemend paard prima over, zolang je z'n bek er maar niet mee flost!!
Onkunde van eigenaren is IMO een veel groter probleem.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:13

Dat zeg ik (Gamma) zolang mijn paarden zich zo happy voelen, niet in verzet komen zie ik geen reden om het anders te gaan doen.
2x per jaar laat ik de tandarts kijken en die ziet geen problemen, dus het probleem wordt idd door de rijder veroorzaakt en niet door een bit.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:19

merrieveulen schreef:
Adil18 schreef:
Het is de mennerhand (of ruiterhand) die een bit verdraagzaam maakt (of niet).

Ik vind voor beide wat voor te zeggen en ik vind dat iedereen mag doen wat hij/zij wil, maar ik blijf fijn bij mijn Liverpooltje Ach gut

niet per definitie. er zijn paarden die gewoon niet overweg kunnen met iets in hun mond. mijn eigen pony heeft daar slechts tijdelijk mee te maken gehad, en ik moet met haar heel erg oppassen sinds die tijd (ongelukje gehad). daarbij zijn er zo enorm veel bitten, en zo enorm veel verschillende paarden. een paard kan een bepaald mondstuk of materiaal van een bit gewoon niet prettig vinden, nog voordat iemand de leidsels oppakt.

in die gevallen vind ik bitloos helemaal niet zo gek. probleem is alleen dat het niet zou moeten gaan om het bitloos op zich maar om het paard.

dat nageeflijk rijden met bit makkelijker is is makkelijk te verklaren overigens, als je kijkt naar hoe het gros van de ruiters/ menners 'nageeflijkheid' opwekt. dan kan ik me goed voorstellen dat ze dat met bit wel lukt en zonder niet. ik vind niet dat het bit een voorwaarde moet zijn om zoiets te kúnnen uitvoeren. het bit als standaard in het pakket, natuurlijk, waarom niet. maar het bit als 'knopje' om de kop in de krul te krijgen (zeg niet dat men dat hier doet, alleen dat je het té vaak ziet), vind ik echt kul.

Daar noem je dus weer zo'n uitzondering....Verder vind ik dat je per definitie wel kunt stellen dat de mennerhand (of ruiterhand) een bit verdraagzaam maakt (of niet). Het gaat er dan niet om of het paard een bit kan verdragen omdat hij een of andere tik heeft of trauma uit het verleden (daar was hem het bit waarschijnlijk niet verdragelijk gemaakt Pling ), het gaat hier om dat paarden zonder enkel probleem met bitten gereden etc. kunnen worden omdat je uiteindelijk ZELF bepaald of het bit voor het paard verdragelijk is of niet. Als een bit voor een paard niet verdragelijk is dat ligt dat in bijna alle gevallen aan de ruiter/menner en niet aan het bit zelf...!
Laatst bijgewerkt door Adil op 19-11-08 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:24

e_horse schreef:
Nare drukpunten? Wat dacht je van die nare drukpunten waar het bit op drukt? Die paar mm bot met vlies en zenuwen waar je op drukt met hefboomwerking? Dat je bit 12,5 cm is, wil niet zeggen dat het ook op 12,5 cm paardenmond drukt!
Als je je daar in gaat verdiepen WIL je niet eens meer een bit in doen.. Huilen

nare drukpunten, tja toch kan ik me er wel in vinden. mijn zusje studeert diergeneeskunde in Utrecht, en ik als bitloos geïnteresseerde vond het nodig om haar boeken door te spitten om nu voor eens en altijd écht te weten hoe de zenuwbanen in het paardenhoofd lopen. ik ben nl érg geïnteresseerd in alles wat met bitten en bitloos te maken heeft, maar ben niet zomaar overtuigd als iemand iets vertelt of uitdraagt. zeker na de reacties van mijn pony op o.a. het Cook hoofdstel had ik zo mijn twijfels. als je rond gaat neuzen bij bitloze sites e.d. zie je namelijk nog weleens verschillende afbeeldingen langskomen.

nu vond ik in één van deze boeken dat onder de takken van de kaak (daar waar o.a. het Voest en Cook hoofdstel puntdruk hebben, de tak van de kaak is daar érg smal en bij gebruik van een band of touwtje wordt de druk over niet meer dan 1,5 cm verspreid gemiddeld) aan beide kanten twee zenuwbanen liggen welke beduidend aanwezig zijn. dit in tegenstelling tot de lagen in de mond. natuurlijk bevinden er zich zenuwen in de mond en op de lagen, anders zou dit gebied gevoelloos zijn. maar ik heb dus ook gezien dat enkele plaatjes van bitloze sites (namen van de sites e.d. niet nader te noemen) gewoon NIET kloppen! of dat nu bewust of niet gedaan wordt, ik zie dat de grote zenuwen en - banen niet langs de lagen liggen of op een manier op de lagen uitkomen als vaak wordt omschreven en getoond. vind ik best bijzonder, aangezien dergelijke plaatjes als ondersteuning van 'feiten' gebruikt worden.

dat de paardenmond gevoelig is en dat veel mensen dit vergeten klopt, maar om te zeggen dat bitloos per definitie paardvriendelijker is, nee, helaas kan ik het daar niet mee eens zijn. hoofden waar van alle kanten druk op wordt uitgeoefend zonder behoorlijke release, druk op punten waar eigenlijk geen druk zou mogen zijn (achter de oren is ook zo'n punt!) in die mate/ op die manier... zeker als je nagaat dat een touwtje van ik meen 6 mm wordt aangeraden om als kruisriem te gebruiken... denk ook aan het aanraden van touwhalsters, hackamores (met schaar) en dergelijke optomingen als vriendelijke vervanger voor het bit.

nog een punt is het rijden met contact bij het gebruik van een hoofdstel met kruisriemen. eigenlijk zou dit niet moeten mogen. bij contact liggen de riemen en de neusband vlak aan het paardenhoofd, waardoor ze de functie hebben van een strakke neusriem. het paard kán de mond opendoen omdat de bandjes kunnen schuiven, maar zolang dit niet het geval is liggen de riemen altijd strak over de huid bij het rijden met contact/ aanleuning. dit is in veel gevallen te vergelijken met een aansnoerneusriem, een gewone neusriem ligt ook aan de huid maar heeft geen verbinding met de teugels dus de druk is dan niet meer dan het gewicht van de neusriem zelf.

onlangs zijn er onderzoeken gedaan naar de gevolgen van strak dichtgesnoerde neusriemen. de schokkendse resultaten: gevoelloosheid van de snuit, tot zelfs blijvende verlamming en botvergroeiïng in de betreffende gebieden. misschien ook iets om over na te denken.

tot op heden heb ik nog niet veel bitloze hoofdstellen gezien die écht paardvriendelijk zijn bij normaal dressuurmatig gebruik met een lichte hand, en een licht paard. dit na de dingen die ik onlangs allemaal gevonden heb, eerder deelde ik ook een andere mening erover. zelf rij ik bitloos met een 5 cm brede neusriem, onderlegd met een dik kussen. op de neusriem zitten twee ringen voor de teugels. verder bestaat het hoofdstel uit een neusriem en een kopstuk. kinriem en kopstuk houden het hoofdstel op zijn plaats maar hebben verder geen functie. het enige waarop met dit hoofdstel druk ontstaat is de neus, en niet alleen middenop, plus dat het verspreid is over een gebied van zo'n 5 cm breed. geen kruisriempjes of scherpe touwtjes dus. echter, dit hoofdstel is prima om mee te rijden, niet om mee te mennen, vind ik persoonlijk. de lengte van de leidsels maakt nuanceren lastig hierbij, plus dat met dit hoofdstel vrijwel géén pijnprikkel kan worden gegeven in geval van nood, en hoe vervelend het ook is, een op hol geslagen paard heeft soms een pijnprikkel nódig om hem terug te roepen naar de werkelijkheid. puur om ongelukken te voorkomen, niet om een goede krul te creëren.

al met al is bitloos dus absoluut niet per definitie paardvriendelijker dan het rijden met een bit. natuurlijk uitgaande van een hand zoals het hoort en een in het geheel passende optoming. nogmaals, er zíjn nu eenmaal paarden die een hekel hebben aan een mondstuk, om wat voor reden dan ook. ik vind dat je je altijd in die zin naar je paard moet aanpassen. geen bit? dan niet. maar de meeste paarden kunnen uitstekend omgaan met een bit, nemen het zonder problemen aan en doen hun werk met plezier. zo ook mijn eigen dieren. dat vind ik op zich al bewijs genoeg eigenlijk, het gaat om het paard, niet om wat iemand als persoon ervan vindt.

@ adil, daar heb je helemaal gelijk in! het is immers aan ons als eigenaren om te zorgen voor een passend bit en een paardvriendelijk gebruik ervan. geldt overigens niet in mindere mate voor bitloze optomingen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:33

merrieveulen schreef:
@ adil, daar heb je helemaal gelijk in! het is immers aan ons als eigenaren om te zorgen voor een passend bit en een paardvriendelijk gebruik ervan. geldt overigens niet in mindere mate voor bitloze optomingen.

Eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:02

Ja, eens. Is voor mij niet meer dan vanzelfsprekend. En ook ik heb er wel eens een specialist naar laten kijken om zeker te weten dat ik het juiste bit bij het juiste paard heb.