[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marga1

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 10:50

Muronia deze wagen kan prima hoor.
En voor het hoofdstel, jij maakt toch frontriemen? maak een langere het kan zijn dat dat de oplossing is. Hier bij de shetten een frontriem maat pony eraan. De koppies van hun zijn nl kort en breed en lopen taps toe. Moet bij de bitten ook altijd de takken naar buiten buigen, anders zit het tegen de kiezen aan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:07

Muronia en imperial riding heeft ook een mooi anatomisch kopstuk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:21

Bedankt voor de tips! Ik ben nog aan het oefenen met de frontriemen maar toevallig had ik al wel bedacht dat ik ook graag men-frontriemen wil gaan maken straks want die zijn vaak zo.. standaard nog. Ik ga eens even kijken wat het handigste is. Met haar normale rijhoofdstel lopen we er ook tegenaan dat full niet lekker zit. Daar zit het probleem in de neusriem. Zij heeft ook vooral een breed hoofd.

Goed om te horen dat mn karretje geschikt is, in ieder geval voorlopig :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:35

Ik heb een Arden hoofdstel, die vond ik mooi zitten rond het kopstuk.

Qua frontriemen - voor ons is het 't belangrijkst dat de boel blijft zitten. Met een smal koppie heb ik dan toch ergens liever dat het vooral stevig is, en is 'voor de mooi' bijzaak.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:38

Zeker, dat is het belangrijkste, maar als het stevig is, goed zit en ook nog een beetje leuk eruit ziet, zou dat niks zijn? Het is maar een gedachte van mij hoor, eens kijken wat ik ervan ga bakken. Maar ik vind leerbewerking erg leuk. Vroeger wilde ik graag iets met zadelmaken gaan doen, maar dat is lichamelijk te zwaar. Deze riempjes lukken me wel en als ik me dan ergens in vastbijt dan ga ik er helemaal voor _O-

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:40

Oh zeker!
Die opmerking maakte ik vooral omdat de mooie menfrontriemen vaak normale rij frontriemen zijn, en wat dunner. Als het inderdaad speciaal gemaakt is voor een menhoofdstel wordt het andere koek.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 11:45

Dat is precies wat ik van plan ben. Maar, ik moet het eerst nog leren. Komt tzt nog :D . Eerst zorgen dat ik nu wat fatsoenlijks voor Eloontje kan vinden. 9 november mag zij weer aan de slag met Xander.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:50

Kun je van Ideal geen hoofdstelonderdelen uitwisselen tussen verschillende maten?
Ik heb een Zilco tuig, en mijn grote c-pony heet een tuig maat pony, maar bij het hoofdstel heb ik de frontriem en kopstuk vervangen door maat cob. Dat past gewoon qua breedte van de riempjes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:40

Nou uhm....we waren vandaag totaal onverwachts op de locatie waar die menwagen staat die ons aangeboden werd. De opstap is totaal anders als bij de eerdere marathon wagens die ik op moest. Ik kon hier zo opstappen!
Oftewel...mijn recreatie menwagen is te koop die is nu overbodig :D :+ foto's volgen tzt nog maar erg blij mee. De huidige menwagen is echt fantastisch hoor maar het is het eigenlijk net niet achter onze robuuste trekpaarden. Bovendien kan de nieuwe ook voor 2 span gebruikt worden want is zware en grote uitvoering. Sterker nog daar moet nog lamoen voor komen omdat er enkel 2 span mee gereden is.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:12

Muronia je kan bij de menner losse onderdelen kopen.

Dierenfan zo zie je maar, opgelost.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:51

Wpaard schreef:
MaritB welke omgeving zit jij? Aangezien het je werk is misschien dat je mij ook eens kan helpen?

Ziet er braaf uit zo Dierenfan. :j

Wat leuk dat dat kon Elisa2

Ik heb vandaag met hulp van mijn oudste dochter mijn pony ingespannen en op het fietspad gereden, voor het eerst in het verkeer. Fietsers en auto's geeft hij niks om maar scooters, vrachtwagens en tractoren zijn nog erg spannend..
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Super trots <3

Binnenkort in 2span met mijn oudere merrie, ben zeer benieuwd hoe ze het gaan doen en het is voor mij ook nieuw in 2span..

Asten!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:55

Elisa2 schreef:
Ah weer wat geleerd, dankjewel!

Zijn 19 inch banden niet te groot voor een Shet?

Een rem heb ik ook graag, maar denk niet dat er budget is voor zo'n hele dure wagen. Maar we zullen het zien. Het is voorlopig enkel voor recreatief.

Hoe groot is de shet en wat voor type wagen?
Want 19” voor een sulky is fijn vanaf 97cm
Bij een tweewieler beetje afhankelijk.. van type etc..

Het is niet zo i1 op 1 te zeggen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:58

Muronia dat ziet er fantastisch uit enne zelfs met mijn recreatie menwagen heb ik wedstrijd gereden dus jou wagen kan absoluut. Die is toch meer marathon gericht dan recreatie als ik het zo zien? Zwgt een leek hoor!

Weet iemand waar je top kwaliteit lamoen kan kopen voor trekpaard maat? Die zit niet bij deze menwagen. Heb helaas nog geen merk maar zit met zo'n 30 a 40 cm buis aan de menwagen. Vrij standaard kennelijk.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:26

Dierenfan
Je hebt vd Mee, zit in loon op Zand
Voskamp, zit in Brummen
HCA maakt op maat, zit in Klarenbeek
Lemelerij zit in Enter.
Chr. vd Heuvel & zn in Valkenswaard
Er zijn nog meer maar kom niet zo op de namen.

En misschien weet iemand die bekent is in de powerhorse competitie een goede.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 17:00

MaritB schreef:
Elisa2 schreef:
Ah weer wat geleerd, dankjewel!

Zijn 19 inch banden niet te groot voor een Shet?

Een rem heb ik ook graag, maar denk niet dat er budget is voor zo'n hele dure wagen. Maar we zullen het zien. Het is voorlopig enkel voor recreatief.

Hoe groot is de shet en wat voor type wagen?
Want 19” voor een sulky is fijn vanaf 97cm
Bij een tweewieler beetje afhankelijk.. van type etc..

Het is niet zo i1 op 1 te zeggen

De Shet is nu rond de 1 meter maar zal uitgroeien tot 1.04 cm gok ik..hij is 2.5 bijna 3.

We hebben nog geen wagen, dat is een beetje de vraag ook of een twee of vierwieler beter is? Moet wel een beetje veren voor mijn rug. En hij moet er dus ook mee beleerd worden. Bedankt voor het meedenken.

Wat leuk dierenfan!

Ik heb een biothane hoofdstel van Arden omdat ik de leren ook niet zo fijn vond zitten. Deze heeft een prettige pasvorm.
Lekker bezig Muronia!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 17:06

dierenfan schreef:
Muronia dat ziet er fantastisch uit enne zelfs met mijn recreatie menwagen heb ik wedstrijd gereden dus jou wagen kan absoluut. Die is toch meer marathon gericht dan recreatie als ik het zo zien? Zwgt een leek hoor!

Weet iemand waar je top kwaliteit lamoen kan kopen voor trekpaard maat? Die zit niet bij deze menwagen. Heb helaas nog geen merk maar zit met zo'n 30 a 40 cm buis aan de menwagen. Vrij standaard kennelijk.

Gregor Melsen heeft zelf powerhorse competitie gereden en verkoopt menwagens. Die kan je vast helpen :) . Ik ken hem verder niet persoonlijk trouwens.

Leuke foto's zie ik hier verder langskomen. Ik ben zelf druk bezig met allerlei administratieve rompslomp voor de Noordercup in het noorden des lands, maar als dat eindelijk voor elkaar is, dan zou ik haast zelf weer gaan starten. Ok, niet echt... maar misschien. De sfeer is altijd zo gezellig op de Noordercup wedstrijden vind ik.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:34

Elisa, als je pony nu 2,5 is dan zal hij geen 4 cm meer groeien denk ik.
Hier kwam er hoogstens nog 2 cm bij. Meten is weten.
Een 4 wieler is stabieler voor jou rug, en dan is een recreatie/marathonwagen wel een goed keus.
ik heb hier ook nog een concourswagen staan maar die is voor op de oneffen (men)paden minder fijn. Ben zelf ook een rug klant. En dan is de volgens mij geschikte wielmaat toch 17 of 18"

Assie je kan altijd nog meedoen als inval groom, doe je toch mee. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 20:16

Ik heb hem gemeten met de touwtjes test en beide ouders zitten rond de 1.04. Heb eigenlijk nooit gehad dat de touwtjes test niet klopte. Maar zal hem nog eens opmeten voor de zekerheid.

Dankjewel, ik dacht zelf ookal meer aan een vierwieler. Met rem.
Marathon wagen zou perfect zijn maar geen idee of ze zoveel geld willen uitgeven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:36

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:37

Bedankt voor het meedenken. We kwamen er zelf niet aan uit dus degene gebeld waar we de wagen van kopen en gevraagd of hij alles wil regelen. Dat was gelukkig geen probleem hij zit al 10tallen jaren in de men wereld en connecties in overvloed. Hij kent onze paarden ook dus aangegeven dat we RVS willen en we rekenen gewoon af wat er dadelijk bij zit. Hij stelt alles ook af voor enkel en dubbelspan. Geeft al tientallen jaren mencursussen dus beter kunnen we niet zitten. Ik heb nog het gevoel te dromen haha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 21:38

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:34

Heerlijk nouvel,genieten in een herfstbos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:37

Oh lekker om in het bos te kunnen rijden Nouvel!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:53

Nouvel schreef:
Hier even tussendoor een groot uit herfstachtig Someren, weer een blij paard!

https://www.instagram.com/reel/DBrQ1xPo ... MzdGtkbg==

Ooh mazzelaar! Heerlijk zeg <3 .

En Marga, ik vrees dat ik sowieso wel achterop "moet" bij het vierspan, dus dat komt wel goed. Maar dat is toch heel anders dan zelf puzzelen en starten :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:01

Nouvel wat heerlijk, zo is herfst nog niet zo vervelend <3

Ik heb een xfull hoofdstel gevonden, als het goed is komt hij vandaag binnen.

Ik heb nog iets anders leuks gevonden. Een gareel. Op de één of andere manier vind ik paarden met een gareeltuig zo stoer lijken en ik denk dat het mijn forse dames ook goed zou staan. Of het verder ook ergens nuttig voor is, dat weet ik dan weer niet. Misschien kunnen jullie me daar meer over vertellen? Ik kon het gewoon niet laten _O-
Afbeelding

En deze komt dan ook maar meteen mee, kunnen we eens kijken of ze echt zo braaf zijn :D
Afbeelding